Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 29 jul 2014, 20:50
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 Diversion 2014
- Sted: Øygarden vest for bergen
Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Hei
Jeg er en Greenhorn i MC verden som nettop har fått Lappen på klasse A
Har kjørt Moped i fast til og fra skole i to år før dette da, så helt grønn er jeg vel kanskje ikke
Jeg lovte meg selv å ikke kjøpe Sykkel før lappen var i boks,
Men det gikk ikke mangen dagene før sykkelen var på tunet etter bestått oppkjøring gitt
Sykkelen ble en flonka ny Yamaha XJ6 Diversion 2014.
Og det etter mangen og overbevisende anbefalinger fra venner og kollegaer mot både Suzuki GSX650F, Honda VFR800 og BMW F800GT,
Men da good feelingen kom på XJ6'en og omtaler var lest opp og ned i mente ble valget lett
Har akkuratt kjørt inn den første servicen som er på 1000km (på fire dager )
Ikke hadde jeg tid til å vente på tilleggsutsyret, så det blir montert på nå også :)
Feel good følelsen har ikke akkuratt blitt mindre av de første 100 mila på XJ6 Salen
Sykkelen skal brukes til pendling samt touring, må nok innrømme at det klør litt på å få kunne ta den første planlagte MC turen nå når jeg får sykkelen tilbake. Men en viktig punkt dukker fort opp i planleggingsfasen, Hvor lange dagsetapper planlegger man for ??
Da tenker jeg først og fremst på tid, da i vårt langstrekte land kan kjørte kilometer og tid variere jamnt
Sykkelen er jo en Sports Touring så jeg forventer dermed ikke allverden av sykkelen, har nå hatt sammenhengende kjøreturer på rundt 2,5. time
men da er baken klar for en strekk merker jeg. Innspill ??
Jeg er en Greenhorn i MC verden som nettop har fått Lappen på klasse A
Har kjørt Moped i fast til og fra skole i to år før dette da, så helt grønn er jeg vel kanskje ikke
Jeg lovte meg selv å ikke kjøpe Sykkel før lappen var i boks,
Men det gikk ikke mangen dagene før sykkelen var på tunet etter bestått oppkjøring gitt
Sykkelen ble en flonka ny Yamaha XJ6 Diversion 2014.
Og det etter mangen og overbevisende anbefalinger fra venner og kollegaer mot både Suzuki GSX650F, Honda VFR800 og BMW F800GT,
Men da good feelingen kom på XJ6'en og omtaler var lest opp og ned i mente ble valget lett
Har akkuratt kjørt inn den første servicen som er på 1000km (på fire dager )
Ikke hadde jeg tid til å vente på tilleggsutsyret, så det blir montert på nå også :)
Feel good følelsen har ikke akkuratt blitt mindre av de første 100 mila på XJ6 Salen
Sykkelen skal brukes til pendling samt touring, må nok innrømme at det klør litt på å få kunne ta den første planlagte MC turen nå når jeg får sykkelen tilbake. Men en viktig punkt dukker fort opp i planleggingsfasen, Hvor lange dagsetapper planlegger man for ??
Da tenker jeg først og fremst på tid, da i vårt langstrekte land kan kjørte kilometer og tid variere jamnt
Sykkelen er jo en Sports Touring så jeg forventer dermed ikke allverden av sykkelen, har nå hatt sammenhengende kjøreturer på rundt 2,5. time
men da er baken klar for en strekk merker jeg. Innspill ??
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Jeg vil anbefale deg å prøve deg litt fram.... Veldig vanskelig å si hvor mye nettopp du tåler eller blir sliten av...
Tar du gode pauser.... Rundt 30 min time, er det utrolig hvor langt du kan kjøre på en dag.
Gratulerer med A lappen
Sony Z2
Tar du gode pauser.... Rundt 30 min time, er det utrolig hvor langt du kan kjøre på en dag.
Gratulerer med A lappen
Sony Z2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Hey !
Og velkommen hit til Norges mest aktive MC-forum, Luigi
Her inne vil du antakelig få svar fra folk med Ironbutt-status som har lagt bak seg døgnetapper på 1600 km eller mer og folk som har hatt såpass hjemlengsel at de har kjørt mer enn 1000 km. for å rekke fram til egen seng.
Selv er jeg for gammal for slikt...
For egen del er dagsetapper på inntil 500 km. mer enn nok.
Å resie på tur med MC handler om mer enn bare å sitte i salen...
Og velkommen hit til Norges mest aktive MC-forum, Luigi
Her inne vil du antakelig få svar fra folk med Ironbutt-status som har lagt bak seg døgnetapper på 1600 km eller mer og folk som har hatt såpass hjemlengsel at de har kjørt mer enn 1000 km. for å rekke fram til egen seng.
Selv er jeg for gammal for slikt...
For egen del er dagsetapper på inntil 500 km. mer enn nok.
Å resie på tur med MC handler om mer enn bare å sitte i salen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 29 jul 2014, 20:50
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 Diversion 2014
- Sted: Øygarden vest for bergen
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Takker for det :)LordShaft skrev:Jeg vil anbefale deg å prøve deg litt fram.... Veldig vanskelig å si hvor mye nettopp du tåler eller blir sliten av...
Tar du gode pauser.... Rundt 30 min time, er det utrolig hvor langt du kan kjøre på en dag.
Gratulerer med A lappen
Sony Z2
Ja pauser er nok viktige når en kjører MC, er vant til lange etapper i bil men det er vel både dumt å farlig på sykkelsetet kanskje
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Sted: Hadeland
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Hei å velkommen :)
Tror dette blir veldig individuelt, men jo mere du kjører jo mere stål får du i baken..
2 uker siden kjørte jeg to dags etapper på 46 mil. Det gikk overraskende greit siden r sykkel har vel ikke mest gummi i sete man får jo kjøpt puter til å ha på som hjelper litt.. Jeg har også prøvd og kjøre med sykkel shorts under som funket sånn passe..
Tror dette blir veldig individuelt, men jo mere du kjører jo mere stål får du i baken..
2 uker siden kjørte jeg to dags etapper på 46 mil. Det gikk overraskende greit siden r sykkel har vel ikke mest gummi i sete man får jo kjøpt puter til å ha på som hjelper litt.. Jeg har også prøvd og kjøre med sykkel shorts under som funket sånn passe..
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Jeg syns det er lettere å kjøre langt på sykkel, enn i bil...
Jeg kjører alt fra 2 til 3 timer før jeg tar pause, drikker, strekker på bena og nyter livet før jeg fortsetter.... Jeg vil anbefale deg å bare prøve deg litt fram... Kroppen gir beskjed når den vil ha pause og hva som kjennes slitsomt.
Sony Z2
Jeg kjører alt fra 2 til 3 timer før jeg tar pause, drikker, strekker på bena og nyter livet før jeg fortsetter.... Jeg vil anbefale deg å bare prøve deg litt fram... Kroppen gir beskjed når den vil ha pause og hva som kjennes slitsomt.
Sony Z2
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 29 jul 2014, 20:50
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 Diversion 2014
- Sted: Øygarden vest for bergen
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Hei
ja har sett litt på sånne salputer til å montere over sete på. typen AIRHAWK fks:
Noen som har innspill på disse ?
Er vel ikke noe skjønnhet å ha på sykklene, men verdt å investere i til langturene ?
Den var jo ikke akkuratt gittvekk, men om den funker spiller ikke det noen rolle
ja har sett litt på sånne salputer til å montere over sete på. typen AIRHAWK fks:
Noen som har innspill på disse ?
Er vel ikke noe skjønnhet å ha på sykklene, men verdt å investere i til langturene ?
Den var jo ikke akkuratt gittvekk, men om den funker spiller ikke det noen rolle
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Når det er snakk om en dagstur eller en helg (2 dager) kan det lett bli 45 mil per dag, sammen med noen entusiaster kanskje også litt mer. Men jeg tror mer enn 50 mil orker jeg ikke/sjeldent.
Når det er snakk om en flere dagers tur på Vestlandet pleier jeg å kjøre 30-35 mil om dagen. Men som flere allerede har påpekt, alt etter smak og behag. Prøv deg frem, det finner seg.
Når det er snakk om en flere dagers tur på Vestlandet pleier jeg å kjøre 30-35 mil om dagen. Men som flere allerede har påpekt, alt etter smak og behag. Prøv deg frem, det finner seg.
Live long and prosper
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Sted: Hadeland
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Har ikke prøvd den, men som jeg skjønner så er det den eneste som funker :) vurderte selv og kjøpe en sånn, men rakk ikke.. Prøv å kjør noen små lang turer først å kjenn etter :)Luigi skrev:Hei
ja har sett litt på sånne salputer til å montere over sete på. typen AIRHAWK fks:
Noen som har innspill på disse ?
Er vel ikke noe skjønnhet å ha på sykklene, men verdt å investere i til langturene ?
Den var jo ikke akkuratt gittvekk, men om den funker spiller ikke det noen rolle
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Selv hadde jeg en vfr 800 i din alder, å jeg hadde aldri behov for noe slikt på min sykkel... Men nå kjørte jeg ikke lengre dagsetapper enn på 60 - 70 mil. Lær sykkelen din litt å kjenne før du finner ut om dette er noe du har behov eller lyst å investere penger i :-)
Sony Z2
Sony Z2
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Fjorårets Prehøst-tur i regi av mcsiden.no hadde dagsetapper på 40-45 mil. Dette var perfekt når turen gikk fjordalangs på Vestlandet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Det er ingen tvil om at Airhawk-puta har noe for seg,
men om DU trenger det kan ikke andre avgjøre.
Jeg har ei som egentlig ble handlet til fruen,
men når jeg vet det kan bli mange mil hender det at jeg låner den
Normalt har jeg en etappe-kapasitet på 35-45 mil, men tresmaken
kommer selvfølgelig lenge før det. Med Airhawken føler jeg at
kapasiteten stiger med ca 30%
Sist Fredag var jeg og noen andre forumister Nordover,
å på vei hjem bestemte vi oss for å prøve stykket Bodø-Oslo i en etappe :-)å
Det er faktisk 123 mil, og jeg var i overraskende god kropslig form da jeg kom hjem
Uten puta måtte jeg nok ha lagt inn årene litt over halvveis :-)å (Er ingen ungfola lenger)
Å for min del, om turen er særlig mer en 30 mil, og kona ikke er med, spenner jeg på puta
og er fornøyd med det
men om DU trenger det kan ikke andre avgjøre.
Jeg har ei som egentlig ble handlet til fruen,
men når jeg vet det kan bli mange mil hender det at jeg låner den
Normalt har jeg en etappe-kapasitet på 35-45 mil, men tresmaken
kommer selvfølgelig lenge før det. Med Airhawken føler jeg at
kapasiteten stiger med ca 30%
Sist Fredag var jeg og noen andre forumister Nordover,
å på vei hjem bestemte vi oss for å prøve stykket Bodø-Oslo i en etappe :-)å
Det er faktisk 123 mil, og jeg var i overraskende god kropslig form da jeg kom hjem
Uten puta måtte jeg nok ha lagt inn årene litt over halvveis :-)å (Er ingen ungfola lenger)
Å for min del, om turen er særlig mer en 30 mil, og kona ikke er med, spenner jeg på puta
og er fornøyd med det
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Hvor langt kom du på de 2.5 time du kjørte sammenhennende?
Tenkte jeg kunne foreslå at du planla en ca 50-60 mils tur med mulighet for å kutte ruta hvis du hadde lyst til det og med innlagt pause sånn ca hver 1.5 time med alt fra 10 min.- 30 min. litt for at salen skal vide seg ut igjen og at du skal få kjøre deg inn selv også.Du får da også litt tid til å tenke gjennom turen og hvordan ting passer videre for deg.Hvis du skulle begynne med lengre turer enn det kan du begynne å tenke på Airhawk pute og sitteunderlag :-)
Tenkte jeg kunne foreslå at du planla en ca 50-60 mils tur med mulighet for å kutte ruta hvis du hadde lyst til det og med innlagt pause sånn ca hver 1.5 time med alt fra 10 min.- 30 min. litt for at salen skal vide seg ut igjen og at du skal få kjøre deg inn selv også.Du får da også litt tid til å tenke gjennom turen og hvordan ting passer videre for deg.Hvis du skulle begynne med lengre turer enn det kan du begynne å tenke på Airhawk pute og sitteunderlag :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
det er som nevnt ganske personlig. jeg kan fint kjøre 1000km på autobahnen og komme fram helt upåvirket og være pigg for å finne på mer , ikke bare slenge med ned i senga med ansiltet først. på norske svingete veier er 500km max for meg. men en behagelig dagsetappe sånn generelt sett ligger på rundt 300-400km. da har du all tid i verden til å gjøre det du måtte ønske, ta bilder ogsåvidere. er du helt fersk så sats mer på 300km enn 400km er mitt tips. og ikke bli for opphengt i hva slags sykkel og utstyr du eller andre har. det har ingenting å si. Jeg vet om folk som har kjørt R sykkel ned til alpene fra østfold på en dag.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innspill på tidsintervaller for planlegging av MC tur.
Dette er så klart veldig individuelt så det finnes ingen fasitsvar på hvor langt man kan kjøre etc. Kommer helt an på formålet ditt og valg av sykkel, samt kropsfasong og evt. Plager du skulle ha fra før med tanke på rygg, dårlig blodomløp etc.
Personlig synes jeg rundt 30 mil i strekk er maks uten pause. Vertfall hvis turen skal huskes som noe positivt. Det skal sies at jeg har kjørt 70 mil mer eller mindre i strekk også. Går helt fint det også, men det blir mest for å "komme seg hjem"
Personlig synes jeg rundt 30 mil i strekk er maks uten pause. Vertfall hvis turen skal huskes som noe positivt. Det skal sies at jeg har kjørt 70 mil mer eller mindre i strekk også. Går helt fint det også, men det blir mest for å "komme seg hjem"