Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har noen kjennskap til andre dekkforhandlere på nett enn "motorsykkeldekk.com" ?
Jeg sliter litt med å finne riktig dimensjon der. Har tidligere kjøpt Metzeler Marathon 880 i dimensjon 260/40 VR 18, men sliter med å finne det igjen her.
Forslag anyone...?
BTA
Jeg sliter litt med å finne riktig dimensjon der. Har tidligere kjøpt Metzeler Marathon 880 i dimensjon 260/40 VR 18, men sliter med å finne det igjen her.
Forslag anyone...?
BTA
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Sted: Grue i Hedmark
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Eller denne:http://www.mynetmoto.com/
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Noen som har erfaring med PIRELLI SCORPION TRAIL E og evt. kan si noe om forventet kjørelengde (normal / forsiktig kjøring) ?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Stelvio'en min ble levert med slike.HOFFA skrev:Noen som har erfaring med PIRELLI SCORPION TRAIL E og evt. kan si noe om forventet kjørelengde (normal / forsiktig kjøring) ?
Gode å kjøre med, men slitestyrken overbeviste ikke. 10K og dekket var nedslitt . Slites veldig fort mot slutten.
Byttet til de "gamledagse" Bridgestone Battlewing, som viste seg å være et mye mer slitesterkt dekk og som funket strålende på langtur på kontinentet på både motorvei og alpepass uten å bli ujevnt slitt.
Overraskende bra dekk!
Prøver nå Michelin Anakee 3, men for tidlig så si hvordan dette er i forhold til Pirelli og Bridgestone dekkene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg er på mitt andre sett med Michelin Anakee 3, er veldig fornøyd med disse.
De er litt stivere enn Anakee 2 og klart mindre sporing på asfalt, spesielt når sykkelen har vert tungt lastet :-)
De oppleves litt mere "følsomme" for løs grus, men når man blir vant til det er de i praksis like bra på grusvei som Anakee 2.
Nå må det sies at jeg kjører stort sett med 2 på sykkelen og er ellers heller ikke noen raser på grus.
Fikk ut ca. 16000 av bakdekket, noe som jeg synes er meget bra.
Pirelli Scorpion Trail som sykkelen ble levert med varte ikke mere enn 9000 km.
De er litt stivere enn Anakee 2 og klart mindre sporing på asfalt, spesielt når sykkelen har vert tungt lastet :-)
De oppleves litt mere "følsomme" for løs grus, men når man blir vant til det er de i praksis like bra på grusvei som Anakee 2.
Nå må det sies at jeg kjører stort sett med 2 på sykkelen og er ellers heller ikke noen raser på grus.
Fikk ut ca. 16000 av bakdekket, noe som jeg synes er meget bra.
Pirelli Scorpion Trail som sykkelen ble levert med varte ikke mere enn 9000 km.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mine hadde gått ca 3,5k når jeg satte sykkelen inn for vinteren og rekker ikke kjøre på så mange flere mil før Europa tur i starten av juni, så da blir det en avveining om hva jeg skal gjøre da..omaas skrev: Pirelli Scorpion Trail som sykkelen ble levert med varte ikke mere enn 9000 km.
1) Bare ta kostnaden å skifte med en gang
2) Satse på at de varer hele turen
3) Kjøre til de er utslitte og bytte dekkene ett eller annet sted i Europa :)
Hva anbefales?
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Med 3500 km på dekkene kjører du de nedover, og bytter når du må.
Det er jo veldig greit å plukke av bakhjulet på sykkelen din,
og levere inn for dekkbytte
Det er jo veldig greit å plukke av bakhjulet på sykkelen din,
og levere inn for dekkbytte
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Herregud....de kjører du da opp før du drar!
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
ZZR-Erling skrev:Herregud....de kjører du da opp før du drar!
Tja.... Får jeg ut sykkelen rundt påsketider skal jeg nok komme godt på vei, men får vi en vår som vi bruker å ha her på fjellet kommer det snart mere snø slik at sykkelen først kan luftes i medio mai...
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har nå kjørt 50 mil på de nye dekkene mine. (Pilot Power 3)
Har testet litt temperatur i dekkene og sammenlignet med 2 kompiser som kjører 1 liter sykler med med ST dekk.
Metzeler Z8 og Pirelli Angel eller hva de heter.
Jeg har ikke brukt temperaturmåler (da jeg ikke har dette) men følt varme med hånd av alle tre og tilbakemeldinger.
Senest i dag, 12 grader på det varmeste og helt ned i 8 grader enkelte plasser. Vet ikke hvilken temp som er i asfalten.
Men det er liten tvil om at det er skjedd noe på dekk fronten siste 2 årene.
Dekkene mine føles like varm etter diverse kjøring som de to som kjører ST dekk.... Selv ved småkjøring virker det ikke som de får noe høyere temperatur i dekkene sine. Jada, jeg vet det er sagt at ST dekk har lavere driftstemperatur, selv om det ikke finnes NOE informasjon om dette på nettet eller fra de forskjellige leverandørene.
Edit: Når det er sagt, så må jeg si at jeg er veldig overrasket over grepet og egenskapene i de nye dekkene. De oser tillit hele veien. Blir spennende å få testet de videre utover i sesongen.
Har testet litt temperatur i dekkene og sammenlignet med 2 kompiser som kjører 1 liter sykler med med ST dekk.
Metzeler Z8 og Pirelli Angel eller hva de heter.
Jeg har ikke brukt temperaturmåler (da jeg ikke har dette) men følt varme med hånd av alle tre og tilbakemeldinger.
Senest i dag, 12 grader på det varmeste og helt ned i 8 grader enkelte plasser. Vet ikke hvilken temp som er i asfalten.
Men det er liten tvil om at det er skjedd noe på dekk fronten siste 2 årene.
Dekkene mine føles like varm etter diverse kjøring som de to som kjører ST dekk.... Selv ved småkjøring virker det ikke som de får noe høyere temperatur i dekkene sine. Jada, jeg vet det er sagt at ST dekk har lavere driftstemperatur, selv om det ikke finnes NOE informasjon om dette på nettet eller fra de forskjellige leverandørene.
Edit: Når det er sagt, så må jeg si at jeg er veldig overrasket over grepet og egenskapene i de nye dekkene. De oser tillit hele veien. Blir spennende å få testet de videre utover i sesongen.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hvordan kommer du fram til dette egentlig? Presser du dekkene til de begynner å slippe for å se hvor godt de sitter? Jeg bare spør, for det tør ikke jeg ihvertfall :) Jeg tror derfor et hvilket som helst moderne dekk hadde gitt meg tillit da jeg uansett ikke er i nærheten av grensa. Ikke på bane engang, fordi sykkelen er altfor dyr til å legge i bakken...LordShaft skrev:
Edit: Når det er sagt, så må jeg si at jeg er veldig overrasket over grepet og egenskapene i de nye dekkene. De oser tillit hele veien. Blir spennende å få testet de videre utover i sesongen.
Sent from my C6903 using Tapatalk
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Dette har jeg også lurt på mange ganger. Jeg har hatt mange forskjellige dekk, og forskjellige sykler, og jeg kjører som en gjennomsnittlig motorsyklist. Jeg har aldri hatt noen "opplevelser" som jeg kan tilskrive dekkene.KydeX skrev:Hvordan kommer du fram til dette egentlig? Presser du dekkene til de begynner å slippe for å se hvor godt de sitter? Jeg bare spør, for det tør ikke jeg ihvertfall :) Jeg tror derfor et hvilket som helst moderne dekk hadde gitt meg tillit da jeg uansett ikke er i nærheten av grensa. Ikke på bane engang, fordi sykkelen er altfor dyr til å legge i bakken...LordShaft skrev:
Edit: Når det er sagt, så må jeg si at jeg er veldig overrasket over grepet og egenskapene i de nye dekkene. De oser tillit hele veien. Blir spennende å få testet de videre utover i sesongen.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Man leser uttalelser som "årets utgave av dekket X sitter mye bedre enn forrige modell"
Lignende uttalelser har man hørt og sett komme hvert år.
Jeg har kjørt mc i 20-25 år, og da skulle det vel bety at de dekkene man brukte da, umulig kunne vært brukbare.
Dekk og gummiteknologien er vel kommet så langt at det blir ikke gjort noen kvantesprang fra år til år, det er snakk om marginale forskjeller ville jeg tro.
Dekkene blir vel testet under kontrollerte forhold med alskens tekniske hjelpemidler, så klarer de å lage et dekk som er ørlite bedre enn forrige modell.
Så jeg har ofte lurt på hvordan en tilfeldig motorsyklist kan konkludere etter noen få mil i landeveisfart.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg for min del kan svare med at jeg opplever til stadighet slipp på bakhjulet på min Ktm Duke ved gasspådrag. Dette med standard-dekken som er Michelin PP2, noe som må betegnes som et sportsdekk. Dette krever nok mer varme for å fungere optimalt. Det glipper bak, som medfører en liten sladd, som ikke oppleves som spesielt dramatisk pga sykkelens gode kjøreegenskaper og lave vekt. I tillegg tester jeg grepet ved å kjemne på punktet hvor bremsene blokkerer, eller i dette tilfellet abs kobler inn.
Fjorårets dekk, riktignok på en annen sykkel, Michelin PR3 ga en helt annen følelse kalde. Mistet ikke grepet så tidlig, og krevde minimalt med oppvarming.
Ps: bakhjulsglippene kommer stort sett ved hard gassing og lett provokasjon, nettopp for å teste grensen i dekket...
Fjorårets dekk, riktignok på en annen sykkel, Michelin PR3 ga en helt annen følelse kalde. Mistet ikke grepet så tidlig, og krevde minimalt med oppvarming.
Ps: bakhjulsglippene kommer stort sett ved hard gassing og lett provokasjon, nettopp for å teste grensen i dekket...
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg tester jo også veigrepet av og til bare for å konstatere at det finnes ... ikke for å måle om årets dekk flytter grensen 2% i forhold til fjorårets. Det er jo mange variabler som kan spille inn, og som de færreste har oversikt over.Tobben84 skrev:Jeg for min del kan svare med at jeg opplever til stadighet slipp på bakhjulet på min Ktm Duke ved gasspådrag. Dette med standard-dekken som er Michelin PP2, noe som må betegnes som et sportsdekk. Dette krever nok mer varme for å fungere optimalt. Det glipper bak, som medfører en liten sladd, som ikke oppleves som spesielt dramatisk pga sykkelens gode kjøreegenskaper og lave vekt. I tillegg tester jeg grepet ved å kjemne på punktet hvor bremsene blokkerer, eller i dette tilfellet abs kobler inn.
Fjorårets dekk, riktignok på en annen sykkel, Michelin PR3 ga en helt annen følelse kalde. Mistet ikke grepet så tidlig, og krevde minimalt med oppvarming.
Ps: bakhjulsglippene kommer stort sett ved hard gassing og lett provokasjon, nettopp for å teste grensen i dekket...
Man kjenner selvfølgelig forskjell på knastedekk og racingdekk f.eks, men jeg er ikke så sikker på at man kan kjenne på sykkelen om et dekk er noen få prosent bedre enn fjorårets modell. For å klare det tror jeg man må kjøre mange mil med begge dekkene ganske nær den "skumle" grensen ... og helst innenfor et kort tidsrom for å ha friske minner.
Minner er en rar ting, de påvirkes mye av forventninger, forhåpninger og andres meninger, og behøver slett ikke ha så mye med virkeligheten å gjøre.