Nylig kjøpt min første sykkel, en Marauder VZ800 1999. Den kom med standardpotter, og jeg er strengt tatt ikke helt fornøyd med lyden. Den er for rolig, selv om jeg ikke er keen på en sykkel med ubehagelig høy lyd. Bare en lyd som gjør at det høres ut som en skikkelig motorsykkel. Dessuten har det ene røret en stygg skranglelyd, som tilsammen gjør at jeg har konkludert med at et eksosbytte er på sin plass.
MEN... Sykkelen min er av typen hvor det ene røret går under sykkelen til venstre side. Slik:
(ikke min sykkel, bare eksempelbilde)
Alle effektanlegg er derimot av typen hvor dette røret går "gjennom" sykkelen, istedenfor under. Slik:
Jeg har ingen problemer med dette, så sant det vil passe. For alt jeg kan se vil det passe, så lenge jeg skrur ut en lille krom-vektøyskassa som fyller dette "hullet" på sykkelen min.
Jeg må derfor sørge for at jeg kjøper et fullt anlegg, med hele rørene som går hele veien, så jeg ikke ender opp med potter som ikke passer mine rør (som jeg dessuten ønsker å bytte uansett). Etter mye leting på ebay har jeg kommet frem til av Vance & Hines sitt anlegg virker bra (og i min prisklasse). Men 99% av annonsene for dette anlegget sier spesifikt "NOTE: Must use rear OEM headpipe".
Jeg har funnet denne annonsen http://www.ebay.com/itm/111053931088?it ... m=&vxp=mtr, som ikke sier det, og jeg har spurt dem spesifikt om dette inkluderer rør hele veien, noe de har bekreftet. Men jeg klarer ikke å riste følelsen av at jeg kommer til å åpne pakken, og finne ut at dette er det samme som de 99% andre selgerne selger, og at pakken derfor ikke har rør hele veien.
Hva tror dere? Har noen erfaringer med eksosbytte på marauder? Vil et anlegg som ledes gjennom sykkelen i det hele tatt passe på min sykkel?
På forhånd takk for svar.
Eksosbytte på Marauder
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Eksosbytte på Marauder
Min første tanke er: Pass bare på at det er godkjent. Det blir så mye surr etterpå, hvis du blir stoppet i kontroll, og må inn og vise osv. Da må du bytte tilbake først osv..
Ellers har jeg ikke peiling på det tekniske, men ser gøy ut, og vil utvilsomt forbedre utseendet
Ellers har jeg ikke peiling på det tekniske, men ser gøy ut, og vil utvilsomt forbedre utseendet
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Eksosbytte på Marauder
Hvordan kan jeg vite om det er godkjent?SuperMorten skrev:Min første tanke er: Pass bare på at det er godkjent. Det blir så mye surr etterpå, hvis du blir stoppet i kontroll, og må inn og vise osv. Da må du bytte tilbake først osv..
Har forresten lagt merke til at dette er et veldig vanlig anlegg på maraudere på finn.no
Re: Eksosbytte på Marauder
Ser på finn en del maraudere som har eksos som går "gjennom" sykkelen, så det skal vel gå bra :-) skranglinga kommer vel av laus innmat i potta så uansett om du måtte ha brukt opp igjen den bakre "headpipe " så skulle du ha sluppet skranglinga. Har du sjekket varmeskjolda dine? Det or noko som kan laga mykje skranglinga, sikkert større sannsynlighet for det enn at innmaten i potta er laus....
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Re: Eksosbytte på Marauder
Har sjekket alle varmeskjoldene, ja. Og jeg har skrudd av både pottene og rørene, og klarte å lokalisere noe løst inni det ene røret. Når jeg legger øret inntil og vrir om gassen høres det også ut som om det er røret det kommer fra, så jeg sett pengene mine på det.
-
- Innlegg: 42
- Registrert: 02 feb 2011, 16:21
- Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
- Sted: Sola
Re: Eksosbytte på Marauder
Der var et modellskifte i 99 tror eg, så du må kjøpe slipon som passer 97-99 mod. 97-99 har eksos under motoren, 99-2004 har eksos "igjennom" motoren. Ikke lett å finne noen godkjente varianter. Kona har kjørt med sitt vance and hines anlegg i noen år. Ikke vært et problem enda. Jeg kjøpte noen løse innmater som jeg satte i som dempet lyden en del. Bonusen er jo at sykkelen går mye bedre med åpnere eksosanlegg.