Engangsavgift på mc ned 30%

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Moffa »

thewiz skrev:
Hadde blitt gal hvis jeg hadde jobbet i politikk.
Mange mener at de som driver politikk allerede er gale.... ;-)
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

thewiz skrev:Ok, så for meg virker det som det kommer til å opprettholdes?

Hvordan kan dette ha seg når både FRP, Høyre, KRF og Venstre ønsker å fjerne den?

Hadde blitt gal hvis jeg hadde jobbet i politikk.
Jeg er heller ingen politiker, og har rotet bort mange timer på og finne fram i dette virvaret av dokumenter og referater.
Her er finanskomiteens innstilling, og denne viser en avgiftslette. Som regel vil jo saker som er ferdigbehandlet av komiteer (som er tverrpolitiske) bli vedtatt i Stortinget i tråd med innstillingen.
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... 415-124/8/

5565

Dokumentavgift:


70

Dokumentavgift, nedsettes med

435 000 000


fra kr 7 800 000 000 til kr 7 365 000 000

Sist redigert av kjellv den 17 des 2014, 18:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Svolp »

Kan du si.. Det blir som tidligere vaffal regne ej med!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av thewiz »

Jeg forstår ingenting av disse dokumentene, hvorfor kan det ikke bare stå: Dokumentavgift 2015 fjernes ELLER Dokumentavgift 2015 reduseres med x %.

Hvor vanskelig kan dette være?

Hva vil det si kjellv? Har faktisk ingen anelse hva det der betyr :-)å

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Cutless »

Hvis man tolker de tallene direkte så ser det ut som de setter ned dokumentavgiften med 5,6 %...

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av thewiz »

5,6% ?

Dokumentavgiften i dag er 2,5 %, så da mener du 5% av 2% ?

Dvs tilsvarende ingenting.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

thewiz skrev:5,6% ?

Dokumentavgiften i dag er 2,5 %, så da mener du 5% av 2% ?

Dvs tilsvarende ingenting.
Fortsetter vi det regnestykket så skal du se at staten betaler DEG en god sum som takk for tinglysningen :lol
Nei dessverre, jeg vil ikke gi meg i kast med tolkingen... Jeg har ikke betalt dokumentavgift siden jeg bygde meg hus i 1995, og har ikke problematikken i hodet for øyeblikket.
Hodet mitt er for tiden helt fullt av nye MC-modeller og priser på disse... Det renner egentlig over på alle kanter :scratch

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Cutless »

thewiz skrev:5,6% ?

Dokumentavgiften i dag er 2,5 %, så da mener du 5% av 2% ?

Dvs tilsvarende ingenting.
Klønete ordlegging av meg - mente 5,6 % reduksjon av nåværende ja.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Barbarozza »

Elolz skrev:Jeg lurer litt på hvilken kurs en må betale i moms ved import. Ser det er omregningskurser på tollvesenet. Betaler en kursen for kjøpsdato, eller kursen ved momsing? For nå har ikke omregningskursen fulgt med hoppet etter kronefallet helt enda og er på 8,810 frem til 21.des. Isåfall kan en spare noen lapper om en er kjapp. Er denne svake kronen kommet for å bli tror dere, eller er dette noe som vil bli endret igjen om et par uker/mnd? :scratch

Det kan jeg fortelle deg :)

Du betaler MVA den dagen du tar sykkelen over grensa, det er du pliktig til :) Det har jeg gjort mange ganger.

Krona kommer nok ikke til å bli så sterk på en stund, men jeg er sikker på at det roer seg.

Akkurat nå demper lav krone litt av presset mot Norge, men over tid så gjelder den gyldne middelvei og det kommer Norges Bank å gjøre noe med. Ingen andre land i Europa (verden for den saks skyld) har bedre økonomi en Norge, vi har lav arbeidsledighet og vi har selvom det ikke virker sånn, orden i de fleste sysakene. Dessuten er vi et lite land, der de aller fleste har det bra selvom det blir nedgansgtider. Det som er unikt i Norge er at vi har greid å sette av penger de siste 20 årene og ikke sløst det bort en masse greier, det er nå det kommer godt med som en buffer for oss. Dessuten har Norge kanskje de mest solide bankene fordi Norge innførte ekstra skjerpede egenkapitalkrav til bankene for noen år siden.

Siden vi har penger i bakhånd gir det den norske stat mulighet til å investere når det går dårlig, Staten er som regel de eneste som har penger når det er urolig og som har vilje til det. Og da skaper vi spinnoffeffekter langt utover akk de prosjektene vi finansierer.

Det som skjer nå er litt panikk, men siden Norge har så lite valuta i spill, altså mengde med penger som er ute i handel så skal det lite til, holder med at 2-3 store hedgefond selger seg ut av Norske kroner så faller kursen dramatisk. Det som skjer nå, er mest sansynelig at Norges Bank og andre aktører ganske forsiktig kjøper opp kronene mens de nå er billig og tjener mye på dette seinere når kronekursen er økt Særlig DnB valuta avdeling er superdyktige på dette.

Siden ingen kan spå, så blir det bare synsing fra alle parter, men tipper det roer seg slik det gjorde i 2008. Da sto Euroen over 10 kroner , og du ser hva som skjedde etter stund, den roet seg. Så min ukvalifiserte gjetting er en gjennomsnittskurs av hva vi har hatt de siste åra og den vil være rundt 8,50 +
Memento mori

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Ja det vil roe seg og stabilisere seg. Det er først og fremst oljeprisen på verdensmarkedet som er årsaken. Den har vært veldig høy lenge, så det er ikke sikkert vi er riktig "der" igjen så fort. Men uroen nå er ikke noe å ta på vei for.
På kort sikt har dette den effekten at import blir dyrere, mens eksport blir langt mer lønnsomt. AS Norge klarer seg godt.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av ojda »

kjellv skrev:Ja det vil roe seg og stabilisere seg. Det er først og fremst oljeprisen på verdensmarkedet som er årsaken. Den har vært veldig høy lenge, så det er ikke sikkert vi er riktig "der" igjen så fort. Men uroen nå er ikke noe å ta på vei for.
På kort sikt har dette den effekten at import blir dyrere, mens eksport blir langt mer lønnsomt. AS Norge klarer seg godt.
Drev å handlet litt i rigg-aksjer for noen år sia, å den gangen (ikke så veldig mange år sia) var det
jubel og optimisme når fatet passerte netopp 60 usd.
Norsk økonomi lever fett med en sånn pris på råoljen, vi har bare vært litt bortskjemte de senere årene :redface

Men det er klart det kan være greit å få ryddet litt i noen utgifter her å der :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

ojda skrev:
kjellv skrev:Ja det vil roe seg og stabilisere seg. Det er først og fremst oljeprisen på verdensmarkedet som er årsaken. Den har vært veldig høy lenge, så det er ikke sikkert vi er riktig "der" igjen så fort. Men uroen nå er ikke noe å ta på vei for.
På kort sikt har dette den effekten at import blir dyrere, mens eksport blir langt mer lønnsomt. AS Norge klarer seg godt.
Drev å handlet litt i rigg-aksjer for noen år sia, å den gangen (ikke så veldig mange år sia) var det
jubel og optimisme når fatet passerte netopp 60 usd.
Norsk økonomi lever fett med en sånn pris på råoljen, vi har bare vært litt bortskjemte de senere årene :redface

Men det er klart det kan være greit å få ryddet litt i noen utgifter her å der :-)å
Jeg er så gammel at jeg husker tiden FØR oljeeventyret startet. Norge måtte en gang devaluere, dvs skrive ned kronekursen i forhold til annen valuta. Det ga landet er konkurransefortrinn på eksportmarkedet en periode slik at vi kom oss på fote igjen. Den samme effekten har vi nå.
Vi er blitt veldig bortskjemte her i landet de senere år. Sett i forhold til de fleste land vi handler med har vi veldig gode lønninger og har en enorm kjøpekraft. Medaljens bakside er at det er for dyrt å produsere her, slik at vi lett taper konkurransen om eksportmarkedet.
Dette viser egentlig hvor sårbare vi har blitt, da olje og gass er våre største eksportartikler. Vi har ikke nok å falle tilbake på når det tar slutt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av KawaJens »

Skal no seiast at medien har hevet seg over krone fallet og bruker det for det di kan. 3000€ (25500kr) er blitt ca 3000kr dyrere +- . Er litt men foraldel ikke domedag enda. Norsk turistnæringen gnir seg i henda i vertfall

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Kimshans »

Nå ser jeg BMW har satt ned de veiledende prisene på sine sykler :-) Ser R1200RS har gått ned fra 209 800,- til 184 700,- . Har veldig lyst på ett innbytte til neste år, for å få litt bedre vindskjerming.

Ulempen for min del er jo at da går jo også innbytteprisen for den R1200R jeg har ned en del. Men-men, sånn er det nå... :-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av RuneMC »

AVGIFTSKUTTET SPIST OPP
http://www.bikeport.no/2015/01/14/avgif ... spist-opp/

...men samtidig registrerer jeg jo at BMW-forhandlerne fortsatt annonserer gunstige priser. :scratch

Noen som vet hvor lenge det evt vil vare?
Har de bestilt et større parti nye MC'er / evt har kontraktsfestet pris i NOK med BMW?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar