Lekk visir Shoei Neotec

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
KawaKjetil

Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av KawaKjetil »

Hei godtfolk. Har hatt lekk visir på min Shoei Neotec siden den var ny omtrent. Vannet kommer inn mellom gummi list og visir øverst på visiret. Begynner å miste tålmodigheten no... Har vært innom forhandler og justert visiret en haug med ganger. Siste gangen ble det litt bedre, men fremdeles har jeg en liten lekkasje oppe på venstre side. Og pinlock var ny i sommer. Dugger mellom visir og pinlock allikevel. :evil
Andre som har opplevd dette?

ZZR-Erling

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, ikke vært borti det Kjetil.
Høres ut som visiret er deformert. Jeg har en haug med Shoei'er her, alle funker bra. Nu bruker jeg GT Air med solvisir. Pinlock'en tok jeg av etter at jeg oppdaget at den stjeler litt av skarpsynet. Må lufte litt mer i fuktig vær, men ikke noe problem.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av Andreas »

Jeg hadde litt luftlekkasje nede på vestre siden av visiret på min Neotec. Ikke så plagsomt på sommeren (ble litt tørr på øyet etter mange timers kjøring) men det var meget plagsomt på våren/høsten i kaldt vær. Da ble det en skikkelig kald trekk. Trodde først det var blåtannsaken hengende på hjelmen som forstyrret aerodynamikken, men det var likedan uten den. Leverte inn hjelmen til forhandler og de sendte den til godkjent Shoei-"tekniker". Gulle god etter det. Dette skal jo være en premiumhjelm, så visiret skal kunne justeres til 100% passform...

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av 45316 »

Prøv med silikon på gummilista. Har du prøvd og justere skruene på pinlocken slik at det blir helt tett? Sørg for at det er tørr før du fester pinlocken


Sent from my iPhone using Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av ZZR-Erling »

Et annet tips er å bruke Loctite på skruene, blå loctite.

KawaKjetil

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av KawaKjetil »

Ja, merkelige greier dette Erling. Har byttet visir i 2012, og igrunn vært slik siden da.. det er jo faktisk mulig at de ga meg feil visir til en mindre hjelm? Men har og lurt på om det høye glasset på GSA'en er medvirkende på den måten at vannet ikke drives vekk av fartsvinden.. dermed blir det liggende oppå "kanten".
Forhandler sa jeg kunne levere den inn i vinter så de kunne sende den til importør, men det passer dårlig her på regnfyllte vestlandet :knegg

Får finne frem en av de gamle hjelmene og sende den inn som du gjorde Andreas :-)

Forhandler har smurt lister flere ganger, og de har skiftet pinlock 45316. Lekker like godt.. :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte for stort visir til min hjelm (Schuberth C3 Pro) ved en feiltagelse og da fikk jeg en glippe i overkant. Med riktig størrelse på visir så har jeg aldr hatt noe som helst problemer verken med dugg eller vanninntrengning.

Sikker på at du har riktig størrelse på visiret?

Et for stort visir vil du nok kunne feste, men får da en slik glippe. Et for lite visir kan jeg ikke forestille meg du klarer å montere på i det hele tatt. Vertfall så tror jeg ikke du får lukket det igjen...?

KawaKjetil

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av KawaKjetil »

Var ute og sjekket i garasjen nå. Ingen synlig glipe, men jeg klarer å trykke visiret inn 1-3 mm når det er helt lukket. Dette kan trykkes inn helt til enden av gummilisten, der hvor den blir breiere. Der er ikke noe slark, men der er jo visiret hengslet også.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av Svein2 »

Kjøpte meg en Neotec i vår, har nå brukt den den i alt fra 0 - 35 grader, regn og sludd.
Jeg er meget fornøyd, tett og fin, stille (men jeg bruker formstøpte ørepropper).
For den prisen hadde jeg nok kranglet fælt med forhandler hvis jeg ikke hadde vært misfornøyd.

KawaKjetil

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av KawaKjetil »

Den er innenfor garanti, så de må fixe! Men skal sammenligne visiret på hjelmer de har i butikken mtp om det skal være mulig å trykke visiret mot gummilisten.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av cannon »

Sikkert et dumt innspill; men husk at hendelen på venstre nedkant av visiret skal stå i midtstilling.
Shoei har ikke visirer som er tilpasset skallstørelse, tror jeg. Men de har ulike visirer på ulike hjelmmodeller. Disse klarer du ikke å monere om hverandre.

Jeg ville prøvd et annet visir. Kan du ikke låne et av en kompis hvis du ikke vil kjøpe et? Eller forhandler bør la deg prøve et alternativt visir. Lekkasje i pinlock-pakning kan tyde på at visiret har en defekt.
Jeg kjører nå med Shoei hjelmer nr 3 og 4. Alle 4 har vært tette og fine.

På Shoei er det en mekanisme som presser visiret bakover, inn mor hjelm/pakning når det lukkes helt igjen. Denne mekanismen er fjærbelastet, tror jeg. Sjekk nøye om denne mekanismnen fungerer og beveger seg som den skal. Hvis du vrir nevnte hendel "fremover" så forhindrer du denne mekanismen i å fungere, og du får en liten luftestilling, som også kan forårsake lekasje. Når du vrir hendel motsatt vei så låses visiret i lukket stilling. I midtstilling er visiret i normal bruksmodus uten ekstra lufting. Jeg tror det er sånn på de fleste Shoei-modeller.

KawaKjetil

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av KawaKjetil »

cannon skrev:Sikkert et dumt innspill; men husk at hendelen på venstre nedkant av visiret skal stå i midtstilling.
Hei cannon. Takk for innspill, men lurte på hvilken hendel du mente?
Her er en videoreview av hjelmen http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=741215 På ca 10:50 ser du hvordan visiret taes av.
Når det gjelder pinlock var det forhandler som skiftet dette for meg, og sist jeg var innom mente de at de hadde satt det på litt skjevt. Dvs for høyt slik at det fikk en liten glipe øverst.
Tror jeg må be om nytt visir med pinlock. Kun da kan jeg få bekreftet hva som er galt. Ser når jeg kjørte idag at det dogger litt helt nederst mellom pinlock og visir (var småkaldt imorges med 8-9 grader og regn i luften). Tyder på at pakning mellom pinlock og visir ikke er helt tett.
Pakningene kan visstnok tørke ut over tid. Og jeg kjører mye med hjelmen i åpen stilling om sommeren, noe som gir mye fønvind inn i hjelmen og er med å tørke ut pakning :scratch
Da jeg byttet pinlock sist var det som natt og dag. Det gamle hadde så mye støv mellom visiret og pinlock at jeg trodde synet var begynt å bli dårligere :D

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av cannon »

Ser av bilder at din hjelm ikke har den hendelen jeg nevnte. Sorry for det.
Jeg ville uansett ha prøvd et annet visir.

KawaKjetil

Re: Lekk visir Shoei Neotec

Legg inn av KawaKjetil »

Ja, kommer til å skifte visir. Det får bli en garantisak.
Men tror det ligger like mye i justeringen av offset. Er mye å justere på...

Svar