Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Tiki »

Hva tillater du deg selv å gjøre når du kjører MC kontra bil?
Jeg opplever ofte at MC'er kommer kjørende på vegskulderen når det er kø og at mange krysser sperrelinjer- og felter for å komme over til andre filer og kollektivfelter.

Innrømmer selv at jeg tar meg litt mer friheter når jeg kjører MC og krysser over sperrelinjer for å komme inn i kollektivfeltet når trafikken står.

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av svein690 »

Jeg tok meg en tur fra Hurum til Oslo i går morges ( rundt kl 08.00), og da kjørte jeg nok "litt over kanten" med tanke på trafikkregler

Men de fleste andre mc'er som kjørte foran meg, tok mye større sjanser, og jeg vurderte hvert enkelt tilfelle før jeg fulgte etter

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Snikendeugle »

Kjører somregel ganske fritt, men innenfor fornuftige grenser... Sperrelinje på rett strekke med god plass mellom mitt og motgående felt? Ja, da hender det jeg fint kjører over. Hvis ikke så holder jeg meg innenfor sperrelinjen, ikke at det såvidt jeg vet har noen juridisk forskjell, da jeg fremdeles kjører forbi bilene, men med litt mindre avstand mellom meg og biler.
Om det kommer store kjøretøy i motgående legger jeg meg inn i en luke til den har passert.

Veiskulder holder jeg meg somregel unna. Biler har nok litt lettere for å reagere inn mot sin skulder enn mot motgående kjørefelt. Men som jeg har sagt før, så foretrekker jeg heller at bilene holder linjen sin istedenfor å panikksvinge ut i siden for å "lage plass" til meg.
Når det er sagt, så setter jeg pris på når de som ikke ønsker å kjøre forbi eller mellom feltene men fortsatt står i midten av feltet flytter seg litt inn for å slippe frem... :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av SuperMorten »

Det er jo egentlig å be om trøbbel da.. Ihvertfall å kjøre forbi på høyre side: http://www.tb.no/nyheter/botela-biliste ... -1.7977895" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjøre forbi ved dobbel sperrelinje er lov, så lenge vi ikke krysser den, men oppfattes av andre som et brudd, og man vil kunne hisse på seg øvrigheta slik som Spidair erfarte. For all del ikke noe lovbrudd, men vil kunne hisse opp alt fra gamle "kjerringer" til onkel blå..

Jeg kjører stort sett på samme måte med MC som med bil. Forbikjøringene går litt lettere, og det samme med rushtrafikken ut av Oslo. Jeg er ikke noe flink til å lanesplitte med bilen.... :knegg :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av RuneMC »

Kommer litt an på... tar meg av og til noen friheter - utifra trafikk osv, men kjører man utenfor heltrukket hvit får man være forberedt på evt bot om det er kontroll.
Holder igjen endel ift andre motorsyklister ser jeg - noen velger å kjøre med høyere risiko, også med passasjer...

Kan jo nevne at igår øvet jeg tålmodigheten på å kjøre ut fra Oslo sentrum i verste rush - tok vel ca 40min å komme ca 1-2 km fra sentrum til forbi Operaen.
Endel MC'er kjørte litt kreativt, men det ble småtteri mot hvordan mopedistene kjørte :oh

Jeg hadde nok også kjørt endel mer kreativt om MC'n hadde vært en smalere og lettere type... men, men, sjelden jeg roter meg inn i "heksegryta" akkurat kl 16:00.
Beste framkomstmiddel i verste rushtiden i Oslo nå tipper jeg er elsykkel :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av AndreasB »

Jeg forventer at bilisten forstår at så lenge det ikke er 334 forbikjøringsforbud, at de SKAL holde så langt til høyre som mulig..
Jeg kjører som regel(Aldri) forbi på høyre side.. Motorsyklister som kjører forbi mellom høyre og midtre felt burde imho miste lappen.. Forbikjøring SKAL foregå så langt til venstre som mulig ;)

Sperrelinje skal IKKE brytes. (Her har syndet MAKS 5 ganger i løpet av 3 år.)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Snikendeugle »

Du som skal forbi bør jo fint klare deg å gå rundt om bilen og ikke forvente at det skal brøytes vei til deg, vel? :mk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:Du som skal forbi bør jo fint klare deg å gå rundt om bilen og ikke forvente at det skal brøytes vei til deg, vel? :mk
Glemte å nevne at det er sperrelinje i midten, eller midtdeler.. Bilen har å holde til høyre..

Jeg plasserer meg alltid til høyre når jeg kjører bil.. Så kommer en f*** audiot eller bmw bak meg og ligger langt til venstre..

Får nesten lyst til å stoppe, og gå å spørre om han sperrer for MC med vilje, eller om han bare er en idiot på generell basis.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Snikendeugle »

For en logikk... Du vil forbi, men du vil fremdeles ikke over i det andre feltet omtrent, siden du vil at bilen skal opp i autovernet for å lage plass først?

Vi er ikke glorifiserte guder selvom vi kjører mc! Det er mange som ikke har fått den memoen :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg mener det er riktig sånn som AndreasB sier. Skal vi forbi, bør vi uansett forsøke å gjøre det på venstre side av bilen. Derfor kan vi også forvente at bilen, dersom fører kan trafikkreglene sine, PLIKTER å holde til høyre for å slippe annen trafikk forbi. Dersom vi skulle kjøre forbi på begge sider vil vi få en ganske uoversiktlig og uholdbar situasjon.. Det er vel forsåvidt noe i nærheten av sånn det har blitt, ihvertfall ut av Oslo i rushtrafikken. Ingen er bedre enn den andre, enten han kjører bil eller MC, finnes det tåkedotter/vakumhjerner i all slags kjøretøy.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av RuneMC »

En må ta høyde for at bilister er forskjellige.

I kollektivfeltet er noen flinke å holde til høyre. Takknemlig for det.
Noen holder for langt til høyre (kjører over hvit linje) som kan være OK i korte øyeblikk hvis bilen er bred og de likevel vil slippe forbi.

Noen har ikke fokus på kjøring eller har liten kjørekompetanse og ligger litt tilfeldig plassert. Det er også mange i trafikken som er under opplæring fortsatt (å få lappen betyr ikke at en er utlært, bare at en er god nok til å fortsette læringen).

Greit nok at vi ønsker at alle skulle vært perfekte, men sånn er det.

Jeg ønsker f.eks. at folk hadde sett fornuften i å kjøpe bensinbiler istedenfor dieselbiler - men det skjer ikke. Folk tenker drivstoffpris og ikke at dieseleksosen er like kreftfremkallende som asbest... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av AndreasB »

Supermorten: Det er hele greia så langt jeg ser det.. Noen MC førere utsetter meg for potensiell fare når de blåser avgårde mellom høyre og midtre felt, når jeg gjør ting riktig og kjører forbi mellom venstre og midtre..

Unntaket er jo selvfølgelig når han har kommet til sin avkjøring, men da er det begrenset hvor mye lanesplitting som er nødvendig.. Man begynner liksom ikke 500m før avkjøringen, man begynner 100m før kanskje.. (Kommer helt ann på og er på ingen måte en fasit fra min side)
Snikendeugle skrev:For en logikk... Du vil forbi, men du vil fremdeles ikke over i det andre feltet omtrent, siden du vil at bilen skal opp i autovernet for å lage plass først?

Vi er ikke glorifiserte guder selvom vi kjører mc! Det er mange som ikke har fått den memoen :)
Skal jeg lage en rampe og HOPPE over midtdeleren da eller??

Bilen _SKAL_ holde så langt til høyre som mulig sperrelinje eller ei når jeg viser at jeg vil forbi!!
har ingen verdens ting med "glorifisert gud" å gjøre..

Les nummer 4 er du snill.

Kode: Velg alt

§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)	 Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)	 Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)	 Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)	 Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a)	 vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b)	 den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c)	 ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d)	 det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.
3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	 på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b)	 ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c)	 når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	 når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.
Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.
6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Bjerknez »

Tiki skrev:Hva tillater du deg selv å gjøre når du kjører MC kontra bil?
Jeg opplever ofte at MC'er kommer kjørende på vegskulderen når det er kø og at mange krysser sperrelinjer- og felter for å komme over til andre filer og kollektivfelter.

Innrømmer selv at jeg tar meg litt mer friheter når jeg kjører MC og krysser over sperrelinjer for å komme inn i kollektivfeltet når trafikken står.
Så langt tar jeg ikke mange friheter. I mitt hode føles det veldig unaturlig å krysse sperrelinjer og så fort jeg nermer meg en sperrelinje så dukker det store fakturaer opp i hodet mitt som får meg til å vente noen sekunder til sperrelinjen tar slutt.

Joda, jeg bryter fartsgrensen i ny og ne (ikke mer enn at lappen beholdes) men jeg liker ikk å kjøre "bajas" der hvor det er mye trafikk for å resse meg frem. Vertfall ikke så lenge jeg må krysse sperrelinjer etc.

Mulig dette blir en naturlig del av kjøringen min på sikt når jeg blir varmere i trøya, men så langt føles det bare unaturlig og krysse sperrelinjer. men nå har vi jo ikke så mange av dem her i Fredrikstad her jeg bor. Mulig det er mer naturlig å krysse slike sperrelinjer i i gitte situasjoner andre steder... ?

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av lars_helgek »

Jeg er ganske fersk mc fører, og har ganske enkelt gjort det jeg føler er trygt for meg..

Jeg legger meg i køen. Midt i mitt felt, og "krever min plass i køen" som om jeg var en bil.. Kjedelig, ja, men heller litt safe en at jeg gjør en feil. For all del, på landevei etc har man jo mer en nok motor/akseleraskon osv til å gjøre noen fine manøvreringer og raske forbikjøringer, men å små luker, uoversiktlige situasjoner der jeg misstenker at en bil ikke vil se meg.. Da holder jeg heller roen, og kjeder meg sammens med de andre trafikantene.

Noe av årsaken er faktisk at jeg har jobbet med rehabilitering av trafikkskadde. (fysiologisk opptrening), og jeg har dermed sett nok, og hørt nok til å vite hvorfor en bør være forsiktig på MC :(
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av RuneMC »

>Bilen _SKAL_ holde så langt til høyre som mulig sperrelinje eller ei når jeg viser at jeg vil forbi!!
>har ingen verdens ting med "glorifisert gud" å gjøre..

Heltrukken kantlinje avgrenser kjørefeltet og det er ikke lov å kjøre på utsiden. Dog kommer §3 (hensyn, aktpågivenhet, varsomhet) til anvending i nødssituasjoner (motorstopp, selvfølgelig, få bilen så langt ut på siden som mulig så annen trafikk tas hensyn til). Eller hvis det kommer utrykningskjøretøy osv, osv... Sunn fornuft.

Rent praktisk er det også grunner til å ikke kjøre over kantlinjen - spesielt om du ikke er kjent på strekningen. Ofte kan det ligge mye grus/drit, spike/skruer og slikt utenfor kantlinjen og eventuelle insnevringer av selve veiskulderen pga broer, terreng og slikt kommer uten varsel - så det er en høyere risiko både for den som kjører over kantlinjen og de bak.

Det med å "vike til siden og om nødvendig stoppe" er en regel et fåtall i Norge respekterer. Traktorer, syklister i gruppe, campingbiler, bobiler, lastebiler som kjører sakte.... Av og til er det noen som respekterer regelen og kjører til side på en busslomme for å slippe forbi køen, men de fleste tenker ikke på trafikken bak eller tenker mest på seg selv. Sånn er det bare...

Praktisk eksempel - går køen i ca fartsgrense så ser jeg ikke som bilist noen stor grunn til å vike over kantlinjen for å slippe fram MC'er bak - de kommer 10 - 20 biler framover i løpet av noen km, som tar ca 5 sek å kjøre inn. Lite vits å lage mye styr for så lite. Jeg passer bare på å ha en luke de kan smette inn i.

Står køen omtrent stille eller går veldig sakte ville jeg lagt meg helt opp mot kantlinjen, men ikke over, for fort vekk har du en som kommer på veiskulderen. Det blir en risikovurdering og §3 som står over alle regler. Det er som Oslo sentrum i rushtiden - ja du får grønt lys, ja du har forkjørsrett - men du har ikke "påkjørsrett" ift kjøretøy som fortsatt står ute i krysset.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar