Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av teeU »

Min mening:
Hvis man hilser så fremstiller man seg som en del av MC-fellesskapet med de uskrevne regler som er mellom MC- folk.
Hvis man da av ren tverrhet ikke vil varsle om kontroller så i anstendighetens navn la da i det minste være å hilse, da det oss Motorsyklister imellom er ett tegn på klar bane, ikke bare en tom gestur.
Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av SuperMorten »

teeU skrev: Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.
Men dette er ikke lett. Hvem har ansvaret for å lære bort den fellesskapsfølelsen? For min egen del, skulle jeg til å starte min 3. sesong før jeg fikk noen fellesskapsfølelse. Den kom her, på dette forumet. Det var også her jeg lærte at man hilser. Tidligere hadde jeg bare kjørt alene, for det meste bare cruiset rundt i Oslo, og la ikke særlig merke til andre på MC. En og annen som hilste på meg, men jeg trodde at jeg sikkert bare lignet på en de kjente.. :knegg

Det jeg prøver å si, er at det ikke er alle som kjenner alle de uskrevne reglene, men ikke døm. Døm kjørelæreren i stedet. Jeg og kjørelærer snakket om så mye tull, at jeg synes det er rart han ikke snakket litt om dette. Han var tross alt en godt voksen mann, som jeg vil anta hadde kjørt sykkel i en mannsalder..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

teeU skrev:Min mening:
Hvis man hilser så fremstiller man seg som en del av MC-fellesskapet med de uskrevne regler som er mellom MC- folk.
Hvis man da av ren tverrhet ikke vil varsle om kontroller så i anstendighetens navn la da i det minste være å hilse, da det oss Motorsyklister imellom er ett tegn på klar bane, ikke bare en tom gestur.
Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.
Her er jeg mye enig!

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22986
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Bjerknez »

teeU skrev:Min mening:
Hvis man hilser så fremstiller man seg som en del av MC-fellesskapet med de uskrevne regler som er mellom MC- folk.
Hvis man da av ren tverrhet ikke vil varsle om kontroller så i anstendighetens navn la da i det minste være å hilse, da det oss Motorsyklister imellom er ett tegn på klar bane, ikke bare en tom gestur.
Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.
:thumleft

Helt enig!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

teeU skrev:Min mening:
Hvis man hilser så fremstiller man seg som en del av MC-fellesskapet med de uskrevne regler som er mellom MC- folk.
Hvis man da av ren tverrhet ikke vil varsle om kontroller så i anstendighetens navn la da i det minste være å hilse, da det oss Motorsyklister imellom er ett tegn på klar bane, ikke bare en tom gestur.
Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.
Mc-fellesskap .... uskrevne regler. Dette er jo bare tull. Hvilke regler? Jeg har så langt klart å unngå å melde meg inn i noe felleskap som opererer med uskrevne regler.
Et vink e.l. er ikke en tom gest, det betyr jo hei, hallo, god dag, ha en fin dag/tur osv. Det passer egentlig godt, siden det er det jeg prøver si til de jeg møter.
Det er ikke alle som tar dette med hilsing like alvorlig ... for mange er det bare et "hei"
Ellers så synes jeg du er en smule ekskluderende i tonen til å fronte et fellsskap

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Svolp »

Det å bruke gul vest kjørende i trafikken syntes jeg er tull vas. En gul vest skal varsle om en mulig fare som skal gjøre andre trafikanter oppmerksom. LES: Veiarbeid, ulykker, kontroller o.l. MC kan være farlig men og kjøre rundt som noen varsel skilt og varsle om her kommer vi, pass på! Syntes jeg er tåpelig. Riktig lysbruk, sunn fornuft og erfaring gjør oss bedre enn noe annet.

Hvis det noen gang blir påbudt for 2 hjulinger og bevege seg med gul vest syntes jeg vi tar et steg i feil retning.. Da vil fokuset skifte over fra og bli oppmerksom på en situasjon til og bli vandt med fargen og vesten.

Varsle om kontroll gjør jeg bestandig, enten med lys eller håndbevegelser uavhengig om det er to eller fire hjul jeg er ute på. Hilser bestandig.. Har også hilst på mopeder, flere ganger der de kommer med de små racingene sine :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av teeU »

jhn skrev:
teeU skrev:Min mening:
Hvis man hilser så fremstiller man seg som en del av MC-fellesskapet med de uskrevne regler som er mellom MC- folk.
Hvis man da av ren tverrhet ikke vil varsle om kontroller så i anstendighetens navn la da i det minste være å hilse, da det oss Motorsyklister imellom er ett tegn på klar bane, ikke bare en tom gestur.
Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.
Mc-fellesskap .... uskrevne regler. Dette er jo bare tull. Hvilke regler? Jeg har så langt klart å unngå å melde meg inn i noe felleskap som opererer med uskrevne regler.
Et vink e.l. er ikke en tom gest, det betyr jo hei, hallo, god dag, ha en fin dag/tur osv. Det passer egentlig godt, siden det er det jeg prøver si til de jeg møter.
Det er ikke alle som tar dette med hilsing like alvorlig ... for mange er det bare et "hei"
Ellers så synes jeg du er en smule ekskluderende i tonen til å fronte et fellsskap
En gang i tiden, før mobilen, så betydde ett vink mye mere en go' dag, det betydde at en var del av ett lite fellesskap som tok vare på hverandre og att man stoppet og hjalp, varslet om fare.
Går en rundt på gata og bare hilser på alle en møter så tror folk du er sprø og ikke hilser du på alle bilister når du kjører bil så noen slags regler følger du jo...
Men siden du hilser når du kjører MC og ikke bil så er det vel noe du bare har tatt etter andre uten å tenke over det, "monkey sees, monkey do" er det vel noe som heter ;-)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Banditmannen »

teeU skrev:Min mening:
Hvis man hilser så fremstiller man seg som en del av MC-fellesskapet med de uskrevne regler som er mellom MC- folk.
Hvis man da av ren tverrhet ikke vil varsle om kontroller så i anstendighetens navn la da i det minste være å hilse, da det oss Motorsyklister imellom er ett tegn på klar bane, ikke bare en tom gestur.
Er ikke intressert i å hilse på folk som kjører MC men som driter i fellesskapet.
Å ta en hilsen for noe mer enn en hilsen er vel i beste fall naivt...
Den hilsende MCførerer man møter kan jo f.eks være helt fersk, og har kanskje ikke lært disse uskrevne reglene.
Man kan jo heller ikke vite hvor lenge han/hun har kjørt på samme vei. :roll
Selv har jeg blitt varslet av møtende mc, som "pumpa" opp og ned med hånda, under styre.
Jeg lå litt i overkant av fartsgrensa, men ikke rakk akkurat å bremse ned før kontrollen! :-)å
Og selv vil jeg selvfølgelig varsle hvis jeg ser noe! :thumleft
Men alt kommer til at er det BARE den som blir tatt i kontroll, som selv har ALL SKYLD!
:mk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg tar som en selvfølge at folk varsler om kontroll når jeg møter de på to hjul.. Men det er vel naivt og idiotisk av meg når jeg leser en del av meningene her inne...

Alle jeg kjenner i MC miljøet utenom forumet opererer med uskrevne regler. At noen her inne ikke følger de virker rart på meg? Er det noen som har pisset i corn flakes deres en gang? Er dere bitter på noe, eller må dere bare være kranglete og ødelegge miljøet som så vidt meg bekjent.... Opererer med veldig tydelige handlinger om det er kontroll eller ikke? :scratch

Sony Z2

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av erikh »

Hilser på alle, og blir litt overrasket når folk ikke hilser tilbake, med mindre det er noen hardcore HA bikers, da tar jeg det ikke så tungt, men jeg hilser fordi :P :p

Varsler om kontroll med "pumpe" håndflaten nedover, det samme hvis det ligger grus i veien eller andre farer som lurer i nærheten..

Gul vest, tja burde vell legge en under sete snart, men der kommer den nok til å ligge også..
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Busa Trond »

Tullebukker :lol nå trode jeg dere holdt meg for narr en stund her :[-X
Alle motorsykler hilser og varsler om det er kontroll :prf

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Banditmannen »

LordShaft skrev:Jeg tar som en selvfølge at folk varsler om kontroll når jeg møter de på to hjul.. Men det er vel naivt og idiotisk av meg når jeg leser en del av meningene her inne...

Alle jeg kjenner i MC miljøet utenom forumet opererer med uskrevne regler. At noen her inne ikke følger de virker rart på meg? Er det noen som har pisset i corn flakes deres en gang? Er dere bitter på noe, eller må dere bare være kranglete og ødelegge miljøet som så vidt meg bekjent.... Opererer med veldig tydelige handlinger om det er kontroll eller ikke? :scratch

Sony Z2
Vet ikke helt hvem som virker mest bitter her jeg...
Å forvente noe som helst fra en tilfeldig person du møter, og som du ikke kjenner noe til hva slags bakgrunn denne har,
er etter min mening i beste fall naiv... :mk
Første gang jeg møtte noen som hilste på meg, på min lille YBR 125, ble jeg nærmest sjokkert!
Etter det hilste jeg på alt og alle, uten å vite at noen kunne tolke det som mer enn en hilsen! :eh
Hadde vel kjørt i minst et år før jeg tilfeldigvis kom over et sted hvor noen hadde tatt seg bryet med å skrive ned disse uskrevne reglene! :sk?
Som sagt så har både blitt varslet, og kommer til å varsle, men om/når jeg en gang selv blir tatt,
er det BARE meg selv jeg kommer til å være bitter på! :mk

Edit: Div skrivefeil. :redface
Sist redigert av Banditmannen den 08 jul 2014, 13:00, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:Tullebukker :lol nå trode jeg dere holdt meg for narr en stund her :[-X
Alle motorsykler hilser og varsler om det er kontroll :prf
Hvis det er en kontroll langs veien så betyr det jo som oftest at det befinner seg personer i eller ved siden av veibanen. Og da er jo dette selvsagt en fare da en av disse kan finne på å stille seg i veien for deg. At man da bør varsle slik at han som kommer imot er oppmerksom på farene tar jeg som en selvfølge. Vi vil jo ikke kjøre på disse som stiller seg opp i veien.
Jeg ble stoppet i bilen en gang. Og teknikken som politimannen brukte lignet mer på et selvmordsforsøk. Faktisk trodde jeg det var en som prøvde å ta livet av seg selv da han plutselig kastet seg ut i veien.
Jeg informerte han som gav meg boten om dette. Sa jeg skjønte ikke det var politiet, trodde det var en som skulle ta livet av seg selv, er dette en vanlig metode. Da svarte han bare at vi hadde nok fått stoppet deg uansett og nikket mot UP bilen som sto gjemt.

Jeg hilser på alle og så ofte jeg kan, kanskje bortsett fra mopeder, men av og til får de og en hilsen. Hilsningen er ikke for å signalisere klar bane eller noe sånt, men for å si hei på deg. Om det derimot skulle være en fare i veibanen så ville jeg aldri funnet på å hilse vanlig.

Gul vest eller kjøreutstyr er ikke noe fareskilt i mitt hode. Det er kun et hjelpemiddel for å øke synligheten. Om noen synes det er bedre å kjøre i sort eller kamuflasje for det er ubetydelig hvilken farge man har på seg så greit nok. Jeg bare velger å kjøre gult. Og så synes jeg faktisk fargekombinasjonen gult og svart er stilig. Jeg har for lenge siden lakkert en bil i disse fargene og. Det ble ganske stilig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

teeU fra Hedmark

"MONKEY SEES,MONKEY DO"

TAKK,du ga meg en god latter :lol :lol ......og i Ryk & Reis har vi ikke regler,hverken skrevne eller uskrevne.. =;

hmm,hvordan skal en varsle om tullinger som ligger oppå nummerskiltet ditt ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev: Er det noen som har pisset i corn flakes deres en gang?? :scratch

Sony Z2
:-k Håper ikke det
Ødelegge miljøet ...det finnes vel ikke ett mc-miljø. Vi to hører ikke til det samme mc-miljøet. Det er like store forskjeller på motorsyklister som det er innenfor dopapir-forbruker-miljøet. Der har de en hel haug med uskrevne regler.
Jeg tilhører ikke noe mc-miljø, og jeg tilhører ikke noe brille-miljø, klokke-miljø eller joggesko-miljø.
Det er mange mc-ister jeg for alt i verden ikke vil ha noe fellesskap med, eller være i miljø med. At vi bruker lignende fremkomstmidler er ikke nok.
Den romantiske forestilling om en stor lykkelig mc-familie er vel en smule utdatert?

For ordens skyld .... jeg hilser på folk, og jeg varsler folk om jeg skulle ha grunn til det ... jeg skiller ikke på om de tilfeldigvis sitter på en mc.
Ja, det er litt naivt å forvente at man skal bli varslet. Om du ikke skulle bli varslet en gang, og lappen ryker ... skal du da gå rundt å være bitter på de som ikke varslet? Som om de har pisset i Corn Flakse'n din.

Svar