Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

Etter at bakhjulslageret mitt havarerte her om dagen har jeg tenkt litt :scratch
Det virker som om dette er et problem på denne type sykkel. Jeg tenker litt type lager, kule-/ konisk rulle lager.
Har prøvd å lage en tegning, har ikke cad eller andre tekniske tegneprogram, men prinsippene skulle komme frem.
Så mens andre er ute å kjører i finværet så sitter jeg her og grubler med gardinene trekt for og kraftig akutt PMS. :evil
Bilde

Dette er sett overfra.

Jeg tenker at pinjongen, på grunn av skråskjærte tenner og dreieretning, vil presse kronhjulet i retning bakhjulet. Ute ved bakhjulet sitter det store kulelageret som bl.a Tagesk har skiftet 5 ganger nå, og jeg skal skifte i løpet av uka.

Rullelageret på andre siden er skjelden noe problem. Slik jeg ser det vil det ikke virke mye krefter aksialt inn mot det rullelageret, man altså ut mot kulelageret.

Nå vil det være andre krefter her ogsom virker i flere retninger i forhold til de forskjellige lagerene. Kulelageret er og shimset på siden mot hjulet. Det er diskutert i andre fora om det er riktig shims fra fabrikk :scratch .

Nå har ikke jeg tenkt å bygge om dette her, men det var noen tanker om en ellers gulle god sykkel :knegg
Synspunkt ?
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kjellrf »

Rart at det skal være et stort problem, andre (bl.a. japanske) fabrikanter har ikke hatt noe stort problem med det? Tyder på underdimensjonert/feil lager (eller som du nevner, feil shimsing) eller at tetningen er for dårlig, slik at vann evt støv slipper inn.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

Kjellrf skrev:Rart at det skal være et stort problem, andre (bl.a. japanske) fabrikanter har ikke hatt noe stort problem med det? Tyder på underdimensjonert/feil lager (eller som du nevner, feil shimsing) eller at tetningen er for dårlig, slik at vann evt støv slipper inn.
Sant, og K-typene til BMW har jo samme konstruksjonen og har ikke hørt at det er noe problem.
Simringen mot hjulet ligger jo godt beskyttet mellom hus og abs- og bremseskive. Skal se på lagerskålene da jeg demonterer for å få en indikasjon på om det er feil shims. Er de slitt på motsatte sider vil det jo si noe om shimsingen. :scratch. Hvis det er noe igjen av skålene da... :[-o<
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av RuneMC »

På ADV Rider forumet (igjen) - sies det at problemet ikke nødvendigvis er kulelageret men "shimming" av "final drive" pinjongen (dvs avstandsskive slik at pinjongen ligger an med riktig kraft mot kronhjulet, som igjen har betydning for hvor mye kronhjul og lager presses sideveis (preload kraft) ) og at det er dette som kan være gjort feil fra fabrikk i enkelte tilfelle.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=712808

... det er jo ganske små marginer...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

Bilde

Bildet er fra mitt opphold i Alcoi, Spania.

På biler er alle hjulene "ensidig" montert. I tillegg til motorsykler så lager også BMW biler. De har derfor litt erfaring med dette designet her.
Og på en bil utsettes lagrene for mye (!) sterkere krefter enn på en motorsykkel (som lener seg og derfor nesten ikke har krever sideveis).
Men likevel er det hevet over enhver tvil at det er problemer med lageret på 11xx fra 1999 til 2004.

Som sagt i en annen tråd så er det (nesten) like mange teorier som det er plagede eiere.
De spenner fra utrolig dustete konspirasjonsteorier (BMW lager dårlige greier med vilje for de tjener mer på å selge deler enn på å selge motorsykler) til den eneste jeg kjenner til som holder vann: At 0.5mm er for mye mellom shim'ene. Hos de fleste varer nemlig lageret hele sykkelens levetid.

Uansett - verkstedshåndboken har detaljerte beskrivelser for å måle klokken som kardangen sitter i, slik at du kan sjekke om din er shimmet riktig. Send meg en PM om du ikke har en kopi.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

Helt klart Tagesk, har lest meg litt opp siste dagene, og jeg skal ta noen mplinger og studere litt i reparasjonsprosessen. Og ikke minst koste på en demontering og en simring for å se på lageret en gang i sesongen.
Det finnes jo shims med mindre intervaller nå da?
Skal finlese verkstedshåndboken :thumleft.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av AJ »

Har lest og hørt om flere tilfeller (kanskje flere enn hva som faktisk er tilfelle, for alt jeg vet... :dontknow ?) om lagre og BMW kardanger som ikke holder helt mål.
Samtidig kan jeg ikke huske å ha lest eller hørt om noe tilsvarende når det gjelder Moto Guzzi og de japanske syklene som har kardang... :-k
:overtro , forresten... ;-)

Tenker at det muligens er noen "lettvinte" løsninger tyskerne går for, hvor andre hever nivået for robusthet på et noe høyere nivå.
Jeg for min del kan ikke skjønne at de grundige tyskerne 'slurver' med dette såpass mye som det virker de gjør... :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Jompa »

Nå er ikke jeg noen spesialist, ikke engang selvutnevnt, på gear og lager.
Bare en vanlig mekaniker.

Jeg antar at skissa di er riktig, og rent umiddelbart slår det meg at hele konstruksjonen er grunnleggende feil.
Hvorfor ?

Det ene er at vanligvis brukes to koniske lager som spennes mot hverandre.

Det andre er at det koniske lageret ser ut til å stå feil vei.
Regnermed at det koniske lageret egentlig står andre veien.

Det hadde vært artig om nen kunne poste ei original skisse over hele kardanklokka der man så tydelig hvor skims er plassert og hvordan lagrene strammes og låses.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Jeg for min del kan ikke skjønne at de grundige tyskerne 'slurver' med dette såpass mye som det virker de gjør... :scratch ?
Gjorde (ikke gjør).
Designet ble endret for mer enn ti år siden.

Så vidt jeg vet er det kun GS 1100 og 1150 fra 1999 til 2004 som er utsatt.
Derfor er det bare gamle gubber som ikke forstår sitt eget beste men henger ved gammelt ræl som plages med dette.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Flanker »

Her er skissene for R1200GS. Antar man finner tidligere generasjoner også her: http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... control#33" onclick="window.open(this.href);return false;

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kwak »

Det ser vel egentlig slik ut:
http://www.ukgser.com/forums/attachment ... 1221589514" onclick="window.open(this.href);return false;

Det store lageret er hovedlager/bærelager, og er et kulelager.
Det lille lageret er ett støttelager og er konisk rullelager.

Dette må shimses riktig
Ved for liten klaring i rullelageret vil rullelageret gi en ekstra aksiell belastning på kulelageret
Ved for stor klaring vil ikke støttelageret gi tilstrekkelig støtte for hovedlageret som da vil få skjevstilling og ekstra belastning.
Begge deler blir like ille.

Husk at shimsingen også må ta hensyn til varmeutvidelse.

Er vel ikke direkte konstruksjonsfeil, men mer ett litt krevende design fra ett vedlikeholdsynspunkt
Så det store spørsmålet gjenstår vel fortsatt. Hva er riktig klaring/shimsing for å gi lang levetid (eller konstruksjonslevetid)?

Fra et design synspunkt ville kanskje ett sylindrisk rullelager fungere bedre enn ett konisk da man slipper shimsingen. Kan heller ikke se at det koniske rullelageret har noen oppgave med å ta opp aksielle krefter. Men BMW gutta har nok en tanke bak dette.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Barbarozza »

AJ skrev:Har lest og hørt om flere tilfeller (kanskje flere enn hva som faktisk er tilfelle, for alt jeg vet... :dontknow ?) om lagre og BMW kardanger som ikke holder helt mål.
Samtidig kan jeg ikke huske å ha lest eller hørt om noe tilsvarende når det gjelder Moto Guzzi og de japanske syklene som har kardang... :-k
:overtro , forresten... ;-)

Tenker at det muligens er noen "lettvinte" løsninger tyskerne går for, hvor andre hever nivået for robusthet på et noe høyere nivå.
Jeg for min del kan ikke skjønne at de grundige tyskerne 'slurver' med dette såpass mye som det virker de gjør... :scratch ?
Beklager avsporinga men :

alle merker har jo sine små svakheter, men ikke alle blir utsatt for problemet. I fjor måtte du selv bytte styrelager på Guzzien din, og det er ikke et ukjent problem hos Guzzi, men ikke hos alle. Honda var plaget i en årrekke med dårlige kamkjedestrammere på enkelte modeller og svidde likerettere. BMW K1200S og R pre 08 har girkassetrøbbel, Kawasaki ZZr 1100 hadde problemer med oljetrykk og smøring av sylinder nr 3 , Hayabusa har en svak bakramme pre 08 osv osv, Jeg aner ikke hvor mange merker som har ujevn gange pga mager blanding..men det er ikke få, Jeg kan fortsette i det uendelige. Men kvaliteten er blitt bedre de siste årene uansett merke

Når det gjelder BMW modellen over så kan man kanskje studere sprengskissa fra 2005 og opp for å se hva som ble endret i konstruksjonen ? Det kan hende det finnes en mekanisk fiks dere kan få gjort for å slippe å bytte lager i utide.
Memento mori

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av Kmann »

Sant, jeg tror nok ikke denne konstruksjonen var det de fant på kl 15.20 en fredag og brukte den. det er nok gjennomtenkt og testet. men som Tagesk sier, utviklingen har gått fremover, men noen av oss henger litt :lol

Det er vel en vedlikeholdsutfordring. Hvordan måle og shimse riktig er jo det store spørsmålet her. :scratch
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

Barbarozza skrev: Når det gjelder BMW modellen over så kan man kanskje studere sprengskissa fra 2005 og opp for å se hva som ble endret i konstruksjonen ? Det kan hende det finnes en mekanisk fiks dere kan få gjort for å slippe å bytte lager i utide.
Du behøver ikke en skisse: Den nye kardangen har et fem cm stort hull tvers gjennom. Det vil si, du kan se rett gjennom navet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Opplagring av bakhjul/kardang, noen tanker og spørsmål

Legg inn av tagesk »

Kwak skrev: Er vel ikke direkte konstruksjonsfeil, men mer ett litt krevende design fra ett vedlikeholdsynspunkt
Så det store spørsmålet gjenstår vel fortsatt. Hva er riktig klaring/shimsing for å gi lang levetid (eller konstruksjonslevetid)?
Det er tre problemer

Først at BMW (med rette, kanskje) har antatt at lageret varer evig (det vil si: hele sykkelens levetid). Derfor inngår ikke "Ta av simmerringen og sjekk lageret" i vedlikeholdsprogrammet. Sjekk at det ikke er slark inngår, men når du kan kjenne slark er det for sent. Kanskje kan du ikke se problemer heller, for alt jeg vet.
Det jeg vet er at jeg skiftet olje før jeg dro, og inspiserte den magnetiske pluggen uten å finne noe, og 1000 km senere gikk det hele i oppløsning.

Dernest: Eftersom det ser ut som om lageret ENTEN varer like lenge som sykkelen ELLER varer i 50.000 km (pluss minus 10.000) så har det trolig med shimmingen å gjøre. Beste teori, som sagt, er at 0.5mm mellom shimmene er for mye slik at er du midt mellom finnes det ikke en shim som gjør resultatet perfekt.
MEN, naturligvis, det finnes unntak. Sykler hvor lageret dør uten varsel efter 100.000 eller 150.000. Men det ser altså ut til å være unntakene.

Det tredje er at eftersom designet er forlatt er det absolutt intet håp om en "løsning". BMW forsøkte både 17 og 19 kuler i lageret (forskjellige delenummer) uten at det så ut til å hjelpe.

Beste praksis er
- Skift olje (75w90 eller 80w90, ikke bruk 140w90!) minst hver 10.000 km. Det tar ikke mange minuttene.
- Se meget (!) nøye på pluggen (og skift til magnetisk plugg om du ikke har det allerede!). Det skal ikke være det minste spon på den.
- Spar til en 12GS

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar