MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av Myst »

Ikke akkurat ulykker, men kunne gått veldig galt:
http://www.dagbladet.no/2014/03/18/nyhe ... /32374225/

Vi lærer det meste om risiko og trygg kjøring i trafikken, men enkelte bilister lever dessverre i sin egen verden og skaper farlige situasjoner for oss. Noen ganger for dem selv også.

Jeg har ikke begynt å kjøre en gang og skremmes allerede av de farene som er der.
Kommer og går..

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svein2 »

Interaktivt kart over hvor trafikkulykker har skjedd i Norge 2007-2013.

http://www.glomdalen.no/nyheter/article7246033.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sprint »

http://www.h-avis.no/nyheter/fant-motor ... -1.8361810" onclick="window.open(this.href);return false;

Ta det rolig i starten av sesongen folkens,så alle kan få en flott sommer :-k
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nostalgic »

Jaja, da var tiden kommet for meg å gå i bakken. Er litt over 1 uke siden jeg endte i en ulykke nå.

Jeg kjørte på vei til skolen og midt i "rush"-timen og lanesplittet da naturligvis. Når jeg kom til et kryss som er kjent for å være skummelt var jeg veldig oppmerksom på en bil som stod og ventet på å bli sluppet inn på veien. Bilen ble sluppet inn og straks forsatte bilen over i motsatt kjørebane og dro da med meg på veien. Siden det ikke var biler i motgående retning skulle bilen kjøre rett over i andre kjørebane for deretter svinge inn til venstre 10-20m lenger ned i veien. Det kom ikke noe tegn i form av blinklys eller noe annet til at bilen skulle kjøre rett over kjørebanen og ho i bilen kan verken ha sett seg for eller tenkt noe særlig over situasjonen i det hele tatt. Jeg fikk beinet mellom bilen og sykkelen og gikk deretter i bakken. Jeg traff bilen ved det venstre forhjulet.
Bilde
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Holdt på å oppleve noe lignende selv på lørdag. Jeg kjørte helt vanlig, så var det en bil som tydeligvis ble sluppet ut av en parkering på andre sida av veien, så han spratt ut. Rakk heldigvis å bremse begge to. Fikk prøvd ABS'en, da. Var ikke mye hjerne som ble brukt. :P

Online
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-ulykker

Legg inn av poulet_cavalier »

Nostalgic skrev:Jaja, da var tiden kommet for meg å gå i bakken. Er litt over 1 uke siden jeg endte i en ulykke nå.

Jeg kjørte på vei til skolen og midt i "rush"-timen og lanesplittet da naturligvis. Når jeg kom til et kryss som er kjent for å være skummelt var jeg veldig oppmerksom på en bil som stod og ventet på å bli sluppet inn på veien. Bilen ble sluppet inn og straks forsatte bilen over i motsatt kjørebane og dro da med meg på veien. Siden det ikke var biler i motgående retning skulle bilen kjøre rett over i andre kjørebane for deretter svinge inn til venstre 10-20m lenger ned i veien. Det kom ikke noe tegn i form av blinklys eller noe annet til at bilen skulle kjøre rett over kjørebanen og ho i bilen kan verken ha sett seg for eller tenkt noe særlig over situasjonen i det hele tatt. Jeg fikk beinet mellom bilen og sykkelen og gikk deretter i bakken. Jeg traff bilen ved det venstre forhjulet.
Bilde
Når man lane-splitter er det viktig å passe ved kryss, av/påkjøringer, luker i køen som noen kan smette inn i, og dører som kan finne på å åpnes (om det står helt stille). Uansett vikeplikt eller skyld. Men det er jo lett å si...

Håper det gikk bra og ingen gips!
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Årets første alvorlige MC-ulykke i Møre og Romsdal (så vidt jeg vet) i daghttp://www.nrk.no/mr/motorsykkel-kjorte ... 1.11643666 Ikke lett å se hva slags sykkel dette var før smellen i fjellveggen.

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: MC-ulykker

Legg inn av Kimshans »

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article7270764.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Glatte bilpedaler i Porsgrunn :-) Godt det tydeligvis har gått bra med han på tohjulingen.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jacobsen »

MC-fører skled på løs grus:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7281560.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

poulet_cavalier skrev:
Nostalgic skrev:Jaja, da var tiden kommet for meg å gå i bakken. Er litt over 1 uke siden jeg endte i en ulykke nå.

Jeg kjørte på vei til skolen og midt i "rush"-timen og lanesplittet da naturligvis. Når jeg kom til et kryss som er kjent for å være skummelt var jeg veldig oppmerksom på en bil som stod og ventet på å bli sluppet inn på veien. Bilen ble sluppet inn og straks forsatte bilen over i motsatt kjørebane og dro da med meg på veien. Siden det ikke var biler i motgående retning skulle bilen kjøre rett over i andre kjørebane for deretter svinge inn til venstre 10-20m lenger ned i veien. Det kom ikke noe tegn i form av blinklys eller noe annet til at bilen skulle kjøre rett over kjørebanen og ho i bilen kan verken ha sett seg for eller tenkt noe særlig over situasjonen i det hele tatt. Jeg fikk beinet mellom bilen og sykkelen og gikk deretter i bakken. Jeg traff bilen ved det venstre forhjulet.
Bilde
Når man lane-splitter er det viktig å passe ved kryss, av/påkjøringer, luker i køen som noen kan smette inn i, og dører som kan finne på å åpnes (om det står helt stille). Uansett vikeplikt eller skyld. Men det er jo lett å si...

Håper det gikk bra og ingen gips!

Gul midtlinje er mellom motgående trafikk. Dette er jo ikke "lanesplitting", dette er en ren forbikjøring med møtende kjøretøy i mot. Ingen andre enn deg selv kunne forvente at du var der du var mellom bilene slik skissene dine viser. At ikke han du kolliderte med så deg i denne situasjonen er nesten en selvfølge for du skulle ikke være der. Her hadde du vel sannsynligvis mista lappen om rette folka hadde sittet og sett på....

Lanesplitting forutsetter hvit linje og kjøring mellom trafikk som kjører i samme retning for å være lovlig.....

Online
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-ulykker

Legg inn av poulet_cavalier »

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

@DuVille - enig i at det ikke er lanesplitting, men forbikjøring kan godtas. Jussen setter vikeplikten sterkere enn at det er litt på kanten forbikjøring. Hadde en bilkjørende kollega for noen år siden som kjørte bil i kø. Så var det en vei til venstre inn til jobben som han skulle svinge til - men akkurat da var det en MC som var i ferd med å kjøre forbi ham. Der var også et fotgjengerfelt - dvs rett foran bilen før den svingte, slik at en MC burde jo være ekstra forsikig både med å kjøre forbi rett forut for et fotgjengerfelt. Men MC-føreren fikk medhold - pga at bilfører hadde vikeplikt for MC'n som var i ferd med å kjøre forbi ham. Han skulle m.a.o. ha sjekket speil og blindsone før han svingte. Kjøringen til MC-føreren var vel sammenlignbar - ett felt i hver retning, MC kjørte forbi ca på gulstripe med trafikk imot (Østensjøveien i rushtiden så da er det alltid biler i begge retninger) Ble forøvrig ikke store skader på MC/fører som ble sneiet og klarte å holde balansen, men sidekoffert og eksos fikk skader.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Ingen forventer at det skal komme ut en MC mellom to møtende biler slik han viser på skissen. Har vanskelig for å tro at dette er rett frem i hvert fall....

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: MC-ulykker

Legg inn av Icetruck »

Hvis ingen forventer det, hvorfor legger så mange seg ut til siden når jeg ligger bak de?
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Det har vel ingen hensikt å diskutere jus, rett eller galt her. Motorsyklisten taper uansett.




Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar