Sommerferie for Evike og KM - 1 ukes base i Østerrike

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av evike »

AndreasB: En sånn tur planlegges ikke ihjel for vår del. Vi har altså bestilt ferje og første overnatting. Deretter ser vi an været og humøret kvelden før neste dag. F.eks. Er det drittvær i værmeldinga for neste dag frister det ikke med 50-mils etappe, da finner vi heller et hotell bare 15 mils vei unna og tar tidlig kvelden og slapper av og samler krefter. Det er mulig det tar 4 dager å kjøre til Ungarn, det er mulig det tar 7 dager. Det vil i tilfelle gå utover oppholdet hos faderen ved Balatonsjøen, Ungarn og muligens også gå utover returen, som kanskje må gjøres fortere enn nedoverturen.
Det har skjedd at vi har kommet fortere hjem enn planlagt, men da har det vært fordi vi har vært dr....lei av regnvær. I år har vi så sen ferie at det skal godt gjøres i Europa, men en vet jo aldri.

Hotellopphold for oss to koster i snitt ca. 650,- per natt. Noen ganger billigere, noen ganger dyrere. Mat, bensin og annet kommer i tillegg.
Vi anslår vel sånn cirka at turen koster oss to ca. 1.400,- per døgn. Men det er veldig cirka.

Edit: Slettet resten da det ikke fungerte
Sist redigert av evike den 01 mai 2014, 22:05, redigert 2 ganger totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av evike »

Har endelig skjønt hvordan jeg får ut link til kart med alle valg og får interaktivt kart:
http://goo.gl/maps/fqD5j" onclick="window.open(this.href);return false;
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av Barbarozza »

3-4 dager er helt riktig beregna til Balaton, jeg kjørte tur retur i fjor fra Oslo og kjørte hjem på 3 dager og da var siste turen hjem lengst fra Lubeck og til Oslo i en etappe gjennom Sverige med ferja. Da syntes jeg det gikk greit

Har du kjørt i Ungarn før ? Skaff deg lette klær..i fjor var det hetebølge og var nødt å kjøre kun med vest og hansker og kevlarjeans, kevlarjeansjakka surra jeg bakpå.....asfalten smeltet flere steder og olja la seg på toppen. Så de sandet hvilket ikke gjør det så innmari mye bedre. De 4 siste gangene jeg har kjørt har det vært varmt. 45 grader er vanlig, syd for Balaton er det også flatt og landbruk (Alføld) og du har ingen skygge langs veien. Brukte 1 time mellom vær stopp og drikke kontinuerlig , bensin hver andre stopp ...da takla jeg varmen...

Ellers synes jeg det er helt greit å kjøre sykkel i Ungarn, litt røffere trafikk en her, men greit. Men synes dere burde legge ruta om Praha og ikke Passau tiltross for litt dårligere asfalt i Tjekkia og inn over Dresden...det sparer dere en del på og Bohemia er vakkert

Husk Vignette til motorvei, kjøpes på alle større bensinstasjoner. Men alt dette vet du kanskje allerede
Memento mori

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av evike »

Hei og takk for svar.
Joda, har vært i Ungarn diverse ganger, mest i bil, men også med MC tidligere. Pappas fødeby er Debrecen, men bodde i Budapest på det tidspunktet han rømte (som 16-åring i 1956) og nå har familien landsted i Balatonalmadi så jeg er litt mer enn "helt turist" der nede. Ang. vignett så har vi hittil klart å begrense motorveikjøring til de gangene jeg/vi har vært der med leiebil og da lagt det inn i betalingen med leiebilen. Foreløpig ikke kjørt MC på motorveier der. :prf Med vilje valgt alle de små veiene.

Ruta er lagt som den er fordi jeg elsker Østerrike og vil ha mest mulig tid og kjøring der. Stakkars KM sier bare "Javel" og lar meg heldigvis sette opp ruta som jeg vil. Har kjørt gjennom Tsjekkia noen ganger, men klarer ikke å finne sjarmen der på samme måten, så derfor er ruta med vilje lagt utenom.

Etter 2 år med regn, kaldt og møkkavær i sommerferien så gleder vi oss til å kjøre i VARME, og har allerede Kevlar Jeans og klarte sist å kjøre med skinnjakke med luftespalter og minimalt under.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Sted: Røyken

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av Larsern »

Et lite tips når du skal nedover i Tyskland utenom autobahn http://www.romantischestrasse.de/index. ... rleben&L=0

Kjørte der med bil for to år siden - anbefales.

mvh

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av evike »

Larsern skrev:Et lite tips når du skal nedover i Tyskland utenom autobahn http://www.romantischestrasse.de/index. ... rleben&L=0

Kjørte der med bil for to år siden - anbefales.

mvh
:prf Ja, nydelig rute, men greia er at den har vi tatt tidligere. Har nå forandret litt på ruta og lagt den på sveitsisk side av Bodensee for å se noe nytt og å kjøre langs en sånn innsjø kan vel neppe bli feil. :-k Det medfører enda noen nye veier i Østerrike også. Jeg har kanskje nevnt at jeg liker Østerrike - hehe. :lol
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av SuperMorten »

Har du vurdert å kjøre innom Østerrike? :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av Barbarozza »

Modern var 19 når hun kom i 57 :-)

I 96 kjøpte jeg og søstra mi og modern barndomshjemmet hennes, det var mer eller mindre en rønne, men idag et veldig ålreit lite hus i Nagymaros etter mye oppussing.

Ergo så blir det jo til at jeg kjører en del nedover.

Østerike er fantastisk, alikevel stusser jeg fortsatt på ruta da :D Da ville jeg satt av enda en dag der...og starta og kjørt Alrlberg St Anton, Hahntennjoch ved Imst, og kryssa meg frem og tilbake, kanskje Timmelsjoch også som er Østerikes høyeste overgang ?? Grossglockner er jo også en perle. Kutt ut GPS i Østerike :)

Men nå skal ikke jeg planlegge ferien din da :prf

http://www.motorbikeeurope.com/en/theroad/austria" onclick="window.open(this.href);return false;

Forøvrig slenger jeg opp et lite bilde av ferihuset også :)

Ungarn er for meg veldig hyggelig og veldig annerledes, men trives godt på verandaen her bak druestokken som henger langs kanten.

Ellers er det ene bildet fra Bukki Nasjonalpark nord for Eger og det andre er i nærheten av Matrafjellene , der Ungarns høyeste fjell ligger Kekes , har kjørt over der også men det var vel knappe 1000 meter over passet, men veldig pent.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av evike »

Aha - flere enn meg som er sånn "blanding"; moro. Du snakker sikkert bedre ungarsk enn meg. Jeg kan akkurat nok til at samtaler ikke kan være fullstendig hemmelige, snapper opp litt for mange ord, men kan ikke si så mye selvstendig. "To øl, regningen, takk for middagen, god morgen, god natt, velkommen osv." går fint, men grammatikken er jo håpløs å lære seg.
Har en lengre historie om hvorfor de valgte å komme til Norge, men den kan vi ta over en øl en gang, håper jeg.

Ikke si det til noen, men det er jeg som ikke er så veldig hissig på å leke fjellgeit... Så istedet for å krysse fjellene så driver jeg mest med å kjøre nedenfor de, i de grønne deilige sprekkene i terrenget. (Kverulanter av mannfolk klarer sikkert å få noe grovt ut av det der, men akkurat nå gidder jeg ikke gjøre om setningen).

Dessuten har jeg jo sett endel av Østerrike tidligere (dog ikke de høyeste passene) og denne ruta er altså for å få med noe nytt. Prøver også å få med Melk inni den ruta siden jeg veldig gjerne vil vise KM en by hvor jeg har likt meg utrolig godt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av ojda »

@Barbarossa og Evike, bare fortsett å lekse opp om hva som bør sees :prf
Her på forumet står det mange "gryter", og de har som kjent ører :prf
Vi sluker alt rått :P :p Skal fex ikke se bort ifra at det kan bli en mer "Romantisk" tur
en egentlig påtengt i år :yeyeye
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av Barbarozza »

ojda skrev:@Barbarossa og Evike, bare fortsett å lekse opp om hva som bør sees :prf
Her på forumet står det mange "gryter", og de har som kjent ører :prf
Vi sluker alt rått :P :p Skal fex ikke se bort ifra at det kan bli en mer "Romantisk" tur
en egentlig påtengt i år :yeyeye
Evike, jeg er enda dårligere i Ungarsk enn deg eller omtrent som deg Pappa var fra Gudbrandsdalen, hadde rødt hår og jeg er vokst opp som helnorsk, søstra mi heter Synnøve, jeg Øyvind etter mammas ønske fordi hun leste Bjørnstjerne Bjørnson som liten. Men jeg er alikevel to kulturell :thumleft

Bjørnson står forøvrig sterkt i Slovakia siden Østerrike\Ungarn oppførte seg ufint i den delen som er Slovakia i dag. Han talte Slovakernes sak mot Østerrike\Ungarn som hadde en Ungarsk utenriksminister dengang som ville Ungarisere Slovakia, altså helt motsatt av hva som skjer i dagens Slovakia, der de nå "tar" igjen for gammel historie og slovakiserer Ungarsk minoritet..ikke rart det er ufred i verden

Forøvrig er Melk på stoppestedet i sommer for meg også, "pave "klosteret er en severdighet, en periode var det 2 paver samtidig for historiefreak :) Jeg synes sånt er det fineste med MC kjøringa, litt elevert grisekjøring på kule veier, for deretter å bese historiske steder i det andre øyeblikket

Ojda

Med en sånn sykkel du har så ligger hele den delen av Europa klar, Jeg anbefaler deg Tatrafjellene og Karpatene, veiene er ofte ganske mye bedre en man tror selvom du må være forsiktig enkelte steder..og jeg har da kjørt med CBR XX min med stivt "racing" oppsett på fjærene rundt omkring i Romania også. rista godt. Kjørte Transfagarasan i 2012. I det hele tatt er Øst Europa spesiellt hvis du liker litt utforsking

Faktum er at du kan greie både Karpatene+Tatra og Alpene på samme tur :) Hvis du liker kjøring da :)

Og det gjør du vel ???? :knegg

I fjor kjørte jeg "kulturellt" Starta litt seint...på dagen, og kom meg bare til Rødby før jeg tok kvelden, dagen etterpå shoppa jeg litt i Kiel så måtte jo litt feil vei på morran før jeg kjørte tilbake inn mot den gamle østyske grensen og fulgte den...for meg er det like mye digg å kjøre som som mye annet, gamle militære anlegg, spor av tårn osv..og tyskt bondeland. Der inne ser du at Tyskland ikke bare er Westfalia (rikeste delen av Tyskland) BMW, Mercedes osv..kryssa meg på tysk landevei ned til Leipzig, hadde bestemt meg for å se Völkerschlachtdenkmal...siden dette er et viktig punkt i Europeisk historie...Napoleon gikk på et nederlag, som gjorde han så svak at at han ble slått i Waterloo seinere, og flyttet Norge fra danske til svenske hender og ga oss selvstendighet her hjemme...Slaget førte videre tildels Wienerkongressene som igjen på mange måter la noe av grunnlaget for samlinga av Tyskland, første og andre verdenskrig..osv osv...for sånne geeks som meg er jo dette suverent

Hjem la jeg veien om Praha og til Dresden, var sliten når jeg kom dit, og først etter middagen på Altmarkt kom jeg til å tenke på Bomber Harris og hans fosforbombing av Dresden og jeg satt på et slaktehus..og spiste...en underlig følelse...bizarr...

Dresden har forøvrig blitt helt utrolig flott bygget opp, Altmarkt er helt rått å se på idag...og bør sees, men du vandrer på en kirkegård... Særlig var Frauenkirche flott, bygget opp av stein de fant rester av og restaurert ...

Forøvrig fikk jeg testa CBR på autobahn utenfor Dresden samme kveld....turte ikke å se på speedoen etter jeg passerte 275 km\t :knegg Gikk bra den gamle greia der..

Altså, elevert grisekjøring og historie...er bra kombo
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av ojda »

Med kona bakpå, blir det nok til å holde seg på "etablerte" veier nedover.
Målet vil være Syd-Croatia, og vil ikke strekke avstanden så mye over 100-150 mil tot
over "strakaste vegen". Når man er på tur på egenhånd blir jo saken litt annerledes :prf
Men det man leser om i andres tråder tenner ofte gnister, som veldig mulig materialiserer
seg ved senere anledninger :prf
Skal prøve å ikke stjele for mye av tråden til Evike nå. Ender fort i kakerasjonering på Søndag :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av Barbarozza »

ojda skrev: Skal prøve å ikke stjele for mye av tråden til Evike nå. Ender fort i kakerasjonering på Søndag :sorry
:thumleft

PS Evike

Pils må vi få til
Memento mori

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av Epylypzon »

Barbarozza skrev: Har du kjørt i Ungarn før ? Skaff deg lette klær..i fjor var det hetebølge og var nødt å kjøre kun med vest og hansker og kevlarjeans, kevlarjeansjakka surra jeg bakpå.....asfalten smeltet flere steder og olja la seg på toppen. Så de sandet hvilket ikke gjør det så innmari mye bedre. De 4 siste gangene jeg har kjørt har det vært varmt. 45 grader er vanlig, syd for Balaton er det også flatt og landbruk (Alføld) og du har ingen skygge langs veien. Brukte 1 time mellom vær stopp og drikke kontinuerlig , bensin hver andre stopp ...da takla jeg varmen...
Hei!
Vet du om dette gjelder hele balkan? Har jo sett litt på yr.no nå i forkant av turen dit til sommeren, og der ligger normaltemperaturen i juli på 20-35 grader avhengi av hvor man ser.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Planlegging av sommerferie 2014, omtrentlig kartrute (s.

Legg inn av evike »

Voldsomt til farting nå for tiden:
Mandal og Hamresanden forrige helg (ca. 60 mil tilsammen). MC-campen i Danmark nå i pinsen (ifølge Google ca. 20 mil hver vei) og om 14 dager er det Jotunheimentreffet på Skjåk.


Så blir det relativt stille og rolig med lite langveiskjøring frem til den store ferien, som ikke starter før 14. august.
Sist redigert av evike den 01 jul 2014, 20:49, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar