Strømtom Harley
Strømtom Harley
Jaja
I går etter besøk av en god kammerat. Måtte jeg låne startboosteren hans for og få liv i sykkelen.
Litt rart men starta og gikk fint.
Men etter noen mil kutta speedometeret og triptelleren ut.
Stussa fælt da ja.
Så smalt det og braka skikkelig, og da mener jeg skikkelig.
Og den stoppa på motorveien. Prøvde og starte men ikke antydning.
Da var det bare og dytte den 300 kg tunge sykkelen. Men jagu selv litt sent på kvelden var det flere som stoppet for og hjelpe.
Dog ingen mc som stoppa.... Men helt hva kan en hjelpe fra en mc.
Prøvde startkabler også, sykkelen gikk så lenge den var tilkoblet bilen. Men tok vi av kablene, så gikk den bare en liten stund og smalt til stopp.
I dag stakk jeg og kjøpte ett biltema batteri, fikk liv i Harleyen og fikk kjørt den siste biten hjem.
Målte batteriet med motoren i gang på litt høyt tomgang. 11.8 volt
Det vil si att den ikke lader
Står nå til lading med en liten mc lader, tenkte og senere og få ladet opp orginal batteriet.
Irriterende, regner med att generatoren enten må skiftes eller overhales.
Er det noen som har erfaring med det? Noe en kan gjøre selv? Tenkte uansett på mandag og ringe verkstedet.
Har ikke hatt sykkelen så lenge, så kan hende jeg får litt på brukt mc kjøp garanti.
I går etter besøk av en god kammerat. Måtte jeg låne startboosteren hans for og få liv i sykkelen.
Litt rart men starta og gikk fint.
Men etter noen mil kutta speedometeret og triptelleren ut.
Stussa fælt da ja.
Så smalt det og braka skikkelig, og da mener jeg skikkelig.
Og den stoppa på motorveien. Prøvde og starte men ikke antydning.
Da var det bare og dytte den 300 kg tunge sykkelen. Men jagu selv litt sent på kvelden var det flere som stoppet for og hjelpe.
Dog ingen mc som stoppa.... Men helt hva kan en hjelpe fra en mc.
Prøvde startkabler også, sykkelen gikk så lenge den var tilkoblet bilen. Men tok vi av kablene, så gikk den bare en liten stund og smalt til stopp.
I dag stakk jeg og kjøpte ett biltema batteri, fikk liv i Harleyen og fikk kjørt den siste biten hjem.
Målte batteriet med motoren i gang på litt høyt tomgang. 11.8 volt
Det vil si att den ikke lader
Står nå til lading med en liten mc lader, tenkte og senere og få ladet opp orginal batteriet.
Irriterende, regner med att generatoren enten må skiftes eller overhales.
Er det noen som har erfaring med det? Noe en kan gjøre selv? Tenkte uansett på mandag og ringe verkstedet.
Har ikke hatt sykkelen så lenge, så kan hende jeg får litt på brukt mc kjøp garanti.
Tjukken :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Strømtom Harley
Hei Tjukken.
Det kan nok hende at generatoren er havarert, men det kan jo være så enkelt som dårlig kontakt en plass eller ei brent sikring.
Mål spenninga med tenninga av og med motor på tomgang.
Om du måler høyere spenning på tomgang kan du se bort fra mine forslag.
Ladespenninga skal vel ideelt være 13,8V.
Det kan nok hende at generatoren er havarert, men det kan jo være så enkelt som dårlig kontakt en plass eller ei brent sikring.
Mål spenninga med tenninga av og med motor på tomgang.
Om du måler høyere spenning på tomgang kan du se bort fra mine forslag.
Ladespenninga skal vel ideelt være 13,8V.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Strømtom Harley
Skal sjekke litt etterpå, men vil lade det nye batteriet nok til att den klarer og starte sykkelen uten bruk av booster.
Da blir det enklere og måle.
Ja kan jo hende det er en sikring, tenkte ikke på det. Bør vel og sjekke kabler og kontakter.
For uansett hva en mener om Harley, så rister den jo noe mere en japanske sykler
Da blir det enklere og måle.
Ja kan jo hende det er en sikring, tenkte ikke på det. Bør vel og sjekke kabler og kontakter.
For uansett hva en mener om Harley, så rister den jo noe mere en japanske sykler
Tjukken :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Strømtom Harley
Ta nå å få slengt inn noen bilder av sykkelen etterhvert
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Strømtom Harley
ja det kan jeg gjøre.Jompa skrev:Ta nå å få slengt inn noen bilder av sykkelen etterhvert
Har ikke de beste bildene enda. Me kan legge ut ett eller to
Tjukken :)
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Strømtom Harley
Jeg kjøpte en dele sykkel (xj900) forrige uke, denne hadde samme symptomer som det du beskriver.
For å få start måtte vi bruke startkabler for å starte.
Den fusket og ville ikke gå i det hele tatt på tomgang og ladespenning under 12V.
Koblet ut batteriet og brukte startkabler fra et bilbatteri og sykkelen gikk normalt, ladespenningen ble ca 14V. :-)
Skiftet batteri og alt virker OK.
Sannsynlig var det en celle i batteriet som var kortsluttet.
Sjekk ladespenning med et batteri som du vet er OK før du går i gang med å skifte generator.
For å få start måtte vi bruke startkabler for å starte.
Den fusket og ville ikke gå i det hele tatt på tomgang og ladespenning under 12V.
Koblet ut batteriet og brukte startkabler fra et bilbatteri og sykkelen gikk normalt, ladespenningen ble ca 14V. :-)
Skiftet batteri og alt virker OK.
Sannsynlig var det en celle i batteriet som var kortsluttet.
Sjekk ladespenning med et batteri som du vet er OK før du går i gang med å skifte generator.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Strømtom Harley
Det blir nok ikke helt det samme.omaas skrev:Jeg kjøpte en dele sykkel (xj900) forrige uke, denne hadde samme symptomer som det du beskriver.
For å få start måtte vi bruke startkabler for å starte.
Den fusket og ville ikke gå i det hele tatt på tomgang og ladespenning under 12V.
Koblet ut batteriet og brukte startkabler fra et bilbatteri og sykkelen gikk normalt, ladespenningen ble ca 14V. :-)
Skiftet batteri og alt virker OK.
Sannsynlig var det en celle i batteriet som var kortsluttet.
Sjekk ladespenning med et batteri som du vet er OK før du går i gang med å skifte generator.
Denne Harleyen lader nok ikke i det hele tatt. Den gikk til det ikke lenger var gnist på pluggene, og stoppet med et brak. Braket kan komme av at varmt eksosanlegg fikk påfyll av ubrent bensingass.
Men symptomene på XJn din rimer bra med det du beskriver.
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Strømtom Harley
Hvilken årsmodell er Softailen din? Antagelig regulatoren som ligger foran motoren din som er gåen, og er enkel å bytte. Men mål ut fra alternatoren først. Sjekk først med diodetesteren på multimetert at statoren ikke har overslag til gods. Er dette ok, tar du av kontakten til regulatoren på venstre side i forkant av motoren. Mål mellom de to stikkene, og du bør ligge på en plass mellom 15-20 V AC pr. 1000 omdr. Måler denne bra, kan du gå ut i fra at regulator må byttes. Sjekk først den ene ledningen som går fra regulator til batteri. Sitter det en 30A sikring på denne ledningen, sjekk også denne.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Strømtom Harley
HD har en regulator som ofte står midt i vannspruten for forhjulet, og følgelig ikke har så lang livslengde. Kjent svakhet. Mulig den også havarerer hvis noen har kjørt med dårlig batteri. Har vært med å trillet 86' Softtail på våren med defekt regulator, ja. Men det er 23 år siden...Bikes4life skrev:Hvilken årsmodell er Softailen din? Antagelig regulatoren som ligger foran motoren din som er gåen, og er enkel å bytte. Men mål ut fra alternatoren først. Sjekk først med diodetesteren på multimetert at statoren ikke har overslag til gods. Er dette ok, tar du av kontakten til regulatoren på venstre side i forkant av motoren. Mål mellom de to stikkene, og du bør ligge på en plass mellom 15-20 V AC pr. 1000 omdr. Måler denne bra, kan du gå ut i fra at regulator må byttes. Sjekk først den ene ledningen som går fra regulator til batteri. Sitter det en 30A sikring på denne ledningen, sjekk også denne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Strømtom Harley
Takk for tips
Det er en 96 modell
Jeg har i dag testet med ett helt nytt biltema batteri, ingen lading til den heller.
Forsøker nå og lade opp orginal batteriet.
Men siden det regner katter og bikjer nå, så trur jeg venter med og sjekke ut tipsene deres til i morra.
Vel noe nysgjerrig nå, mulig jeg løper ut og prøver om jeg kan finne en sikring....
Edit: må nok vente på bedre vær, så jeg får trilla ut av skjulet.
Ingen av sikringene jeg fant hadde røket men fant bare 4 stk 15a sikringer
Det er en 96 modell
Jeg har i dag testet med ett helt nytt biltema batteri, ingen lading til den heller.
Forsøker nå og lade opp orginal batteriet.
Men siden det regner katter og bikjer nå, så trur jeg venter med og sjekke ut tipsene deres til i morra.
Vel noe nysgjerrig nå, mulig jeg løper ut og prøver om jeg kan finne en sikring....
Edit: må nok vente på bedre vær, så jeg får trilla ut av skjulet.
Ingen av sikringene jeg fant hadde røket men fant bare 4 stk 15a sikringer
Tjukken :)
Re: Strømtom Harley
Det var en "duste feil".
Ladekabelen hadde løsna fra kabelskoen til sikringen.
Så nå er det fiksa og sykkelen lader godt :) Høyt turtal så fikk jeg 14.6V litt høyt men på normal turtal så gikk den i mellom 13.8V og 14.2V
Tjukken :)
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Strømtom Harley
Tjukken skrev:
Det var en "duste feil".
Ladekabelen hadde løsna fra kabelskoen til sikringen.
Så nå er det fiksa og sykkelen lader godt :) Høyt turtal så fikk jeg 14.6V litt høyt men på normal turtal så gikk den i mellom 13.8V og 14.2V
14.8V er perfekt for et utladet batteri, 14.4 på et fulladet :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Strømtom Harley
Kjellrf skrev:Tjukken skrev:
Det var en "duste feil".
Ladekabelen hadde løsna fra kabelskoen til sikringen.
Så nå er det fiksa og sykkelen lader godt :) Høyt turtal så fikk jeg 14.6V litt høyt men på normal turtal så gikk den i mellom 13.8V og 14.2V
14.8V er perfekt for et utladet batteri, 14.4 på et fulladet :)
Etter kjøretur i går. Så målte jeg 14.2 på tomgang Og 14.4 med pådrag.
Slår meg da til ro, og anser regulatoren som helt fin.
Tjukken :)
-
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 aug 2013, 19:26
- Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
- Sted: Østfold
Re: Strømtom Harley
Flott at du fikk liv i den igjen, både rimelig og enkel løsning er ikke å forakte!
Hilsen han i volvoen med startkabler.
Hilsen han i volvoen med startkabler.
Re: Strømtom Harley
MKH88 skrev:Flott at du fikk liv i den igjen, både rimelig og enkel løsning er ikke å forakte!
Hilsen han i volvoen med startkabler.
Takk for att du hjalp så godt :)
Tenkte når jeg fant feilen. Hadde jeg sett det, så hadde sykkelen fungert etter startkabelhjelpen din :)
Tjukken :)