Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av spidair »

Jepsi pepsi :)

Fikk to "runs" av BT fyren (noen BT fyrer gir bare et run...) på hver øvelse og det beste teller... Har alltid vært umåtelig stolt av krypkjøringen min på kjøreskolen, har alltid fått det til, men på min andre krypkjørings run foran BT fyren så det mer eller mindre ut som om jeg samlet på kjegler, jeg fikk det faan ikke til og tror jeg klarte å la være å same to eller tre av kjeglene, resten enten kjørte jeg over, subbet med meg eller veltet... Ikke imponerende og gudskjelov at det var to run jeg fikk ta!! Hvis ikke hadde det nok vært sluttkjørt der... :)

Men jeg også sitter igjen med en følelse at BT kjøregården var trangere enn den vi hadde på kjøreskolen.. Spesielt krypkjørings biten, der den suki V-strom'en jeg kjørte føltes ut som danskeferja på hjul liksom... På min egen sykkel hadde den banen vært plankekjøring (har prøvd den etterpå, BT kjøregården er oppe selv om kjeglene ikke er der...) men på den lange sykkelen var det nesten vanskeligere å ikke treffe kjeglene enn det er å tre en smørklatt inn i ræva på en villkatt ved hjelp av en varm strikkepinne, helt håpløst... Enda banene skal, i teorien, være identiske...

Men men, gjort er gjort og spist er spist som de sier og har du bestemt deg så er det ikke stort vi andre kan gjøre med det (bortsett fra å dukke opp uanmeldt hjemme hos deg med balltre eller noe slikt, men vi skal la det være... :) )

Så får du ha lykke til når du gjennopptar kjøringen og trene masse underveis... (Hadde vel nesten klokket 150 mil på min sykkel før sertifikatet var i boks i det man under tvil kan kalle ulovlig kjøring, men i etterkant kan jeg si at jeg tjente på den kjøringen... IKKE at jeg oppfordrer andre til ulovlig kjøring, for all del, men jeg oppfordrer til masse trening... Jeg har jo folk som kunne trent meg til og med jeg, men det passet jo faan meg aldri enten for dem eller for meg.... så JEG tok sjansen og det står JEG for... Syntes forøvrig at det er litt fjollete at jeg, med tredve år langs veien i bil, lastebil og minibuss, ikke skal kunne kjøre en forvokst moped langs den samme veien... Men så ble jeg heller ikke tatt, hadde jeg blitt det ville nok pipen hatt en annen lyd...) Men tren masse underveis da :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av LordShaft »

Hahaha legger meg paddeflat... Var overbevist om at du var jente (vet ikke hvorfor) sorry :-(



Sony Z2

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av spidair »

Hvem? Jeg? Jente? :) Eller myst?

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Myst »

Var meg han mente. Hva skal jeg si, da er jeg vel ganske femi av meg da. :lol Ikke min skyld at folk lever i mistro at gutta må være tøffe og røffe hele tiden. Skjønt, nå er jeg ganske ordentlig av meg og driver ikke med mye faenskap rundt meg, og det fremgår veldig godt av bloggen min (ja, kan bli litt mye sutrete iblant som enkelte kj...jeg mener damer.), så lett å mistolke innlegg av den grunn. :P :p

Forresten, i mørke av det som har skjedd disse dager, har jeg helt glemt å laste opp noen bilder.. Før og etter bilder fra garasjen kommer snart og håper å bringe litt lys hvertfall :D
Kommer og går..

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av DrGreve »

At noen er mer påvirket av hva som skjer rundt oss og har ups and downs som topper seg litt over normalt, syns jeg vi bør respektere, og sågar applaudere Myst for ærligheten :thumleft
Dette med lappen finner han ut av etterhvert og er det noen som føler for å gi han ett puff, så er ikke ett forum den rette måten. Dere som bor i området kan jo heller stille opp og være ledsager slik at han får føle den friheten det er å kjøre sykkel, samtidig som han ikke blir gnaget av samvittighet over å gjøre noe ulovlig hvis han plutselig skulle få ånden over seg og vil rulle noen mil på hesten? :scratch
Uansett, lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av KydeX »

Godt innlegg, Greve. Jeg hadde også tenkt å skrive et "ikke gi opp" innlegg, men du fikk meg på bedre tanker.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skulle mer enn gjerne kjørt med deg Myst, men da må du vente i fem år, hehe.

Dessverre er jeg nok alt for fersk også til å "lære" andre... Føler jeg har mer enn nok med meg selv akkurat nå, hehe.

Men jeg sier det igjen:
Kom deg ut å øvekjør på egen hånd. Det er virkelig gull verdt. Hadde jeg ikke tatt meg noen runder på egen hånd selv (øvelseskjøring) og stått på for å finne noen som vil ta meg med, så er det ikke sikkert det hadde vert meg som satt her med lappen i dag. Jeg føler jeg har lært mye mer av å faktisk kjøre selv, så har jeg brukt trafikkskolen til å avvenne meg for uvaner, hehe.

Ta en kikk i nabolaget ditt. Du bor jo midt i hovedstaden og da kan jeg ikke levende forestille meg at det ikke er en eneste en som vil øvekjøre med deg. Jeg bor langt ut på landet utenfor Fredrikstad og bare på feltet her jeg bor er det 5stk. som jeg vet om har mc lappen og to av dem har vert snille og øvekjøre med meg.

Ta deg gjerne en pause fra selve oppkjøringen og utsett denne, men for guds skyld fortsett å kjør motorsykkel, eller så må du ta alle timer på nytt igjen på sikt. Hold deg aktiv. Om ikke annet så kjøp deg i det minste en moped og kjør rundt på så balansen og trafikkbildet fra en to-hjuling ikke forsvinner helt.

Kjør kjør kjør! :)

Nevnte jeg at du burde kjøre mest mulig?

Lykke til Myst, jeg tror du kommer deg opp av detta. Det kan virke ganske håpløst til tider, men nå er du så nære at jeg ville bitt tennene sammen bare LITT til. Gleden av å hente det midlertidige kjørebeviset er bare episk. Jeg er en holden mann på snart 40 år, men når jeg sto der i luken så fniste jeg som en liten jentunge inni meg. :love

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Myst »

Jeg er både enig og ikke enig med deg, DrGreve. På en måte setter jeg stor pris på all støtten og oppmuntringen, men dette er ikke noe man kan fullføre med kun tekst dessverre. :P :p På den annen side, har jeg kun nytte og fordel av all den hjelpen jeg kan få, men det ansvaret ligger kun på meg, ingen andre. Så lenge jeg selv ikke uttrykker ønske om hjelp til øvelseskjøring, kan vi ikke bare forvente at folk skal dukke opp på døra. Men takk likevel, innlegget ga faktisk meg en ide... :roll


Du har helt rett i det, Bjerknez, det er "bare" den siste terskelen som skaper mest problemer. For noen er den veldig lav, men for oss andre blir den noe vi må klatre over. Er naturligvis der hjelpemidlene kommer inn, noen må bruke kun et tau, mens andre kan glatt bruke en stige. Alt kommer til hvor forberedt man er. :prf

Som jeg har nevnt, sykkelen skal ingen steder! =; Nå er det fortsatt 5 uker til jeg skal på ferie. Om dagene fremover blir det full fokus på jobb og evt. sykkel om kveldene. Nå blir det ikke mørkt før 10-11 tida, og da er det såppas rolig at noen turer i nabolaget ikke er helt umulig.

Jeg vet, jeg hadde kommet veldig nær, bare en uke igjen, og skulle hatt landeveisteori i dag og -kjøring i morgen, men pytt au. Heller at jeg utsetter på den enn at jeg kjører dårlig og hindrer de andre medelevene.

Skal ikke se bort i fra at det blir en "sjekk" på motoren allerede ikveld. Broren min skulle på jobbmiddag og skulle visst bli så sent at han ville heller køye hos meg enn å dra helt hjem. Betyr jeg må holde meg våken og opptatt med et eller annet fram til midnatt. ;-)


PS! Jeg vet jeg lovte bilder, de er på vei.
PS2! Fikk til å sette på hovedstøtta! Var jo ganske lett når man vet hvordan det skal gjøres. :P :p Cluet er å ha begge beina på bakken og presse på, som en annen bruker foreslo.
Sist redigert av Myst den 03 jun 2014, 22:04, redigert 1 gang totalt.
Kommer og går..

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av gbruaset »

Hei. Har lest gjennom bloggen din, med stor iver. Tok lappen selv i 2007, og brukte betydelig lengre tid enn det jeg hadde sett for meg. Jeg hadde en eldre kar som kjørelærer, temprament av en annen verden, kjeftet og skrek, og ødela store deler av kjøretimene for meg. Grudde meg til hver time, og det fører jo til at en kjører dårligere. Så veldig mye av det du tar opp, er svært gjenkjennbart, men jeg vil, som flere andre her har gjort, anbefale deg å komme tilbake til kjøretimene om ikke altfor lenge. Følelsen av å har sertifikatet i hånda er rett og slett ubeskrivelig! Ren lykke, og når det tar litt tid å komme dit, blir følelsen bare enda bedre når dagen kommer!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av RuneMC »

Pass på å ikke kjøre motoren for lenge inne i garasjen da - eksos er ikke bra for lungene :mk

Landeveiskjøringen jeg hadde var med meg på en sykkel og læreren på en annen bak. Kjøringen var på ettermiddagen etter verste rushtid og gikk bl.a. forbi Tyrigrava og videre en grei runde nedover og østover før det bar oppover mot Oslo igjen. Jeg hadde endel timer i trafikk etter landeveiskjøringen, og pga ledige datoer for oppkjøring, så ble det tilogmed til at jeg tok et par timer etter at jeg egentlig var klar, bare for å holde ferdighetene vedlike.
Isolert sett virker kjøretimer dyre, men kontra evt skade er det sannsynligvis billigste og beste forsikringen som finnes.

Apropos bakkestart som du skrev om tidligere - hehe, jeg hadde flaks og kom på det etter en kjøring på Kampen (mye bratte bakker) at jeg hadde jo ikke lært bakkestart, så spurte læreren og øvde og terpet til det satt.
Foretrekker forbrems metoden selv, ihvertfall i bratte bakker, for da står du litt mer stabilt med begge bena i bakken. Når du tar ut clutchen og når friksjonspunktet så begynner styret å dykke, da er det tegnet til å slippe opp forbremsen mens gassen beholdes eller økes litt, og slure litt mer på clutchen til du får bygd opp fart.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av ojda »

Myst skrev:Var meg han mente. Hva skal jeg si, da er jeg vel ganske femi av meg da. :lol Ikke min skyld at folk lever i mistro at gutta må være tøffe og røffe hele tiden. Skjønt, nå er jeg ganske ordentlig av meg og driver ikke med mye faenskap rundt meg, og det fremgår veldig godt av bloggen min (ja, kan bli litt mye sutrete iblant som enkelte kj...jeg mener damer.), så lett å mistolke innlegg av den grunn. :P :p

Forresten, i mørke av det som har skjedd disse dager, har jeg helt glemt å laste opp noen bilder.. Før og etter bilder fra garasjen kommer snart og håper å bringe litt lys hvertfall :D
Jeg måtte til å sjekke hele tråden din i sta, for jeg var overbevist om at du
var gutt helt til jeg så "DET" innlegget ;-) Joda, jeg hadde rett.

Angående øvekjøring, får du bare hyle, men etter at jeg kommer hjem
fra ferie (3 uker). Er midt nedi Tyskland nå, med motorsykkelen og kone bakpå :thumleft Utrolig flott, det er bla dette jeg ikke ønsker at du skal gå glipp av ved å droppe ut :sorry Finn ut av dette med toveis-kommunikasjon, så gir
du meg et hint om etpar uker :vs Jeg bor rett over dalen for deg (Romsås),
så det bør gå fint med en kveldstur i ny og ne :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Myst »

Jeg tror vi har slått fast ganske hardt og skrevet i stein at det ikke er snakk om dropping ut. ;-) Joda, er fullt klar over alle gledene. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves sies det. Får bare håpe det stemmer da.

Ok, det er jo ikke så langt unna. Har ingen hast, meste av tiden vil gå til jobbing uansett. Kommunikasjon må jeg selvsagt finne ut av. Er ganske dyrt med to-veis intercom, Scala Rider anses som et brukbart alternativ, men tror jeg leste at det er lov med handsfree telefonsamtale også. Skal få det undersøkt mer.
Kommer og går..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av ojda »

Myst skrev:Jeg tror vi har slått fast ganske hardt og skrevet i stein at det ikke er snakk om dropping ut. ;-) Joda, er fullt klar over alle gledene. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves sies det. Får bare håpe det stemmer da.

Ok, det er jo ikke så langt unna. Har ingen hast, meste av tiden vil gå til jobbing uansett. Kommunikasjon må jeg selvsagt finne ut av. Er ganske dyrt med to-veis intercom, Scala Rider anses som et brukbart alternativ, men tror jeg leste at det er lov med handsfree telefonsamtale også. Skal få det undersøkt mer.
Tror bla Bjerksnez engang snakka om walkietalkie alla Biltema.
Vet ikke om han fikk noe fart på det prosjektet. Hvis det var han da :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

Kravet er at det er toveis kommunikasjon mellom fører og ledsager. Man MÅ ikke ha dyre eneheter som Scala Rider etc. Jeg kjøte et billig Walki Talkie sett på Clas Ohlson til rundt 500,- og det funket OK. Disse kan du sette opp til å reagere på lyd slik at linjen åpnes automatisk når man snakker. Langt i fra en perfekt løsning og den funker ikke 100% hele tiden, men den er lovlig å bruke. Hvis en god samtale er viktig for deg under hele turen så bruk heller mobiltelefonen. De fleste har jo en mobil fra før og mange har et abonement med gratis ringeminutter. Bakdelen er at linjen er åpen HELE tiden, så man kan ikke plystre, synge, banne til bilister eller evt immitere Elvis uten at ledsager hører deg :)

Mobilen er jo uansett idiotsikker. og koster deg ingenting. For meg så var ikke denne samtalen så viktig så jeg hadde denne valkie talkien bare for at det var påbudt. Den hang stort sett bare der i tillfelle kontroll. :)

Men Gul Vest (to stk.) må du ha og du bør ikke kjøpe en med ferdig "L" på ryggen. Kjøp en gul vest på Biltema og en rød sprittusj og tegn denne L'en selv. Midt på ryggen.

Pass også på at ledsager har hatt lappen sammenhengende på MC i over fem år, og at han/hun er over 25 år.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av spidair »

Funker ikke walkie talkie dårlig "utenfor" hjelmen da?? Skjønner at det bare er for loveligheta da , men det skal jo gå an å kommunisere da...

Ellers kan du jo gjøre som en jeg kjenner gjorde, kjøre rundt ALENE med to veis kommunikasjon (tilsynelatende) og gul refleksvest med L på ryggen... Da han ble stoppet av politiet (fordi det åpenbart manglet en i det øvelses kjøre bildet liksom..) spilte han mega forskrekket over at "følget" var søkk borte og bæljet og skrek inn i kommunikasjons utstyret, slo litt på det da ingen svarte og bæljet enda mer i utstyret uten å få et eneste kvekk til svar, av naturlige årsaker..., før han med krokodille tårer i øynene, bekymret mine og gråtekvalt røst proklamerte at "følget" tydeligvis hadde stoppet, kanskje for å tisse, et sted utenfor dekning eller hadde forulykket og nå lå død og kald i grøfta...

Jeg vet ikke om politiet faktisk bet på historien (de MÅ jo ha hørt den før...) eller om de rett og slett bare lot ham kjøre fordi de ville bort i tjenestebilen og le seg ihjel av idioten de nettopp hadde stoppet, men de foretok seg ihvertfall ingenting.... Er jo verdt et forsøk... :)

De fleste politipersoner "belønner" friske fraspark bare de er orginale nok.. he he. Som da en kompis av meg ble stoppet på moped med falske skilter i ungdommen.. Faren hans hadde laget de skiltene til ham og for meg så de kliss ekte ut inntil lensmann, med et bredt flir og dårlig skjult morskap, påpekte at syvtall på norske skilt ikke har strek over seg midt på 7 tallet... :)

Eller da jeg for noen år siden ble vinket inn i en alko kontroll og politimannen, etter et kjapt blikk inn i bilen der min onkels himkok apparat lå strødd utover i setene, kjekt vinket meg videre med ordene "Du kan jo ikke være full, for du har jo ikke fått rigget deg opp enda engang!".... Enkelte politipersoner er bare herlige, de som ikke er det er ikke så herlige... he he

Svar