Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av ojda »

Myst skrev: Oppsummering kjøretime 2/6-14:

Etter dagens skjennepreken er jeg nå såppass demotivert til å fortsette. Han mente ut fra dagens vurdering er det ikke noe vits å prøve seg neste uke engang. Jeg fryktet det ville skje og fikk rett.

Vi hadde satt opp flere timer denne uken men de vil jeg sannsynligvis avlyse imorgen.

Jeg har tenkt på dette i hele dag nå, så er ikke noe forhastet beslutning.
Det kjørelæreren sier er jo kun at du ikke er klar for oppkjøring, å det er vel greit nok.
Du trenger mer trening, og det har du jo mye bedre mulighet til nå, med egen sykkel å greier.
På det du har skrevet her på forumet, synes jeg det høres fornuftig ut å utsette oppkjøringen.
Den var vel veldig kort tid fra nå? Men det er vel ingen grunn til å droppe prosjektet med lappen.
Jeg stemmer nå i allefall med AJ å sier: ikke gi deg, det er
så innmari værdt det når lappen ligger i bukselomma.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Bjerknez »

Trist å høre Myst!

Men er enig med AJ her.

Jeg mener fortsatt du mangler mengdetrening. Du trenger å kjøre MYE på egenhånd (øvelseskjøre). Kom deg ut i trafikken på egen sykkel og ha det morro. Kom deg bort fra kjørelærerens trang til å presse på deg alle trafikkreglene på en gang.

Bruk tiden til å finne noen som vil øvelseskjøre med deg. Hør med noen her på forumet, kanskje får du hengt deg på et langt stykke hvor du får prøvd deg litt. Å putre rundt på trafikkskolesykkelen med læreren bakpå er ikke akkurat veldig motiverende og vertfall ikek når læreren kommer med skjennepreken ved siden av. Jeg synes uansett ikke skjennepreken hører hjemme i en slik setting. Jeg pleier å si i fra til kjørelærer ganske ofte at jeg ikke vil at det skal bemerkes hver eneste lille feil jeg gjør. Motiver meg ved heller å trekke frem det positive. Det gjør at jeg får lyst til å kjøre.

Men for guds skyld hør på rådet mitt om å øvelseskjøre. Drit i skolesykkelen, og utsett gjerne oppkjøringen, men kom deg ut på egen sykkel og ha det morro. Bare sørg for at du ikke bygger deg opp noen uvaner, for dem er vanskelige å kvitte seg med! :)

Min uvane var at jeg rett og slett ikke klarte å holde beina mine riktig på fotvileren. Tåspissene mine pekte rett ned og i sving så tok dem nesten i bakken. Jeg måtte faktisk ha en egen kjøretime for å avvenne meg denne dumme uvanen. Noe av skylden har nok sykkelen i seg selv da den er litt for lav for meg slik at det ikke føles naturlig å sitte riktig med beina, men nå har jeg lært, hehe.

Om ikke veldig lenge så er det min tur til å kjøre opp og selv om jeg selv mener jeg er en ganske avbalansert og rolig person så merker jeg at jeg har brukt alt for mye tid på og planlegge sommerferien med tanke på motorsykkelturer. Jeg har t.o.m. bestillt meg hytte. Å stryke for meg nå vil være en gedigen nedtur og det hadde vert lettere å stryke hvis jeg ikke hadde hatt noen motorsykkel enda.

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Staven »

Ikke gi deg, men ta en pause å øvelseskjør som AJ og OJDA skriver.. stå på :)

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Knut Morten »

Har du samme type sykkel som skolesykkelen? Det gjør det mye lettere når du trener på samme sykkel.
Og so AJ sier - mengdetrening er tingen. Men finn noen som ikke har for mange uvaner - både på fart og kjøre stil - det vil straffe seg når du skal kjøre med sensor.
lykke til videre med kjøringen
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av RuneMC »

Oppkjøring i begynnelsen av juli burde fortsatt være mulig (hvis det ikke er ferieplaner) - du får tid til nok kjøretimer på 1 mnd.

Mestring: Dette går i trappetrinn - dvs du kan føle at du står og stanger i veggen på samme nivå en stund, men så plutselig er du på neste nivå/trinn... uten at du helt kan sette fingeren på hvorfor...

Jeg hadde ingen øvelsesmuligheter utenom kjøretimene. Jeg moddet terrengsykkelen min (fint til å trene balanse forøvrig) ved å bytte om bremsene så forbremsen kom på høyre side - og prøvde å tenke som jeg kjørte MC. Inkl å trille i 50 ned en bratt bakke med kontrastyring (utrolig lite som skal til på sykkel da) :-) Men ja, ganske frustrert over å ikke ha øvingsmuligheter utenom...

Jeg ser at jeg nok har noen uvaner mindre, men bør jo være mulig å rette hvis du tenker over tilbakemeldingene og gjøre endringer deretter. Det krever litt tid å fordøye tilbakemeldinger - men alle feilene som påpekes nå er gull verdt senere, når du skal kjøre på egenhånd.

Støvler: Mine første var Falco også... de blir klamme og de lekker... Har nå TCX Airtech som er lette og luftige, men de har samtidig Gore Tex som holder foten tørr. Det er Gore Tex som gjelder, punktum. Vil du ha noen rimeligere og ikke fullt så luftige er BMW Allround å anbefale (de har også Gore tex).

Sykkel på senterstøtte: Som Ojda nevner. Sykkel opp mest mulig vertikalt (hold i styret framme og noe fast punkt bak), vipp ned senterstøtte og vipp sykkelen evt ørlite fram og tilbake, til du kjenner begge bena på senterstøtta har kontakt med bakken. Tramp senterstøtta videre ned som du tramper rett ned på en veps. Det er 90% teknikk - men nervøsiteten første gangene ødelegger og det kjennes tungt ut fordi man gjør det litt feil (f.eks. at begge bena på støtta ikke er i bakken, da skal det ekstra krefter til for å rette opp MC'n først, spesielt hvis du holder igjen ift å la MC'n rette seg opp vertikalt).

Jeg nevnte i starten at du ikke bør kjøpe sykkel før landeveiskjøring... vel, skjønner at noen ikke klarer vente... men vent i det minste med å avgjøre om det blir flere timer eller pause til etter den. Da er du vel så og si ferdig med obligatorisk program og kan fokusere på kjøretimer på det du vet du er dårlig på.
Sist redigert av RuneMC den 03 jun 2014, 17:46, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av norse900 »

Krysser fingre og tær (og bein og armer) for at du revurderer snarest!! Da jeg tok lappen tenkte jeg også at det virket litt håpløst, men så slo det meg at det tross alt er en god del idioter som har fått det til før meg, så da burde det vel være overkommelig for meg også...

Siden det ikke finnes slike idioter her på forumet, så er jeg sikker å at du har alle oddsene på DIN side. Du er jo tross alt her :thumleft :thumleft


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Olav K »

:[-o<
Hiver meg med på lasset her og oppfordrer deg til å leite litt ekstra etter motivasjon.

Dengang jeg tok lett sykkel-lappen hadde jeg kjørt ulovlig mopded og egen lettsykkel lenge.
Pappa gadd ikke øvekjøre med meg, så jeg hadde ingen trafikal veiledning før første kjøretimen.
Og for en nedtur.. jeg mente jeg var "flink", men alt jeg gjorde var feil, krypekjøring, kjegler, unnamanøver, plassering i kryss og svingteknikk og plassering. Jeg var skikkelig deprimert
Og jeg hadde sikkert fem kjøretimer før det liksom "løsnet". Jeg hadde rett og slett prøvd for hardt, var nervøs over å ha kjørelæreren bakpå (at han var 2 mtr høy, og jeg kjørte en lett rammeskeiv Kawa Z400 bidro ikke i positiv retning :-)å Men som sagt, plutselig kom mestringsfølelsen som et snøskred... what a feeling!!

I ditt tilfelle, ville jeg forklart kjørelæreren hvordan du opplever det, har han ikke forståelse ville jeg snakket med en annen kjørelærer.
Og for all del.. øvekjør så mye du kan, desverre kan ikke jeg hjelpe deg med det, for jeg bor for langt unna.
Du kjenner sikkert noen som har sykkel? Hvis ikke, spør etter noen her, og det finnes også ei Facebookside (Motorsyklistenes Facebbokside??) der det sikkert er maaange brukere innom. (er ikke på FB selv, men har hørt om dette?
Vi som kjører MC er som regel veldig positive folk....
Og om du sliter nå, kan jeg love at det å engang å kunne sette seg på egen MC, med en rykende fersk kjøreseddel i lomma.. er noe av det beste du kan gjøre med buksene på :prf
Ikke gi opp :[-o<
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av SuperMorten »

Ikke gi opp nå. Jeg husker tilbake til 80 tallet når jeg møtte litt motgang (riktignok med bil-lappen). Jeg tenkte på noen jeg kjente som var "mye dummere enn meg". Når disse klarte det, skulle jeg klare det også. Til og med mora mi klarte å ta lappen, da skulle jeg ihvertfall klare det... :knegg

Stå på. Lek mer, tenk mindre :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av LordShaft »

For ikke å virke alt for negativ, skal jeg prøve å moderere meg litt... :thumleft

Dere jenter, hvertfall de fleste jeg kjenner og har hatt på kurs har en egen evne til å krisemaksimere gitte situasjoner, spesielt når det butter litt imot og tilbakemeldingene ikke samsvarer med det dere vil høre!

Å gi seg nå er mye verre enn å fortsette. Stay in the game og vis at dette er noe du skal mestre!

Sony Z2

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Petterh »

Myst, alle disse hyggelige menneskene virker ganske samstemt, og jeg er også helt enig. Det blir ikke bedre av å gi seg. Husker du jeg fortalte deg at jeg hadde hatt en skikkelig rævva kjøretime selv? Veldig demotivert etterpå, kjenner igjen følelsen. Hadde jeg gitt meg da, hadde jeg nok hatet motorsykkel for alltid. Neste kjøretime gikk mye bedre, og det ble moro igjen. Og nå er det dritgøy!!

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Myst »

takk for alle innspill, men jeg føler det beste og riktige er at jeg tar en pause inntil videre, skal ikke gi opp selvsagt, ikke når jeg har lagt så mye energi,tid og penger i dette. men kjøretimen i går viste at jeg ikke er klar til neste steg enda, uansett hvor mye jeg selv tror jeg er. planen for denne uka er landeveiteori i dag og -kjøring i morgen. nå har jeg veldig lite lyst til det lenger og kommer til å avlyse resten av timene som gjenstår og utsette oppkjøringen på ubestemt tid.

jeg ser nå det ble litt dårlig timing med både lappen og jobben samtidig. jeg klarer ikke skaffe nok tid og kapasitet til å drive med begge. burde si sitt når jeg ikke har klart å gjøre leksene gitt til meg av læreren. det er en del av feilingen, andre er meg selv. klarer ikke fokusere under kjøring eller tenker for hardt og ender opp med å gjøre motsatte av det jeg får beskjed om. og det gjør meg farlig for meg og andre trafikanter, da skal vi helst ikke være ute i trafikken.

skjønner at noen går lei av å mase om egentrening, for det er det eneste som funker åpenbart. Heldigvis har jeg egen (og flott )sykkel og angrer ikke på den investeringen, som sagt har jeg masse behov for mengdetrening og det må jeg få til på en måte, lovlig eller ikke.

En annen ting vi (i forumet) har vært gjennom; overtenking og -analysering. Den er også en dårlig uvane jeg sliter med. Ikke lett å være positiv når virkeligheten slår tilbake.

Til sist, vi menn er også mennesker med følelser, så å kalle oss for jenter blir litt slag under beltet, selv om noen av oss sutrer like mye. ;-)
Sist redigert av Myst den 03 jun 2014, 08:34, redigert 1 gang totalt.
Kommer og går..

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Orion »

Alt ligger i hodet. Bestem deg 100% for å holde på til du består. Om du så må sette vekkerklokka på 0430 for å øvelseskjøre.

Jeg fant mye nytte i teoritentamen.no. Lasta ned en app på ipoden jeg tok om og om igjen inntil jeg kunne kjørereglene utenatt. Hadde dog kjørt bil i mange år, men bykjøring var nytt (eller glemt). Husk: Du har like mye rett til å kjøre i trafikken som alle andre. Når du får MC-kjøringa inn i fingrene vil du forstå. Lykke til videre! :) Gleder meg til, (og forventer å se deg skrive) at du har bestått iløpet av sommeren.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av spidair »

Myst skrev:takk for alle innspill, men jeg føler det beste og riktige er at jeg tar en pause inntil videre, skal ikke gi opp selvsagt, ikke når jeg har lagt så mye energi,tid og penger i dette. men kjøretimen i går viste at jeg ikke er klar til neste steg enda, uansett hvor mye jeg selv tror jeg er. planen for denne uka er landeveiteori i dag og -kjøring i morgen. nå har jeg veldig lite lyst til det lenger og kommer til å avlyse resten av timene som gjenstår og utsette oppkjøringen på ubestemt tid.

jeg ser nå det ble litt dårlig timing med både lappen og jobben samtidig. jeg klarer ikke skaffe nok tid og kapasitet til å drive med begge. burde si sitt når jeg ikke har klart å gjøre leksene gitt til meg av læreren. det er en del av feilingen, andre er meg selv. klarer ikke fokusere under kjøring eller tenker for hardt og ender opp med å gjøre motsatte av det jeg får beskjed om. og det gjør meg farlig for meg og andre trafikanter, da skal vi helst ikke være ute i trafikken.

skjønner at noen går lei av å mase om egentrening, for det er det eneste som funker åpenbart. Heldigvis har jeg egen (og flott )sykkel og angrer ikke på den investeringen, som sagt har jeg masse behov for mengdetrening og det må jeg få til på en måte, lovlig eller ikke.

En annen ting vi (i forumet) har vært gjennom; overtenking og -analysering. Den er også en dårlig uvane jeg sliter med. Ikke lett å være positiv når virkeligheten slår tilbake.

Til sist, vi menn er også mennesker med følelser, så å kalle oss for jenter blir litt slag under beltet, selv om noen av oss sutrer like mye. ;-)
Hey, litt motgang er noe alle opplever og at man analyserer og overtenker viser bare at du er realist det :)

Gidder ikke å snakke rundt grøten så du får det rett frem isteden: IKKE GI OPP!! Greit? Dette klarer du, det er jeg sikker på!! Det føles litt tungt og tregt akkurat nå, men tenk på friheten som venter da mann!!! Friheten da du kan sette deg på egen sykkel, HELT LOVLIG, sette nøkkelen i låsen, starte og faktisk kjøre nedover gata... DEN fantasien ga ihvertfall meg driv nok til å stå løpet ut hver gang det ble tungt eller når det hele virket litt uoverkommelig, helt fra å finne mening i å stikke nesa ned i den jævla kjedelige teorien til å møte opp på kjøretimer i mørten og regnet... Tanken på at jeg en dag skulle få sette meg på sykkelen med en rose lapp det sto A på var drivkraften for meg... og jeg kan si deg her og nå, akkurat nå, at DEN følelsen hadde jeg da jeg med A på lappen besteg min egen sykkel, startet og satte den i gir og kjørte ut på veien, FY FAAAN så deilig det var!! Den følelsen mann, den MÅ du bare oppleve, for den er bedre enn (nesten ihvertfall) sex!!
Friheten, utsikten, drivet i sykkelen når du gir bånn gass, gir meg gåsehud på gåsehuden den dag i dag, 500 mil og tre uker etter at jeg tok den jævla lappen!!! Og dette har du tenkt å la være å oppleve?? Beklager at jeg spør, men er du full??!!

Så gå nå ned i kjelleren og hent den motivasjonen du trenger for å fullføre dette, du vil ikke angre, jeg lover!! Du vil også sitte der med ståpels og gåsehud på hele kroppen og kjenne sykkelen din brumme under deg idet du setter den i gir og slipper clutchen og kjører de første meterne på veien HELT LOVLIG en dag i nær fremtid og du vil ikke angre, ikke et bitte lite sekund engang!! For den følelsen mann, DEN følelsen, er bare orgasmisk og MÅ oppleves!! :) Så ring nå og avkanseler kanseleringen!! Med en gang :)

Så sees vi langs veien, så kan du takke meg da :) he he.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Myst »

Hehe, nei, er ikke full, men realist. :-) Hovedinnlegget ble skrevet veldig sent og under stor negativ påvirkning, selv om jeg prøvde å tenke rasjonelt store deler av kvelden. Er en del detaljer som jeg ikke tok med.

Er et ord man lærer aller først: selvinnsikt. Virker som mange glemmer det etterhvert. Jeg tar ikke denne pausen bare fordi jeg har fått hindringer på veien, men vurdering av egne evner og ferdigheter tilsier at nå går det litt fort ifht det jeg mestrer og det som ellers skjer i hverdagen. Jeg har ikke nok kapasitet til å fokusere på flere ting samtdig akkurat nå dessverrre. Sånn som jeg holder på nå, vil jeg stryke allerede på kjøregården.

Vi dro faktisk til trafikkstasjonen i går og fikk prøve meg på de faktiske øvelsene. Var ikke helt som forventet nei, mindre bane enn jeg trodde. Fleste av øvelsene gikk greit etter noen forsøk, men slalomen like verre som før.

Sommeren er fortsatt lang og bortsett fra 2 uker på "Nordpolen", så skal jeg nok skaffe meg tid til dette også. Hele uke 30 (nest siste uka i juli) har jeg ferie, så ikke umulig at det blir kjøring fra morgen til kveld, enten privat eller skole. :thumleft

Nå er pausen min offisielt hvertfall, har avlyst alle kjøretimer og oppkjøringen. Skal bare stikke opp etterpå for å betale for timen i går.

Alle trenger litt tid for seg selv iblant, skal nok ordne seg før sesongen er over. :mk
Kommer og går..

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av Sprint »

Hei Myst,kanskje en kort pause/timeout kan hjelpe på slik at motivasjonen kommer tilbake.Feil kjørelærer og bilvrangsyn kan få noen og enhver ut av komforsonen.Gi aldri opp ingenting er umulig bare det umlige tar litt lengre tid :thumleft
Motorsykkelen er min beste medesin og doktor,ut på veien og kobler ut alt annet :prop: ,om det er bare for å kjøre ti mil for en kopp kaffe.
Ønsker deg lykke til med lappen :vs
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Svar