Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev: Beste teori, som sagt, er at 0.5mm mellom shimmene er for mye slik at er du midt mellom finnes det ikke en shim som gjør resultatet perfekt.
- Spar til en 12GS [TaSK]
Men ifølge denne http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=33&fg=76 så finnes det muligheter til Shimming :-k
02 Shim 0,100MM 1 33122310544 $14.72
02 Shim 0,150MM 1 33122310545 $14.72
02 Shim 0,200MM 1 33122310546 $14.72
02 Shim 0,300MM 1 33122310547 $14.72
02 Shim 0,400MM 1 33122310548 $14.72
02 Shim 0,500MM 1 33122310549 $14.72
02 Shim 0,600MM 1 33122310550 $14.72
02 Shim 0,700MM 1 33122310551 $14.72
02 Shim 0,800MM 1 33122310552 $14.72
02 Shim 0,900MM 1 33122310553 $14.72
02 Shim 1,000MM 1 33122310554 $14.72
02 Shim 1,100MM 1 33122310555 ENDED
02 Shim 1,200MM 1 33122310556 $14.72
02 Shim 1,300MM 1 33122310557 $14.72
02 Shim 1,400MM 1 33122310558 $14.72
02 Shim 1,500MM 1 33122310559 $14.72
02 Shim 1,600MM 1 33122310560 $14.72
02 Shim 1,700MM 1 33122310561 $14.7


- Spar til en 12GS : :lol :prop: Jeg tar fart og bare gjør det :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

Kmann skrev: 02 Shim 0,150MM 1 33122310545 $14.72
Så det rette er 0.05mm (og ikke 0.5mm som jeg skrev).

0.05mm er veldig lite, selv for shimming; noen som har en bedre teori?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:
Kmann skrev: 02 Shim 0,150MM 1 33122310545 $14.72
Så det rette er 0.05mm (og ikke 0.5mm som jeg skrev).

0.05mm er veldig lite, selv for shimming; noen som har en bedre teori?

[TaSK]
Så 0,05 er for små sprang.... å steike ta.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kwak »

Ser at de på R1200GS har endret fra konisk rullelager som støttelager til sylindrisk rullelager (nålelager). Hovedlageret/bærelageret er fortsatt er kulelager.

Ref mitt tidligere innlegg så unngår man da utfordringene med shimsing hvor både for trangt og for romt er like ille.

Min teori er at det koniske rullelageret ikke gir tilstrekkelig støtte til hovedlageret med mindre det er helt korrekt shimset. Og korrekt shimsing kan være en tilfeldighet.
Avstanden mellom bærelageret og støttelageret er veldig kort slik at ett lite avvik i shimsingen kan redusere støtten til hovedlageret mye.
Tror jeg ville satset mer på en litt trang klaring enn en litt rom klaring for å sikre støtte til akselen og hovedlageret. En liten økning av slakken i rullelageret gir ganske stor radiell bevegelighet. 0,5 mm klaring synes jeg er mye.
Hovedlageret har mange belastninger å ta hånd om; vekten av sykkelen, vridning av hjulet, aksielle krefter fra pinjongen osv
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Barbarozza »

Liten endring, dæven steike...små klareringer på skimsene, ergo så støtter jeg Kmann med at en litt trang skimsing er bedre en for romslig...

Jeg regner med at det er standard lager, da ville jeg evt kjøpt meg et par Timken lager ( God kvalitet), så ville jeg bytta regelmessig. Siden Tage (Tagesk) greier å bytte dette langs landeveien burde man kanskje legge dette inn som fast vedlikehold.

Selv hos meg er IKKE dette en kjempejobb selv med 3 lager og kjededrift men heldigvis ikke et problem enda :)

Altså som et fly vedlikehold, driftstid , så bytter du på vintern uansett så slipper du at det skjærer seg...
Memento mori

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

Barbarozza skrev: Jeg regner med at det er standard lager, da ville jeg evt kjøpt meg et par Timken lager ( God kvalitet), så ville jeg bytta regelmessig.
I tillegg til lageret trenger du en simmerring samt at du bør butte O-ringen rundt klokken.
Lageret er ikke standard og så vidt jeg vet er det bare BMW som har det.

Har du en varmepistol, enten en liten trekker eller to smale jern å brekke med, en 7mm hex (!) og deler så skifter du lageret på to timer.
Det inkluderer å ta av kalipperen, hjulet og "mud guard" som henger der og dingler.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:
Barbarozza skrev: Jeg regner med at det er standard lager, da ville jeg evt kjøpt meg et par Timken lager ( God kvalitet), så ville jeg bytta regelmessig.
I tillegg til lageret trenger du en simmerring samt at du bør butte O-ringen rundt klokken.
Lageret er ikke standard og så vidt jeg vet er det bare BMW som har det.

Har du en varmepistol, enten en liten trekker eller to smale jern å brekke med, en 7mm hex (!) og deler så skifter du lageret på to timer.
Det inkluderer å ta av kalipperen, hjulet og "mud guard" som henger der og dingler.

[TaSK]
Joda, det er standard lager. Har funnet det hos Storm Halvorsenhttp://www.stormhalvorsen.no/kulelager_181.html i Sandefjord, og flere har det sikkert, både som FAG og andre typer. 85X120X18.
Men tror ikke prisen blir stort forskjellig. Pris for begge lagre, o-ring og simring blir uansett under 2000,- på MC-Oslo.
Og med den arbeidsmngden som blir foreskrevet her på et par timer så kan det jo inngå i vintervedlikehold avhengig av kjørelengde i sesongen. Lagerskifte på 20-30tusen km... pytt. :prf :knegg
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

Kmann skrev:Lagerskifte på 20-30tusen km... pytt. :prf :knegg
Husk 7mm hex; jeg måtte bestille min.
Hvorfor de har valgt 7 og ikke 6 eller 8 kan man lure på.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av ejs »

tagesk skrev:
Kmann skrev:Lagerskifte på 20-30tusen km... pytt. :prf :knegg
Husk 7mm hex; jeg måtte bestille min.
Hvorfor de har valgt 7 og ikke 6 eller 8 kan man lure på.

[TaSK]

:knegg :knegg
Det er 7mm Unbraco i mitt BILTEMA bits/pipesett.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar