Bremsekalipter falt av

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Bremsekalipter falt av

Legg inn av Olav K »

Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.

Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.

Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av Olav K »

kjellv skrev:
Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.

Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
Ingen har (meg bekjent) skrudd på dette, sykkelen har orginalt dekk og bremseklosser. Er på tide å ta klossene nå ser jeg, men det blir det jo tid til nå. Den bolten er nok bestillingsvare, vil jeg tro. Fingjenget 8mm i 10.9 kvalitet
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av RuneMC »

Hvis den er helt ny og uskrudd, så ville jeg tatt bilde og sendt til KTM.

Feil i produksjonen skjer selv på de beste fabrikker, og kanskje vil du få en oppmerksomhet fra KTM som belønning for at du gjør dem oppmerksomme på en såpass alvorlig glipp. Om ikke annet kan det være at det medfører innstramming i kvalitetskontrollen/endring i rutiner slik at andre ikke opplever det samme.

Er den skrudd sammen ved mottak i Norge av forhandler, ville jeg kontaktet forhandleren. Da ville jeg også blitt betenkt mhp den forhandleren...

Ny skrue bør man uansett få på garanti. Siste skrue jeg kjøpte til min kostet 70 kr...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av Voodoodoo »

Dette har jeg vært med på sjøl. Dro til calipere med momentnøkkel men uten locktite og la iveg nedover i Tyskland. Kjørte vel en 8-10 runder på nurburgring før jeg fikk en guffen vibrasjon i bremsene.

Svisja gjennom wipperman og på veg nedover bakken mot Brunchen gløtta jeg ned på bremsene og så at den ene caliperen hang løs uten boliger og den andre hadde 2 løse skruer.

Rulla rolig inn på runden og parkerte. Stripsa opp den ene caliperen med et flatjern jeg fant mellom klossene og festa de løse boltene på den andre caliperen.

Deretter kjørte jeg pent og pyntelig til nærmeste forhandler og fikk meg nye bolter.

Har etter dette alltid brukt locktite og alltid sjekket boltene før kjøring. Det er nok ikke uten grunn at det brukes låsetråd i racing
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av Andreas »

Olav K skrev:
kjellv skrev:
Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.

Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
Ingen har (meg bekjent) skrudd på dette, sykkelen har orginalt dekk og bremseklosser. Er på tide å ta klossene nå ser jeg, men det blir det jo tid til nå. Den bolten er nok bestillingsvare, vil jeg tro. Fingjenget 8mm i 10.9 kvalitet
Har den vært på service da? Kalipperbolter er et sjekkpunkt på servicesjekken.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av cannon »

Har du sjekket om den manglende bolten kan ha knukket? I såfall sitter det kanskje igjen en del av bolten i hullet neders på gaffelbein. Helt merkelig at kalipperen kan ha ramlet av før feilen ble oppdaget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av Kjellrf »

Nye sykler kommer ofte i eske uten framhjul montert, hjulet blir montert hos forhandler.

Det er for å få lavere eske å sende de i.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av tor2502 »

kjellv skrev:
Olav K skrev:Jeg fikk Jr på besøk i dag, han kom med sin Duke125, hadde akkurat kjørt 55 km fra Odda. Vi vasket syklene sammen, og skulle til å kjøre til bensinstasjonen for å fylle suppe på tanken. Plutselig sier han, "pappa, frambremsen virker ikke" En rask sjekk viser at kalipteret henger og dingler i slangen, helt fritt fra bremseskiva. Den ene bolten står i kalipteret og den andre er borte.

Har noen hørt om dette før? Jeg er ikke noen mekkeguru, men dette er nytt for meg!? Skremmende, tenk om det hadde skjedd i stor fart?
Det store spørsmålet er hvem som sist har skrudd på dette. Ingen tvil om at vedkommende ikke har skrudd kalipperen fast, enten ved bytte av bremseklosser eller at framhjulet har vært avmontert. Det har rett og slett løsnet over tid.
Bra det ble oppdaget på denne måten, og ikke ved at hele kalipperen hadde kilt seg mellom gaffelbein og felg og skapt hjullåsing i fart.
Jeg bruker alltid locktite på slike bolter.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av Epylypzon »

Merkelig. Mine kalipere har sikkert vært skrudd av 20-30 ganger siden den var ny i 2012.
Bruker aldri loctite, kun moment ihht servicebok
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av tagesk »

tor2502 skrev: Jeg bruker alltid locktite på slike bolter.
Står det i manualen at du skal ha det?

Jeg spør fordi dersom det IKKE står det, da gjør du noe du ikke burde.
Saken er den at når du bremser mye, da blir kaliperen og boltene varme.
Det smelter limet ditt, og plutselig sitter boltene LØSERE enn den skulle fordi den har smøring.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av tor2502 »

tagesk skrev:
tor2502 skrev: Jeg bruker alltid locktite på slike bolter.
Står det i manualen at du skal ha det?
Jeg spør fordi dersom det IKKE står det, da gjør du noe du ikke burde.
Saken er den at når du bremser mye, da blir kaliperen og boltene varme.
Det smelter limet ditt, og plutselig sitter boltene LØSERE enn den skulle fordi den har smøring.
[TaSK]
måtte hente servicemanualen for å lete litt, nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual, nå er jeg ikke så bekymret for det du sier, jeg bremser ikke så mye og ikke kjører jeg ned bratte fjellpass....
dessuten sjekkes de boltene med jevne mellomrom så jeg er ikke bekymret.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av tagesk »

tor2502 skrev:nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual
Du strammer bolten for mye.
Momentet er regnet ut basert på tørre gjenger.
Når du smører dem trekker du til for mye.

Det er nok en grunn til at produsenten ikke anbefaler så kraftig til-trekkeing som det du nå bruker.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
tor2502 skrev:nei det står ingenting om locktite , men det er bare en dråpe på gjengene og de settes til med riktig torq ihht manual
Du strammer bolten for mye.
Momentet er regnet ut basert på tørre gjenger.
Når du smører dem trekker du til for mye.

Det er nok en grunn til at produsenten ikke anbefaler så kraftig til-trekkeing som det du nå bruker.

[TaSK]
hvor høy tempratur må herdet locktite varmes opp til for å smelte?

Motorsykkelprodusenter smører ikke boltene under montering? I de fleste tilfeller jeg er borti så skal gjenger smøres for å få riktig moment.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsekalipter falt av

Legg inn av cannon »

Helt enig med tagesk her. Ikke for å kverulere, men; veldig viktig å ikke smøre bolter som ikke skal smøres før tiltrekking. Locktite fungere som smøring før den tørker. Kalipperbolter skal typisk ikke smøres og de løsner "aldri" når de er satt til med riktig moment. Jeg kommenterer dett fordi "vranglæra" noen ganger kan føre til store konsekvenser. I manualene til mine sykler er det spesifisert hvilke bolter som trenger locktite-låsing.

Svar