Erfaringer med tung cruiser?
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Erfaringer med tung cruiser?
Hei.
Jeg har ekstremt lyst på en tung cruiser!! I dag har jeg prøvekjørt en Yamaha Dragstar 1100. Den var helt rå å kjøre. Godt pådrag og svevde fint bortover veien. Desverre virket den veldig hard på litt dårlig vei. Det var ganske harde slag som plantet seg oppover ryggen. Er det noen som har erfaringer med denne eller lignende type sykler? Finnes det seter man kan kjøpe som demper bedre, eller går det an å gjøre noe med selve dempingen på sykkelen?
Også: Dersom det er noen i Oslo-området som har en cruiser, så kunne jeg veldig veldig gjerne ha tenkt meg å prøvekjøre litt forskjellige sykler for å finne ut av hva som er riktig sykkel for meg . Er det noen som kunne tenkt seg å låne bort sykkelen sin en times tid en dag?
Jeg har ekstremt lyst på en tung cruiser!! I dag har jeg prøvekjørt en Yamaha Dragstar 1100. Den var helt rå å kjøre. Godt pådrag og svevde fint bortover veien. Desverre virket den veldig hard på litt dårlig vei. Det var ganske harde slag som plantet seg oppover ryggen. Er det noen som har erfaringer med denne eller lignende type sykler? Finnes det seter man kan kjøpe som demper bedre, eller går det an å gjøre noe med selve dempingen på sykkelen?
Også: Dersom det er noen i Oslo-området som har en cruiser, så kunne jeg veldig veldig gjerne ha tenkt meg å prøvekjøre litt forskjellige sykler for å finne ut av hva som er riktig sykkel for meg . Er det noen som kunne tenkt seg å låne bort sykkelen sin en times tid en dag?
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Det finnes garantert annen fjæring å kjøpe på nettet, jeg byttet til Progressive 412 på min Honda Shadow da de gamle var helt slutt som kan hjelpe mot sånne ting.
Re: Erfaringer med tung cruiser?
De fleste har vel justerbare dempere, eller...? Min HD softail føles "akkurat passe" uten at jeg har justert demperne noe.
Med stage 1 kit og litt luftigere eksos drar den mer en godt nok for meg.
mvh
Med stage 1 kit og litt luftigere eksos drar den mer en godt nok for meg.
mvh
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Hei!! Har kjørt Drag Star 1100a i noen år nå, 2000 mod. Da jeg kjøpte den var demperen bak moden for bytte. Nå er den utstyrt med en lett justerbar demper fra Willbers, og den funker flott, Kjører både med og uten passasjer/oppakning. Orginalsetet synes jeg meget komfortabelt, kan kjøre dagsturer på 50-60 mil uten ubehag. Jeg er ikke blant de største/tyngste (170x70) så det spiller vel også inn. Alt i alt en sykkel jeg kan anbefale for cruiser interreserte.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Å si jeg har erfaring er kanskje å ta i, men jeg har nå eid å kjørt en Yamaha XVS 1300 (V-Star 1300) siden fjord sommer og det er en sykkel jeg elsker. Om denne er stiv i forhold til andre sykler i samme sjanger vet jeg ikek da erfaringsgrunnlaget med andre sykler ikke er veldig stort med tanke på at dette er min første sykkel.Petterh skrev:Hei.
Jeg har ekstremt lyst på en tung cruiser!! I dag har jeg prøvekjørt en Yamaha Dragstar 1100. Den var helt rå å kjøre. Godt pådrag og svevde fint bortover veien. Desverre virket den veldig hard på litt dårlig vei. Det var ganske harde slag som plantet seg oppover ryggen. Er det noen som har erfaringer med denne eller lignende type sykler? Finnes det seter man kan kjøpe som demper bedre, eller går det an å gjøre noe med selve dempingen på sykkelen?
Også: Dersom det er noen i Oslo-området som har en cruiser, så kunne jeg veldig veldig gjerne ha tenkt meg å prøvekjøre litt forskjellige sykler for å finne ut av hva som er riktig sykkel for meg . Er det noen som kunne tenkt seg å låne bort sykkelen sin en times tid en dag?
Du kan gjerne få prøve min sykkel hvis du tar meg med på en liten øvekjøringsrunde (har ikke lappen i boks før ut i juni).
Jeg har også kjørt en nyere Harley 1450cc og denne Harleyen virket mye slappere enn min og det sa Harley eieren selv også etter en prøvekjøring.
Så hvis du vil prøve min en runde (mot at jeg får være med ved å kjøre bak/forran deg med din sykkel så er jeg klar. :)
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Jeg har lest litt rundt nå, og også funnet gamle tråder her på forumet fra noen år tilbake ang. 1999 Dragstar 1100. Inntrykket jeg får er at det er bunnsolide sykler, trygge og gode. Noe prakkete å skifte oljefilter på, men men .
Slik jeg opplevde sykkelen virker som har mer med fjæringen å gjøre enn selve setet. Jeg her en stor kar på 196cm og ca 125kg. Det kan da være at jeg "bunnet" fjæringen. Så om den strammes (dersom det holder), eller jeg får montert på en stivere fjær, så vil sykkelen oppleves mykere og mer behagelig. Er jeg inne på noe her, tro? Skal prøvekjøre en neste uke også, så da får jeg sammenlignet litt :-)
Til Bjerknez: Tusen takk for tilbudet. Dessverre er Fredrikstad litt langt unna - i alle fall for øyeblikket. Veldig travle dager. Jeg kan jo ta kontakt om jeg skal nedover den veien i løpet av sommeren, for det hadde jo vært moro :-)
Slik jeg opplevde sykkelen virker som har mer med fjæringen å gjøre enn selve setet. Jeg her en stor kar på 196cm og ca 125kg. Det kan da være at jeg "bunnet" fjæringen. Så om den strammes (dersom det holder), eller jeg får montert på en stivere fjær, så vil sykkelen oppleves mykere og mer behagelig. Er jeg inne på noe her, tro? Skal prøvekjøre en neste uke også, så da får jeg sammenlignet litt :-)
Til Bjerknez: Tusen takk for tilbudet. Dessverre er Fredrikstad litt langt unna - i alle fall for øyeblikket. Veldig travle dager. Jeg kan jo ta kontakt om jeg skal nedover den veien i løpet av sommeren, for det hadde jo vært moro :-)
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Petterh skrev:Jeg har lest litt rundt nå, og også funnet gamle tråder her på forumet fra noen år tilbake ang. 1999 Dragstar 1100. Inntrykket jeg får er at det er bunnsolide sykler, trygge og gode. Noe prakkete å skifte oljefilter på, men men .
Slik jeg opplevde sykkelen virker som har mer med fjæringen å gjøre enn selve setet. Jeg her en stor kar på 196cm og ca 125kg. Det kan da være at jeg "bunnet" fjæringen. Så om den strammes (dersom det holder), eller jeg får montert på en stivere fjær, så vil sykkelen oppleves mykere og mer behagelig. Er jeg inne på noe her, tro? Skal prøvekjøre en neste uke også, så da får jeg sammenlignet litt :-)
Til Bjerknez: Tusen takk for tilbudet. Dessverre er Fredrikstad litt langt unna - i alle fall for øyeblikket. Veldig travle dager. Jeg kan jo ta kontakt om jeg skal nedover den veien i løpet av sommeren, for det hadde jo vært moro :-)
Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Tjukken :)
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Harley? Jeg har prøvesittet en HD Softtail '96 mod på LazyBoyz. Satt veldig fint på den, men har aldri prøvekjørt en. Det hadde vært inmari kult med Harley, men de koster jo vanligvis litt mer å kjøpe inn...Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Må nok bare prøvekjøre litt forskjellig og sammenligne.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Jeg har riktig nok bare kjørt EN Harley, men i mitt hode etter min noe snevre erfaring så er Harley litt oppskrytt. jeg synes min sykkel virker mer "sammenskrudd" og den er også ganske mye "sprekere" rent motormessig. Harley er jo litt kult må jeg innrømme, men det blir kun fordi det heter harley.Petterh skrev:Harley? Jeg har prøvesittet en HD Softtail '96 mod på LazyBoyz. Satt veldig fint på den, men har aldri prøvekjørt en. Det hadde vært inmari kult med Harley, men de koster jo vanligvis litt mer å kjøpe inn...Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Må nok bare prøvekjøre litt forskjellig og sammenligne.
"Victory" har jeg også sett har noen knalltøffe cruisere, men disse er nok også ganske dyre vil jeg tro.
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Petterh skrev:Harley? Jeg har prøvesittet en HD Softtail '96 mod på LazyBoyz. Satt veldig fint på den, men har aldri prøvekjørt en. Det hadde vært inmari kult med Harley, men de koster jo vanligvis litt mer å kjøpe inn...Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Må nok bare prøvekjøre litt forskjellig og sammenligne.
Den jeg kjøpte kanskje?
Jeg kjøpte jo en 96 Softail custom på Lazy boyz.........
Tjukken :)
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Bjerknez skrev:Jeg har riktig nok bare kjørt EN Harley, men i mitt hode etter min noe snevre erfaring så er Harley litt oppskrytt. jeg synes min sykkel virker mer "sammenskrudd" og den er også ganske mye "sprekere" rent motormessig. Harley er jo litt kult må jeg innrømme, men det blir kun fordi det heter harley.Petterh skrev:Harley? Jeg har prøvesittet en HD Softtail '96 mod på LazyBoyz. Satt veldig fint på den, men har aldri prøvekjørt en. Det hadde vært inmari kult med Harley, men de koster jo vanligvis litt mer å kjøpe inn...Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Må nok bare prøvekjøre litt forskjellig og sammenligne.
"Victory" har jeg også sett har noen knalltøffe cruisere, men disse er nok også ganske dyre vil jeg tro.
Er jo ikke sykkel for og kjøre fort, er jo en cruiser.
Men det med sammenskrudd. Snakket med endel, dem sammenligner da gjerne en 80-90 tallas harley med 2012-13 Honda/yamaha.
Og endel harley folk trur jo det er bra og skru sykkelen helt fraværandre og i sammen igjen. Hver eneste vinter. Samtidig som demikke vet forskjell på metric og tomme verktøy.
Og gjerne 4-5 tomler pr hånd.
Så endel eldre sykler er rett og slet i hjel skrudde.
Selv min ser jeg tidligre eier har surra med metric verktøy. Med dertil problemer på skruehoder.
Men min ser bra ut ellers, og ikke for ille skrudd på.
Men jeg har tidligre hatt Yamaha, og liker de syklene også. Og en god kammerat har en fin CBR1000, flott sykkel.
Tjukken :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Du har rett i at dette ikke er sykler for å kjøre fort med, men aksellerasjonen og bunndraget er nå litt viktig synes jeg da.Tjukken skrev:Bjerknez skrev:Jeg har riktig nok bare kjørt EN Harley, men i mitt hode etter min noe snevre erfaring så er Harley litt oppskrytt. jeg synes min sykkel virker mer "sammenskrudd" og den er også ganske mye "sprekere" rent motormessig. Harley er jo litt kult må jeg innrømme, men det blir kun fordi det heter harley.Petterh skrev:Harley? Jeg har prøvesittet en HD Softtail '96 mod på LazyBoyz. Satt veldig fint på den, men har aldri prøvekjørt en. Det hadde vært inmari kult med Harley, men de koster jo vanligvis litt mer å kjøpe inn...Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Må nok bare prøvekjøre litt forskjellig og sammenligne.
"Victory" har jeg også sett har noen knalltøffe cruisere, men disse er nok også ganske dyre vil jeg tro.
Er jo ikke sykkel for og kjøre fort, er jo en cruiser.
Men det med sammenskrudd. Snakket med endel, dem sammenligner da gjerne en 80-90 tallas harley med 2012-13 Honda/yamaha.
Og endel harley folk trur jo det er bra og skru sykkelen helt fraværandre og i sammen igjen. Hver eneste vinter. Samtidig som demikke vet forskjell på metric og tomme verktøy.
Og gjerne 4-5 tomler pr hånd.
Så endel eldre sykler er rett og slet i hjel skrudde.
Selv min ser jeg tidligre eier har surra med metric verktøy. Med dertil problemer på skruehoder.
Men min ser bra ut ellers, og ikke for ille skrudd på.
Men jeg har tidligre hatt Yamaha, og liker de syklene også. Og en god kammerat har en fin CBR1000, flott sykkel.
Harley'en jeg kjørte var forøvrig en 2006mod. Litt flere hester, samt 150cc ekstra, men vesentlig treigere med tanke på aksellerasjon. Men for guds skyld, Harley er jo også flotte sykler. Jeg har nok bare ikke fortstått "greia" ennå. Man kjøper seg inn i et enormt stort nettverk, men bortsett fra det så ser jeg ikke helt poenget.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Sv: Erfaringer med tung cruiser?
Jeg vil sammenligne HD med amerikanske biler. Masse sjel, men ikke alltid like fornuftig. Jeg har hatt flere amerikanere (sånne med V8), og kjørt litt HD, og de har en ting felles. De er alle skapt for å kjøre rett frem på cruisekontroll.Bjerknez skrev:Du har rett i at dette ikke er sykler for å kjøre fort med, men aksellerasjonen og bunndraget er nå litt viktig synes jeg da.Tjukken skrev:Bjerknez skrev:Jeg har riktig nok bare kjørt EN Harley, men i mitt hode etter min noe snevre erfaring så er Harley litt oppskrytt. jeg synes min sykkel virker mer "sammenskrudd" og den er også ganske mye "sprekere" rent motormessig. Harley er jo litt kult må jeg innrømme, men det blir kun fordi det heter harley.Petterh skrev:Harley? Jeg har prøvesittet en HD Softtail '96 mod på LazyBoyz. Satt veldig fint på den, men har aldri prøvekjørt en. Det hadde vært inmari kult med Harley, men de koster jo vanligvis litt mer å kjøpe inn...Da er vi ganske like med tanke på størrelse.
Min erfaring av Softail er att den takler folk på vår størrelse veldig fint. Min er en 96 modell, men har holdt seg bra.
Husker XT`n jeg hadde for 10 årsiden, begynte og virke "gyngete" når jeg solgte den. Kjøper merket ingen ting til det.
Så det er godt mulig det er demperne på den du prøvde. Og att vår størrelse gjør att vi merker slikt tidligere en mindre folk.
Må nok bare prøvekjøre litt forskjellig og sammenligne.
"Victory" har jeg også sett har noen knalltøffe cruisere, men disse er nok også ganske dyre vil jeg tro.
Er jo ikke sykkel for og kjøre fort, er jo en cruiser.
Men det med sammenskrudd. Snakket med endel, dem sammenligner da gjerne en 80-90 tallas harley med 2012-13 Honda/yamaha.
Og endel harley folk trur jo det er bra og skru sykkelen helt fraværandre og i sammen igjen. Hver eneste vinter. Samtidig som demikke vet forskjell på metric og tomme verktøy.
Og gjerne 4-5 tomler pr hånd.
Så endel eldre sykler er rett og slet i hjel skrudde.
Selv min ser jeg tidligre eier har surra med metric verktøy. Med dertil problemer på skruehoder.
Men min ser bra ut ellers, og ikke for ille skrudd på.
Men jeg har tidligre hatt Yamaha, og liker de syklene også. Og en god kammerat har en fin CBR1000, flott sykkel.
Harley'en jeg kjørte var forøvrig en 2006mod. Litt flere hester, samt 150cc ekstra, men vesentlig treigere med tanke på aksellerasjon. Men for guds skyld, Harley er jo også flotte sykler. Jeg har nok bare ikke fortstått "greia" ennå. Man kjøper seg inn i et enormt stort nettverk, men bortsett fra det så ser jeg ikke helt poenget.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Det går fint å kjøre litt aktivt med en Harley så lenge veien ikke er altfor svingete, og bunndraget UT av svingen er absolutt ikke å forakte med litt "godlyd" på kjøpet.
mvh
mvh
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Erfaringer med tung cruiser?
Hvorfor en tung cruiser, når det finnes lettere alternativer