Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av schnellfahrer »

Jeg har dessverre et par dårlige erfaringer med kjøp av bil bak meg.
Jeg ville ikke forventet at dette ordnet seg selv.
Jeg vill oppsøkt fyren du handlet av og sørget for at det ordnet seg der og da.
Kjøpskontrakt og vognkort/salgsmelding. Jeg ville insistert på å få med vognkort/salgsmelding for å levere den til VV selv.
Ta med en tapsmelding slik det er lenket til over her i tilfelle han har rotet bort vognkortet.

For min del ville jeg tatt med kompisen min som trener 4 ganger i uka på ProGym. Han ville selvfølgelig holdt seg i bakgrunnen.
Jeg er dritt lei dårlige mennesker uten samvittighet / folkeskikk. Han har fått en sjanse. Det får holde. Nå må du være streng!

/E
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

srbz
Innlegg: 8
Registrert: 12 mai 2014, 17:11
Motorsykkelen din: '07 Kawa ER-6f

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av srbz »

RuneMC skrev:Skrible ned noe sånt som "Mottatt x kroner for MC med regnr AB1234. Signatur selger" hadde holdt.
Men holder jo forsåvidt å få med del 2 av vognkort hvor det skrives inn navn/adresse på ny eier og signatur av forrige eier.
Eller, enda bedre, bruk Forbrukerrådets kjøpekontraktmal.

En kjøpekontrakt bør ved bruktsalg fungere som en tilstandsdokumentasjon så vel som kjøpsbevis. Én ting er at du kan dokumentere at kjøpet har foregått mellom to spesifikke parter, for en gitt sum mot et visst salgsobjekt. En annen ting er om du to dager etter kjøp oppdager at rammen er helt herpet uten at selger opplyste deg om dette. Ved handel mellom privatpersoner har kjøper en viss undersøkelsesplikt ved overtagelse - ikke "plikt" i den forstand at det er straffbart å unnlate, men du kan tape retten til å reklamere på mangler du burde ha oppdaget ved en rask undersøkelse.

Med en grundig kontrakt på plass kan du derimot, som kjøper, om et slikt tilfelle skulle oppstå, likevel kunne reklamere på noe selger åpenbart har løyet om i kjøpekontrakten når han visste eller måtte ha visst om denne mangelen.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Isbilen »

For min del fikk dette en lykkelig slutt. Dro til ham med ferdig utfylt kontrakt i to eksemplarer, fikk signatur og vognkort del 2, reiste direkte til Drøbak og gjorde opp registrering pluss omregavgift. Midlertidig vognkort er skrevet ut, nytt sendes neste uke.

Heldigvis bare surrete kar, og ikke en svindler... Kjenner jeg er lettet!

Uansett... Sånne småkriser som dette gidder jeg ikke flere ganger, selv om det løste seg på noen timer da jeg endelig fant ut om det. Skriver det på newbie-kvota og har ting på plass neste gang.

Bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sist redigert av Isbilen den 23 mai 2014, 14:32, redigert 1 gang totalt.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av SuperMorten »

Så bra :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Kawagutten »

Fint det ordnet seg,skal en ha noe gjort må en gjøre det selv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av RuneMC »

Bra det ordnet seg :thumleft

@srbz - enig i kjøpekontrakt (tror Finn har en standard kjøpekontrakt også) - som avtaler hva som skal skje ved evt oppdagede feil - eller om den er solgt "som den står" uten noen garantier.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Barbarozza »

NAF har fine kjøpekontrakter også

Her : https://www.naf.no/Documents/Kjop-salg/ ... for_MC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av kjellv »

Du kan prise deg lykkelig at du ikke gikk på en skikkelig smell her.
Du gjorde neste alle de feil man kan gjøre som kjøper, og stilte deg i en situasjon som kunne gjort deg til fattigmann...
Håper for din del at du har sjekket http://w2.brreg.no/motorvogn/index.jsp? og funnet den fri for heftelser :redface

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Voodoodoo »

Tyskera har en jævlig god og enkel ordning når det gjelder pant i kjøretøy. Banken har brief del 2/vognkort så lenge det er gjeld på kjøretøy. Får en med begge vognkorta så er man trygg. Kunne vært en fin ordning å innført her hjemme og.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Isbilen »

Kjellv: jeg antar at jeg kan prise meg lykkelig, ja.

Men kan du utdype hva "nesten alle feil man kan gjøre" betyr? Bortsett fra kontrakten som jeg helt klart burde ha ordnet, virker det ikke som om jeg har gjort så mye annerledes enn andre? Noen foretrekker å få med seg del 2 og levere selv ser jeg, men utover det?

I tillegg nevnes det jo at muntlige avtaler også gjelder, samt at jeg har nøkler og kontoutskrift antakeligvis ville holde i en tvist... Muligens mer hassle, men allikevel.

EDIT: brreg ble sjekket i forkant av kjøpet ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av NickNei »

Vognkort del 2 har jeg alltid beholdt og levert selv ved salg, og ved kjøp har selgeren alltid beholdt det og levert det selv. Mener nå det er riktig måte å gjøre det på. Derimot har vi fyllt ut salgsmelding av den gamle typen som kjøper har tatt med seg. Som selger sliter man hvis ikke del 2 blir levert av kjøper, så jeg kommer aldri til å sende del 2 med kjøper. Så det var da ikke feil skulle jeg mene.
Kjøpekontrakt er alltid lurt, men så lenge du har kontoutskrift hjelper jo det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av kjellv »

Isbilen skrev:Kjellv: jeg antar at jeg kan prise meg lykkelig, ja.

Men kan du utdype hva "nesten alle feil man kan gjøre" betyr? Bortsett fra kontrakten som jeg helt klart burde ha ordnet, virker det ikke som om jeg har gjort så mye annerledes enn andre? Noen foretrekker å få med seg del 2 og levere selv ser jeg, men utover det?

I tillegg nevnes det jo at muntlige avtaler også gjelder, samt at jeg har nøkler og kontoutskrift antakeligvis ville holde i en tvist... Muligens mer hassle, men allikevel.

EDIT: brreg ble sjekket i forkant av kjøpet ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikke så veldig mange ting man må passe på for å sikre seg når man kjøper kjøretøy privat. Men noe få er det, og de bør man absolutt være nøye med.
1. Kontroller objektet i løsøreregisteret. Helst bestill panteattest.
2. Kontrakt. Bruk ferdig oppsatt kontraktsformular der punktene er ferdig gjennomtenkt på forhånd. De finner du flere av på nettet. Jeg brukte NMCU sitt http://nmcu.org/files/kjopekontrakt.pdf Den er enkel og grei.
3. Vognkort del 2. Denne er det selgers ansvar å fylle ut, levere/sende. Veldig mange har rota bort denne, ikke sett den på mange år. Sørg for at du har sett at selger faktisk har den, gjerne også sett at selger fyller den ut og gjør den klar for sending/levering. Omregistrering kan ikke skje før denne er innkommet SVV ferdig utfyllt. Kan ikke selger finne den, bør du holde igjen en del av kjøpesummen til dette er på plass, det kan virke inspirerende for selger slik at han faktisk anstrenger seg med å fylle ut tapsmelding og få tilsendt ny. Dette tar gjerne et par uker.
4. Kvittering for betalt kjøpesum. Denne er viktig dersom det senere skulle være tvist om pengene er mottatt av selger.
5. Nøkler. Hvor mange nøkler mottar du sammen med sykkelen? Normalt skal det være med 3 stk nøkler med de fleste nye tunge motorsykler, dersom det er startsperre på den. Den ene er da litt annerledes enn de to andre og kan brukes dersom du mister en nøkkel, bestiller ny og må kode denne.
På sykler uten startsperre er det i hvert fall minst 2 nøkler. Selger bør ha en god forklaring dersom antallet ikke stemmer.
Disse fem enkle punktene bør man passe på og få gjort korrekt. Gjør man dette riktig skal man ha dekket seg noenlunde trygt mot svindel. Vær generelt mistenksom, det er mange ulver der ute. Ha også i bakhodet at objektet (sykkelen) slett ikke trenger å være det den gir seg ut for.
Den kan være stjålet, importert, byttet motor på eller modifisert på annen måte. Sjekk at serienummer og motornummer stemmer med vognkort. Gjør det ikke det...så sett bremsene på!
I ditt tilfelle kunne faktisk selger ha fått tinglyst pant i objektet etter at du overtok den, ettersom omregistrering ikke skjedde umiddelbart.
Det var godt at det gikk bra denne gang. Men pass på neste gang. Ikke sikkert du er like heldig da.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Isbilen »

Kjellv; ok da er jeg med. Men fleste av punktene dine gjorde jeg faktisk, med unntak av kontrakt og kvittering. Sjekket brreg, fikk tre nøkler inkl den røde masternøkkelen, jeg fylte selv inn mine egne detaljer i del 2 mens jeg var der, rammenummer ble sjekket mot del 1.

Allikevel; bra liste. Det jeg tror jeg tar med meg til neste gang (la det være lenge til) er kontrakt og kvittering, samt salgsmelding som jeg som kjøper skal ha med meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av evo16v »

Som flere skriver, innlevering av del 2 er selgers ansvar. Hvis jeg selger bil, Mc eller liknende så leverer jeg aldri del 2 til kjøper. Hvis kjøper da ikke leverer del2, så kommer årsavgift osv. til meg som da fortsatt står som eier av kjøretøyet.
Knut Erik Halgunset

Svar