Samekniv på MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Samekniv på MC

Legg inn av lars_helgek »

Stiller meg bare litt undrende.. Rent juridisk sett;

Om en har en kniv i bilen, er dette OK, da en bil regnes som ens private rom igrunn, og kan være til nytte for å flytte en kniv fra a til b (når du har kjøpt den, og hjem for eksempel).

Om en har kniv på sykkelen, er dette da noe annerledes en i en bil?? En kniv er jo (for normale mennesker) et verktøy , og skal vel da på så måte på sykkel, som i bil, være lovlig, så lenge en ikke viser den tydelig og sterkt frem??

Og hva med verktøy da, som jeg skrev tidligere; En hammer er lovlig å ha med seg, et skruvjern er lovlig, ja, om en vrir på det så er jo f.eks et balltre et sportsredskap, og å ha et slikt kunne være i tilfelle en bærer hadde intensjon om å spille slåball eller noe, og valgte å dra til/fra aktiviteten på motorsykkel..

Mange av daglidagse verktøy som er mer en farlige nok som våpen (hammer, skruvjern etc), men disse er da altså ikke ulovlige... Personlig sett er jeg mindre redd noen med kniv en noen med en hammer eller brekkjern igrunn.. Tanker? :eh
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Bjerknez »

Denne loven er vel bare dukket opp fordi politiet skal ha en viss hjemmel for å inndra våpen (kniv) hvis dem føler feil person har dette. Om JEG blir stoppet med en fiskekniv i hanskerommet eller en liten lommekniv i tankvesken så tror jeg neppe jeg hadde fått noen reaksjon på det. En samekniv er kanskje vanskeligere og forklare, men skal man på campingtur etc. så tror jeg nok dette også vil gå bra.

Det hele handler vel om at man er troverdig når man forklarer hvorfor man har med seg en kniv. etc. på mc turer. Men dem glemmer dog det farligste våpenet av dem alle.... Man skal ikke undervurdere en litt småirritert motorsyklist som nettopp har blitt frarøvet sin foldekniv av lovens lange arm når man blir vinket ut på veien igjen :knegg :twisted

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Samekniv på MC

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Denne loven er vel bare dukket opp fordi politiet skal ha en viss hjemmel for å inndra våpen (kniv) hvis dem føler feil person har dette. Om JEG blir stoppet med en fiskekniv i hanskerommet eller en liten lommekniv i tankvesken så tror jeg neppe jeg hadde fått noen reaksjon på det. En samekniv er kanskje vanskeligere og forklare, men skal man på campingtur etc. så tror jeg nok dette også vil gå bra.

Det hele handler vel om at man er troverdig når man forklarer hvorfor man har med seg en kniv. etc. på mc turer. Men dem glemmer dog det farligste våpenet av dem alle.... Man skal ikke undervurdere en litt småirritert motorsyklist som nettopp har blitt frarøvet sin foldekniv av lovens lange arm når man blir vinket ut på veien igjen :knegg :twisted
Tror du har et poeng. Loven er der nettopp for å ha mulighet til å fjerne "uønskede" kniver. Jeg går til hverdags rundt med ihvertfall to synlige kniver på meg. En gammeldags tollekniv og en gul tapetkniv. Begge er synlige, og ingen har noen gang sagt noe. Men hadde jeg gått ut på byen en lørdagskveld, lettere beruset, med samme antrekk og kniver, er det kanskje en mulighet for at onkel hadde lagt seg borti hva jeg hadde i lommene..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Crinos »

Å bære kniv synlig er lovlig når det er en del av din uniform eller en nødvendighet for å utføre det arbeid man er satt til. Fks en snekker uten kniv i belte/sidelomma er jo "ubrukelig" i den grad at kniven brukes ganske ofte.

Men i det man bærer kniv som et kamuflert våpen, har man fort et større problem.

Så har det også noe med lengden på knivbladet... er det på 6cm grensen går for hva du har lov til å "putte i lomma" og hva som må evt være synlig. Husker ikke helt.

Men det å putte en Samekniv i ryggsekken/oppakninga for å kjøre på MC treff, vil jeg anse som helt lovlig (uten å være jurist), det er tross alt et verktøy du kan få nytte av når du kommer frem til leirplass.
Å kjøre med en samekniv i slire langs gaffelbeinet, eller noe lignende, ville jeg oppfattet som provoserende og ulovlig.

Har jobbet som dørvakt i en del år, og har stoppet flere med skjulte kniver på seg. Hver gang har Politiet kommet og skrevet anmeldelse på dem i etterkant.
(Det gjelder forøvrig de som har hatt battong og lignende slagvåpen også).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Samekniv på MC

Legg inn av TBI81 »

Apropos batong - jeg har en sånn stor maglight med håndtak som jeg bruker å ha liggende i bilen. Spurte en bekjent som er politi hva han trodde om lykten (på et treff), om den muligens ville gå som slagvåpen (batong) av politiet, han mente at det "kom helt an på hva jeg brukte den som" :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Bjerknez »

TBI81 skrev:han mente at det "kom helt an på hva jeg brukte den som" :knegg
Dildo... :-# :x

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Samekniv på MC

Legg inn av TBI81 »

Bjerknez skrev:
TBI81 skrev:han mente at det "kom helt an på hva jeg brukte den som" :knegg
Dildo... :-# :x
Ehm .. Høres definitivt ut som en feilsortering
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Jompa »

Ikke helt med her.. men er det en samedildo eller er det sånn at det er vanlig å ha med seg dildo når man kjører sykkel ? Mangler jeg noe vesentlig i mc-utstyret mitt ?
Og er det vanlig å gå med dildoen i beltet, som en kniv eller leatherman ?

I tilfellet på bildet er det soleklart at "redskapet" skulle i ee-avfallet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev:Denne loven er vel bare dukket opp fordi politiet skal ha en viss hjemmel for å inndra våpen (kniv) hvis dem føler feil person har dette. Om JEG blir stoppet med en fiskekniv i hanskerommet eller en liten lommekniv i tankvesken så tror jeg neppe jeg hadde fått noen reaksjon på det.
Målet er å sikre at det i utgangspunktet er ulovlig med kniv. Derfor enhver som bærer kniv kunne stoppes, avkreves forklaring, og da er det kanskje skjellig grunn til videre randsaking, bringe vedkommende inn for kontrll, Et Ceter, kanskje ta en sjekk i bilen og kanskje hjemme, Et Alibi.

Effekten, som er det man ønsker å oppnå, er at om du er gjengmedlem, da bærer du ikke kniv. Å bære en kniv gir nemlig politiet rett til å grave i ting du kanskje ikke ønsker at politiet skal grave i.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Bjerknez »

tagesk skrev:
Bjerknez skrev:Denne loven er vel bare dukket opp fordi politiet skal ha en viss hjemmel for å inndra våpen (kniv) hvis dem føler feil person har dette. Om JEG blir stoppet med en fiskekniv i hanskerommet eller en liten lommekniv i tankvesken så tror jeg neppe jeg hadde fått noen reaksjon på det.
Målet er å sikre at det i utgangspunktet er ulovlig med kniv. Derfor enhver som bærer kniv kunne stoppes, avkreves forklaring, og da er det kanskje skjellig grunn til videre randsaking, bringe vedkommende inn for kontrll, Et Ceter, kanskje ta en sjekk i bilen og kanskje hjemme, Et Alibi.

Effekten, som er det man ønsker å oppnå, er at om du er gjengmedlem, da bærer du ikke kniv. Å bære en kniv gir nemlig politiet rett til å grave i ting du kanskje ikke ønsker at politiet skal grave i.

[TaSK]
Er vel i grunn akkurat det jeg mener, så er helt enig med deg :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Jompa »

Ooops, seriøs tråd :redface :redface
Best å skygge unna før jeg kommer med mere off-topic. :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar