LordShaft skrev:Nå er det viden kjent at gult lys er langt mer effektivt enn blålys! Jeg selv får kjørt en del utrykning.... Å det beste hjelpemiddelet vi har er helt klart langlysene.
Gul vest er og forblir falsk trygghet. Men i denne saken må en bare være enig om å være uenig. Noen hevder dette hjelper på å bli bedre sett, andre hevder det motsatte.
Sony Z2
"Falsk trygghet" også så klokkeklar og bombastisk Det samme må kanskje kunne sies om airbag, sikkerhetsbelte, ryggskinne og polstringer også? Jeg "glemmer" av og til bilbeltet, men jeg øker ikke farta og blir ikke mere uforsiktig når jeg tar det på. Airbagen gjorde heller ikke noe med min kjørestil.
I beste fall kan refleksvesten øke synligheten i noen få tilfeller ... fra noen spesielle vinkler hvor man ikke ser lyset på sykkelen. I værste fall har den overhodet ingen virkning, men at den skulle øke noen fare har jeg ingen som helst tro på.
Om man leiter og venter i ... la oss si 30 år, så kanskje du kunne finne et tilfelle der vesten er medvirkende til en ulykke ... det har neppe noe med farge eller reflekterende evner og gjøre, men heller en kvelningsulykke.
Det blir nevnt sort skinnvest med logo og greier, men det er vel i grenseland av hva vi har lov å diskutere
Skinnvest og logo er nok heeeelt på grensa, men går nok greit så lenge vi ikke sier noe om 1% klubber går det nok greit. Opppps....
LordShaft skrev:Nå er det viden kjent at gult lys er langt mer effektivt enn blålys! Jeg selv får kjørt en del utrykning.... Å det beste hjelpemiddelet vi har er helt klart langlysene.
Gul vest er og forblir falsk trygghet. Men i denne saken må en bare være enig om å være uenig. Noen hevder dette hjelper på å bli bedre sett, andre hevder det motsatte.
Sony Z2
"Falsk trygghet" også så klokkeklar og bombastisk Det samme må kanskje kunne sies om airbag, sikkerhetsbelte, ryggskinne og polstringer også? Jeg "glemmer" av og til bilbeltet, men jeg øker ikke farta og blir ikke mere uforsiktig når jeg tar det på. Airbagen gjorde heller ikke noe med min kjørestil.
I beste fall kan refleksvesten øke synligheten i noen få tilfeller ... fra noen spesielle vinkler hvor man ikke ser lyset på sykkelen. I værste fall har den overhodet ingen virkning, men at den skulle øke noen fare har jeg ingen som helst tro på.
Om man leiter og venter i ... la oss si 30 år, så kanskje du kunne finne et tilfelle der vesten er medvirkende til en ulykke ... det har neppe noe med farge eller reflekterende evner og gjøre, men heller en kvelningsulykke.
Det blir nevnt sort skinnvest med logo og greier, men det er vel i grenseland av hva vi har lov å diskutere
Skinnvest og logo er nok heeeelt på grensa, men går nok greit så lenge vi ikke sier noe om 1% klubber går det nok greit. Opppps....
Sånne sorte skinvester forbinner jeg med noe helt annet. :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
LordShaft skrev:Nå er det viden kjent at gult lys er langt mer effektivt enn blålys! Jeg selv får kjørt en del utrykning.... Å det beste hjelpemiddelet vi har er helt klart langlysene.
Gul vest er og forblir falsk trygghet. Men i denne saken må en bare være enig om å være uenig. Noen hevder dette hjelper på å bli bedre sett, andre hevder det motsatte.
Sony Z2
"Falsk trygghet" også så klokkeklar og bombastisk Det samme må kanskje kunne sies om airbag, sikkerhetsbelte, ryggskinne og polstringer også? Jeg "glemmer" av og til bilbeltet, men jeg øker ikke farta og blir ikke mere uforsiktig når jeg tar det på. Airbagen gjorde heller ikke noe med min kjørestil.
I beste fall kan refleksvesten øke synligheten i noen få tilfeller ... fra noen spesielle vinkler hvor man ikke ser lyset på sykkelen. I værste fall har den overhodet ingen virkning, men at den skulle øke noen fare har jeg ingen som helst tro på.
Om man leiter og venter i ... la oss si 30 år, så kanskje du kunne finne et tilfelle der vesten er medvirkende til en ulykke ... det har neppe noe med farge eller reflekterende evner og gjøre, men heller en kvelningsulykke.
Det blir nevnt sort skinnvest med logo og greier, men det er vel i grenseland av hva vi har lov å diskutere
Skinnvest og logo er nok heeeelt på grensa, men går nok greit så lenge vi ikke sier noe om 1% klubber går det nok greit. Opppps....
Sånne sorte skinvester forbinner jeg med noe helt annet. :)
Man forbinder vel ting med aktiviteter man har interesse for, så ... :-)å
LordShaft skrev:Nå er det viden kjent at gult lys er langt mer effektivt enn blålys! Jeg selv får kjørt en del utrykning.... Å det beste hjelpemiddelet vi har er helt klart langlysene.
Gul vest er og forblir falsk trygghet. Men i denne saken må en bare være enig om å være uenig. Noen hevder dette hjelper på å bli bedre sett, andre hevder det motsatte.
Sony Z2
"Falsk trygghet" også så klokkeklar og bombastisk Det samme må kanskje kunne sies om airbag, sikkerhetsbelte, ryggskinne og polstringer også? Jeg "glemmer" av og til bilbeltet, men jeg øker ikke farta og blir ikke mere uforsiktig når jeg tar det på. Airbagen gjorde heller ikke noe med min kjørestil.
I beste fall kan refleksvesten øke synligheten i noen få tilfeller ... fra noen spesielle vinkler hvor man ikke ser lyset på sykkelen. I værste fall har den overhodet ingen virkning, men at den skulle øke noen fare har jeg ingen som helst tro på.
Om man leiter og venter i ... la oss si 30 år, så kanskje du kunne finne et tilfelle der vesten er medvirkende til en ulykke ... det har neppe noe med farge eller reflekterende evner og gjøre, men heller en kvelningsulykke.
Det blir nevnt sort skinnvest med logo og greier, men det er vel i grenseland av hva vi har lov å diskutere
Skinnvest og logo er nok heeeelt på grensa, men går nok greit så lenge vi ikke sier noe om 1% klubber går det nok greit. Opppps....
Sånne sorte skinvester forbinner jeg med noe helt annet. :)
Man forbinder vel ting med aktiviteter man har interesse for, så ... :-)å
Eller sett på film
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Mange av disse fantomene ikler seg skinn og annat så de ser ut som Armstrong på vandring på månen,bredbent og stiv som en mumie...
...og på månen trengte`n ikke refleksvest....
men åssen får de av stasen før de gjør i buksa...
Mange reaksjoner på http://www.mc24.no" onclick="window.open(this.href);return false; etter publiseringen av Vegvesenets rapport etter dødsulykken 1. mai i år hvor en del mediafolk kanskje har tatt tak i en bestemt del av rapporten og kommet med en forhastet konklusjon ?
Uansett har rapporten skapt engasjement, jfr. kommentarfeltet på MC24...:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Skulle bare mangle etter en så total skivebom og inkompetent konklusjon på rapporten
-Kontaktet NRK og fått rapporten tilsendt av NRK og videresendt denne til NMCU.
Allerede på tlf begynte de å få kalde føtter og jeg gjennomgikk rapporten og E-mailet dem tilbake med slakt av konklusjonen.
Her er det en eller annen som har fabrikkert en sak uten grunnlag og ikke regnet med at noen ville etterprøve påstandene.
Håper NMCU tar slike saker videre slik at vi spares for "journalistiske krumspring" som urettmessig legger skyld på personer som ikke kan ta til motmæle.
Du kan ikke mene at du undrer på om vedkommende som har kommet med denne rapporten har kommet med en forhastet konklusjon.... Akkurat det er vel rimelig innlysende i denne saken?
Jeg syns det er flott at rapporten har skapt og kommer nok til å skape mer engasjement... Så en får riktig fokus på slike ting.
Nå er det ikke første gang ekspertene i statens vegvesen har vært på tulletur. En kan jo dra korte linjer tilbake til hemmeligholdte rapporter. Rett og slett en skandale, og flaut
LordShaft skrev:Du kan ikke mene at du undrer på om vedkommende som har kommet med denne rapporten har kommet med en forhastet konklusjon.... Akkurat det er vel rimelig innlysende i denne saken?
Jeg syns det er flott at rapporten har skapt og kommer nok til å skape mer engasjement... Så en får riktig fokus på slike ting.
Nå er det ikke første gang ekspertene i statens vegvesen har vært på tulletur. En kan jo dra korte linjer tilbake til hemmeligholdte rapporter. Rett og slett en skandale, og flaut
Note 4
Jo, jeg kan mene at jeg "undrer på om vedkommende" har kommet med forhastet konklusjon. Nettopp av den grunn du nevner i siste del av posten din:
Lordshaft skrev:Nå er det ikke første gang ekspertene i statens vegvesen har vært på tulletur. En kan jo dra korte linjer tilbake til hemmeligholdte rapporter. Rett og slett en skandale, og flaut
Mye rart som åpenbart foregår i dette 'vesenet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
LordShaft skrev:Du kan ikke mene at du undrer på om vedkommende som har kommet med denne rapporten har kommet med en forhastet konklusjon.... Akkurat det er vel rimelig innlysende i denne saken?
Jeg syns det er flott at rapporten har skapt og kommer nok til å skape mer engasjement... Så en får riktig fokus på slike ting.
Nå er det ikke første gang ekspertene i statens vegvesen har vært på tulletur. En kan jo dra korte linjer tilbake til hemmeligholdte rapporter. Rett og slett en skandale, og flaut
Note 4
Akkurat i denne saken har Statens vegvesen gjort en brukbar jobb med rapporten synes jeg-NRKs tolkning derimot.
mekkern skrev:
Akkurat i denne saken har Statens vegvesen gjort en brukbar jobb med rapporten synes jeg-NRKs tolkning derimot.
Har ikke lest rapporten selv, men det høres betryggende ut når du mener de har gjort en brukbar jobb med den .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Selv om dette i utgangspunket var usedvanlig slett journalistisk håndverk er bra at NRK kommer med en beklagelse.
Så får vi håpe at en "sensasjonshungrige" journalist(kollegaen, får jeg vel også legge til... ) i NRK har lært noe av denne saken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering