Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Banditmannen »

Og alle vet jo at de aller fleste som bruker solbriller, også er for et påbud om at alle andre også skal bruke solbriller! :jada:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av simpson »

Banditmannen skrev:Og alle vet jo at de aller fleste som bruker solbriller, også er for et påbud om at alle andre også skal bruke solbriller! :jada:
Det er hvertfall ikke nødvendig på grunn av alle som kjører med vest. For de er jo ikke akkurat lette å få øye på og ikke blir du blendet av kontrasten heller :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3443
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

Noe annet som diskuteres heftig andre steder i verden er om man bør bruke hjelm når man kjører mc.
For eksempel i Florida
http://www.lowmanlawfirm.com/blog/bid/6 ... h-is-Safer" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det mange som mener man ser ut som en løkrull når man har en hjelm på hodet. Pluss at den ekstra vekten er farlig på nakken og at man er mindre bevist på omgivelsene. Både syn og hørsel blir redusert.

Er vel ikke så mange her i Norge som lurer på om hjelm er tryggere. Men er det bare en falsk trygghet? Er det kanskje bedre å bruke det som er på innsiden av hodet, kjøre etter forholdene og bruke lys viktigere enn å bruke hjelm?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av KawaJens »

JohnnyTh skrev:Noe annet som diskuteres heftig andre steder i verden er om man bør bruke hjelm når man kjører mc.
For eksempel i Florida
http://www.lowmanlawfirm.com/blog/bid/6 ... h-is-Safer" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det mange som mener man ser ut som en løkrull når man har en hjelm på hodet. Pluss at den ekstra vekten er farlig på nakken og at man er mindre bevist på omgivelsene. Både syn og hørsel blir redusert.

Er vel ikke så mange her i Norge som lurer på om hjelm er tryggere. Men er det bare en falsk trygghet? Er det kanskje bedre å bruke det som er på innsiden av hodet, kjøre etter forholdene og bruke lys viktigere enn å bruke hjelm?
Noke land så blir det og diskutert om dags kjørelys er bra eller farlig, men ingen av dei meiner at setebelte er en uting. Samme med hjelm og vest. Ikke samenlignbart.

Appropo hjelm motstand.....oh the ironi :D
http://edition.cnn.com/2011/US/07/04/ne ... ist.death/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Tonys »

Muttern kjører litt sykkel i Florida, ble stoppet en gang og bedt om å ta av seg hjelmen da det var for varmt til å ha på slikt.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av SuperMorten »

cevillan skrev:
SuperMorten skrev:
cevillan skrev:
SuperMorten skrev:Helt enig med overskriften i tråden. Men det jeg undres aller mest over, er "reglene". Det er dødssynd å kjøre uten skikkelige kjøreklær, hansker og støvler, til og med åpningshjelm er fy fy.. men tar du på en refleksvest er du en usikker, uerfaren og mindre god sjåfør
Du har sannelig tro på at refleksvesten har magiske egenskaper når du sammenligner den med kjøreklær :lol. Jeg skjønner refleksvestdiskusjoner drar ut når tilhengerne argumenter på dette nivået.
Du har tydeligvis ikke skjønt noe. Les alt en gang til.
Har lest det på nytt, men skjønner fortsatt ikke hva jeg ikke har fått med meg.

Jeg tolker det som du synes det finnes en dobbeltmoral blant noen"mc'ister". De som mener alle som kjører uten ATGATT er fullstendig uansvarlige, men de samme ATGATT-førerne vil ikke bruke refleksvest? Dette synes du er rart. Eller? Jeg synes det er rart å sammenligne kjøreklær (som har god effekt på personsikkerhet) med refleksvest som har ingen dokumentert effekt på noe som helst.

Korriger meg gjerne i stedet for å bare be meg lese det enda en gang.

Selv undrer jeg meg over forgubbingen av dette forumet, som mer og mer ser ut som å bestå av gretne, eldre menn med ekstrem PMS som utarbeider lister over alt som ikke er i tråd med egen fortreffelighet.
Du skjønte altså ikke hva jeg mente. Noen setter seg som "dommer" over hva slags utstyr som er riktig og ikke riktig. Noen velger å tillegge de enkelte MC-førere kjøreferdigheter basert på valg av utstyr. Har hittil ikke sett noen bli "dømt" på bakgrunn av kjøretøy, men det er mulig jeg har oversett noe. Og dette er ikke bare her. Det er mye verre på andre fora.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Barbarozza »

45316 skrev:
cevillan skrev:
Barbarozza skrev: La meg sitere Sokrates
Det at du siterer Sokrates understreker vel bare mitt poeng... :P :p Ellers enig :thumleft
Når kommer Justin Bieber sitatene dine? ;) terge, terge...

Får si unnskyld på forhånd! Kunne ikke dy meg.

Unnskyld!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis jeg ikke tåler såpass har jeg vel ikke noe på nett eller her inne å gjøre :vs

Jeg liker å diskutere, og jeg har jo gjort det også her inne, nok en gang, til det kjedsomlige
Uenighet er hva som får fram konsensus og en felles forståelse hvis man tør å være litt ærlig med seg sjøl i en debatt. Nytter ikke å ri på kjepphester i alle fall.

Forumet ville dø langsomt uten litt temperatur, jeg har ikke vært aktiv i det siste, det ble litt for snilt her inne, der har Erling et poeng. Jeg mener ikke noe vondt med det, men ble litt mye personlige bloggråder og de tenderer jo til å handle om den litt innsnevra greia til bloggeier, er liksom ikke der man slenger litt med leppa :)

Vi får være glad at noen gidder å svare, gidder å være uenig, det kommer som regel noe bra ut av det, kanskje ikke der og da men over tid.
Memento mori

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av 45316 »

Helt enig! Morro med litt temperatur. Jeg er i hvertfall ikke hårsår, men må ta og føle litt da man ikke kjenner de andre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Kawagutten »

Barbarozza skrev:Forumet ville dø langsomt uten litt temperatur, jeg har ikke vært aktiv i det siste, det ble litt for snilt her inne, der har Erling et poeng. Jeg mener ikke noe vondt med det, men ble litt mye personlige bloggråder og de tenderer jo til å handle om den litt innsnevra greia til bloggeier, er liksom ikke der man slenger litt med leppa :)

Vi får være glad at noen gidder å svare, gidder å være uenig, det kommer som regel noe bra ut av det, kanskje ikke der og da men over tid.
du sier ikke litt mot deg seg selv her da?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av detvarvondtdet »

Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.

I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest :eh Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av KawaJens »

Når det gjelder vest eller ikke vest så burde det vel heller vere gul hjelm eller ikke gul hjelm? På mangen sykkler vist ikke dei aller fleste så er hjelmen mye mer synlig en vest? Ikke veit eg, har verken det ene aller andre.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av LordShaft »

detvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.

I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest :eh Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Intruder »

Vet ikke om dere har fått det med dere,men det er noen her inne som har så fine maskiner,dresser,hjelmer og ekstralys i mengder ,som setter like mye pris på å være konger ved pølsebua som å ta seg en tur ut i terrenget... :mc7 :mc5 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3443
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

KawaJens skrev:Når det gjelder vest eller ikke vest så burde det vel heller vere gul hjelm eller ikke gul hjelm? På mangen sykkler vist ikke dei aller fleste så er hjelmen mye mer synlig en vest? Ikke veit eg, har verken det ene aller andre.
Jeg tror garantert en gul hjelm er mest effektivt. Men en ny hjelm koster fra 4000kr og oppover, en refleksvest fra 20 kr og opp.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3443
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
detvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.

I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest :eh Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmm
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?

Note 4
Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar