MCsidens store samletråd om GPS
- Jon
- Innlegg: 13
- Registrert: 18 aug 2012, 09:55
- Motorsykkelen din: 2013 Yamaha XT1200 Z Super Tenere WC
- Sted: Grenland
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Jeg har gått til innkjøp av TomTom Rider. På min sykkel er vindskjermen montert på Touratech-feste med tilhørende "papegøye-stang". Perfekt for montering av GPS. ( det er vel det den strengt tatt er tenkt til også)
Har kjørt med den et par dager nå og er så langt veldig fornøyd. Funksjonen "svingete vei" fungerer utmerket, og fører meg på veier jeg ikke har tenkt på før, og som jeg antakeligvis ikke ville kommet til å kjørt dersom ikke GPS`en hadde gjort meg oppmerksom på de.
Lyden får jeg på øret via Scala Rider G9 og det fungerer greit. Ikke spesielt god lydkvalitet på stemmene, men det går. Telefonen har jeg også koplet opp via TomTom`en så nå ser jeg hvem som ringer, og kan ringe ut ved å taste rett på GPS-skjermen. Kjekt!
En annen funksjon jeg også liker svært godt er kjørelogg. Den registrerer blandt annet hvor langt du har kjørt i dag, snitthastighet, maks hastighet, kjøretid osv. Kjekt på lengre turer der man fort mister oversikten over antall kjørte kilometer. Du kan bla tilbake til tidligere dager. Vet ikke hvor langt tilbake den husker, da jeg kun har hatt den et par dager.
Det eneste negative om selve TomTom Rider jeg kan komme på er at det er litt vanskelig å se kartet dersom sola står rett inn på skjermen. For meg som har litt pølsefingre så kan det også være litt knotete å treffe de rette tastene når jeg har hansker på.
Jeg har koplet strømmen med sigarettennerplugg til uttak i "dashbordet". Det er ikke en god løsning, da den pluggen jeg har stadig vibrerer ut av hullet, og kutter strømmen. En midlertidig løsning har blitt en tannpirker som er tredd ned sammen med pluggen slik at den er låst. Jeg må få koplet det opp permanent, men er usikker på hvordan og hvor jeg skal kople meg til
Enheten slår seg forøvrig av og på sammen med tenninga, og husker hvor den var og hva den gjorde når strømmen ble brutt, slik at alt er i orden når strømmen kommer tilbake.
En annen ting som jeg har tatt meg selv i et par ganger allerede, det er at det er fort gjort å bli litt "oppslukt" av skjermen, og at fokuset på veien blir noe mindre. Min er festet såpass høyt at jeg ikke må flytte blikket mye mellom vei og GPS, men allikevel...jeg må skjerpe meg der. Regner med at det går seg litt til etterhvert også når jeg har hatt den en stund. Da er det vel ikke like spennende lenger
Men, alt i alt, veldig fornøyd, og kan virkelig anbefale TomTom Rider
Kjøpte den på Expert for 2890,-
Her er vidunderet montert på sykkelen:
Har kjørt med den et par dager nå og er så langt veldig fornøyd. Funksjonen "svingete vei" fungerer utmerket, og fører meg på veier jeg ikke har tenkt på før, og som jeg antakeligvis ikke ville kommet til å kjørt dersom ikke GPS`en hadde gjort meg oppmerksom på de.
Lyden får jeg på øret via Scala Rider G9 og det fungerer greit. Ikke spesielt god lydkvalitet på stemmene, men det går. Telefonen har jeg også koplet opp via TomTom`en så nå ser jeg hvem som ringer, og kan ringe ut ved å taste rett på GPS-skjermen. Kjekt!
En annen funksjon jeg også liker svært godt er kjørelogg. Den registrerer blandt annet hvor langt du har kjørt i dag, snitthastighet, maks hastighet, kjøretid osv. Kjekt på lengre turer der man fort mister oversikten over antall kjørte kilometer. Du kan bla tilbake til tidligere dager. Vet ikke hvor langt tilbake den husker, da jeg kun har hatt den et par dager.
Det eneste negative om selve TomTom Rider jeg kan komme på er at det er litt vanskelig å se kartet dersom sola står rett inn på skjermen. For meg som har litt pølsefingre så kan det også være litt knotete å treffe de rette tastene når jeg har hansker på.
Jeg har koplet strømmen med sigarettennerplugg til uttak i "dashbordet". Det er ikke en god løsning, da den pluggen jeg har stadig vibrerer ut av hullet, og kutter strømmen. En midlertidig løsning har blitt en tannpirker som er tredd ned sammen med pluggen slik at den er låst. Jeg må få koplet det opp permanent, men er usikker på hvordan og hvor jeg skal kople meg til
Enheten slår seg forøvrig av og på sammen med tenninga, og husker hvor den var og hva den gjorde når strømmen ble brutt, slik at alt er i orden når strømmen kommer tilbake.
En annen ting som jeg har tatt meg selv i et par ganger allerede, det er at det er fort gjort å bli litt "oppslukt" av skjermen, og at fokuset på veien blir noe mindre. Min er festet såpass høyt at jeg ikke må flytte blikket mye mellom vei og GPS, men allikevel...jeg må skjerpe meg der. Regner med at det går seg litt til etterhvert også når jeg har hatt den en stund. Da er det vel ikke like spennende lenger
Men, alt i alt, veldig fornøyd, og kan virkelig anbefale TomTom Rider
Kjøpte den på Expert for 2890,-
Her er vidunderet montert på sykkelen:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kjørelengde
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.
2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.
2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Jeg kjøpte akkurat samme for litt siden. Det jeg gjorde på BMW'n var å gå inn med GPS kabelen BAK strømuttaket, og koble permanent. Nå var det akkurat det samme forrige eier av sykkelen også hadde tenkt, for hos meg var alt klargjort med kabelsko osv. Da slipper du den kontakten som rister løs, og alle andre bekymringer med ledningen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MCsidens store samletråd om GPS
På BMW kan du koble GPS rett på canbus med denne pluggen http://www.nippynormans.com/products/f6 ... anbuszu660.SuperMorten skrev:Jeg kjøpte akkurat samme for litt siden. Det jeg gjorde på BMW'n var å gå inn med GPS kabelen BAK strømuttaket, og koble permanent. Nå var det akkurat det samme forrige eier av sykkelen også hadde tenkt, for hos meg var alt klargjort med kabelsko osv. Da slipper du den kontakten som rister løs, og alle andre bekymringer med ledningen.
Bruker den selv.
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Oftest er utstyr rimeligere i utlandet. men denne kabelen er nok et av unntakene som bekrefter regelen.Bergen skrev:På BMW kan du koble GPS rett på canbus med denne pluggen http://www.nippynormans.com/products/f6 ... anbuszu660.SuperMorten skrev:Jeg kjøpte akkurat samme for litt siden. Det jeg gjorde på BMW'n var å gå inn med GPS kabelen BAK strømuttaket, og koble permanent. Nå var det akkurat det samme forrige eier av sykkelen også hadde tenkt, for hos meg var alt klargjort med kabelsko osv. Da slipper du den kontakten som rister løs, og alle andre bekymringer med ledningen.
Bruker den selv.
Speed MC i Sandefjord feks har den oftest på lager. Sist jeg kjøpte en slik mener jeg å huske den kosta ca en hundrelapp.
- Jon
- Innlegg: 13
- Registrert: 18 aug 2012, 09:55
- Motorsykkelen din: 2013 Yamaha XT1200 Z Super Tenere WC
- Sted: Grenland
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Ja, jeg så litt på det, men ledningene til strømuttaket er støpt inn i godset, slik at jeg får ikke koplet til noe mer der. Da må jeg i så fall klippe ledningene og skjøte på...og det synes jeg er litt skummeltSuperMorten skrev:Jeg kjøpte akkurat samme for litt siden. Det jeg gjorde på BMW'n var å gå inn med GPS kabelen BAK strømuttaket, og koble permanent. Nå var det akkurat det samme forrige eier av sykkelen også hadde tenkt, for hos meg var alt klargjort med kabelsko osv. Da slipper du den kontakten som rister løs, og alle andre bekymringer med ledningen.
Noen som vet om noe slikt finnes til Yamaha også eller...?Bergen skrev: På BMW kan du koble GPS rett på canbus med denne pluggen http://www.nippynormans.com/products/f6 ... anbuszu660.
Bruker den selv.
Kjørelengde
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.
2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.
2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Det med tastene må jeg bare si meg enig i, selve touch-funksjonen er i seg selv "hanske-vennlig", men det er ikke helt enkelt å gjøre noe særlig fornuftig med hansker på likevel.Jon skrev:
Det eneste negative om selve TomTom Rider jeg kan komme på er at det er litt vanskelig å se kartet dersom sola står rett inn på skjermen. For meg som har litt pølsefingre så kan det også være litt knotete å treffe de rette tastene når jeg har hansker på.
Men når det gjelder skjerm og lys, så lurer jeg på om du kanskje burde prøve å tilte den litt mer bakover, eller altså dra den til deg. Innsynsvinkel på skjerm er ganske god, så mulig det kan gi litt mindre refleksjoner. Jeg lar min være såpass "løs" i festet at jeg kan endre den litt underveis, men uten at den flytter seg selv (med mindre jeg treffer de aller største hullene, som din nye sykkel nok sluker betraktelig mer grasiøst)
Ellers kjører jeg den rett på batteri, så den slår seg på når jeg klikker den på plass. Hadde opprinnelig tenkt å ta den via tenning, men har kommet til at jeg er glad i å fikle og se på kartet når jeg tar mine små raster, og den bruker minimalt med strøm når batteri allerede er fullt. Men det blir jo en smaksak, du kan jo feks bruke en "strømstjeler" eventuelt i kombinasjon med et rele, om du vil unngå å klippe noe.
Hyggelig å se at flere setter pris på "svingete veier", det er jo helt genialt!
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Problemet her var at det ikke var mulig å skaffe slikt her på bjerget i vest :-) Da er internettet en god vennknutk skrev:Oftest er utstyr rimeligere i utlandet. men denne kabelen er nok et av unntakene som bekrefter regelen.Bergen skrev:På BMW kan du koble GPS rett på canbus med denne pluggen http://www.nippynormans.com/products/f6 ... anbuszu660.SuperMorten skrev:Jeg kjøpte akkurat samme for litt siden. Det jeg gjorde på BMW'n var å gå inn med GPS kabelen BAK strømuttaket, og koble permanent. Nå var det akkurat det samme forrige eier av sykkelen også hadde tenkt, for hos meg var alt klargjort med kabelsko osv. Da slipper du den kontakten som rister løs, og alle andre bekymringer med ledningen.
Bruker den selv.
Speed MC i Sandefjord feks har den oftest på lager. Sist jeg kjøpte en slik mener jeg å huske den kosta ca en hundrelapp.
Men liker helst å handle i Norge...
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Noen nye gode gps'er på vei eller er fremdeles 660LM det beste alternativet?
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
TomTom kom med en ny Ride i fjor, som har fått veldig bra omtale. Ellers er Zumo 340/350 også bra greier, det spørs helt hva du trenger av GPSen.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Garmin har nettopp lansert ny Zumo 590LM, men om den er bra er jo litt tidlig å si enda. Jeg har 660 selv, så det blir nok ikke kjøp på meg med det første.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: MCsidens store samletråd om GPS
KydeX skrev:Garmin har nettopp lansert ny Zumo 590LM, men om den er bra er jo litt tidlig å si enda. Jeg har 660 selv, så det blir nok ikke kjøp på meg med det første.
Har sansen for at 590ml er kompatibel med VIRB Elite..... Dog blir nok fort 660ml her tenker jeg
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Kjøpte en Zumo 500 for omlag 100.000 km siden. Fungerer utmerket!
Den har bare 2GB RAM så når jeg vil ha hele Europa med på tur må jeg laste kartene ned på et SD-kort.
Men nye Express ville ikke laste 2014.4, uten å oppgi annen grunn enn at den ikke ville (argh!).
Mapupdate fortalte meg at den ikke ville laste 2014.4 fordi et tidligere kart ikke var lastet. Hva enn nå det skulle betyr.
En epost til Garmin Norge gjorde at support der svarte "Har klarert et tidligere kart til deg". Dermed fikk jeg lastet ned de nye kartene til maskinen min, og brukte Mapinstall til å laste dem på SD-kortet.
Skal kjøre 2.200 km gjennom et uendelig antall motorveikryss neste uke. Å gjøre det uten GPS er et mareritt.
[TaSK]
Den har bare 2GB RAM så når jeg vil ha hele Europa med på tur må jeg laste kartene ned på et SD-kort.
Men nye Express ville ikke laste 2014.4, uten å oppgi annen grunn enn at den ikke ville (argh!).
Mapupdate fortalte meg at den ikke ville laste 2014.4 fordi et tidligere kart ikke var lastet. Hva enn nå det skulle betyr.
En epost til Garmin Norge gjorde at support der svarte "Har klarert et tidligere kart til deg". Dermed fikk jeg lastet ned de nye kartene til maskinen min, og brukte Mapinstall til å laste dem på SD-kortet.
Skal kjøre 2.200 km gjennom et uendelig antall motorveikryss neste uke. Å gjøre det uten GPS er et mareritt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Sted: Røros
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Hjelp!
Har nettopp montert Garmin 660lm på min Z1000SX. På hjelmen har jeg en nyanskaffet Interphone F5xt. Fungerer utmerket, men når jeg skal spille mp3-filer eller spotify fra min iphone 5S samtidig, så blir det bare skurring når "dama" i navi'n skal snakke.
Er det noen som kan hjelpe meg?
Har nettopp montert Garmin 660lm på min Z1000SX. På hjelmen har jeg en nyanskaffet Interphone F5xt. Fungerer utmerket, men når jeg skal spille mp3-filer eller spotify fra min iphone 5S samtidig, så blir det bare skurring når "dama" i navi'n skal snakke.
Er det noen som kan hjelpe meg?
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Sted: Telemark
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Har brukt TomTom Rider I år og er veldig fornøyd. Fungerer utmerket sammen med Tyre for ruteplanlegging. Støtter også kommunikasjon for de som har behov for det.
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Sted: Oslo
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Noen som har tips om en app som kan brukes som GPS-navigasjon samtidig som GPS-tracker?
Jeg bruker i dag en app som heter EveryTrail som GPS-tracker, men den slutter å tracke dersom jeg lukker den. Kan derfor ikke kombinere med navigasjonsapp..
Jeg bruker i dag en app som heter EveryTrail som GPS-tracker, men den slutter å tracke dersom jeg lukker den. Kan derfor ikke kombinere med navigasjonsapp..