Bilen starter ikke.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Toven

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Toven »

Takker, finner frem stålbørsta og renser litt :-) Får følge litt med når det plasseres på sykkelen om det utvikler seg videre

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:........og fjernes lett med en stålbørste.
Etter att rusten er fjernet er det bare å spraye på en dæsh 5.56 e.l. så holdes den borte ei stund.
Varmt vann gjør underverk på irr.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av MickeyMouse »

Vil anbefale deepcycle-batterier av type Optima, de med runde celler. Svindyre her til lands, men ofte verdt pengene.
Overrasker meg at nordmenn ikke har fått øyne opp for disse batteriene, her hvor vi har så kaldt klima.
Overrasker meg også hvor sløve nordmenn er ang. bilhold i det hele tatt, dvs bevaring av kjøretøyet, her hvor bilen koster dobbelt så mye som andre steder i verden..

ZZR-Erling

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av ZZR-Erling »

Sikkert fordi ett fra Biltema er godt nok. Men mange burde nok ladet innimellom all smkjøringa.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Barbarozza »

Vel overstått folkens...

Tja det burde vel ikke overraske så mye Mickey...vi har det veldiiig godt her til lands, og da tenderer vi til å kjøpe nytt i stedenfor å ta vare på det vi har. Men heldigvis er det mange her inne med gamle sykler som steller veldig pent med dem.

En liten stålbørste på polene gjør susen, også slenger du på litt flytende vaselin eller syrefritt fett, det er barnelærdom, og det anbefaler jeg alle å gjøre, holder bedre en 556 men er litt mer grisete :knegg

Samtidig er er det greit å sjekke jordingspunktet, altså der kabelen er festa til ramma og børste og smøre der også. Hender det irrer der også.

Batterier er i rivende utvikling, og ikke lenge før Litium Ion blir vanlig fordi det gir høy startstrøm og veier lite..., men til en sykkel holder jo de gamle blybatteriene stand fordi de tåler relativt mye og er rimelige. Så lenge de gjør jobben og koster fra en 500-600 kr for brukbar kvalitet fra nettet så skal det vanskelig forsvares og bruke 1500 + kroner for et Shorai til en eldre sykkel så lenge du ikke er spesiellt interesert da.
Memento mori

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av jhn »

MickeyMouse skrev:Vil anbefale deepcycle-batterier av type Optima, de med runde celler. Svindyre her til lands, men ofte verdt pengene.
Overrasker meg at nordmenn ikke har fått øyne opp for disse batteriene, her hvor vi har så kaldt klima.
Overrasker meg også hvor sløve nordmenn er ang. bilhold i det hele tatt, dvs bevaring av kjøretøyet, her hvor bilen koster dobbelt så mye som andre steder i verden..
Jeg har alltid kjøpt billige batteri og de varer 7-8 år. Både i bil og på sykkel.
Jeg kjører en 16 år gammel bil og er på mitt andre batteri. De to batteriene har aldri sett en lader.
Syklene lader jeg om våren før oppstart ... altså en gang pr år. Varer et dobbelt så dyrt batteri dobbelt så lenge, eller er det andre ting som forsvarer prisen på et deepcycle-batteri?
På de to forrige syklene varte batteriet lengere enn syklene, og da er jeg fornøyd med billigdritten
Jeg bor jo heller ikke i de varmeste strøkene av landet, kan vi si.
Jeg er mest overrasket over nordmenns vilje til å betale unødvendig mye for div greier.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av norse900 »

+1
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Barbarozza »

jhn skrev: Jeg har alltid kjøpt billige batteri og de varer 7-8 år. Både i bil og på sykkel.
Jeg kjører en 16 år gammel bil og er på mitt andre batteri. De to batteriene har aldri sett en lader.
Syklene lader jeg om våren før oppstart ... altså en gang pr år. Varer et dobbelt så dyrt batteri dobbelt så lenge, eller er det andre ting som forsvarer prisen på et deepcycle-batteri?
På de to forrige syklene varte batteriet lengere enn syklene, og da er jeg fornøyd med billigdritten
Jeg bor jo heller ikke i de varmeste strøkene av landet, kan vi si.
Jeg er mest overrasket over nordmenns vilje til å betale unødvendig mye for div greier.
Dette blir jo det samme som med oljetrådene vi har, eller verktøy osv osv, det er keiserens nye klær.

Samtidig så er det jo sånn at vi velger forskjellige sykler, har forskjellige formeninger om merker, oppfattninger av hva som er morro å kjøre osv osv. Så hvis godfølelsen kommer med et dyrt batteri, eller en eller annen fix olje er det jo helt greit for den det gjelder jhn ? Og det finnes også billige ting som ikke holder mål og som jeg ikke har lyst å bruke. Feks dekk, ukjente kjeder, billige bolter fra Jernia eller BT og alt som handler om ting som har med den direkte sikkerheten min å gjøre. ( Nå bruker jeg olje fra BT og kommer ikke til å slutte med det mens kjedene får jeg fra England og er såre fornøyd med DID kjedene mine derfra)

Greia er vel at noen ganger er dyrt dyrt, og billig billig eller billig dyrt.

Største synden vi gjør er vel å kjøpe noe vi ikke har bruk for , det er himla dyrt det.
Memento mori

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av jhn »

Barbarozza skrev:
jhn skrev: Jeg har alltid kjøpt billige batteri og de varer 7-8 år. Både i bil og på sykkel.
Jeg kjører en 16 år gammel bil og er på mitt andre batteri. De to batteriene har aldri sett en lader.
Syklene lader jeg om våren før oppstart ... altså en gang pr år. Varer et dobbelt så dyrt batteri dobbelt så lenge, eller er det andre ting som forsvarer prisen på et deepcycle-batteri?
På de to forrige syklene varte batteriet lengere enn syklene, og da er jeg fornøyd med billigdritten
Jeg bor jo heller ikke i de varmeste strøkene av landet, kan vi si.
Jeg er mest overrasket over nordmenns vilje til å betale unødvendig mye for div greier.
Dette blir jo det samme som med oljetrådene vi har, eller verktøy osv osv, det er keiserens nye klær.

Samtidig så er det jo sånn at vi velger forskjellige sykler, har forskjellige formeninger om merker, oppfattninger av hva som er morro å kjøre osv osv. Så hvis godfølelsen kommer med et dyrt batteri, eller en eller annen fix olje er det jo helt greit for den det gjelder jhn ? Og det finnes også billige ting som ikke holder mål og som jeg ikke har lyst å bruke. Feks dekk, ukjente kjeder, billige bolter fra Jernia eller BT og alt som handler om ting som har med den direkte sikkerheten min å gjøre. ( Nå bruker jeg olje fra BT og kommer ikke til å slutte med det mens kjedene får jeg fra England og er såre fornøyd med DID kjedene mine derfra)

Greia er vel at noen ganger er dyrt dyrt, og billig billig eller billig dyrt.

Største synden vi gjør er vel å kjøpe noe vi ikke har bruk for , det er himla dyrt det.
Jovisst er det greit for min del at folk liker keiserens nye klær ... men jeg synes likevel det er snodig at folk velger å betale unødvendig mye for et batteri, eller hva som helst annet
Et godt gammeldags blybatteri er jo en utprøvd sak, og har vist seg å gjøre jobben på en utmerket måte.
Det er ikke en sikkerhetsrisk med de batteriene, dekk og kjede er jo litt annerledes.
Jeg kjøper jo kjente dekk og kjeder for da vet jeg hva jeg får, akkurat som med batteriene.
Når det gjelder olje kjøper jeg hvilket som helst merke, bare den har de rette spesifikasjonene.
Jeg kjøper den på den kjappeste og enkleste mulige måten

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av mortenolb »

Jeg kommer til å kjøpe det billigste alternativet som funker. Har hørt litt om og men om biltema-batterier, dog? Får se hvor mye jeg trenger å bytte, da. Måtte ty til boosteren i går, men så den nesten komme siden jeg har småkjørt et par dager.

Svar