Girkasseolje, kjapt spm.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
NicoHimself
Innlegg: 13
Registrert: 23 jun 2014, 11:10
Motorsykkelen din: Honda NSR 2000 - 125 ccm

Girkasseolje, kjapt spm.

Legg inn av NicoHimself »

Hei,

Jeg har en Honda NSR 125 ccm, årsmodell 2000.
Har kjøpt olje for å skifte til girkassa. Jeg tok av venstre kåpe igår, men ble lite klok på det. Er girkassa på høyre side selvom man girer på venstre?
Er det noe jeg trenger å være obs på når jeg skifter? Har hørt at man kan gjøre noe feil slik at det kommer masse spon opp i systemet på sykkelen så den fucker seg helt.

Dersom jeg skifter denne væsken på høyere side, kan det forveklses med væsken til bakbremsen?



Jeg er ganske grønn når det kommer mekking og tar tips hjertelig i mot!

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Girkasseolje, kjapt spm.

Legg inn av Blueberry »

Hei og velkommen hit!

Tappepluggen er på venstresida ved siden av der akslingen til girpedalen kommer ut. Finn noko egna å ha girolja oppi og åpne den pluggen. Tapp ut alt, sett i pluggen og fyll på 0,8 liter olje.

Eneste du trenger å være obs på er når du strammer til oljetappepluggen at du ikkje skeivgjenger eller overstrammer den. Tror heller ikkje du klarer å forveksle girolja med bremseveska.

Her er ein nyttig link: http://www.nsr125.com/gearoil.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Bare for å oppklarere litt. Girkassa tar opp heile bredda av motoren. Så du finn tappepluggen på venstre side og holet du fyller i på høgre side.

Lykke til!

NicoHimself
Innlegg: 13
Registrert: 23 jun 2014, 11:10
Motorsykkelen din: Honda NSR 2000 - 125 ccm

Re: Girkasseolje, kjapt spm.

Legg inn av NicoHimself »

Tusen takk for hjelpen. Dette var nyttig, spesielt med de bildene fra den linken :D

NicoHimself
Innlegg: 13
Registrert: 23 jun 2014, 11:10
Motorsykkelen din: Honda NSR 2000 - 125 ccm

Re: Girkasseolje, kjapt spm.

Legg inn av NicoHimself »

Jeg byttet olja i går, noe som gikk ganske greit.
Jeg fulgte det øyet som er på høyre siden som viser hvor mye som skal til. Da jeg hadde fylt på ca 0.5 liter, viste den fult. så jeg tappet litt slik at den måler viste korrekt. Men så fort jeg begynte å kjøre, så var det tomt i det øyet på siden.

Da fikk jeg litt panikk så jeg fylte på så fort jeg kom hjem igjen, slik at øyet viste rett mengde. Litt senere på kvelden tok jeg meg en ny tur med sykkelen, og da jeg kom hjem igjen, viste øyet tomt.

Er øyet ødelagt eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Nå vet jeg ikke hvor mye olje som er i girkassa. kanskje rundt 0.6L.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Girkasseolje, kjapt spm.

Legg inn av E-strom »

Så lenge det er olje der så vil du ikke ødelegge girkassa - på kort sikt. På lang sikt kan feil oljemengde ha noe å si, og grunnen til at fabrikanten oppgir en viss mengde (0,8L i ditt tilfelle - se post over) er for å sikre at det er tilstrekkelig smøring til enhver tid.

Du har altså fylt på ca 0,6L og skulle hatt på 0,8L. Det kan jo være grunnen til at du ikke ser noe i "øyet". Ikke kontroller oljen for raskt etter kjøring eller påfylling. La sykkelen stå på midtstøtta (eller støttet til en vegg) i en god stund slik at du er sikker på at oljen har lagt seg til ro og glasset viser riktig nivå.

"En god stund" kan godt være en time eller mer :prf

Du kjøpte sikkert girolje på en litersflaske. Da ser du jo hva du har igjen og kan beregne hvor mye du har fylt på :thumleft

Det viktigste du kan gjøre har du allerede begynt med - du følger med oljenivået...!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar