Nå vet jeg ikke om det var alt det positive ZZR-Erling tenkte på i sitt sitat fra MC-avisa, eller om det var den siste setningen han ønsket å sette strek under.Flanker skrev:Jeg kjører en 1200GS selv, og ja - Det er en fantastisk og svært allsidig motorsykkel. Men imaget som er bygd opp rundt den vet BMW å utnytte i markedsføringen. De selger ikke bare en motorsykkel, men også drømmer. Ingen tvil om det! Og når du både kan selge dette imaget og en svært godt motorsykkel, som har vært klasseledende i flere tiår, så får de en sikker vinner! Jeg valgte primært GS fordi det er en svært god motorsykkel til mitt bruk og ergonomiske preferanser, da jeg ville ha noe større og sterkere i samme klasse som min gamle Suzuki 650 V-Strom. Imaget som man "får med på kjøpet" betyr lite for meg, og 99% av mine mil rulles på asfalt. Ikke har jeg ambisjoner om å kjøre jorda rundt heller, og skulle jeg gjort det er oddsen stor for at jeg ville valgt en mindre og lettere sykkel (såfremt jeg ikke skulle kjøre med passasjer). Jeg mistenker at de fleste GS-eiere er i noenlunde samme gate som meg her. Skal vi snakke image kan man like gjerne se på en del av folket på R-sykler, utstyrt med alle mulige karbondeler og kopi av skinndressen til Rossi - Som kjører 2000 km. i året på solskinnsdager, aldri har satt sin fot på en bane og tar seg gjennom svingete partier som en gammel bestemor. For så å gi full hendel på ethvert rettstrekke de måtte komme over. Mitt inntrykk er at det er flere av dem enn GS-eiere som har kjøpt sykkelen med image som dominerende faktor. YMMWZZR-Erling skrev:...fortsetter å sitere fra samme avis: ..Den er svær, den er svulmende, den er ikke vakker-men den har det spesielle som gjør at testosteronet bruser, og menn som har lang sofakrokerfaring ser for seg eventyr på stepper og savanner og leirbål ved elvekanten hvor krokodillene ikke tør komme på land fordi R1200GS Adventure har markert revir der. Og nettopp der ligger hemmeligheten: Motorsykler selges på drømmer og ønsker-BMW har oppdaget det, og derfor selger de det de kan produsere av GSA. Godt hjulpet av markedsføring der førere med 4 dagers skjeggstubb, muskuløse øyne og stålgrå lår raserer verdens villmarker ved hjelp av en sykkel som ikke akkurat er definisjonen på en god offroadmaskin...
Men det er nok mye rett i det du sier Flanker, og med 500.000 solgte eksemplarer av GS skulle det bare mangle at eierne ikke svinger over et stort spekter av førere.
Det som uansett er så genialt med denne sykkelen er jo nettopp at den er så vanvittig allsidig og kan passe så mange.
En sykkel for både drømmere og dem som setter drømmene ut i livet, hva kan være galt med dette.
Med så mange solgte eksemplarer og med så mange typer brukere er det ikke rart at "kritikerne" leter etter alle mulige former for "svakheter" straks bokstavene "GS" blir nevnt.
Det finnes ikke en helt perfekt motorsykkel, men så mye nærmere perfekt enn denne sykkel tror jeg man skal lete lenge etter.