Elendig mellomregister på Honda CBR F3

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Hei å god dag!

Har et lite problem med sykkelen min. Var ute å kjørte i går (endelig finevær), og stoppa på en plass. Fekk starta opp igjen å skulle kjøre videre, men da var mellomregisteret noe helt annet! Når jeg gir full gass på hendelen under 6 tusen omdr. er det som om ingenting skjer å sykkelen får en mørk gromlyd. Men når den passerer 6-7 tusen omdr. igjen våkner den slik den skal gjøre å gyver på som bare det..

Burde kanskje nevne at jeg kjører uten pumpe nå og har kobla såkalla "gravity feed" (etter å ha sett et klipp på youtube). Dette har jeg kjørt med i 2 dager uten problem frem til i går. I dag tidlig kobla jeg på bensinfilteret da han duden på youtube kobla utenon både pumpa og filteret. Dette da uten hell..

Vet at det kan være så mangt som er galt. Men har byttet plugger, skiftet tilbake til originalt luftfilter, hatt forgasserrens på verksted og skiftet toppdekselpakning. Skal for øvrig bytte olje å oljefilter før helga.

Any ideas?

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av 650spleisn »

For lite bensin på tanken? Dvs ikke nok "gravity" til å etterfylle flottørhusene?
Mener du at bensinpumpen er fjernet?
Har for øvrig ingen kunnskaper om din sykkel.

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Neei, bensintanken er fylt opp til randen. Har kjørt på RES på bensinkrana frem til nå.

Bensinpumpa har jeg koblet ut selv, og da har sykkelen fungert helt vanlig frem til i går. Koblet inn bensinpumpen i dag tidlig og fekk startet opp sykkelen, men da dør den bare ut etter litt. Selv om sykkelen har driftstemperatur.
Men etter at jeg koblet pumpen inn står den å klikker hvert 5 sekund kanskje, men vet ikke om den skal klikke (pumpe) hele tiden..?

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av 650spleisn »

Kan du ha mye rust eller annen skitt på tanken som evnt setter seg i pumpen?
Har du bare koblet bort pumpen elektrisk uten noen form for "by-pass" av bensinen.
Sitter pumpen montert inni tanken?

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Pumpen er lokalisert uttafor tanken, rett innafor kåpen på høyre side. Fra tanken er det koblet inn et større bensinfilter før selve pumpen, som derfra går en slange inn til forgasserene. Det jeg har gjort er å ta slangen som går UT fra pumpen å til forgasserene å rett på krana på tanken. Det er et mindre bensinfilter lokalt i tanken, men vet ikke om dette er nok.

Har fylt på med litt kondensfjerner i tanken.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av tor2502 »

meivind skrev:Pumpen er lokalisert uttafor tanken, rett innafor kåpen på høyre side. Fra tanken er det koblet inn et større bensinfilter før selve pumpen, som derfra går en slange inn til forgasserene. Det jeg har gjort er å ta slangen som går UT fra pumpen å til forgasserene å rett på krana på tanken. Det er et mindre bensinfilter lokalt i tanken, men vet ikke om dette er nok.

Har fylt på med litt kondensfjerner i tanken.
Jeg måtte sjekke på youtube om gravityfeed, alså duden fikk dette til å virke , men hvorfor har da honda bensinpumper montert på sykkelen hvis det ikke er nødvendig ? (det henger liksom ikke helt sammen)
pumpens jobb er å pumpe/presse drivstoff inn i forgasserne, jeg tror ikke jeg ville fjernet pumpen, pumpene på disse syklene står utsatt til, lett at det kommer vann inn i mekanasmen( kall det gjerne for en dårlig konstruksjon), husker at jeg fikk samme klikkelyden på min F3,
buttet ut pumpen men en jeg fikk tak i(900r pumpe) fungerte som hakka møkk.

pumpen skal ikke klikke hele tiden.
Pass også på dette med bensinfilter, får du skitt rett inn i flottørkammer, for å si det sånn ikke bra.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av PCP »

tor2502 skrev: Jeg måtte sjekke på youtube om gravityfeed, alså duden fikk dette til å virke , men hvorfor har da honda bensinpumper montert på sykkelen hvis det ikke er nødvendig ? (det henger liksom ikke helt sammen)
Pumpen sørger som du nevner for tilstrekkelig og konsistent trykk uavhengig av bensinnivå, men en annen vesentlig oppgave og grunn til at man har de er å kutte bensintilførselen. En elektrisk stoppekran.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av NickNei »

Den kan gå uten pumpe ja, ikke noe problem. Men,du sier du har koblet utenom bensinfilter, og har krana på RES. Bare å rense gasserne vel, de er det nok en del shit i.

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Beklager sent svar!

Jeg har bestilt ny pumpe å håper den kommer snart. Vet at dersom jeg ikke har filter kommer bensinen "skitten" ned i forgasserene. Men jeg har hatt den på forgasserrens tidligere i år, så håper det ordner seg nå når jeg får ny pumpe. Har ikke kjørt sykkelen så masse siden problemet oppsto.

Men syns det er rart at sykkelen våkner rundt 7 tusen igjen å alt er som normalt. Det har vel kanskje noe med vaccumet som blir dannet i motoren..?

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av tor2502 »

Jeg har bestilt ny pumpe
Det synes jeg høres fornuftig ut, å bruke den uten filter vil jeg ikke anbefale.
Men syns det er rart at sykkelen våkner rundt 7 tusen
Motor karakteristikken på de motorene er slik, våkner skikkelig til liv ved 7k, nå hadde jeg en US utgave som i fra fabrikken er mer trimmet enn den europeiske utgaven siden det er slike strenge utslippskrav i California, uten at jeg skal utdype det.

F3 er en kjempe moro sykkel, litt åpnere exsos og knfilter hjelper veldig godt på, siden motoren får puste litt lettere, samt at forgassere calibreres etter dette.
min erfaring var at den var veldig følsom på plugger.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Men syns det er rart at sykkelen våkner rundt 7 tusen
Motor karakteristikken på de motorene er slik, våkner skikkelig til liv ved 7k, nå hadde jeg en US utgave som i fra fabrikken er mer trimmet enn den europeiske utgaven siden det er slike strenge utslippskrav i California, uten at jeg skal utdype det.

F3 er en kjempe moro sykkel, litt åpnere exsos og knfilter hjelper veldig godt på, siden motoren får puste litt lettere, samt at forgassere calibreres etter dette.
min erfaring var at den var veldig følsom på plugger.[/quote]

Jaa, sykkelen hadde et voldsomt skifte av effekt å spesielt lyd rundt 6-7 tusen, men nå er det ingen reaksjon nærmest før da! Det virker som enten for mye eller for lite bensin. Det skal normalt være et ganske godt drag uansett turtall, vertfall slik det var før. Nå må jeg gire ned ved forbikjøringer å litt bratte bakker, men dette gikk uten problem før..

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av tor2502 »

Jaa, sykkelen hadde et voldsomt skifte av effekt å spesielt lyd rundt 6-7 tusen, men nå er det ingen reaksjon nærmest før da! Det virker som enten for mye eller for lite bensin. Det skal normalt være et ganske godt drag uansett turtall, vertfall slik det var før. Nå må jeg gire ned ved forbikjøringer å litt bratte bakker, men dette gikk uten problem før..
Her er det noe som er gærnt, dette må sjekkes nærmere, hvis du har kjørt uten filter har du garantert fått noe rust eller lign i forgasserne, da må de tas av og renses skikkelig, men du kan test et når du får den nye pumpa på sykkelen, responsen skal ikke være slik du beskriver.

Er sykkelen lettstartet eller er den tungstartet ? på venstre side (som pumpa sitter på) er det en liten duppeditt som kan vri's på eks hvis turtallet er litt lavt på tomgang.
hvis den er helt ut av stilling må den justeres på nytt. forholdet mellom luft og bensin må henge sammen.

å få tunet motoren skikkelig kan være en god ide.

Som jeg har nevnt før så er F3 veldig følsom på pluggene, ta de ut å sjekk hvordan tilstanden på de er.

Dette er det jeg kan komme på i farta, sikkert bare dumme forslag for deg ........ nettdiagnose er bestandig vanskelig. :scratch :scratch
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

tor2502 skrev:
Jaa, sykkelen hadde et voldsomt skifte av effekt å spesielt lyd rundt 6-7 tusen, men nå er det ingen reaksjon nærmest før da! Det virker som enten for mye eller for lite bensin. Det skal normalt være et ganske godt drag uansett turtall, vertfall slik det var før. Nå må jeg gire ned ved forbikjøringer å litt bratte bakker, men dette gikk uten problem før..
Her er det noe som er gærnt, dette må sjekkes nærmere, hvis du har kjørt uten filter har du garantert fått noe rust eller lign i forgasserne, da må de tas av og renses skikkelig, men du kan test et når du får den nye pumpa på sykkelen, responsen skal ikke være slik du beskriver.

Er sykkelen lettstartet eller er den tungstartet ? på venstre side (som pumpa sitter på) er det en liten duppeditt som kan vri's på eks hvis turtallet er litt lavt på tomgang.
hvis den er helt ut av stilling må den justeres på nytt. forholdet mellom luft og bensin må henge sammen.

å få tunet motoren skikkelig kan være en god ide.

Som jeg har nevnt før så er F3 veldig følsom på pluggene, ta de ut å sjekk hvordan tilstanden på de er.

Dette er det jeg kan komme på i farta, sikkert bare dumme forslag for deg ........ nettdiagnose er bestandig vanskelig. :scratch :scratch

Heheh, skjønner at nettdiagnose ikke alltid er lett..
Men pluggene er splitter nye, kun kjørt 3 turer. Sykkelen er ekstremt tungstartet og jeg må holde gassen oppe da jeg endelig får start ellers dør den bare ut med en gang (dette er et herk hver gang den er kald). Men når den er varm eller lunken motoren starter den lett som bare det. Tomgangsskruen vrir jeg litt på slik at den holder det turtallet den skal, men vrir tilbake når den har gått seg varm nok.

Men jeg er egentlig usikker på den forgasserrensen har blitt utført.. Jeg leverte sykkelen i 10-tida på et autorisert verksted, og når jeg ringte klokken 14 hadde ikke de startet på den enda, men han ringte opp igjen klokken 1600 og da var den ferdig. Er ikke det litt liten tid brukt på en skikkelig rens..? De fikk sykkelen i syv steiner og tok rens å satte den isammen igjen på under 2 timer.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av tor2502 »

Men pluggene er splitter nye, kun kjørt 3 turer
Er den riv ruskende gal på gasserne/tomgangsskruen kan pluggene trenge en rens, de kan fort bli sotete slik at de gir for dårlig gnist.
Sykkelen er ekstremt tungstartet og jeg må holde gassen oppe da jeg endelig får start
alt tyder på rens/justering(skruv på siden)/calibrering.
Er ikke det litt liten tid brukt på en skikkelig rens..?
tja.. tjo.. ... ... kommer an på, er usikker på hvor mye tid som trengs. men 2 timer hores lite ut i mine ører. :scratch
mitt råd er som følger:
- monter pumpen og nytt bensin filter
- rens/kalibrer/justert /balansert forgasserne skikkelig , helst av fagfolk. (4 stk gassere som skal jobbe perfekt sammen)
- ta ut alle pluggene for inspeksjon, rens de, sjekk med instr.bok at det er riktige plugger i samme slengen
- sjekk samtidig at det gir god gnist på hver enkelt pluggledning

Da tror jeg du er imål. Lykke til.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Elendig mellomregister på Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

tor2502 skrev:
Men pluggene er splitter nye, kun kjørt 3 turer
Er den riv ruskende gal på gasserne/tomgangsskruen kan pluggene trenge en rens, de kan fort bli sotete slik at de gir for dårlig gnist.
Sykkelen er ekstremt tungstartet og jeg må holde gassen oppe da jeg endelig får start
alt tyder på rens/justering(skruv på siden)/calibrering.
Er ikke det litt liten tid brukt på en skikkelig rens..?
tja.. tjo.. ... ... kommer an på, er usikker på hvor mye tid som trengs. men 2 timer hores lite ut i mine ører. :scratch
mitt råd er som følger:
- monter pumpen og nytt bensin filter
- rens/kalibrer/justert /balansert forgasserne skikkelig , helst av fagfolk. (4 stk gassere som skal jobbe perfekt sammen)
- ta ut alle pluggene for inspeksjon, rens de, sjekk med instr.bok at det er riktige plugger i samme slengen
- sjekk samtidig at det gir god gnist på hver enkelt pluggledning

Da tror jeg du er imål. Lykke til.

Tusen takk for alle råd å tips! Skal montere pumpa så snart den kommer!
Skal høre med noen lokale verksteder om de kan ta en justering av forgasserene på nytt. Jeg skal også sjekke pluggledningene som du sier :)

Svar