Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av KåreDump »

Dirver og planlegger sommerens ferie.
Har satt av tre uker + på tur Bodø - Limerick - Bodø.
Har egentlig ikke lyst å planlegge for mye, men ta det mest mulig "som det kommer".
Skottland ligger høyt på ønskelista, men tviler sterkt på at tiden strekker til denne gang.
Selv klarer jeg nok lange dagsetapper og kan gjerne ha lange rene transportetapper, men passajseren er litt mindre utholden, så turen må legges litt opp hva hun syns er greit.

Første del av turen (Bodø -Trøndelag) er spikra til Kystriksveien (Fv 17), derfra og videre til Kristiansand er jeg litt mer i villrede.
Er det noen som har tips til en interessant rute, gjerne med et estimat over hvor mange dager man bør sette av.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av DrGreve »

Hvis du kjører kystriksveien sørover, syns jeg den videre ruten egentlig er gitt.. :)
Kjør kystriksveien helt til Namdalseid mellom Namsos og Steinkjer. Ta av mot Osen like før Namdalseid (Fv715) og kjør til Brekstad via Åfjord og Bjugn (Fv710). Ferge over Trondheimsfjorden til Agdenes. Kjør til Orkanger og ta av mot Kristiansund. Kristiansund, Atlanterhavsveien til Elnesvågen og Molde. Der har du 2 valg. Enten ta ferge til Vestnes og videre til Åndalsnes, eller ta Fv 64 til Afarnes, ferge til Sølsnes og videre til Åndalsnes. Jeg ville valgt siste alternativ.
Fra Åndalsnes tar du Fv 63 til Geiranger via Trollstigen med ferge over Storfjorden til Eidsdal. I Geiranger har du to valg. Enten kjøre opp til Rv 15 på Strynefjell via Dalsnibba, eller ferge til Hellesylt. Er det fint vær er Dalsnibba å foretrekke. Fra Dalsnibba kjører du Rv 15 til Stryn.
Fra Stryn kjører du Fv 60 til Byrkjelo og videre på E39 til Skei og følg E5 til Sogndal og fergesambandet Mannheller-Fodnes. Derfra til Lærdal og gamleveien over Aurlandsfjellet til Aurland og Flåm. Følg den veien til Gudvangen og Vinje. Da kommer du til E13. Følg denne veien helt til Røldal. Ta av på E134 til Haukeli, og E9 helt til Nomeland og videre til Lysebotn via Brokke-Suleskard (fylkesvei 337, Fylkesvei 987 og Fylkevei 986. Den siste veien endrer nummer på fylkesgrensen til Fv 500.
Fra Lysebotn tar du ferge til Lauvik og E13. Følg denne til Sandnes og kom deg inn på Rv44, Nordsjøveien. Følg denne helt til Flekkefjord. Denne veien endrer nummer like sør for Flekkefjord til E 39. Følg denne helt til Kristiansand.
Regn med 35 mil pr dag i snitt på grunn av alle fergene pluss at det utrolig mye å suge inn av naturopplevelser :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av DrGreve »

Ett alternativ fra Skei kan være å kjøre E5 mot Førde, men da bare til Morskog og E13 derfra til Vinje sør for Gudvangen. Da får de med deg både Gaularfjell og Vikafjell.
Husk at det vanskelig å bruke ruteplanlegger nå siden de fleste tar hensyn til vinterstengte veier. Dette er en rute jeg også holder på å planlegge i forbindelse med Norgestreffet på Sandnes som starter 2 juli. Jeg har det meste i hodet allerede :)
Forskjellen er vel at jeg kommer inn på Vestlandsnaturen fra nord via Lom og Sognefjellet/Tindeveien, men returen blir noenlunde slik jeg har foreslått for deg. Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av LordShaft »

Doktoren har vært ute å kjørt sykkel i min lekestue før ser jeg :prf

Gode alternativer dette.... her er det igrunn bare spm om hvor lang tid du har planer om å bruke :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:Doktoren har vært ute å kjørt sykkel i min lekestue før ser jeg :prf

Gode alternativer dette.... her er det igrunn bare spm om hvor lang tid du har planer om å bruke :knegg
Jeg har kjørt sykkel i alle norske fylker bortsett fra Rogaland. Til gjengjeld har jeg kjørt endel bil i Rogaland etter 3 mnd på Madlamoen. Sånn sett passer det godt at Norgestreffet er i Sandnes i år, så får jeg ordnet den statistikken også :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av KåreDump »

Jøss, det var kjapt og fyldig besvart!!

Takker!! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av norse900 »

Du skal se det blir et privilegium å ha deg rullende rundt i fylket vårt, Hr. Doktor! :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av DrGreve »

norse900 skrev:Du skal se det blir et privilegium å ha deg rullende rundt i fylket vårt, Hr. Doktor! :thumleft
Takker for det, jeg gleder meg til et gjensyn med Stavanger, Sandnes og Bryne i tillegg til Solastranda som jeg hadde gode opplevelser på med de lokale jentene :)
Eneste problemet nå er å unngå å kjøre på de samme veiene både sørover og nordover.
Jeg har jo planer om å slå sammen turen til NT med en Lindesnes-Nordkapp-tur, og det ser ut som om at jeg er nødt til å kjøre vei Rv13 mellom Vossevangen og Vinje på både nord og sør før jeg tar av mot Myrkjdal og Vikafjellet. Det er til å leve med :)
Ellers må jeg studere alternativer fra Forsand og sørover, alternativt kjøre opp igjen fra Lysebotn og fortsette Rv9 til Lindesnes og Nordjøveien opp til Sandnes igjen.
Enda lenge til, så jeg får nyte planleggingen enn så lenge :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av Olav K »

Synes Dr. Greve har gode forslag, men drister meg likevel til å komme med en alternativ rute.
Fra Voss mot Odda på Rv 13 (ikke E 13), men ta avstikkeren fra Granvin mot Ulvik på Fv 572.
Forbi Odda og videre mot Røldal, men ta av på den smått legendariske 520 til Sauda, fortsett ut fjorden og ta den nye broa over Sandsfjorden, og "koble" deg på Rv 13 igjen ved Lovravatnet
( I dette vannet finner du faktisk ferskvannsflyndrer, etter at et ras sperret det som en gang var Lovrafjorden. Pga av raset, og tilsig av ferskvann, hevet vannstanden i den nye innsjøen seg (Lovravatnet), og saltvannet forsvant sakte men sikkert. Flyndrene overlevde og tilpasset seg livet i ferskvann-- en spesiell plass :thumleft )
Videre nedover tar du fergja fra Nesvik til Hjelmeland, og følger Rv 13 mot Lauvik. Etter Jørpeland er det en herlig sidevei (Fv 495)
Denne begynner like etter avkjørselen til Preikestolen, og ender praktisk nok opp på fergjekaien på Lauvik.
God tur :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av norse900 »

Kjekt å følge med. Inspirerende å kikke på rutene du skisserer. :thumleft

Edit: -og Olav K, selvfølgelig! Herlig!! :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av DrGreve »

Olav K skrev:Synes Dr. Greve har gode forslag, men drister meg likevel til å komme med en alternativ rute.
Fra Voss mot Odda på Rv 13 (ikke E 13), men ta avstikkeren fra Granvin mot Ulvik på Fv 572.
Forbi Odda og videre mot Røldal, men ta av på den smått legendariske 520 til Sauda, fortsett ut fjorden og ta den nye broa over Sandsfjorden, og "koble" deg på Rv 13 igjen ved Lovravatnet
Og der har du i praksis min rute nordover etter at jeg har vært på NT i Sandnes. Jeg kommer inn på R13 ved Granvin etter at jeg har vært i Nordheimund :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av LordShaft »

Hørte jeg noen rope eutister? :scratch
Utrolig fasinerende å lese...å det overrasker meg ikke at dette går rett av hukommelsen uten kart å gløtte på. Hvem faen husker alle navn og vei nummer? :lol

Håper du er like godt kjent Europa onkel :thumleft

Note 4

ZZR-Erling

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av ZZR-Erling »

KåreDump skrev:Dirver og planlegger sommerens ferie.
Har satt av tre uker + på tur Bodø - Limerick - Bodø.
Har egentlig ikke lyst å planlegge for mye, men ta det mest mulig "som det kommer".
Skottland ligger høyt på ønskelista, men tviler sterkt på at tiden strekker til denne gang.
Selv klarer jeg nok lange dagsetapper og kan gjerne ha lange rene transportetapper, men passajseren er litt mindre utholden, så turen må legges litt opp hva hun syns er greit.

Første del av turen (Bodø -Trøndelag) er spikra til Kystriksveien (Fv 17), derfra og videre til Kristiansand er jeg litt mer i villrede.
Er det noen som har tips til en interessant rute, gjerne med et estimat over hvor mange dager man bør sette av.
Unngå verdens kjedeligste: Trondheim-Oppdal. Kjør feks opp v Stjørdal-Røros-Tynset-Alvdal-over til Hjerkin....så ned Romsdalen-Trollstigen osv på Vestlandet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:Hørte jeg noen rope eutister? :scratch
Utrolig fasinerende å lese...å det overrasker meg ikke at dette går rett av hukommelsen uten kart å gløtte på. Hvem faen husker alle navn og vei nummer? :lol

Håper du er like godt kjent Europa onkel :thumleft

Note 4
He, he, de veiene (fv) med 3 siffer må jeg i de fleste ganger bruke google maps eller google earth som hjelpemiddel for å finne veinummer :)
Når jeg ser en video på tuben eller vimeo av interessante veistrekninger, så er jeg nøye med å se etter veiskilt i videoen som kan gi en indikasjon på hvilken vei som er filmet. For eksempel så jeg en video av Bikerduden i fjor og da vet jeg at veien han kjørte mellom Sauda og Håra har veinummer 520.
Systemet er egentlig ganske enkelt oppbygd. I de fleste tilfeller har veinummer en stigende tallrekke fra sør til nord. Dette gjelder både fv og rv. Europaveier unntatt.
Og jeg holder jo selv på å planlegge samme rute nedover og da har jeg litt bedre kontroll på veinummer. Til høsten er det glemt :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips til rute Trondheim -- Kristiansand

Legg inn av KåreDump »

Da var jeg hjemme igjen!

Ca: 11.000 km på fire uker, har storkosa meg i alt fra pissregn og 6-7 grader mellom Trollstigen og Geiranger, til 35 grader og steikende sol i Tyskland!!

Siste delen av hjemturen fikk jeg selskap av dattra mi som med fersk MC-lapp i lomma tok turen over Saltfjellet, for så å følge meg Kystriksveien fra Mo i Rana til Saltstraumen! Kjempekoselig!

Kom hjem forrige tirsdag, onsdag ble en hel sommer forsømt plenklipping (slåttånn?) unnagjort på feriehus i Gildeskål.
Torsdag ble det bytta framdekk på min sykkel, og montert veskesett på jentungens.
Fredag dro vi sammen til Løkta-treffet i Lofoten.

Sykelen hennes streika etter seks mil, og det som rant ut av forgasserne ved drenering så ikke koselig ut.
Så hun endte opp som passasjer hos gamlingen frem til Svolveær der en MC-kompis lånte henne en lettsykkel for helga. :prf
Hennes sykkel ble plukket opp og levert hjemme i garasjen av en klubbkompis!
Utrolig hvordan disse fæle MC-folkene stiller opp for hverandre! :lol

En "russefest for voksne" ble litt i overkant etter så mange kilometer på baken, men ikke værre enn at vi etter jobb i går klarte å rive Hondaen hennes i "atomer", rense forgassere og tank.
Gjenstår bare litt småskruing så er alt på plass!

Så nå håper vi på godt vær til helga, så vi kommer oss på tur igjen!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar