Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
KawaKjetil

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av KawaKjetil »

Det er forbudt, heldigvis :-)

Så får folk etterleve dette etter beste samvittighet. Håper ferrest opplever ulykker. Det er det loven skal forebygge.

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=468198

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av SuperMorten »

I min tid som motorsykkel-pendler, ble dette dessverre et vanlig syn. Fra Tønsberg til Oslo og tilbake, så jeg daglig farlige trafikksituasjoner pga telefonbruk, ipad, pc, tv, osv. Dersom jeg hadde hjelmkamera, forsøkte jeg å filme både regnr og fører. Gidder ikke legge sånn film på youtube, men gir den til politiet. I mitt hode er dette farligere enn fyllekjøring. Fyllekjøreren forsøker ihvertfall å se på veien. Jeg kan ikke noe for det, men jeg ser ingen formildende omstendigheter rundt sånt, og avskyr bruken av dette i bilen så innstendig at jeg ikke kan få sagt det..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

KawaKjetil

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av KawaKjetil »

Enig. Har ingenting til overs for fyllekjørere som "prøver" å holde øyne på veien. Men her er det stort sett oppegående edrue idioter som ikke skjønner hvilken fare de utsetter andre, og seg selv for. Og det er dessverre mange allerede som har forulykket pga slike kort tenkte idioter.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av 45316 »

jhn skrev:
45316 skrev:
jhn skrev:Jeg er helt enig i at nettsurfing er en uting i bil, men jeg er ikke helt enig i mobil forbudet.
Man har ikke lov til å snakke til en håndholdt tlf, men man kan snakke til folk, til alle mulige former for opptaksutstyr, man kan fikle med hva man vil av avansert utstyr, man kan fotografere og filme, man kan gjøre hva man vil bare man ikke snakker til telefonen.
Jeg ser at det også er vanlig at motorsyklister fotograferer under fart, det er også lovlig.
I sommer har jeg hatt en jobb som gjør at jeg har meget godt utsyn til et punkt på veien til Nordkapp hvor det er veldig vanlig å stoppe for noen ... dvs , motorsyklistene stopper ikke, de slakker litt av mens de vingler videre.
For meg ser det mye værre ut enn å prate i tlf, men det er lovlig
Paragraf 3 i vtl omfatter farlige tilfeller av disse forholdene. Aberet er at det ikke kan avgjøres med forenklet forelegg, men krever anmeldelse.
Den paragrafen burde jo dekke uansvarlig telefonbruk også.
Jeg anser en motorsyklist med et fotoapparat i handa og øya festet på skjermen som en større fare enn en kar i bil med tlf i handa/øret.
Dette forbudet harmonerer ikke med resten lovverket.
Det kan den også gjøre i de tilfellene det har oppstått en farlig situasjon.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av jhn »

45316 skrev:
jhn skrev:
45316 skrev:
jhn skrev:Jeg er helt enig i at nettsurfing er en uting i bil, men jeg er ikke helt enig i mobil forbudet.
Man har ikke lov til å snakke til en håndholdt tlf, men man kan snakke til folk, til alle mulige former for opptaksutstyr, man kan fikle med hva man vil av avansert utstyr, man kan fotografere og filme, man kan gjøre hva man vil bare man ikke snakker til telefonen.
Jeg ser at det også er vanlig at motorsyklister fotograferer under fart, det er også lovlig.
I sommer har jeg hatt en jobb som gjør at jeg har meget godt utsyn til et punkt på veien til Nordkapp hvor det er veldig vanlig å stoppe for noen ... dvs , motorsyklistene stopper ikke, de slakker litt av mens de vingler videre.
For meg ser det mye værre ut enn å prate i tlf, men det er lovlig
Paragraf 3 i vtl omfatter farlige tilfeller av disse forholdene. Aberet er at det ikke kan avgjøres med forenklet forelegg, men krever anmeldelse.
Den paragrafen burde jo dekke uansvarlig telefonbruk også.
Jeg anser en motorsyklist med et fotoapparat i handa og øya festet på skjermen som en større fare enn en kar i bil med tlf i handa/øret.
Dette forbudet harmonerer ikke med resten lovverket.
Det kan den også gjøre i de tilfellene det har oppstått en farlig situasjon.
Kanskje det hadde vært greit for mobilbruk også? .... eller bedre ... at mobilloven også nevner håndholdt foto/video.
Jeg har sett mange rare situasjoner i sommer som oppstod pga fotografering ..... både bil og MC
Det er vel ingen store grunner till å skille mellom fotografering med tlf og fotoapparat?, så
Uansett, tlf-loven er viktig.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Intruder »

Er så enig med jhn at det nesten grenser til netthjernevask !!

:mk .... =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av PCP »

Er i og for seg enig med deg jhn, men det du tar opp er vel kanskje et litt for nytt problem til å bli tatt med spesifikt. Det omfattes uansett av de generelle lovene, men hvor mye det håndheves er kanskje en annen sak.

Skal man først være på forum i trafikken syns jeg forsåvidt det er bedre med stor fin nettbrett-skjerm på rattet, enn knot med telefon i fanget, selv om det kanskje er mer oppsiktsvekkende.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Cutless »

PCP skrev:Er i og for seg enig med deg jhn, men det du tar opp er vel kanskje et litt for nytt problem til å bli tatt med spesifikt. Det omfattes uansett av de generelle lovene, men hvor mye det håndheves er kanskje en annen sak.

Skal man først være på forum i trafikken syns jeg forsåvidt det er bedre med stor fin nettbrett-skjerm på rattet, enn knot med telefon i fanget, selv om det kanskje er mer oppsiktsvekkende.
For å presisere - han hadde ikke noen holder for nettbrettet på rattet. Han holdt nettbrettet og rattet samtidig. Tipper han bladde på iPaden hver gang han vingla fra side til side. Flere ganger over gulstripa. Heiv seg også inn rett foran meg uten å se / uten og blinke. Hvis han ikke ser en bil i speilet når han skifter felt, da har han ihvertfall ikke sjans til å se en motorsykkel...

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av 45316 »

jhn skrev:
45316 skrev:
jhn skrev:
45316 skrev:
jhn skrev:Jeg er helt enig i at nettsurfing er en uting i bil, men jeg er ikke helt enig i mobil forbudet.
Man har ikke lov til å snakke til en håndholdt tlf, men man kan snakke til folk, til alle mulige former for opptaksutstyr, man kan fikle med hva man vil av avansert utstyr, man kan fotografere og filme, man kan gjøre hva man vil bare man ikke snakker til telefonen.
Jeg ser at det også er vanlig at motorsyklister fotograferer under fart, det er også lovlig.
I sommer har jeg hatt en jobb som gjør at jeg har meget godt utsyn til et punkt på veien til Nordkapp hvor det er veldig vanlig å stoppe for noen ... dvs , motorsyklistene stopper ikke, de slakker litt av mens de vingler videre.
For meg ser det mye værre ut enn å prate i tlf, men det er lovlig
Paragraf 3 i vtl omfatter farlige tilfeller av disse forholdene. Aberet er at det ikke kan avgjøres med forenklet forelegg, men krever anmeldelse.
Den paragrafen burde jo dekke uansvarlig telefonbruk også.
Jeg anser en motorsyklist med et fotoapparat i handa og øya festet på skjermen som en større fare enn en kar i bil med tlf i handa/øret.
Dette forbudet harmonerer ikke med resten lovverket.
Det kan den også gjøre i de tilfellene det har oppstått en farlig situasjon.
Kanskje det hadde vært greit for mobilbruk også? .... eller bedre ... at mobilloven også nevner håndholdt foto/video.
Jeg har sett mange rare situasjoner i sommer som oppstod pga fotografering ..... både bil og MC
Det er vel ingen store grunner till å skille mellom fotografering med tlf og fotoapparat?, så
Uansett, tlf-loven er viktig.
Den dekker uansvarlig telefonbruk og annen uansvarlig bruk, men det hadde helt klart vært best med mulighet for forenklet forelegg da anmeldelse er ressurskrevende.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Voodoodoo »

Han med padda hadde sikkert slik adaptiv cruisecontrol og lane assist så trenger man vel ikke å se på vegen før alarmen går?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av fikse »

mortenolb skrev:Noen kikka rart den gangen jeg satt og spiste burger med begge henda i forbikjøringsfila på E18 ut av Oslo. Dog hadde jeg i det minste øya på veien!
På MC? Respekt! :P :p :mc1
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1600
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av Kjellrf »

For endel år siden, møtte jeg opptil flere ganger i uka, over flere år, en som satt og spilte baryton mens han kjørte...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av norse900 »

Shit! Det må virkelig være en ivrig sjel. Øver også en del på munnstykket når jeg kjører bil, men å sitte med tubaen på fanget ville vel vært litt veeeel drøyt. :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av tor2502 »

Bergen skrev:Du har bilder, så en anmeldelse kan i beste fall hindre tullingen fra å gjøre det igjen!

Dette har jeg sett for mye av i de siste årene etter smart telefonene ble hvermanseie :scratch

Holdt på å bli voldelig på motorvei for et år siden da en bil vinglet mellom feltene. Men da jeg kom opp på siden av bilen satt det en blond dame og skravlet ivei. Fløyten ble holdt inne til vi fikk øyekontakt. Telefonen ble så pent lagt på setet.

Daglig registrerer jeg bilister med tlf på øret. Tror ikke dette tar slutt før det straffes med 3 prikker og saftig bot. Men myndighetene ser ikke ut til å forstå konsekvenser og skjønne alvoret.
Hjelper ikke med de mikke mus bøtene som er nå! Her må det hard lut til :evil
Jeg ser dette hver dag i trafikken Oslo t/r , jeg tror det ikke blir slutt på slike ting før det kommer en lovendring som tilsier tap av førerkortrett i 5 mnd til 1 år ved snakking i mobil uten handsfree eller bruk av ipad slik som trådstarter la ut alt etter hvor grovt det er.
Tror ikke saftig bot er løsningen , derimot miste lappen det har jeg mere tro på.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bilfører med IPAD i fanget på E6'n i 100 sone

Legg inn av SuperMorten »

Det skjer ikke noe før bilene kommer med Faraday-bur. Skjerming som gjør at signalene ikke kommer inn i bilen. Selv da tviler jeg ...

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar