Rustne bremseskiver
Rustne bremseskiver
Siden jeg var litt for ivrig med å få syklene ut av vinterlagring, så var ikke garasjen ferdig ryddet. Derfor ble begge to stående ute over helgen.
Slik så KAwasaki sine bremseskiver ut.
Mens den gamle Suzukien fra 1988 så slik ut.
Ganske overraskende at det kunne være sånn forskjell.
Slik så KAwasaki sine bremseskiver ut.
Mens den gamle Suzukien fra 1988 så slik ut.
Ganske overraskende at det kunne være sånn forskjell.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Rustne bremseskiver
Jøsses.... Min gamle gode ble stående ute hele vinteren (under tak, men likevel...) 50 meter fra sjøen og ikke en gang den hadde så mye rust på skivene som Kawasakien din! Sprøytet du dem med saltlake i løpet av helgen?!
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Rustne bremseskiver
Er det originale skiver, så er jeg skuffet på Kawasaki`s vegne. Min kompis sin GPZ er like ille, men er usikker på om de er originale.. Han måtte pusse rustvann av framfelgen her om dagen..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rustne bremseskiver
Jeg går ut fra at det er de orginale bremseskivene.
Eneste forskjellen her er at Kawasakien ble kjørt en tur til Sokendal 30 april på tørre veier. Skulle ikke tro jeg har fått noe salt fra den turen. JA en forskjell til. KAwasakien ble vasket og vokset etter turen.. Så da fikk den jo litt ekstra vann på seg.
Suzukien har stått siden jeg tok den ut noen dager før den turen.
Eneste forskjellen her er at Kawasakien ble kjørt en tur til Sokendal 30 april på tørre veier. Skulle ikke tro jeg har fått noe salt fra den turen. JA en forskjell til. KAwasakien ble vasket og vokset etter turen.. Så da fikk den jo litt ekstra vann på seg.
Suzukien har stått siden jeg tok den ut noen dager før den turen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Rustne bremseskiver
Har med legeringa i skivene å gjøre, og ikke noe for betydninga av bremsene i det hele tatt.
Rust er jo oksidering mellom jern og oksygen enkelt forklart, bør bare ikke blir stående slik over lang tid.
Jeg antar at de er iblanda feks mer chrome, nikkel eller kopper og slikt som hemmer oksyderinga på den gamle 98 modellen, men kjemiker er jeg ikke. Det motsatte er feks sulfur som får det til å oksidere raskere.
Kina skivene mine rusta omtrent ikke...ville tro det nesten var rustfritt stål men i alle fall høyt innhold av Chrome
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Rust er jo oksidering mellom jern og oksygen enkelt forklart, bør bare ikke blir stående slik over lang tid.
Jeg antar at de er iblanda feks mer chrome, nikkel eller kopper og slikt som hemmer oksyderinga på den gamle 98 modellen, men kjemiker er jeg ikke. Det motsatte er feks sulfur som får det til å oksidere raskere.
Kina skivene mine rusta omtrent ikke...ville tro det nesten var rustfritt stål men i alle fall høyt innhold av Chrome
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Memento mori
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Rustne bremseskiver
Rusta har egentlig noe med bremseevnene å gjøre...Barbarozza skrev:Har med legeringa i skivene å gjøre, og ikke noe for betydninga av bremsene i det hele tatt.
Rust er jo oksidering mellom jern og oksygen enkelt forklart, bør bare ikke blir stående slik over lang tid.
Jeg antar at de er iblanda feks mer chrome, nikkel eller kopper og slikt som hemmer oksyderinga på den gamle 98 modellen, men kjemiker er jeg ikke. Det motsatte er feks sulfur som får det til å oksidere raskere.
Kina skivene mine rusta omtrent ikke...ville tro det nesten var rustfritt stål men i alle fall høyt innhold av Chrome
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Skiver som ruster lettere, har større friksjon, og bremser derved bedre. Skiver som aldri ruster, er så "glatte" at de bremser dårligere. En kjent sak fra 70/80-tallet. Mer chrome = dårligere grip. Så se det som en fordel med ett tynt rustsjikt :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Rustne bremseskiver
Jeg er ikke så veldig bekymret. Bare litt overrasket over forskjellen. GTR min har de beste bremser jeg noen gang har prøvd på en sykkel, men nå har jeg selvsagt ikke prøvd den nye 1200GS
Bremsene er nok noe av det jeg er mest fornøyd med.
Bremsene er nok noe av det jeg er mest fornøyd med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Rustne bremseskiver
Er det mulig å forhindre korrusjon på bremseskivene? Tenker hovedsaklig under vinterlagring, og på bremseskiver som er kjent for å ruste. Eksempel smøre inn med noe godstoff (WD40?) før en setter den vekk og vaske vekk på våren?
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Re: Rustne bremseskiver
Jeg har brukt WD40 eller 5-56 når jeg lagrer sykkelen utendørs mens jeg er på jobb. Virker som det har en efektOrion skrev:Er det mulig å forhindre korrusjon på bremseskivene? Tenker hovedsaklig under vinterlagring, og på bremseskiver som er kjent for å ruste. Eksempel smøre inn med noe godstoff (WD40?) før en setter den vekk og vaske vekk på våren?
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Rustne bremseskiver
Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Re: Rustne bremseskiver
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.Barbarozza skrev:
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Re: Rustne bremseskiver
Det har du sikkert rett i. ZZR og GTR er jo ikke så veldig vanlige sykkler, så sikkert ikke så mange som vet at de har de beste bremsene.simpson skrev:Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.Barbarozza skrev:
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Rustne bremseskiver
Jeg fikk wd40 på bremseskiver og klosser (ikke med vilje). Det ble tilnærmet null brems etterpå så det anbefaler jeg *ikke*. Det ble også *mye* gnikking med bremserens for å få skiten vekk igjen.Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Rustne bremseskiver
Nå er jo WD- 40 laget for bla smøring så det er jo kkke så rart.....poulet_cavalier skrev:Jeg fikk wd40 på bremseskiver og klosser (ikke med vilje). Det ble tilnærmet null brems etterpå så det anbefaler jeg *ikke*. Det ble også *mye* gnikking med bremserens for å få skiten vekk igjen.Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Rustne bremseskiver
Var en som smurte bremseskivene med det før han lagret sykkelen utendørs. Derfor jeg spurte.
Andre tips for å forhindre/utsette korrusjon på bremseskiver mottas med takk. Går ut fra regelmessig vask er ett av dem.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Andre tips for å forhindre/utsette korrusjon på bremseskiver mottas med takk. Går ut fra regelmessig vask er ett av dem.
Sent from my iPod touch using Tapatalk