Intruders logg----hmm..gps..musikk på øret..interkom...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av Intruder »

"Vi" er vel iallfall fanatiske rovdyrtilhengere...og oppåt deg æ det vel nok av udyr som tæk reinsdyra....og lenger sørpå NSB likeså... :prop:

...og ufisk er vel egentlig like livsberettiget som andre udyr som visstnok er så bra...??
...og i skauen her har jeg flere ganger under gunstige forhold kommet på fem meters avstand av ælj,nå tør je neggu snart itte gå ta vægen i redsel for at de næste je støkke æ en bjønn.. :-)å :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:"Vi" er vel iallfall fanatiske rovdyrtilhengere...og oppåt deg æ det vel nok av udyr som tæk reinsdyra....og lenger sørpå NSB likeså... :prop:

...og ufisk er vel egentlig like livsberettiget som andre udyr som visstnok er så bra...??
...og i skauen her har jeg flere ganger under gunstige forhold kommet på fem meters avstand av ælj,nå tør je neggu snart itte gå ta vægen i redsel for at de næste je støkke æ en bjønn.. :-)å :-)å
Vi har så mye rein her i Vest-Finnmark at så snart et rovdyr trekker pusten får det en rein i hver munnvike.
Reineierne påstår at rovdyr tar 70-80-90-100.000 rein pr år, de får muligens dekket 10% ... noe som virker som et litt mere sannsynlig tall, selv om det også diskuteres.
Det er vel bortimot dobbelt så mange dyr her som beitegrunnlaget skulle tilsi ... i disse dager ligger det døde og halvdøde rein over hele Vest-Finnmark. Fullstendig avmagret. Flesteparten av de som overlever vil tilbringe de neste 4-5 mnd i tettbygd strøk, i parker, barnehager, private hager og ellers i trafikken.
Mange offentlige ansatte starter arbeidsdagen med å spa møkk.
Flere rovdyr, ja takk!
Jeg er av den enkle oppfatning at dyreeierne bør ta mere ansvar selv for bortkomne og oppspiste dyr.
Litt gjeting hadde ikke vært dumt. Det gjelder også sauebønder

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av Geir »

jhn skrev: Vi har så mye rein her i Vest-Finnmark at så snart et rovdyr trekker pusten får det en rein i hver munnvike.
:lol :lol :rofl:
jhn skrev:[klippe]
Flere rovdyr, ja takk!
Jeg er av den enkle oppfatning at dyreeierne bør ta mere ansvar selv for bortkomne og oppspiste dyr.
Litt gjeting hadde ikke vært dumt. Det gjelder også sauebønder
+1 :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av Intruder »

I alle fall her i bygda er bøndene flinke til å se etter dyra sine,men dette kan selvsagt variere. :banansplit

At enkelte tar skjea i egen hånd og praktiserer ulovlig jakt som i Elverum synes jeg er helt bak mål,vil kanskje heller ha noen bjønner enn skyteglade snikjegere bak hver busk... :prop: :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av hakhap »

Olav K skrev::[-o< :notworthy:
SuperMorten skrev:Men i den grad jeg engasjerer meg i dette, mener jeg at Norge som nasjon må ta en langsiktig avgjørelse på hva man vil med landbruket. En avgjørelse som ikke lar seg endre av regjeringsskifte eller ny minister. Norge må bestemme om vi vil ha folk i bygdene eller ikke. Om vi skal lage maten vår selv eller ikke.
Amen, halleluja og sånn der.
Jeg har ikke svaret på hvordan vi løser det, men er hjertens enig med SuperMorten her :vs

Edit: Trykkfeil på Ipad'n
http://www.nrk.no/verden/verdens-beste- ... 1.11722209" onclick="window.open(this.href);return false;
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av kjellv »

hakhap skrev:
http://www.nrk.no/verden/verdens-beste- ... 1.11722209" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg leste denne artikkelen, men har ikke sett innslaget/programmet.
Men sammenlignbart med Norge er vel New Zealand ikke! Hvor i Norge kunne en bonde holdt 20000 sauer og 1000 storfe?
Her i landet har vi nok en langt mer spredt bebyggelse, vi har også et vei og jernbanenett som er lite forenlig med beitedyr i frislipp kun gjetet av mann og hest. Høres mer ut som cowboyromantikk og store ubebodde prærievidder dette. Vi har også store rovdyr her i landet. I NZ har de vel ikke noe større enn pungdjevelen så vidt jeg vet...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av jhn »

kjellv skrev:
hakhap skrev:
http://www.nrk.no/verden/verdens-beste- ... 1.11722209" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg leste denne artikkelen, men har ikke sett innslaget/programmet.
Men sammenlignbart med Norge er vel New Zealand ikke! Hvor i Norge kunne en bonde holdt 20000 sauer og 1000 storfe?
Her i landet har vi nok en langt mer spredt bebyggelse, vi har også et vei og jernbanenett som er lite forenlig med beitedyr i frislipp kun gjetet av mann og hest. Høres mer ut som cowboyromantikk og store ubebodde prærievidder dette. Vi har også store rovdyr her i landet. I NZ har de vel ikke noe større enn pungdjevelen så vidt jeg vet...
Nei, ikke direkte sammenlignbart, men likevel noe å tenke over ...
En annen ting, det finnes jo andre land med rovdyr hvor sauebøndene gjeter dyra. Jeg mener å huske det var noen gjeter fra Tyrkia, Kaukasus eller noen av de bababli-stan landene som sa de skulle komme å passe på dyra våre for en brøkdel av det vi betaler i erstatning, andre igjen bruker hunder som lever som sauer, i flokken ... kanskje heller ikke direkte sammenlignbart eller relevant, men det viser at man får det til i andre land, på andre måter.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av Kmann »

jhn skrev:
kjellv skrev:
hakhap skrev:
http://www.nrk.no/verden/verdens-beste- ... 1.11722209" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg leste denne artikkelen, men har ikke sett innslaget/programmet.
Men sammenlignbart med Norge er vel New Zealand ikke! Hvor i Norge kunne en bonde holdt 20000 sauer og 1000 storfe?
Her i landet har vi nok en langt mer spredt bebyggelse, vi har også et vei og jernbanenett som er lite forenlig med beitedyr i frislipp kun gjetet av mann og hest. Høres mer ut som cowboyromantikk og store ubebodde prærievidder dette. Vi har også store rovdyr her i landet. I NZ har de vel ikke noe større enn pungdjevelen så vidt jeg vet...
Nei, ikke direkte sammenlignbart, men likevel noe å tenke over ...
En annen ting, det finnes jo andre land med rovdyr hvor sauebøndene gjeter dyra. Jeg mener å huske det var noen gjeter fra Tyrkia, Kaukasus eller noen av de bababli-stan landene som sa de skulle komme å passe på dyra våre for en brøkdel av det vi betaler i erstatning, andre igjen bruker hunder som lever som sauer, i flokken ... kanskje heller ikke direkte sammenlignbart eller relevant, men det viser at man får det til i andre land, på andre måter.
Kan jo legge ut denne linken http://www.nationen.no/meninger/nrk-new ... g-bondene/ for å balansere litt.
Ang det Intruder skrev om rotenon i elvene, men ulv og bjørn i skogen. En artig sammenligning. Hva er forskjellen ? Ulven og bjønn (og jerv) ødelegger for matproduksjon til mange, de skal bevares da det er så viktig med biologisk mangfold. Gjedde, ørekyte og annen "ufisk" ødelegger for "rike" folks frotsing i opplevelser i ei lakseelv. ( Og muligens intekta til grunneier) Men det er ikke snakk om mye matproduksjon, heller et I-landsproblem. Men da er ikke biologisk mangfold nevnt, da er "mono-kultur" med laks ønskelig. Har truffet flere politikere i lakseelva jeg... :scratch
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:
kjellv skrev:
hakhap skrev:
http://www.nrk.no/verden/verdens-beste- ... 1.11722209" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg leste denne artikkelen, men har ikke sett innslaget/programmet.
Men sammenlignbart med Norge er vel New Zealand ikke! Hvor i Norge kunne en bonde holdt 20000 sauer og 1000 storfe?
Her i landet har vi nok en langt mer spredt bebyggelse, vi har også et vei og jernbanenett som er lite forenlig med beitedyr i frislipp kun gjetet av mann og hest. Høres mer ut som cowboyromantikk og store ubebodde prærievidder dette. Vi har også store rovdyr her i landet. I NZ har de vel ikke noe større enn pungdjevelen så vidt jeg vet...
Nei, ikke direkte sammenlignbart, men likevel noe å tenke over ...
En annen ting, det finnes jo andre land med rovdyr hvor sauebøndene gjeter dyra. Jeg mener å huske det var noen gjeter fra Tyrkia, Kaukasus eller noen av de bababli-stan landene som sa de skulle komme å passe på dyra våre for en brøkdel av det vi betaler i erstatning, andre igjen bruker hunder som lever som sauer, i flokken ... kanskje heller ikke direkte sammenlignbart eller relevant, men det viser at man får det til i andre land, på andre måter.
Joda, det er mange land der bønder lever uten subsidier fra staten, land med større rovdyrtetthet enn vi har her i landet. De fleste av disse landene har nok en langt lavere levestandard enn her i landet, og med et lønnsnivå som er til å leve med.
Vi kan ikke sammenligne oss med land der lønnskostnadene er bare en brøkdel av våre. Ikke forstår jeg hvorfor landbrukssubsidier er så galt heller. Det er slett ikke bare bønder som har et sugerør i statskassa for å overleve, dette er faktisk tilfelle for en ufattelig stor del av oss! Alle offentlig ansatte, byråkrater, kollektivtransporten, avisansatte, for ikke å snakke om den store og økende mengden nav-klienter, både de som av en eller annen grunn ikke kan jobbe og de som ikke gidder eller ikke får jobb. Bare for å nevne noen...
Men det er helt greit å bruke bøndene som hakkekylling i dette samfunnet. Bøndene er faktisk mer eller mindre offentlige ansatte i vårt samfunn. De får ikke betalt for produktene de produserer, lønna si må de få gjennom overføringer. Faktisk får de ikke stort mer for en liter melk eller et kilo kjøtt i dag enn jeg gjorde da jeg ga opp som bonde på slutten av 80-tallet. Jeg fikk kr. 3,19 for en liter melk i -89. I dag får de litt over 4 kroner. Hva koster melka i butikken?

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av Kmann »

kjellv skrev: Joda, det er mange land der bønder lever uten subsidier fra staten, land med større rovdyrtetthet enn vi har her i landet. De fleste av disse landene har nok en langt lavere levestandard enn her i landet, og med et lønnsnivå som er til å leve med.
Vi kan ikke sammenligne oss med land der lønnskostnadene er bare en brøkdel av våre. Ikke forstår jeg hvorfor landbrukssubsidier er så galt heller. Det er slett ikke bare bønder som har et sugerør i statskassa for å overleve, dette er faktisk tilfelle for en ufattelig stor del av oss! Alle offentlig ansatte, byråkrater, kollektivtransporten, avisansatte, for ikke å snakke om den store og økende mengden nav-klienter, både de som av en eller annen grunn ikke kan jobbe og de som ikke gidder eller ikke får jobb. Bare for å nevne noen...
Men det er helt greit å bruke bøndene som hakkekylling i dette samfunnet. Bøndene er faktisk mer eller mindre offentlige ansatte i vårt samfunn. De får ikke betalt for produktene de produserer, lønna si må de få gjennom overføringer. Faktisk får de ikke stort mer for en liter melk eller et kilo kjøtt i dag enn jeg gjorde da jeg ga opp som bonde på slutten av 80-tallet. Jeg fikk kr. 3,19 for en liter melk i -89. I dag får de litt over 4 kroner. Hva koster melka i butikken?
:thumleft :thumleft :thumleft :=D>
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av jhn »

kjellv skrev:
jhn skrev:
kjellv skrev:
hakhap skrev:
http://www.nrk.no/verden/verdens-beste- ... 1.11722209" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg leste denne artikkelen, men har ikke sett innslaget/programmet.
Men sammenlignbart med Norge er vel New Zealand ikke! Hvor i Norge kunne en bonde holdt 20000 sauer og 1000 storfe?
Her i landet har vi nok en langt mer spredt bebyggelse, vi har også et vei og jernbanenett som er lite forenlig med beitedyr i frislipp kun gjetet av mann og hest. Høres mer ut som cowboyromantikk og store ubebodde prærievidder dette. Vi har også store rovdyr her i landet. I NZ har de vel ikke noe større enn pungdjevelen så vidt jeg vet...
Nei, ikke direkte sammenlignbart, men likevel noe å tenke over ...
En annen ting, det finnes jo andre land med rovdyr hvor sauebøndene gjeter dyra. Jeg mener å huske det var noen gjeter fra Tyrkia, Kaukasus eller noen av de bababli-stan landene som sa de skulle komme å passe på dyra våre for en brøkdel av det vi betaler i erstatning, andre igjen bruker hunder som lever som sauer, i flokken ... kanskje heller ikke direkte sammenlignbart eller relevant, men det viser at man får det til i andre land, på andre måter.
Joda, det er mange land der bønder lever uten subsidier fra staten, land med større rovdyrtetthet enn vi har her i landet. De fleste av disse landene har nok en langt lavere levestandard enn her i landet, og med et lønnsnivå som er til å leve med.
Vi kan ikke sammenligne oss med land der lønnskostnadene er bare en brøkdel av våre. Ikke forstår jeg hvorfor landbrukssubsidier er så galt heller. Det er slett ikke bare bønder som har et sugerør i statskassa for å overleve, dette er faktisk tilfelle for en ufattelig stor del av oss! Alle offentlig ansatte, byråkrater, kollektivtransporten, avisansatte, for ikke å snakke om den store og økende mengden nav-klienter, både de som av en eller annen grunn ikke kan jobbe og de som ikke gidder eller ikke får jobb. Bare for å nevne noen...
Men det er helt greit å bruke bøndene som hakkekylling i dette samfunnet. Bøndene er faktisk mer eller mindre offentlige ansatte i vårt samfunn. De får ikke betalt for produktene de produserer, lønna si må de få gjennom overføringer. Faktisk får de ikke stort mer for en liter melk eller et kilo kjøtt i dag enn jeg gjorde da jeg ga opp som bonde på slutten av 80-tallet. Jeg fikk kr. 3,19 for en liter melk i -89. I dag får de litt over 4 kroner. Hva koster melka i butikken?
Bare for å ha det sagt .. jeg har omtrent ingen kunnskap om norsk landbrukspolitikk, og jeg mener ikke landbrukssubsidier er galt. Men det virker som om rovdyrerstatning f.eks ikke alltid slår like heldig ut,
kan vi si litt diplomatisk ... det kan se ut som om det er en litt for komfortabel og lukrativ ordning for noen.
Ellers så håper jeg det løser seg til det beste for bøndene uten at jeg vet nøyaktig hva det måtte være

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av kjellv »

Omfanget av rovdyrerstatninger er nok ikke slik mange tror, og det er nok mange enkelttilfeller som blir blåst ut av sine proporsjoner. Det har helt sikkert skjedd at noen har klart å misbruke erstatningssystemet, men dette er nok ikke ofte. Langt vanligere er det at dyr forsvinner på beite uten at det kan verken bevises eller sannsynliggjøres noen årsak. Da er det ingen erstatninger å få.
Mange lever også i den tro at det ikke er mulig for en enkelt ulv å spise mange hundre sau i løpet av en sommer.
Helt riktig, det er ikke det!
Men det er fullt mulig for en ulv å drepe en saueflokk på flere hundre dyr i løpet av en hektisk time, for så å spise seg mett på det han liker best på to-tre av sauene før han forlater området.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av SuperMorten »

Ikke glem at subsidiene bøndene får, er direkte årsak til at vi har norsk mat på bordet, til en pris som er "spiselig".. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:Ikke glem at subsidiene bøndene får, er direkte årsak til at vi har norsk mat på bordet, til en pris som er "spiselig".. :knegg
Utne å være alt for innstat synes jeg at om bonden får 4kr /l og vi betaler godt over 22 kr / l for "samme melk" er det noen som tjener "for mye" på veien.

Det som forundrer meg er om du driver noe med vinstintresse, da kan du ikke selge for 4kr /l og om maks for konsumenter er 25 kr / l så er det noen ledd der i mellom som minske sine marginaler, tenker meg at den store fortjenesten er hos "monopolet" til Tine.

Nå legger jeg ikke meg i om subsidiers skall finnes eller ikke, bare tenker sånn for andre sellksap i andre bransjer som sammenligning
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av Intruder »

Som HakHap skriver er det stor forskjell på melkepriser bøndene får og utsalgspris i butikk...
Det samme gjelder også kjøtt og andre varer...
Og det et bøndene som eier produksjons- og omsetningsapparatet... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Låst