Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Knut Morten »

:vs :vs Du må jo bli ferdig med lappen før 14,slik at du rekker å vaske en sykkel før vi dra PÅ FERIE
Sist redigert av Knut Morten den 02 aug 2014, 20:51, redigert 3 ganger totalt.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Haha, ja, da har jeg vel ikke noe valg annet enn å stå på første forsøk da :-k

Tusen takk for øvelseskjøringen Knut - vi kjørte kanskje ikke så langt (ifølge deg),
men du var veldig flink til å gi detaljerte tilbakemeldinger. Så jeg lærte mye !
Nok en gang må jeg se meg overrasket over hvor mye jeg ikke kan.

Jeg fikk litt tid på kjøregården også - det gikk jo til skogen med krypkjøringen de første (les fleste) gangene.
Men på siste forsøk så klarte jeg å kjøre hele løypa uten å ha foten nedi eller velte en kjegle. Jeg toucha en kjegle,
men den falt ikke. Sier meg ekstremt fornøyd med det og mine 335 kg.

Det var tre ting jeg endret/jobbet med utifra tilbakemeldingen til Knut.

1. Bruke overkroppen mer
2. Legge forhjulet så nærme kjeglen så mulig i sving
3. Se litt lavere (Jeg har sett veldig høyt når jeg kjørte krypkjøringen, justerte synet litt ned uten å se ned på kjeglene.)

Var forøvrig veldig gøy å få luftet GSX'n også:

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 2da4de.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 9f05a3.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... bfc92a.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 0a01b2.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... c33641.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 22439e.png[/img]
[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... f2bce0.png[/img]

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Går nok bra dette skal du se :)

Ønsker deg lykke til den 5.august!
Var vel da du skulle kjøre opp i kjøregården mener jeg å huske?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Du må svare på noen grunnleggende spørsmål ja. Du skal ha fått opplysninger om hvilke spørsmå du kan få på trafikkskolen.
Dette blir nok ikke vektlagt veldig tungt, og jeg har opplevd sensorer ikke bruke mye tid på dette. ..

Men vi snakkernom helt grunnleggende spørsmål her, så det klarer du nok. Prøv å virk litt ivrig. Be gjerne sensor hjelpe deg å holde sykkelen etc. Hvis du feks skal kontrollere kast i fremhjul etc..

Men dette er spørsmål du får på kjøregårds oppkjøringen ja.

Man skal i følge kjøreskolen trekke tre kort og svare på spørsmålene som står der samt vise. Jeg trakk bare ett kort. Etter dette fikk jeg beskjed om at dem ikke tok seg tid til flere da det så ut til at jeg kunne dette... :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Den er god - har arket foran meg her.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av detvarvondtdet »

Cutless skrev:Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?
Har jo akkurat vært igjennom oppkjøring selv. Du starter oppkjøringsdelen med daglig kontroll av sykkelen. bruk maks 2 minutter det. Deretter får du sikkerhetssjekk fra 1 av 12 kort sensor har.
Disse kortene ligger her på forumet. Mener det er snikende ugle som har scannet og lagt de ut. Jeg pugget bare basert på de kortene (som stemte overens med de kjørelæreren min hadde).
Etter gjennomført sikkerhetstest flytter du deg til kjøregården der det er 2x alle øvelsene før trafikkdelen begynner. Du får ingen tilbakemelding på noe fra sensor før du er tilbake fra trafikkdelen.

Mitt klare intrykk er at sensor har listen litt lavere en hva du selv har :). At jeg meide ned første kjegla på krypkjøringa ved 1 forsøk betydde ingen ting for sluttresultatet. Sensor understreket flere ganger at det er helhetsintrykket som er viktig. Når jeg fikk tilbakemeldinger av sensor var det kun stort sett fra den trafikale delen han snakket om.

Du gjør veldig lurt i å øve mye nå. VIKTIGE punkter under oppkjøring er: Følg fartsgrensene spesielt i 30-40-50 soner. Hold god avstand. Plasser deg tidlig og tydlig inn i alle kryss/rundkjøringer/påkjøringer/avkjøringer, bruk blinklys (husk å skru det av),og sikre god avvikling. Med det mener jeg ta lukene om de er der. Ikke stopp unødvendig. Dette kan sensor bedømme som at du ikke er flink nok til å skaffe deg handlingsrom. Prøv å kjør rolig, mykt og tenk trygghet :)
Før oppsummeringen begynner har du muligheten til å komme med kommentarer. Bruk denne muligheten om du føler du må forklare noe av valgene du gjorde.
Jeg fikk et klart pluss av sensor basert på en kommentar. Hendelsen det handlet om var noe han i utgangspunktet hadde et minus på, men som han snudde til et klart pluss basert på min kommentar.


En siste kommentar. Ser du skriver at du ikke er helt fornøyd med kjørestøvlene dine..? At de er litt store eln. Jeg hadde samme problem og sleit unødvendig på krypkjøringa pga det. Det var rett og slett vanskelig å bruke bakbrems skikkelig da støvlene mine var litt store og stive. Jeg byttet til et eldre par kjøresko jeg hadde som var myke og slitte. Dette gjorde en stor forskjell på krypkjøringenn min ;)

Masse lykke til!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?
Har jo akkurat vært igjennom oppkjøring selv. Du starter oppkjøringsdelen med daglig kontroll av sykkelen. bruk maks 2 minutter det. Deretter får du sikkerhetssjekk fra 1 av 12 kort sensor har.
Disse kortene ligger her på forumet. Mener det er snikende ugle som har scannet og lagt de ut. Jeg pugget bare basert på de kortene (som stemte overens med de kjørelæreren min hadde).
Etter gjennomført sikkerhetstest flytter du deg til kjøregården der det er 2x alle øvelsene før trafikkdelen begynner. Du får ingen tilbakemelding på noe fra sensor før du er tilbake fra trafikkdelen.

Mitt klare intrykk er at sensor har listen litt lavere en hva du selv har :). At jeg meide ned første kjegla på krypkjøringa ved 1 forsøk betydde ingen ting for sluttresultatet. Sensor understreket flere ganger at det er helhetsintrykket som er viktig. Når jeg fikk tilbakemeldinger av sensor var det kun stort sett fra den trafikale delen han snakket om.

Du gjør veldig lurt i å øve mye nå. VIKTIGE punkter under oppkjøring er: Følg fartsgrensene spesielt i 30-40-50 soner. Hold god avstand. Plasser deg tidlig og tydlig inn i alle kryss/rundkjøringer/påkjøringer/avkjøringer, bruk blinklys (husk å skru det av),og sikre god avvikling. Med det mener jeg ta lukene om de er der. Ikke stopp unødvendig. Dette kan sensor bedømme som at du ikke er flink nok til å skaffe deg handlingsrom. Prøv å kjør rolig, mykt og tenk trygghet :)
Før oppsummeringen begynner har du muligheten til å komme med kommentarer. Bruk denne muligheten om du føler du må forklare noe av valgene du gjorde.
Jeg fikk et klart pluss av sensor basert på en kommentar. Hendelsen det handlet om var noe han i utgangspunktet hadde et minus på, men som han snudde til et klart pluss basert på min kommentar.


En siste kommentar. Ser du skriver at du ikke er helt fornøyd med kjørestøvlene dine..? At de er litt store eln. Jeg hadde samme problem og sleit unødvendig på krypkjøringa pga det. Det var rett og slett vanskelig å bruke bakbrems skikkelig da støvlene mine var litt store og stive. Jeg byttet til et eldre par kjøresko jeg hadde som var myke og slitte. Dette gjorde en stor forskjell på krypkjøringenn min ;)

Masse lykke til!
En liten rettelse:
Her i Østfold så har vi delt opp oppkjøringen i to biter. Først må man bestå kjøregården. Deretter må man ha den obligatoriske sikkerhetskurs på vei, før man kan bestille "vanlig" oppkjøring. :)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av detvarvondtdet »

Bjerknez skrev:
detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:
Masse lykke til!
En liten rettelse:
Her i Østfold så har vi delt opp oppkjøringen i to biter. Først må man bestå kjøregården. Deretter må man ha den obligatoriske sikkerhetskurs på vei, før man kan bestille "vanlig" oppkjøring. :)

Aha. sorry. var ikke klar over det.
Uansett, her er link til uglen sin post med alle kortene. Veldig nyttig.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... ll#p170423" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:Takk, ja stemmer det. Er det sikkerhetsspørsmål, gå gjennom sykkelen før kjøring etc. på kjøregården? Eller er det bare på selve oppkjøringen i trafikk?
Har jo akkurat vært igjennom oppkjøring selv. Du starter oppkjøringsdelen med daglig kontroll av sykkelen. bruk maks 2 minutter det. Deretter får du sikkerhetssjekk fra 1 av 12 kort sensor har.
Disse kortene ligger her på forumet. Mener det er snikende ugle som har scannet og lagt de ut. Jeg pugget bare basert på de kortene (som stemte overens med de kjørelæreren min hadde).
Etter gjennomført sikkerhetstest flytter du deg til kjøregården der det er 2x alle øvelsene før trafikkdelen begynner. Du får ingen tilbakemelding på noe fra sensor før du er tilbake fra trafikkdelen.

Mitt klare intrykk er at sensor har listen litt lavere en hva du selv har :). At jeg meide ned første kjegla på krypkjøringa ved 1 forsøk betydde ingen ting for sluttresultatet. Sensor understreket flere ganger at det er helhetsintrykket som er viktig. Når jeg fikk tilbakemeldinger av sensor var det kun stort sett fra den trafikale delen han snakket om.

Du gjør veldig lurt i å øve mye nå. VIKTIGE punkter under oppkjøring er: Følg fartsgrensene spesielt i 30-40-50 soner. Hold god avstand. Plasser deg tidlig og tydlig inn i alle kryss/rundkjøringer/påkjøringer/avkjøringer, bruk blinklys (husk å skru det av),og sikre god avvikling. Med det mener jeg ta lukene om de er der. Ikke stopp unødvendig. Dette kan sensor bedømme som at du ikke er flink nok til å skaffe deg handlingsrom. Prøv å kjør rolig, mykt og tenk trygghet :)
Før oppsummeringen begynner har du muligheten til å komme med kommentarer. Bruk denne muligheten om du føler du må forklare noe av valgene du gjorde.
Jeg fikk et klart pluss av sensor basert på en kommentar. Hendelsen det handlet om var noe han i utgangspunktet hadde et minus på, men som han snudde til et klart pluss basert på min kommentar.


En siste kommentar. Ser du skriver at du ikke er helt fornøyd med kjørestøvlene dine..? At de er litt store eln. Jeg hadde samme problem og sleit unødvendig på krypkjøringa pga det. Det var rett og slett vanskelig å bruke bakbrems skikkelig da støvlene mine var litt store og stive. Jeg byttet til et eldre par kjøresko jeg hadde som var myke og slitte. Dette gjorde en stor forskjell på krypkjøringenn min ;)

Masse lykke til!
Tusen takk for innspill. Hvis du har flere tanker rundt øvelsene i kjøregården så del de gjerne.

Angående støvlene så fant jeg noen såler på XXL i dag som gjør at støvlene sitter som støpt. Har de på nå for å gå de til. Utfordringen med sykkelen jeg skal kjøre opp på, 690 Duke, er at bremsen ikke er justert. Ref Snikendeugle så er bremsepedalen relativt høy originalt. Og jeg med mine 190 cm sliter med å ha foten på den uten å bremse hele tiden. Derfor har jeg øvd på krypkjøringen både med skolesykkel og min sykkel uten å bruke bakbrems.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Hvordan er bremsepedalen på sykkelen din, egnetlig? jeg er også 190 høy og synes den sitter bittelitt høyt, men jeg har noen reservasjoner mot å justere den ned med tanke på at jeg allerede har fått til dette;
Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

På min synes jeg den sitter veldig behagelig. Skolesykkelen sin kjennes ut som den er høyere enn peggen. Haha, du har skrapa ja - en gang eller flere?

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 8c2712.jpg[/img]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Jeg er usikker på om det har skjedd flere ganger. Jeg antar den skrapa ganske kraftig den gangen bakdekket slapp, men jeg er ikke sikker på hvor lenge etter fothvileren den skraper.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg er usikker på om det har skjedd flere ganger. Jeg antar den skrapa ganske kraftig den gangen bakdekket slapp, men jeg er ikke sikker på hvor lenge etter fothvileren den skraper.
Hva skjedde da bakdekket slapp?
Altså hva var hendelsesforløpet?

Bare litt nyskjerrig seru :vs

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Innså på vei inn i en sving at jeg hadde for høy fart for svingen, så da fikk jeg en del mer nedlegg enn jeg har hatt før (og da hadde jeg fra før tatt hele kyllingstripa), skrapa kraftig med fothvileren, og jeg kan egentlig forestille meg at siden bremsepedalen tok nedi, og den ikke "gir etter" så lett, så løfta det sikkert litt på sykkelen, slik at det tillot bakdekket å miste grepet. Det slapp ganske kraftig, men tok seg inn igjen og jeg fortsatte videre.

Svar