sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av detvarvondtdet »

Holder på med klasse-A nå. Hadde min 3 kjøretime i dag og neste gang skal vi til Trøgstad og kjøre på bane en halv/hel dag.

Hadde vært supert om noen kunne dele litt erfaringer fra når dere selv var igjennom dette? Spesielle ting å være obs på feks? Ulike øvelser dere var igjennom osv.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av Snikendeugle »

Det er kun kosedag. Ikke noe pes.
Holder på i et par timer med lignende øvelser som i kjøregård, men gjerne i litt større skala og mer tid.

Kle deg lett om været er bra ^^, det blir VARMT å holde på med småkjøring i flere timer
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av kjellv »

Det er innmari artig, og med meget bratt læringskurve. Her lærer du veldig mye på kort tid.
Bare begynn å glede deg :thumleft

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av MKH88 »

Jeg kan ikke være annet enn enig med de andre over meg. Jeg hadde min på gocart-banen på rudskogen. Bratt læringskurve og masse kos. Vi fikk prøve litt forskjellige sykler hos oss, og der det ikke var kjøre-øvelse, var det fritt frem til å kjøre som man selv ønsket. Kjempegøy!

Det er iallfall svingøvelse, unnamanøver og brems. :-)
Sist redigert av MKH88 den 28 apr 2014, 22:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av norse900 »

Enig med kjellv og MHK88!

Det er mer fart i sakene på bane, så læringskurven følger farten... :prf

Jeg hadde langt flere timer enn deg (3 - :thumleft ) før jeg var klart for bane-dag, og det er jeg for egen del glad for. Tror jeg fikk mer utav bane-dagen siden jeg hadde blitt mer fortrolig med å kjøre, men så hadde jeg heller ikke kjørt sykkel siden "moped-alderen" et godt stykke inni forrige århundre... På den annen side, så vil jeg tro at bane-dag såpass tidlig tyder på at kjørelæreren din mener du er "klar" for nye utfordringer.

Uansett, det er en god erfaring å ta med seg. Noen har hevdet at det ikke er store greia, men for min del syntes jeg det var SINNSYKT lærerikt, for jeg merket en del feil som jeg ennå ikke hadde luket bort (selv om jeg "trodde det"). Saker og ting merkes mye bedre når farten øker og svingene blir krappere, og man merker at hode og kropp "fungerer" når farten øker og marginene blir "mindre"... GLED DEG!!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg kan ikke anbefale denne nok heller for alle som ikke har sett den:
Twist of the Wrist II. Du vil være enda mer forberedt etter å ha sett denne :)
Det hjelper mye på kjøringen din når du vet hvordan ting virkelig fungerer og får det illustrert på brukbare måter. Det har ihvertfall gjort det for meg og min kjøring.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vr-Wqs37Ug4[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av detvarvondtdet »

MKH88 skrev:Jeg kan ikke være annet enn enig med de andre over meg. Jeg hadde min på gocart-banen på rudskogen. Bratt læringskurve og masse kos. Vi fikk prøve litt forskjellige sykler hos oss, og der det ikke var kjøre-øvelse, var det fritt frem til å kjøre som man selv ønsket. Kjempegøy!

Det er iallfall svingøvelse, unnamanøver og brems. :-)

Vet ikke hvor mange vi er, men vet sikkert at det er flere en meg. Læreren sa han skulle "laste alle sykla i varebilen", så kanskje det åpner for å kjøre litt fritt og prøve en annen sykkel.. Det hadde vært veldig artig :D

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av detvarvondtdet »

norse900 skrev:Enig med kjellv og MHK88!

Det er mer fart i sakene på bane, så læringskurven følger farten... :prf

Jeg hadde langt flere timer enn deg (3 - :thumleft ) før jeg var klart for bane-dag, og det er jeg for egen del glad for. Tror jeg fikk mer utav bane-dagen siden jeg hadde blitt mer fortrolig med å kjøre, men så hadde jeg heller ikke kjørt sykkel siden "moped-alderen" et godt stykke inni forrige århundre... På den annen side, så vil jeg tro at bane-dag såpass tidlig tyder på at kjørelæreren din mener du er "klar" for nye utfordringer.

Uansett, det er en god erfaring å ta med seg. Noen har hevdet at det ikke er store greia, men for min del syntes jeg det var SINNSYKT lærerikt, for jeg merket en del feil som jeg ennå ikke hadde luket bort (selv om jeg "trodde det"). Saker og ting merkes mye bedre når farten øker og svingene blir krappere, og man merker at hode og kropp "fungerer" når farten øker og marginene blir "mindre"... GLED DEG!!!

Hehe. Kan nok være at åra som mopedist og trialkjøring i ungdommen gjør at jeg mestret ting relativt fort nå. Er helt ærlig litt overrasket selv over at banekjøring kom så fort. Et annen element er at jeg har har kjørt bil i 18 år, så jeg har ikke trengt noe tid på å lære meg trafikkreglene. I dag tok jeg meg selv flere ganger i å tenke at "nå må jeg fokusere", da jeg bare satt å koste meg under kjøretimen...Jeg tar det som et godt tegn :P :p Under oppsummeringa av dagens kjøretime sa han egentlig bare "tipptopptommelopp", men jeg MÅ huske å skru av blinklyset. Jeg fikk i dag det offisielle kallenavnet "blinkern".

Jeg ser uansett veldig frem til banekjøring og vet at det kommer til å være veldig lærerikt. Først å fremst lærerikt, dernest morsomt.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av detvarvondtdet »

Snikendeugle skrev:Jeg kan ikke anbefale denne nok heller for alle som ikke har sett den:
Twist of the Wrist II. Du vil være enda mer forberedt etter å ha sett denne :)
Det hjelper mye på kjøringen din når du vet hvordan ting virkelig fungerer og får det illustrert på brukbare måter. Det har ihvertfall gjort det for meg og min kjøring.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vr-Wqs37Ug4[/video]


Supert! Ser den nå.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av KydeX »

Snikendeugle skrev:Jeg kan ikke anbefale denne nok heller for alle som ikke har sett den:
Twist of the Wrist II. Du vil være enda mer forberedt etter å ha sett denne :)
Det hjelper mye på kjøringen din når du vet hvordan ting virkelig fungerer og får det illustrert på brukbare måter. Det har ihvertfall gjort det for meg og min kjøring.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Vr-Wqs37Ug4[/video]
+1 på den.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av norse900 »

detvarvondtdet skrev:

... Et annen element er at jeg har har kjørt bil i 18 år, så jeg har ikke trengt noe tid på å lære meg trafikkreglene...
Hadde også kjørt mange år, og det snedige er at de feilene jeg fikk på teori-prøven var fordi jeg vurderte situasjonen fra bilistens side... Heldigvis var det ikke mange feilene, og jeg er heller ikke alene om å ha tråkket i den "fella". :lol

Nå har jeg byttet ut bilen med sykkel, så nå har vi bare "kone-bil" :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av katana_king »

Kjørte også på Trøgstad i fjor. Veldig artig dag, der man fikk teste litt fart i svinger. Hadde sett for meg myyye større bane (noe ala GP). Denne hadde vel lengste strekke på under 80 meter. Var veldig lærerikt får man også si. Øvde på svingteknikk, brems i sving, se-teknikk i sving og mye sånne grunnleggende ting (grunnleggende ifrt hva man bør kunne i det lange løp, ikke grunnleggende i MC lappen-progresjonen).

Lærte vel at en sykkel kan ha langt større fart gjennom en sving enn det jeg trodde :)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av detvarvondtdet »

norse900 skrev:
detvarvondtdet skrev:

... Et annen element er at jeg har har kjørt bil i 18 år, så jeg har ikke trengt noe tid på å lære meg trafikkreglene...
Hadde også kjørt mange år, og det snedige er at de feilene jeg fikk på teori-prøven var fordi jeg vurderte situasjonen fra bilistens side... Heldigvis var det ikke mange feilene, og jeg er heller ikke alene om å ha tråkket i den "fella". :lol
:knegg

Tenkte faktisk en del på dette selv når jeg begynte å lese teorien. Skjønte fort at jeg måtte slutte å tenke som en "bilist" :). Tror jeg hadde veldig flaks på Teoriprøven også. Fikk litt dårligere tid en antatt til å ta Teoriprøven. Fikk litt kort varsel fra kjørelæreren om når jeg skulle ha første kjøretime. Måtte fyke ned på trafikkstasjonen i Lillestrøm i lunsjpausen min, trekke kølapp og løpe inn og avlegge prøven. Brukte 14 minutter og trodde at det skulle gå åt skogen. Så for meg 14 dagers karantene og utsettelse av hele kjøreopplæringen...

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av detvarvondtdet »

katana_king skrev:Kjørte også på Trøgstad i fjor. Veldig artig dag, der man fikk teste litt fart i svinger. Hadde sett for meg myyye større bane (noe ala GP). Denne hadde vel lengste strekke på under 80 meter. Var veldig lærerikt får man også si. Øvde på svingteknikk, brems i sving, se-teknikk i sving og mye sånne grunnleggende ting (grunnleggende ifrt hva man bør kunne i det lange løp, ikke grunnleggende i MC lappen-progresjonen).

Lærte vel at en sykkel kan ha langt større fart gjennom en sving enn det jeg trodde :)

Artig :D . Gleder meg til Fredagen nå. Jeg kjenner til banen da jeg har kjørt forbi den mang en gang. Stusset litt over at banen brukes til sikkerhetskjøringen, men den er vel mer en stor nok til å trene på det man skal.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: sikkerhetskjøring på bane. Erfaringer?

Legg inn av Isbilen »

Kos deg! Var beste delen av hele kjøreopplæringen, den dagen på Trøgstad, synes jeg :D
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Svar