Syntes det ikke hjalp så mye å bytte forhandler jeg Gammelgutt. Forhandlerenes kunnskap om disse små sykkelene er minimal, det kan nesten se ut som om den ikke eksisterer. Deletilgangen fortsetter å være svært sen og veldig dyr. I det hele tatt så er dette ikke til å bli imponert av, det minner meg litt om hvordan Fiat/Alfa/Lancia ble drevet i sin tid. Bakgårdsbutikk og ikke tillitsvekkende.
Så kan man jo undres på hvor en skal rette kritikken ? Jeg mener feilen ligger hos importøren og ikke hos forhandler. Det syntes ikke å eksistere noen opplysninger om modifiserte deler fra importør til forhandler, ingen service bulletiner. Forhandleren sitter med en delekatalog og bestiller og orderen går til importør som så ber om delen fra sentrallageret i Tyskland. Og så begynner spetakkelet med en del som passer men ikke kan brukes fordi stag, bolter etc ikke passer på den nye delen. Jeg lurer på om det er samme situvasjon for Aprilia ? Mizzuki importerer dette merket også.
Redningsplanken når en har valgt en udda MC er privat import av deler for Mizzuki er for sene,for dyre og er rett og slett kunnskapsløse om produktet de importerer.
Nå lever Kim-Il Comet et lite hyggelig liv som opplæringssykkel og er vel noe mere utsatt for skader enn gjenomsnitts MCen vil jeg tro så sånn sett må en jo regne med noe ventetid for å få deler, men slik det er nå er det for dumt.
Løsningen min er å importere deler fra Tyskland,England og Korea. Den værste av disse deleleverandørene trenger ca 10 dager fra delen er bestilt og den beste trenger ca 5-6 dager før pakken er på posthuset i Norge. Det er veldig mye bedre enn via forhandler som trenger veldig mye lengre tid. Forhandler trenger fra 20 til 45 dager for noe så vanlig som filter. Ca halve tiden som Kim-Il har vært i min eie har gått med til å vente på deler......
Bensinlokk kunne de ikke skaffe pga ferieavvikling og nå er det hurramegrundt med braketten til fothviler på venstre side. Jeg gleder meg rått til å mose nyheten inn i øret på delemannen at det er ny modifisert brakett nå og da må stag og gearpedal byttes også
![Knegg :knegg](./images/smilies/knegg.gif)
Det har ingen i forhandler nett eller hos importør oppdaget enda.
Enda godt jeg er vant til mye merkelig fra Aprilia og Cagiva. Men der har jeg forbindelser så alt ordner seg selv om den lokale Cagiva forhandleren ikke er filla interessert i prøve å være behjelpelig engang. De har ikke engang peiling på at noe så ukurant som Cagge har vært i produksjon noen gang, en modell de ikke har hørt om.
Hadde det ikke vært fordi at mange år med ukarnte mopeder i garasjen har lært meg å overleve så hadde jeg gitt opp Hyosung for lengst. Litt synd for Hyosung virker egentlig å være en bra liten sak og får de dårlig rykte på seg så ligger antagelig grunnen til dette ikke i kvaliteten men i slapp oppfølging i ettermarkedet.