"hakking" på lav rpm skadelig?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

"hakking" på lav rpm skadelig?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har som dere sikkert vet en Yamaha XVS 1300 (V-Star) 2012mod. som nå har gått snart 9.000km.

Ved lavt (for lavt) turtall så så hakker det veldig i motoren og det høres en en slags metallisk lyd. Sikkert helt normalt når turtallet er såpass lavt på en v-twin, men det jeg lurer på er om dette er skadelig for motoren?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: "hakking" på lav rpm skadelig?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg ville økt turtallet.
Hakking kan vel være skadelig for det meste, (motor gir drivlinje.)
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "hakking" på lav rpm skadelig?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Jeg har som dere sikkert vet en Yamaha XVS 1300 (V-Star) 2012mod. som nå har gått snart 9.000km.

Ved lavt (for lavt) turtall så så hakker det veldig i motoren og det høres en en slags metallisk lyd. Sikkert helt normalt når turtallet er såpass lavt på en v-twin, men det jeg lurer på er om dette er skadelig for motoren?
Dette er ganske så normalt på moderne twin-sykler.
Yamaha TDM 900'en jeg hadde fra 2006 til 2010 var også slik. Ble noe bedre etter at jeg satte luftinntaksmembranen til luftfilterboksen ut av funksjon. Dvs. plugget en slange slik at luftinntaket ble stående i full åpen stilling i stedet fdor å la membranen styre dette med åpning fra smal til full åpning på bestemt turtall.
Ble enda litt bedre etter at jeg monterte PowerCommander.

Tiger 1050'en jeg hadde fra 2010 til 2012 hadde også samme tendens til hakking på lavt turtall. Ble noe bedre med ettermontert Arrow-slipon og nytt map installert av merkeverksted.

Så Stelvio'en: en hakking og lugging her også. Både med original eksospotte og ettermontert erstatningspotte fra Zard.
Ble noe bedre med et par Finebauforge enheter som skal bidra med å justere AFR-forholdet i close loop området til ECU'en.
Ble helt klart mye bedre etter at jeg koblet ut lambdasondene elektronisk ved hjelp av et spesialprogram utviklet for nettopp Moto Guzzi. Samtidig er bensinforbruket gått noe ned.

Min teori på årsaken til denne hakking ("surging" på utenlandsk) er myndighetenes krav til utslipp. For å få til dette er det montert lambdasonder som skal gi signaler til ECU'en (Innsprøytningssystemet) om rett blandingsforhold i forhold til disse kravene.
Sondene "tar og føler på" eksosutslippet og sender signaler "i tide og utide" til ECU'en, som på end el sykler reagerer litt seint og dermed oppstår luggingen.
Dette i tillegg til at en twin i utgangspounktet ikke har samme jevne gange som en firer, forsterker problemet.
Motor og drivverk kan, på sikt, ta skade av dette.
Rådet er å holde et noe høyere turtall i lav hastighet enn det motoren rent faktisk kan tåle.
Moto Guzzi motoren tåler fint å bli kjørt på lavt turtall på høyt gir i lav hastighet med tanke på dra seg fram uten å kveles, for å si det sånn. Men å si at den går uanstrengt når den kjøres slik, blir helt feil å si.
Derfor har jeg etter hvert lært meg å gire ned når hastigheten blir 50-60 og lavere.

I køkjøringen er rykkingen nå nesten helt fraværende. Men Guzzi'en er fortsatt ingen ideel bysykkel i så måte siden førstegiret har en noe for høy utveksling til at slik kjøring går helt "smooth". Luftkjølt V-2'er er vel i utgangspunktet heller ikke det ideelle for slik kjøring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: "hakking" på lav rpm skadelig?

Legg inn av Anaxim »

Kan vel også skyldes for mye fortenning/for lavt oktantall. Prøv med 98/99 oktan neste gang du fyller. (ARAL i Kiel selger 102!). Og - som det er nevnt ovenfor - kan det også skyldes for mager blanding. Om du kan still den rikere selv, vet jeg ikke, men...

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: "hakking" på lav rpm skadelig?

Legg inn av PCP »

Er jo generelt uansett mest skånsomt å holde seg litt over den verste ristesonen. Som andre har sagt kan årsakene være mange, og moderne miljøkrav og motortypen i kombinasjon med at MC-motorer generelt har nokså lette og små svinghjul gjør den nok relativt mottagelig for nøkking, uten at det nødvendigvis er noe spesielt galt med den. Ellers kan ting som eksosanlegg med mindre motstand også påvirke noe.

Hvor skadelig det er for motoren i seg selv kommer litt an på akkurat hvordan det høres (hva det er). Vet ikke hvor fancy motorstyring du har, og om den feks har bankesensorer. Det er enkelt sagt mikrofoner som sitter utenpå sylindere å lytter etter tenningsbank, slik at motorstyringen umiddelbart kan justere vekk bankingen før den gjør skade. Tenningsbank kan man typisk få av feil tenning, for lav oktan, for mager blanding, for høy temperatur, og det høres lettest ved pådrag fra lavt turtall som metallisk banking eller knittring. Dette er eksempel på en type ulyd som ganske raskt kan være katastrofalt skadelig for motoren.

Svar