Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av ejs »

:thumleft

En venn av meg strøk 2 ganger.
Først kjørte han for sakte,
andre gang plasserte han seg galt i trafikken.
Strøk sjøl i 1974 fordi jeg kjørte for fort.

Så plasser deg riktig, følg trafikken,men ikke for fort. :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Myst »

@Bjerknez: Kan tenke meg de fleste mener det samme, meg inkludert. :P :p Jeg tenker får man unna slalomen på en grei måte, får man bedre motivasjon til resten. Negativt eller positivt, er bare harda fakta det du nevner som gjelder under alle oppkjøringer. Nå vet jeg ikke hvor godt kjent du er i Oslo eller ved Risløkka, men det å komme seg ut på motorveien fra trafikkstasjonen er en veldig fin startoppgave som er lett å drite seg ut på, da man først kjører ut på sideveien med vikeplikt og deretter ut på akselerasjonsfeltet til Østre Aker vei med vikeplikt. Et øyeblikks uoppmerksomhet og det kan gå veldig galt.

Har begynt å tenke mer på handlingsberedskap og viktigheten av det. Når jeg må stoppe på rett plan,prøver jeg å støtte med høyre foten slik at jeg raskt kan gire ned. På motbakker blir det omvendt, kjapt i første gir og ned med venstre, slik at jeg kan bruke bakbremsen til en lettere bakkestart (syns bakbrems-metoden fungerer bedre for meg).

Begynner å bli smålig nervøs og spent selv, med en gang jeg våkner om morgenen går tankene til dette og får ikke sovet igjen. Får satse vi får hyggelige sensorer og datamaskinen trekker ut kjøremåte og -rute i vår favør. :thumleft

@ejs: kjørte også for sakte og feilplassert på de par første gangene i trafikken. Prøver å holde meg rett under eller i fartsgrensen og midten på vegbanen etter omstendighetene, ikke for nært til motgående kjørefelt. Slike feil kommer av å tenke på andre ting enn trafikkbildet. Derfor det er evig mas om langt blikkbruk og fokus. Er fortsatt 11 dager til, skal nok få trent en god del. Håper jeg. :-k
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Myst »

Wow.. kan bare si..wow! Har en kombinasjon av glede og spenning i meg nå. Gleden av å gjøre ting for aller første gang, helt ubeskrivelig.. :-)å

Hvorfor? La meg fortelle: Har en bambus-sofa i garasjen som jeg har ment å kvitte meg med i god stund. Tenkte først å kjøre til dynga me'n i morgen men ombestemte meg og heller la den ut på Finn. En dame ringte i dag og sa hun ville ha'n. Supert, etter 19 tida skulle hun komme. Tiden kom og jeg gikk ned for å gjøre den klar, samt se til sykkelen og sysle med den mens jeg ventet. Lærte meg bruken av toppvesken, selv om den var som en Mensa IQ-test i starten, klarte bare ikke å få den igjen. Fant ut til slutt hvordan mekanismen fungerer. Nøkkelen var også blitt bøyd, fungerer fortsatt, men bør nok tas med til nøkkelbutikken og få den fikset.

Tiden gikk og telefonen fortsatt taus. Tok kontakt selv og fikk vite de var forsinket pga noe sykehus greier, kunne ikke komme før halv 10 tiden. Egentlig så hater jeg slike folk. Om ikke et fast klokkeslett, avtaler man likevel sånn ca tid men får man beskjed om forsinkelser? Neei da, de sysler med sitt mens man sitter og venter som en ugle. Og i verste fall blir vi den slemme fordi vi "maser". Men ok, gentleman som jeg er, tok jeg det pent og sa de er velkommen etterpå. Hva nå?

Jo, mere tid til sykkelen. Prøvde å sette på hovedstøtta noen ganger, men er klin umulig. Tidligere fått beskjed om å bruke egenvekten min mens jeg løfter opp bakfra, men selv med mine 85 kg, fikk jeg det ikke til. Skitt au da, får prøve senere. Sola stekte godt og det var veldig rolig ute, garasjeplassen helt tom. Det var nå eller aldri. Satte sykkelen helt bak i garasjen, satte meg på og startet den opp. Røff lyd på den må jeg si. Kjente på friksjonsonen et par ganger før jeg trillet den ut av garasjen og var på min aller første tur oppover garasjeplassen. Oh yeah! Herlig følelse å kjøre på sin egen sykkel! :\m/: Sitter veldig godt på den og rimelig lett å styre. Gassen og clutchen er selvsagt annerledes enn BMWen, men blir nok vant ganske fort. Tok bare noen par turer opp og ned før jeg parkerte den pent i garasjen igjen. Jeg hadde tatt min første tur på min egen sykkel og det føltes herlig.

Det er bare 2 bemerkninger jeg vil gjerne høre mer om:

1) Høyrehendelen er løs, beveger seg 7-8 mm sideveis og er en løs skive på innsiden mot styret. Skal det være slik? Jeg vil helst at gassen skal kun vris opp og ned og være fastholdt mot andre bevegelser. Er det noe jeg kan fikse selv eller bør den gis til verksted?
2) Sette på hovedstøtta. Er det noen andre enkle måter å gjøre det på uten å bruke superkrefter og helst ikke få hele sykkelen over seg?
Kommer og går..

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av Kawagutten »

Hold støtta nede med tyngde på beinet og dra sykkelen bakover.Få en til å stå ved siden av de første gangene til du kommer inn i det sånn for sikkerhetsskyld.Hadde vært kjip med riper og knekt blinklys på den nye fine sykkelen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av SuperMorten »

Sykkelen kommer lettere opp på hovedstøtta hvis den står i fri.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av Myst »

Har gjort meg vane å sette alle sykler i fri når jeg er ferdig med dem, så lenge det er rett plan. Er mest på ujevn bakke at den bør stå i 1. så den ikke triller av sted.

Nå hadde jeg også på meg sommersko med myke såler. Får prøve med støvlene også. Jeg må uansett ned igjen og møte de folka nå.
Kommer og går..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av SuperMorten »

Myst skrev:Har gjort meg vane å sette alle sykler i fri når jeg er ferdig med dem, så lenge det er rett plan. Er mest på ujevn bakke at den bør stå i 1. så den ikke triller av sted.
Hvis du triller den bakover før du tråkker ned støtta, vil den komme opp nesten av seg selv, bruker liksom farta til å klatre opp på støtta
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
Myst skrev:Har gjort meg vane å sette alle sykler i fri når jeg er ferdig med dem, så lenge det er rett plan. Er mest på ujevn bakke at den bør stå i 1. så den ikke triller av sted.
Hvis du triller den bakover før du tråkker ned støtta, vil den komme opp nesten av seg selv, bruker liksom farta til å klatre opp på støtta
For en som er uvandt med sykkel, høres dette nesten ut som en bruksanvisning
for å velte sykkelen :[-X

Liite spørsmål til deg som har ganske færsk lapp Morten. Om instruktør sitter bakpå
med elev, holder det da med analog komunikasjon eller må man ha intercom for å kjøre lovlig :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:
SuperMorten skrev:
Myst skrev:Har gjort meg vane å sette alle sykler i fri når jeg er ferdig med dem, så lenge det er rett plan. Er mest på ujevn bakke at den bør stå i 1. så den ikke triller av sted.
Hvis du triller den bakover før du tråkker ned støtta, vil den komme opp nesten av seg selv, bruker liksom farta til å klatre opp på støtta
For en som er uvandt med sykkel, høres dette nesten ut som en bruksanvisning
for å velte sykkelen :[-X

Liite spørsmål til deg som har ganske færsk lapp Morten. Om instruktør sitter bakpå
med elev, holder det da med analog komunikasjon eller må man ha intercom for å kjøre lovlig :scratch
Lærte ikke om sånt jeg.. Tok lappen i 86. Da kjørte vi på hver vår sykkel (jeg på lett og lærer på tung) på langtur og eneste kommunikasjon var læreren som vifta med handa...
Det jeg gjorde i 2009 teller ikke. Var jo bare noen kjøretimer og oppkjøring.

Men tilbake til støtta. Om sykkelen veier 2 eller 300 kg, så klarer du ikke løfte den. Derfor drar jeg sykkelen bakover for å få den på støtta. Drar jeg den opp, får jeg prolaps og brun strek i trusa... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av Kawagutten »

ojda skrev:
SuperMorten skrev:
Myst skrev:Har gjort meg vane å sette alle sykler i fri når jeg er ferdig med dem, så lenge det er rett plan. Er mest på ujevn bakke at den bør stå i 1. så den ikke triller av sted.
Hvis du triller den bakover før du tråkker ned støtta, vil den komme opp nesten av seg selv, bruker liksom farta til å klatre opp på støtta
For en som er uvandt med sykkel, høres dette nesten ut som en bruksanvisning
for å velte sykkelen :[-X

Liite spørsmål til deg som har ganske færsk lapp Morten. Om instruktør sitter bakpå
med elev, holder det da med analog komunikasjon eller må man ha intercom for å kjøre lovlig :scratch
Tror ikke det er påbudt med kommunikasjons utstyr når dere sitter på samme sykkel.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
ojda skrev:
SuperMorten skrev:
Myst skrev:Har gjort meg vane å sette alle sykler i fri når jeg er ferdig med dem, så lenge det er rett plan. Er mest på ujevn bakke at den bør stå i 1. så den ikke triller av sted.
Hvis du triller den bakover før du tråkker ned støtta, vil den komme opp nesten av seg selv, bruker liksom farta til å klatre opp på støtta
For en som er uvandt med sykkel, høres dette nesten ut som en bruksanvisning
for å velte sykkelen :[-X

Liite spørsmål til deg som har ganske færsk lapp Morten. Om instruktør sitter bakpå
med elev, holder det da med analog komunikasjon eller må man ha intercom for å kjøre lovlig :scratch
Lærte ikke om sånt jeg.. Tok lappen i 86. Da kjørte vi på hver vår sykkel (jeg på lett og lærer på tung) på langtur og eneste kommunikasjon var læreren som vifta med handa...
Det jeg gjorde i 2009 teller ikke. Var jo bare noen kjøretimer og oppkjøring.

Men tilbake til støtta. Om sykkelen veier 2 eller 300 kg, så klarer du ikke løfte den. Derfor drar jeg sykkelen bakover for å få den på støtta. Drar jeg den opp, får jeg prolaps og brun strek i trusa... :knegg
Pingle ;-)

Når jeg tar sykkel opp på hovedstøtta retter jeg opp sykkel, vrir styret helt mot venstre, setter høyrefoten på hovedstøttearmen så jeg kjenner at begge "føttene" står i asfalten, legger all kropsvekt på høyrefoten, mens jeg løfter med høyrehånd. Lært på kjøreskole på 80 tallet,
og fungerer like bra i dag :thumleft

Grunnen til at jeg spurte om komunikasjon på sykkel, er at om Myst vil,
kan jeg ofre etpar timer på ettermiidagen i morra, så han får sjans til å prøvekjøre den nye fine sykkelen sin :-k Du får bare hyle Myst om du vil :vs

Har desverre ikkke mulighet senere da feriie starter nå Søndag.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av Kawagutten »

Det er ikke spesifisert om en sitter på samme sykkel eller ei men her ser det vist ut til at kommunikasjon skal brukes,ville tatt en telefon og sjekket for moroskyld :-k
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av ojda »

Kawagutten skrev:Det er ikke spesifisert om en sitter på samme sykkel eller ei men her ser det vist ut til at kommunikasjon skal brukes,ville tatt en telefon og sjekket for moroskyld :-k
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitat:

Kommunikasjon

På veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr

Da ser det vel ikke så greit ut alikevel :redface
Komutstyr krever litt mere planlegging.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- OMG! første prøvetur

Legg inn av Myst »

Oppsummering kjøretime 2/6-14:

Hovedmål: generell trafikkjøring

Resultat: back to square one. Dumme valg, fortsatt usikker på meg selv og dårlig trafikkavvikling.

Egen vurdering: dett var dett folkens. Etter dagens kjøring fant vi ut at jeg fortsatt har lang vei å gå. Selv om innsatsen har vært god, er ikke trafikkdelen tilfredstillende nok. Etter dagens skjennepreken er jeg nå såppass demotivert til å fortsette. Han mente ut fra dagens vurdering er det ikke noe vits å prøve seg neste uke engang. Jeg fryktet det ville skje og fikk rett.

Vi hadde satt opp flere timer denne uken men de vil jeg sannsynligvis avlyse imorgen.

Jeg har tenkt på dette i hele dag nå, så er ikke noe forhastet beslutning.

Føler det beste akkurat nå er å ta en pause fra alt dette fremover. Kanskje jeg prøver igjen når livet mitt har roet seg ned.

Tusen takk til alle som har støttet i gode og dårlige stunder.


Supplement: Klokka er snart midnatt og sliter med å sove og tankene er i ett rot. Kommer sikkert på å skrive mer etterhvert.
Kommer og går..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden- Veggen er møtt... :(

Legg inn av AJ »

Nei! =;
Er det første jeg tenker.
Du skal ikke gi opp nå. Når motbakkene virker uoverstigelige er det tid for en pust i bakken. Det er helt greit.
Men du skal ikke gi opp.

Nederlag er aldri morsomt eller oppbyggelig. Men av og til er man i den situasjonen. Og det krever refleksjon og ny-orientering, som kan ta litt tid.
Men å gi opp?
Over hodet ikke!!! Hører du :[-X !!

Gi deg selv litt tid til å tenke over hva problemet er. Plutselig har du løsningen og det siste hinderet flates ut og blir til plankekjøring.
Stå på, Myst!
Ikke gi deg nå!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar