Hei! Søkte litt på forumet angående varmeholker og så noen guider om hvordan det kan monteres.
Det jeg lurer på er hvilket merke jeg burde gå for, og om jeg skal kjøpe løs folie eller holker med folie i. Hva virker best?
For å få litt mer orden på kabling og liknende er det vell lurt å ha en form for sikkringsboks som man kan koble på mer på senere også? Har nok peiling på hvordan strøm fungerer så montering av alt dette her skal ikke bli noe problem. Lurer mer på anbefalinger av alt av utstyret som trengs (varme holker og sikkringsboks/koblings stykke).
Jeg har bare erfaring fra Oxford sine. De er enkle å montere (du må fjerne eksisterende holker), det er lagt inn sikringsvern i plussledningen som kobles rett på batteriet. I tillegg er det lagt inn en voltsikring slik at hvis du glemmer å slå de av, så kobler de ut før batteriet når en voltspenning under det nivået du må ha for å starte. Er usikker på hvor lavt det går før den kutter og har ikke manualen i nærheten.
Funker forøvrig gull.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
DrGreve skrev:Jeg har bare erfaring fra Oxford sine. De er enkle å montere (du må fjerne eksisterende holker), det er lagt inn sikringsvern i plussledningen som kobles rett på batteriet. I tillegg er det lagt inn en voltsikring slik at hvis du glemmer å slå de av, så kobler de ut før batteriet når en voltspenning under det nivået du må ha for å starte. Er usikker på hvor lavt det går før den kutter og har ikke manualen i nærheten.
Funker forøvrig gull.
Men er det ikke en fordel å ha ett koblingstykke man kan koble alt av utstyr på? Så man slipper å ha så mye kabler på batteriet.
Skaffet meg samtidig en ekstern sikringsboks (husker ikkelenger merkenavnet), som ble koblet til med styrestrøm fra baklyset på sykkelen for av og på med tenningen.
Sikringsboksen hadde mulighet for tilkobling av opptil seks enheter. Jeg hadde kun Symtec tilkoblet. Funket utmerket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Symtec duger! Fin løsning uten "bælverk" til holker. Brytern kan gå fløyten etter noen år med mye regn, så kan være greit å bestlle to av de. Jeg pleier å koble over rele som trigges av baklyset, (GSXR). Har du de over rele, tappes ikke batteriet om de sto på når du sluttet å kjøre, ta trigges kretsen av når baklyset slukker. Man får rele på Biltema, bensinstasjon ol.
Var på en samlingskveld på Yamaha Vinterbro for noen uker siden hvor forskjellige folk holdt foredrag og de viste fram de nye syklene sine. En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
Har personlig aldri prøvd varmeholker, men virker jo veldig komfortabelt
2013-2014 Yamaha Ybr 125 2006
2014- Ktm Duke 125 2011
If you ride like there's no tomorrow, there won't be
Monterte Daytona holker på K1100RS'n på lørdag, har hatt Oxford på de andre syklene, men Daytona sine overasket! Byggstørrelsen var mye mindre enn de Oxford, spesielt "klompen" der hvor ledningen kommer ut, på Oxford er de store og kommer i konflikt med bremsehendelen på noen sykler...
Varmeholker er uvurderlig på kalde høst/vår kvelder! Også fint når man kjører med sommerhansker og det blir litt lunken temperatur om sommeren
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
hammern skrev:Var på en samlingskveld på Yamaha Vinterbro for noen uker siden hvor forskjellige folk holdt foredrag og de viste fram de nye syklene sine. En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
Har personlig aldri prøvd varmeholker, men virker jo veldig komfortabelt
Begynner man å fryse EN plass så begynner man å fryse flere plasser, fingrene/hender er som regel dei første som får det, deretter sprer det seg....
Min erfaring med varmeholker er at eg aldri har hatt problem med "varmereguleringa", annet enn at kroppen holder seg varmere litt lengre... og det er nå bare positivt....
hammern skrev:Var på en samlingskveld på Yamaha Vinterbro for noen uker siden hvor forskjellige folk holdt foredrag og de viste fram de nye syklene sine. En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
Har personlig aldri prøvd varmeholker, men virker jo veldig komfortabelt
Man kan vel si det samme om klær. Vi er jo skapt for å springe rundt nakne nede i Afrika. Men tuller med kroppens egen varmeregulering ved å kle på oss
Høres ganske så dumt ut spør du meg. Varmeholker er suverene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
GoldWing eiere tror jeg dog kanskje kan gå litt lenger. Har hørt rykter om at GoldWing snart vil montere peis som standard i sine sykler. veden må man nok derimot ta med selv. Utrolig hva man får plass til i de fiffige MC hengerene