Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
14larsbra
Innlegg: 1
Registrert: 07 sep 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Din MC her

Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av 14larsbra »

hei! bare et lite spm: hva er det som er påbudt når du kjører lett MC? skal ta lappen etter vinteren så er greit å vite ;-) er det også noen som har noen tips til kjøp av sykkel? har tenkt litt på honda rebel. er dette et bra valg eller burde jeg se på noe annet?
Sist redigert av AJ den 07 sep 2014, 16:42, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret litt på overskriften i tråden.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Flanker »

Hjelm er påbudt. Veldig mye annet kjøreutstyr er lurt ;-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Kjellrf »

Har hatt mest bruk for hanskene...

Kjører aldri uten.

Dessuten har jeg fått ei måke (ca 60 kmt) og en flaggermus (95 kmt) i trynet.
Brukte halvhjelm og kjørebriller da jeg møtte flaggermusa...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Banditmannen »

Er bare hjelm som er påbudt, men jeg tror de aller fleste kjøreskolene krever at du har skikkelig kjøreutstyr.
Mulig du i så fall kan leie av skolen, men jeg ville skaffa meg eget komplett kjøreutstyr først som sist! :janikk

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Orion »

Som nevnt kun hjelm som er påbudt. Jeg kjøpte fullt utstyr, men brukes kun når jeg kjører på motorveien. Innenfor ring 2 kun hjelm og hansker. En kan dog skade seg like mye i små hastigheter, så vil anbefale å bruke kjøreutstyr uansett.

Type sykkel kommer an på hva du skal bruke den til. Etter å ha sett Honda MSX i Thailand falt jeg for den. En liten bensingjerrig sykkel (Honda Grom på engelsk), med stort potensiale for modifisering. Min ble kjøpt for å lære og kjøre i Oslo, før kjøp av tyngre sykkel neste vår. Blir mest sannsynlig å selge den da dersom du er interessert ;) :) Er i Thailand nå og har fyllt opp bagen med ekstrautstyr til 5000,- jeg skal montere når jeg kommer hjem. Blir selvsagt ikke å få igjen de pengene ved videresalg, men sykkelen blir seende kul ut så vel verdt det :D


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av RuneMC »

Før kjøp kan det lønne seg å kikke på forsikringspriser og se om det er forskjeller ift de merkene og modellene du tenker på.

Noen forsikringsselskap setter krav om fullt kjøreutstyr :mk

De fleste kjøreskoler tilbyr leie av kjøredress under opplæringen, men hjelm/hansker/støvler må du ha selv.
Anbefaler separat ryggskinne også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av detvarvondtdet »

Som alle har nevnt så er hjelm det eneste som er lovpålagt.

Min kjøreskole krevde fullt kjøreutstyr til kjøretimene. Samme gjorde biltilsynet under oppkjøring.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Reodor Felgen »

Tidene forandrer seg, da jeg tok førerkort på mc i 2001 var det hjelm og hansker som var nødvendig.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Pollti »

Med hue fullt av selvlærte gærne uvaner så sleit jeg litt med å følge KawaBæiben i kjøregården for noen år siden men omsider så satt det ! Nå er kjøregårdtur hver vår en selvfølge og vi har bestandig fullt utstyr på. Hun bruker ryggskinne mens jeg nøyer meg med den som er i kjørejakka. KawaBæiben kræsjet i mai og brakk håndleddet, en klar feil av henne, men uten sikkerhetsutsyr hadde det gått værre. ATTGATT har jeg lært av Ragnhild og når jeg jukser med det ser jeg henne for meg og blir "ansvarlig" igjen.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Honda2004 »

Som nevnt av alle andre, er det kun hjælmen som er påbudt.

Vær lur og kjøp deg skikkelige klær. Hjelm, ryggplate, jakke, hansker, bukse og støvler.
Du kan f.eks ta en Goretex dress, som er luftigere og oftere mer behagelig enn skinndress. Du kan også ta skinnjakke og goretex bukse om du ønsker det.
Det viktigste er å kjøpe fra samme merke, for de fleste dressene har glidelås på hofta, som gjør det mulig å hekte sammen jakke og bukse til en dress.
Du vil også finne jakker med ryggplate i, men den tar du ut, da den ikke gir deg på langt nær så god beskyttelse som en separat en.
Pass på å ikke kjøp for tynne skinnhansker, for du vil slite istykker skinnet i fingertuppene og de tynne hanskene gir ingen varme. .
Du vil merke at henda fryser lett på vår og vinter og når de blir våte er de ubrukelige.

McOslo og Bullfighter her i byen har mye bra klær og nå seint på sesongen kan det godt hende at du finner tilbud på klær som går ut av sortimentet.
Hva slags hjelm du velger kommer an på hva du foretrekker, men velg en som dekker minst 80% av ansiktet. Jeg har en touring sykkel og jeg kjøpte etterhvert Crosshjelm fra HJC og briller. Det var en lettere hjelm som var mer behagelig og jeg slapp å ha dobbelt visir(ett vanlig og ett antifog visir som settes på innsiden).
Jeg slapp også da å kjøre med solbriller i hjelmen i tillegg. Shoei har hjelmer hvor du kan bytte ut visiret, sånn at du kan bytte visir for dag og natt.

Flere hansker på markedet kommer med regntrekk i en egen lomme, eller du kan kjøpe separat. Det er gull verdt. .
Vurder å kjøp en jakke i fluoriscerende gul, slik at du blir mer synlig og slipper å ha en ekstra vest over jakka.

Når det kommer til valg av sykkel, ville jeg dratt innom forskjellige Mc butikker og prøvesittet et par tre stykker for å se hva du mener er bra.
Det kan være at en Rebel er god å kjøre, men at den ikke er noe å ha passasjer eller bagasje på og at den ikke er god på langtur.
Tenk litt på hva du ser for deg å bruke sykkern til. Er det bare til og fra skole, jobb og venner i nærheten, trenger du ikke koste på deg en Varadero til 60.000kr.
Men er du som meg og vil ha passasjer og bagasje, eller mulighet for å ha med bagasje når du skal på tur aleine og liker å dra på turer, er Varadero noe å vurdere.
Det er da en sykkel du vil ha i flere år.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hva er påbudt når man kjører lett-MC?

Legg inn av Haymaker »

Refleksvest tilgjengelig :mk

Svar