Bensin i motorolja

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Kawagutten »

Innsugsgummi er den mellom gasser og sylinder. Ofte slitte dyser som ikke folk sjekker så var derfor jeg foreslo det.Og siden den fusker litt så er det ofte membraner som er sprukkene og ikke blir byttet fordi de er dyre ca 1250 pr stk. og skal en overhale forgassere så må det til.Hvis en dyse er slitt så tetter den heller ikke og dermed så renner det igjennom.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

Glem slanger, membraner , tenningsanlegg, dyser og konsentrer deg om bensinkrana og
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.

Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Jompa skrev:Glem slanger, membraner , tenningsanlegg, dyser og konsentrer deg om bensinkrana og
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.

Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
Ok Jompa :) jeg skal sjekke kran og gassere i vinter en gang. Også se på plugger. Forgasserene er jo vinklet ned mot sylindrene så det renner helst ned mot de.

Det kan jo være et ikke problem siden oljenivå ikke stiger. Vet ikke hvor mye bensin som skal til før det lukter.
Kanskje jeg burde sette inn en ekstra ventil i bensinslangen for å stenge helt når jeg ikke bruker den?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av cannon »

Hvis bensin siver inn i motor så har du en flotørnål som ikke tetter mot flotørnålsete i flottørkammer. Dette kan syldes at flotørnål/sete er utslitt, eller at det har kommet noe rusk i veien. Mange sykler har en vakuumstyrt bensinventil mellom tank og forgasser. Denne stenger tilførsel når motor ikke roterer. Bensinfilter på bensinslangen er også lurt. Hvis flotørnål ikke tetter så må dette uansett fikses.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Nå kan jeg ihvertfall se at "olje"nivå har økt på bare en uke. Tydelig at det lekker en del bensin i sumpen. Har også demontert tanken og satt den i en bøtte for å se om den lekker i kranen. Tørt til nå ihvertfall etter noen timer. Da gjenstår vell det verste: flottørnål. Flottørhøyde sjekket jeg i sommer så den skal stemme. Men kan jo være en flottør ikke flyter? Hva om flottørnål sete er slitt og det ikke kan skiftes? Må hele forgasseren kastes da?
før.jpg
etter.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

Om du har forgassere av et kurant merke, Mikuni, Keihin, Hitachi m.fl kan flottør, flottørnå, sete, dyser og alle "løse deler" byttes ut. Null problem.
Er det overløp på forgasserne dine ?
En rørstuss med slange oppe på sida av flottørkammeret ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Tja det er noen Keihin CV forgassere. Det er mulig å bytte ut flottørnål, men det ser ikke ut til at sete til nåla kan byttes ut. (nr 22 bilde 1 er flottørventilen/nål. Sete ser ut til å være en fast del av forgasseren)

Overløp? Ikke sikker på det men her er bildet og kanskje du kan se? Kan det være nr. 9 på bildet 2?
CE_7553_1.JPG
CE_7573_1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

Kan 21 være setet til flottørnåla ?
Og skruen med nr 35, nivåskrue ?
Vet ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Nei det er ikke lett med de forgasserene :sk?

Nr. 21 var slow jet visstnok og 35 tappeskrue for flottørkammeret. Jeg får samle mot til meg og demontere de igjen i vinter en gang. Vi får se :P :p
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av mammut89 »

det stemmer at sykkelen din ikke har bensinpumpe.

det er to ting som må være "i ustand" for at du skal få bensin i olja.


1. bensinkrana di skal ikke sende ned bensin til forgasserne når den står på "ON".
Den skal kun gjøre det når den står på "PRIME". så dette kan du raskt sjekke ved å sette krana på ON og ta av bensinslangen som går ned til gasserne fra krana. ingen bensin skal komme ut.

Hvis det renner bensin må du ta en service på krana med membran og slikt som det er nevnt tidligere i tråden. du får repset på ebay til grei penge.

2. en eller flere av flotørene dine tetter ikke.
Dette kan du også sjekke veldig enkelt. Koble på bensinslangen på krana igjen. Sett krana på "PRIME" i ca 3 minutter og vent så skrur du krana tilbake til "ON". Kobl av slangen som går ned til gasserne fra krana igjen. Blås luft med munnen så hardt du bare orker i slangen. Hvis alle flotørene dine tetter helt skal ikke noe som helst luft gå gjennom slangen når du blåser. Hvis du har en eller flere flotører som ikke tetter helt skal du høre en liten boblelyd. Boblelyden betyr at luft og bensin renner forbi en eller flere flotører. Flotør repset får du også på ebay.

lykke til med feilsøking :)
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Hei Mammut :-)

Takk for tipset.

Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok :sorry
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:Hei Mammut :-)

Takk for tipset.

Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok :sorry

Så lenge det ikke renner ut av tanken så kan jo ikke forgasserene flyte over heller. Bensina som er i forgasserene renner jo ikke opp og inn i motoren uten at det kommer ny/mere bensin fra tanken som presser på.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Nei sant det, men hva med det som er i slanger fra tanken? Kan det renne ned i forgasserene og gi høyere oljenivå?

Eller kanskje flottørhøyde er feil, selv om jeg sjekket dem i sommer?

Hva ellers kan være galt da?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av mammut89 »

enig i at dette ikke skal skape bensin i olja. jeg tror jeg konkluderer med at du ikke har bensin i olja på grunn av overrenning. hvis oljen din lukter bensin så er det nok på grunn av for rik blanding. og at oljenivået ditt har gått opp 2mm etter å ha stått en stund tror jeg bare er på grunn av at oljen i oljekjøleren og andre steder i motoren bruker litt tid på å renne ned. 2mm tilsvarer underkant av en en desiliter og det tror jeg bare er olje som tar tid å renne ned.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

mammut89 skrev:enig i at dette ikke skal skape bensin i olja. jeg tror jeg konkluderer med at du ikke har bensin i olja på grunn av overrenning. hvis oljen din lukter bensin så er det nok på grunn av for rik blanding. og at oljenivået ditt har gått opp 2mm etter å ha stått en stund tror jeg bare er på grunn av at oljen i oljekjøleren og andre steder i motoren bruker litt tid på å renne ned. 2mm tilsvarer underkant av en en desiliter og det tror jeg bare er olje som tar tid å renne ned.
Der sier du noe. Men har alltid trodd at den har for mager blanding. Men selvfølgelig ikke sikker på dette. Nykker og går røft på lite gasspådrag med litt nøling så kanskje justering av blandingsskruene er på sin plass.

Det er jo oljekjøler og diverse slanger i alle retninger, så det kan jo godt være bare olje da som har forårsaket stigning. Off, hvis det er sant så blir jeg veldig flau over å ha kastet bort tida til folk her :redface :redface Men det vil jo da være godt nytt, at det ikke lekker ned i sumpen.

Kanskje jeg skal tappe olja en gang til for å sjekke og lukte om det er bensin i den?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar