Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
leif87
Innlegg: 52
Registrert: 18 sep 2014, 18:57
Motorsykkelen din: skal kjøpe ny i 2020
Sted: Buskerud, Lier

Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?

Legg inn av leif87 »

Hei :vs

Er det noen som har kjørt Drammen - Nordkapp - Drammen?

Hvor mange dager trenger man uten om å måtte slite seg helt ut?
Sist redigert av AJ den 12 apr 2015, 18:06, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endra litt på trådtittelen slik at den ble litt mer forklarende...
Suzuki V Strom 2014mod
2015: 5050km
2016: 6020km
2017: 600km
2018: 700km
2019: 60km solgt

Harley Davidson Dyna Low Rider 1550 2001mod

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av TBI81 »

Det tenker jeg er veldig individuelt og kommer an på en haug med faktorer ;-)
Og kjør nå for guds skyld ikke E6. Ta kysten og ta deg god tid!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.

Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint. :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av SuperMorten »

TBI81 skrev:Det tenker jeg er veldig individuelt og kommer an på en haug med faktorer ;-)
Og kjør nå for guds skyld ikke E6. Ta kysten og ta deg god tid!
E6 fra Steinkjær og nordover er da flott MC-vei. Dessuten kommer det jo an på hva som er målet med turen.
Når jeg kjørte til Vesterålen i fjor sommer, fikk jeg også mange tips om veivalg, til tross for at jeg anså hele turen kun som en transportetappe. Nå har ikke trådstarter sagt noe om målet med turen. Om man skal se Norge, eller for den saks skyld, møte kjæresten på Nordkapp (og da haster det)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av KydeX »

Det der er veldig individuelt, Bjerknez. Noen synes det er lett med 70-80 mil. Men på norske veier er det en lang etappe. Noen er utslitt etter 40 mil. Det kommer blant annet an på hvilken type sykkel du har og hvor vant du er til lange etapper, hvor god helse du har osv. Jeg tror nok personlig jeg skulle greid en etappe på 70-100 mil, men jeg tror ikke slutten på dagen ville vært behagelig. Ser for meg stiv nakke og håndledd, samt tresmak i ræva.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:Det tenker jeg er veldig individuelt og kommer an på en haug med faktorer ;-)
Og kjør nå for guds skyld ikke E6. Ta kysten og ta deg god tid!
E6 fra Steinkjær og nordover er da flott MC-vei.
Kystriksveien er definitivt en bedre mc-vei enn E6 fra Steinkjer (men Kystriksen er best fra Brønnøysund og nordover syns jeg)!
Men selvsagt, er målet målet, så er ikke veien det ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

KydeX skrev:Det der er veldig individuelt, Bjerknez. Noen synes det er lett med 70-80 mil. Men på norske veier er det en lang etappe. Noen er utslitt etter 40 mil. Det kommer blant annet an på hvilken type sykkel du har og hvor vant du er til lange etapper, hvor god helse du har osv. Jeg tror nok personlig jeg skulle greid en etappe på 70-100 mil, men jeg tror ikke slutten på dagen ville vært behagelig. Ser for meg stiv nakke og håndledd, samt tresmak i ræva.
Siden TS er 27 år gammel, har "tur og fiske" som hobby samt kjører en helt ny sykkel så anntar jeg han er minst like godt rustet som meg til en slik tur. Men siden man ikke får noe informasjon om vond rygg/sykdommer og slike ting, så anntar jeg at personen er frisk og rask.

Men jada... vi er forskjellige. jeg har kun ett års erfaring på sykkelryggen og har kun eid to sykler og når JEG klarer lett 80 mil på en dag, så dro jeg derfor den samme konklusjonen for TS. :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Flanker »

Skal du ha tid til å se noe på din vei, så beregn minst 4-5 dager opp tenker jeg. Gjerne mer. Er det bare for å blåse avgårde og nå Nordkapp, 2-3 dager.

PS: Nordkapp er oppskrytt! Som regel er det eneste du ser der tåke, og det er en svindyr turistmaskin av dimensjoner. De flotteste opplevelsene vil jeg nok tro du finner på veien oppover. Tar du deg tid kan ruta kjøres via 6(!) Nasjonale Turistveger, fra sør til nord: Rondane, Helgelandskysten, Lofoten, Andøya, Senja og Havøysund. http://www.nasjonaleturistveger.no/no/turistvegene" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Skal du ha tid til å se noe på din vei, så beregn minst 4-5 dager opp tenker jeg. Gjerne mer. Er det bare for å blåse avgårde og nå Nordkapp, 2-3 dager.

PS: Nordkapp er oppskrytt! Som regel er det eneste du ser der tåke, og det er en svindyr turistmaskin av dimensjoner. De flotteste opplevelsene vil jeg nok tro du finner på veien oppover. Tar du deg tid kan ruta kjøres via 6(!) Nasjonale Turistveger, fra sør til nord: Rondane, Helgelandskysten, Lofoten, Andøya, Senja og Havøysund. http://www.nasjonaleturistveger.no/no/turistvegene" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt enig.

Å kjøre rundt oppi Finnmark er det siste jeg kommer til å gjøre med sykkel. Lange rette strekninger og kjedelige veier. Lofoten derimot er et vakkert sted som kanskje er verdt et besøk med sykkel :thumleft

ZZR-Erling

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av ZZR-Erling »

Anbefaler en overnatting her på RV17:
https://nb-no.facebook.com/Handelsstede ... 2366896175

Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:
Flanker skrev:Skal du ha tid til å se noe på din vei, så beregn minst 4-5 dager opp tenker jeg. Gjerne mer. Er det bare for å blåse avgårde og nå Nordkapp, 2-3 dager.

PS: Nordkapp er oppskrytt! Som regel er det eneste du ser der tåke, og det er en svindyr turistmaskin av dimensjoner. De flotteste opplevelsene vil jeg nok tro du finner på veien oppover. Tar du deg tid kan ruta kjøres via 6(!) Nasjonale Turistveger, fra sør til nord: Rondane, Helgelandskysten, Lofoten, Andøya, Senja og Havøysund. http://www.nasjonaleturistveger.no/no/turistvegene" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt enig.

Å kjøre rundt oppi Finnmark er det siste jeg kommer til å gjøre med sykkel. Lange rette strekninger og kjedelige veier. Lofoten derimot er et vakkert sted som kanskje er verdt et besøk med sykkel :thumleft
Nja... Å kjøre rundt oppi Finnmark kan være flott det. Hold deg langs kysten, så er det masse fine steder og veier (hvis været er bra). En tur ut til Sørøya f.eks. kan anbefales, samme med Varangerhalvøya. Finnmark er mer enn vidda, heldigvis. Og den kunne sikkert vært morsom den også, foruten myggplagen, på en 600cc gruspisker (hvis jeg hadde lært meg å kjøre skikkelig på grus da) :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: Lofoten derimot er et vakkert sted som kanskje er verdt et besøk med sykkel :thumleft
Ikke bare kanskje, godeste Bjerknez.
Det er helt sikkert verd et besøk. Obligatorisk for enhver norsk motorsyklist, tør jeg påstå :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.

Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint. :thumleft

Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.

Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..

Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.

Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.
Sist redigert av gsx750_80 den 17 feb 2015, 11:26, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
leif87
Innlegg: 52
Registrert: 18 sep 2014, 18:57
Motorsykkelen din: skal kjøpe ny i 2020
Sted: Buskerud, Lier

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av leif87 »

SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:Det tenker jeg er veldig individuelt og kommer an på en haug med faktorer ;-)
Og kjør nå for guds skyld ikke E6. Ta kysten og ta deg god tid!
E6 fra Steinkjær og nordover er da flott MC-vei. Dessuten kommer det jo an på hva som er målet med turen.
Når jeg kjørte til Vesterålen i fjor sommer, fikk jeg også mange tips om veivalg, til tross for at jeg anså hele turen kun som en transportetappe. Nå har ikke trådstarter sagt noe om målet med turen. Om man skal se Norge, eller for den saks skyld, møte kjæresten på Nordkapp (og da haster det)
Det er for å se litt rundt å ta det som en liten mc ferie :)
Suzuki V Strom 2014mod
2015: 5050km
2016: 6020km
2017: 600km
2018: 700km
2019: 60km solgt

Harley Davidson Dyna Low Rider 1550 2001mod

Brukeravatar
leif87
Innlegg: 52
Registrert: 18 sep 2014, 18:57
Motorsykkelen din: skal kjøpe ny i 2020
Sted: Buskerud, Lier

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av leif87 »

Jeg har ikke så veldig mye kjøre efaring med har veldig lyst til å ta meg en ukes tur på sykkelen.

Virker som en god tur sykkel og har inviistert I helt nye rukka klær så tror jeg skal klare meg på en lang tur selv om været blir litt dårlig.
Suzuki V Strom 2014mod
2015: 5050km
2016: 6020km
2017: 600km
2018: 700km
2019: 60km solgt

Harley Davidson Dyna Low Rider 1550 2001mod

Svar