Tips til kjøp av MC

Forum for fulleffekt tung-MC
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av LordShaft »

Er overrasket over at ikke z serien til kawasaki er nevnt?

Note 4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Er overrasket over at ikke z serien til kawasaki er nevnt?

Note 4
Mja, jeg vil påstå at det kun er Z1000 som er verdige av de, og det blir fort mye penger over budsjett :P
Eller, jaja, Z800 er jo ikke helt fjern, kanskje.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av ojda »

Margrete skrev:
Prismessig så tenker jeg opp mot 60-70 000. Jeg håper å finne en grei og lett sykkel som jeg kan bruke til småturer rundt om kring Bergen før jeg tar fatt på lengre turer.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av LordShaft »

Z800E Kr 119 990,-
Z800E 35kw Kr 111 240,-
Z800E ABS Kr 125 990,-
Z800E ABS 35kw Kr 117 240,-

Den ultimate super mellomklasse sykkel

Z800 E er utviklet spesielt for nye førere. En fullverdig streetfighter i 800 klassen. Tilgjenglig som 70KW eller 35KW for å tilfredstille de nye kravene for A-2 førerkort.

Dette er ny priser!
Får lett en brukt i det prissjiktet kjøper er på jakt i

Note 4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Z800E Kr 119 990,-
Z800E 35kw Kr 111 240,-
Z800E ABS Kr 125 990,-
Z800E ABS 35kw Kr 117 240,-

Den ultimate super mellomklasse sykkel

Z800 E er utviklet spesielt for nye førere. En fullverdig streetfighter i 800 klassen. Tilgjenglig som 70KW eller 35KW for å tilfredstille de nye kravene for A-2 førerkort.

Dette er ny priser!
Får lett en brukt i det prissjiktet kjøper er på jakt i

Note 4
Nja? Er ikke 800 en relativt ny modell?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Olav K »

Se her ja, her hadde jeg ikke fått med meg det... at hun oppga et budsjett....
Men uansett... jeg nevnte ikke Z 1000, eller Z 800, av forskjellige grunner, men 800 er en relativt tung sykkel, og den er bredere og føles større enn f.eks Street Triple som jeg dro fram som alternativ. Z 1000 er enda større, og enda lengre utenfor budsjett.
Når det er sagt, så synes jeg Z 800 hadde en fin motor, og nydelig gearkasse, absolutt en god sykkel. Og de har en flink og engasjert forhandler i Bergen.. viktig!
Men for en fersk dame på 166 cm, tror ikke JEG den er et naturlig førstevalg.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av evike »

Dere som "maser" om Z800. Hvor lange bein har dere? Bare lurer, for nå tror jeg dere snakker om noe dere ikke helt har greie på...
Det er faktisk relativt langt "fra dotten til bakken" på den. I tillegg til at hele Z-serien er ganske foroverlent (les: lengre avstand over tanken) i forhold til CBF og dermed en helt annen sykkel å kjøre.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Tobben84 »

Jeg har registrert flere ganger at mindre førere er like opptatt av vekt som høyde, derav anbefaler jeg alltid lettere sykler til nybegynnere. Av sykler i ditt prissegment ville jeg sett på Kawasaki Er-6(fås helt ned i 45-50 lapper), yamaha mt-07(nypris nærmer seg din limit, og sikkert mulig å få ned på ditt nivå pent brukt), Ktm Duke 690(har jeg selv eid og er en veldig trivelig sykkel, men er ikke like lettkjørt som de to tidligere nevnte pga fueling/gassrespons, men ellers meget potent. Brukt fra 60-70 lapper).

Cb 600 er ikke et dumt alternativ, men jeg syns den er litt tung og uinspirerende.

Jeg klarer ikke å bli bekvem med hverken kjørestilling eller kjøreegenskaper på en cruiser, og synes de er direkte farlige å presse på litt med, så det ville JEG ha styrt unna. Oppsummert så hadde jeg forsøkt å få til en prøvetur på en ER-6, det er en genial liten sak:)

Edit: så noen foreslo cb500 også, den har jeg ikke prøvd, men kan tenke meg at den er et godt alternativ:)

Margrete
Innlegg: 3
Registrert: 26 des 2014, 12:28
Motorsykkelen din: ingen enda
Sted: Bergen

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Margrete »

Takk for mange tips. Her var det mye å se etter.

Jeg tror jeg vil foretrekke en sykkel der jeg sitter mer rett enn en der jeg lener meg mye fremover, men jeg skal ikke være for bastant iogmed jeg ikke har mye erfaring utover de mange kjøretimene jeg har hatt.
evike skrev:Synd du bor såpass langt unna. Jeg har akkurat samme lengdemål som deg og for meg er resultatet definitivt Honda CBF 600 S(evnt. +A= ABS).

Byttet fra en slik til en nyere slik i sommer og har derfor en til salgs som det egentlig ikke er noen verdens ting galt med annet enn at jeg fant en nyere og hadde penger til det.

Se min Finn-annonse: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=53892355" onclick="window.open(this.href);return false;
Den liker jeg, men avstanden blir litt stor kanskje tror jeg :(. Å starte med en tur fra Stokke til Bergen til våren på ny sykkel vet jeg ikke om er så lurt når jeg har så liten erfaring. Jeg får se om jeg finner en maken når jeg kommer til Bergen igjen til å prøvesitte så får jeg vurdere det derifra

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man ser på sittestillingen alene hvor man foretrekker mest mulig oppreist sittestilling så kan jeg si at man sitter MYE mer oppreist på en Yamaha MT09 kontra de fleste andre sykler i samme segment.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:Dere som "maser" om Z800. Hvor lange bein har dere? Bare lurer, for nå tror jeg dere snakker om noe dere ikke helt har greie på...
Det er faktisk relativt langt "fra dotten til bakken" på den. I tillegg til at hele Z-serien er ganske foroverlent (les: lengre avstand over tanken) i forhold til CBF og dermed en helt annen sykkel å kjøre.
Det inntrykket har jeg fått også etter ett par prøvesittinger av Z800. Mener å huske det var lengre fra "raketten" til bakken på Z800 enn min STreet Triple og den var definitift mer fremoverlent. Salen var mye hardere også mener jeg å huske.

Men utseendet liker jeg så absolutt :thumleft

Med tanke på sittestilling og følelse kan denne i mine øyne sammenlignes med en Ducati Monster. Hvordan de faktisk er å kjøre vet jeg ikke noe om.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av FJZZR »

Det er ikke bare sittehøyden som avgjør hvor lette det er å få beina i bakken. Setets, og sykkelens bredde bidrar også. Bredere sykkel blir litt vanskeligere å nå ned på.

Sykkels tyngdepunkt er allerede nevnt. Et bredere styre gjør den også enklere å håndtere, spesielt i lave hastigheter.

Det er ikke allverdens justeringsmuligheter på en sykkels sittestilling, men noen muligheter finnes, så som annet styre, flytte fotpinner etc. Noen kan tilogmed justeres orginalt.

Det viktigste er uansett at du trives med sykkelen!! Så ta deg tid og prøvekjør flere.

Gled deg til våren ...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Bjerknez »

Her har jeg forøvrig lagt inn 1.66 som høyde på personen og man lett se forskjellen på Z800 kontra feks. Yamaha MT09 hvor man nærmest sitter rett opp og ned.
1.JPG
2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nanne
Innlegg: 34
Registrert: 22 aug 2012, 19:00
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2009
Sted: Øvre Telemark

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Nanne »

Jeg er mindre enn deg - 160 cm på en skikkelig god dag :)
Kjører en BMW 650 gs fra 2009. Den er lettkjørt på alle måter - har likevel valgt å senke den med fjærer/dempere fra Wilbers. Superfornøyd med det - synes faktisk den er bedre å kjøre med nye dempere.
Lykke til med valg - og kos deg med kjøring!

Svar