Nytt batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nytt batteri

Legg inn av jhn »

Jeg var innom en lokal forhandler i dag for å kjøpe batteri, de hadde akkurat fått inn et fint og lite batteri.
Det var på størrelse med en pakke sigaretter og veide sikkert ikke mer enn et par hundre gram, og skulle visstnok være kraftig nok til bilbruk også.
Mere enn dette vet jeg ikke om batteriet, men det så jo interessant ut.
Det var helt nytt og fremmed for forhandleren også, men siden det var litt hektisk akkurat da orket jeg ikke å vente mens de studerte batteriet

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt batteri

Legg inn av simpson »

jhn skrev:Jeg var innom en lokal forhandler i dag for å kjøpe batteri, de hadde akkurat fått inn et fint og lite batteri.
Det var på størrelse med en pakke sigaretter og veide sikkert ikke mer enn et par hundre gram, og skulle visstnok være kraftig nok til bilbruk også.
Mere enn dette vet jeg ikke om batteriet, men det så jo interessant ut.
Det var helt nytt og fremmed for forhandleren også, men siden det var litt hektisk akkurat da orket jeg ikke å vente mens de studerte batteriet
Det et sikkert Lithium batteri.
Veldig lett og masse power.
Men funka ikke for meg på min Ducati.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nytt batteri

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:Jeg var innom en lokal forhandler i dag for å kjøpe batteri, de hadde akkurat fått inn et fint og lite batteri.
Det var på størrelse med en pakke sigaretter og veide sikkert ikke mer enn et par hundre gram, og skulle visstnok være kraftig nok til bilbruk også.
Mere enn dette vet jeg ikke om batteriet, men det så jo interessant ut.
Det var helt nytt og fremmed for forhandleren også, men siden det var litt hektisk akkurat da orket jeg ikke å vente mens de studerte batteriet
Det et sikkert Lithium batteri.
Veldig lett og masse power.
Men funka ikke for meg på min Ducati.
Ja, det er mulig. Jeg skal dit i morgen igjen, jeg får studere det litt nærmere da.
Hvorfor funket det ikke på din sykkel?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt batteri

Legg inn av simpson »

Det funka i sesongen når jeg brukte sykkelen, men takla ikke to mnd vinterlagring.
Shorai skal så veldig bra.
Har prøvd og er ikke fornøyd.
Men jeg skal ikke si at dette er dritt bare for det jeg er misfornøyd.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Nytt batteri

Legg inn av Dimzum »

Til info har jeg ikke bytta ut Shorai batteriet enda. Starta opp i går, og starteren snurra helt ok. Dvs at batteriet på mystisk vis har "henta seg inn" etter kun en kort kjøretur (10 min).

Kanskje batteriet ikke hadde blitt rett ladet, og kun trengte en liten sving for å få opp guffen igjen (siden jeg ikke har lader måtte jeg få en kar til å lade det for meg).... Tar meg en litt lengre tur i dag, så får vi se.
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Nytt batteri

Legg inn av Dimzum »

Det er vel begrenset hvor stor interessen er for denne batteritråden, men siden jeg starta den får jeg fullføre.....

I dag har jeg brukt sykkelen i flere timer. Starteren snurrer hysterisk, akkurat som jeg huska Shorai batteriet fra det var nytt. Så - jeg var nok litt for snar å true det med søppeldunken. Gjetter at batteriet mitt ikke ble rett ladet, og at det ordnet seg selv ved bruk over litt tid. Får bestille meg en shorailader....... evt kan jeg kjøpe hos han som aldri skulle ha Shorai igjen........ :-)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Nytt batteri

Legg inn av Anaxim »

Ja, lithium-batterier er svært så kritiske mht. lading. Ofte blir det (visstnok) slik at ikke alle cellene/elementene tar til seg like mye strøm, og da gjetter jeg på at det lett kan resultere i elendigheten du opplevde.
Viktig med lader beregnet på Lithium/Ion-batteri mener jeg å vite.

Svar