MC-tur i mellomeuropa

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av AJ »

Petterh skrev:Veldig imponert over aktiviteten i dette forumet, altså! Gange gode innspill!
Hyggelig å høre :thumleft
Fortell det til mange!
Vi har plass til flere her inne :prf

Liten avsporing der ;-). Nåen touch innom hva tråden dreier seg om:
Har ingen planer selv om Europa-tur selv til sommeren annet enn en ukes ferie i leid sommerhus på Langeland-øya i Danmark.
Men en sving innom Nord-Tyskland vil det nok helt sikkert bli likevel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av KydeX »

Jeg har heller ikke planer om noen lang mc-ferie da jeg stadig har småunger som skal være med på ferie. Men jeg har veldig lyst å få til en "kjapp" tur til/på Nurburgring til sommeren.

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av Knut Morten »

I år blir det først Tors MC,så videre til Gøteborg - Kiel,ned Tyskland til Østerrike. Så Ungarn,før turen går hjem igjen. ca 3 uker og 6000 km +
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av JohnnyTh »

Knut Morten skrev:I år blir det først Tors MC,så videre til Gøteborg - Kiel,ned Tyskland til Østerrike. Så Ungarn,før turen går hjem igjen. ca 3 uker og 6000 km +
Det er jo så lite kilometer at det nesten ikke kan regnes som mc tur :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av biker7 »

Hvis dere bare skal være borte 1-1,5uke blir det nok kanskje litt snau tid å oppleve alpene og lengre sør. Bør i så tilfelle bruke tog gjennom tyskland. Alikevel vil jo mye av ferien gå bort til transport.

Men kan jo komme med et annet forslag: Ta Kiel-ferja, bruk 1-2 dager til Eifel-området litt sør for Køln i Tyskland. Ligger helt vest i Tyskland, ved grensa til Belgia. Bruk dette som base noen dager, og dere kan ta dagsturer til både Belgia og Luxemburg, evt.Frankrike eller Nederland. Mye fine svingete småveier i området. Og Nurnburgring ligger også i nærheten. :D Ta også en dagtur dit, enten for å kjøre eller bare for å titte. Den lille byen Monschau http://en.wikipedia.org/wiki/Monschau" onclick="window.open(this.href);return false; kan anbefales som base.
Enten på veien dit eller på returen anbefales en overnatting på Villa Løwenherz. Veldig trivelig Hotell kun for motorsyklister. :prf http://arkiv.nmcu.org/tur/turforslag/vi ... enherz.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjem til Norge kan dere enten velge å ta Kiel-ferja, en danskebåt eller evt. times-ferje Puttgarden-Rødbyhavn for deretter å kjøre via København,Øresund-brua, Sverige.
Brukte bortimot denne tur-oppskrifta sommeren 2012, og hadde en kjempefin tur. :thumleft

(Vi hadde i tillegg et par netter i byen Quedlinburg, litt lengre øst i Tyskland. Også en fin by, med mye fine svingete veier i nærområdet. Turen vår varte da totalt 13dager/12 overnattinger :-) )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er 100 mil fra Kiel til Alpene. Det viktigste slik vi ser det, min kone og jeg, er å hver dag ha litt tid til annet enn å sitte i salen,. Med den tiden dere har, ville jeg droppet alpene. Vi hadde tatt en tur til Adenau, ogtatt dagsturer derfra, feks Moseldalen.
Jeg for min del kjører ikke mc på Nurburgring, men det er artig å se på de andre som kjører, eller leie en rå bil. N går gjennom Adenau.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av Relax »

:)
Danskebåten til København eller Kiel fergen nedover, da er du langt nede i Tyskland dagen etter. Så kjører du ned Tyskland på B veier( bundesstrasse) , eventuelt Rhinen, Mozell og er tett på Alpene om kvelden. Innen lunsj neste dag er du i Alpene.

Motorveier er greit å prøve, og ok i noen strekker, men B veiene er finere natur og noen byer i ny og ne. Du rekker fint litt i Alpene på 10 dagers tur.
Å kjøre tur-retur Spania kan bli for langt etter min smak. Frankrike er et ganske langt land du må gjennom.

Hjem synes jeg Fredrikshavn - Oslo med fergen er et godt alternativ. Man kommer med uten forhåndsbestilling på dagseilasen.
"Do the right thing"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av ojda »

Du har fått endel oppskrifter på hvordan du kan gjøre turen :thumleft
Du får fint en trivelig tur ut av 9-10 dager nedover,
men jeg villle ha forsøkt på å øke tidsrammen til en 12 dager :-k

Selv var jeg på en 12 dagerstur nedover i fjor, og utav det fikk jeg:
Larvik - Hirshals. Transportetappe til Østerrike. 4+3 dager til bruk på
rundtomkringkjøring. retur til Hirtshals, og hjem.
Ved å benytte seg av Kielferga tjener du nesten 2 dager :prf
Jeg vil klart anbefale å komme eg godt sydover den første kjøredagen,
legg opp til mellom 70 - 80 mil :-)å (Tar du Kielferga kjører du ca 60 mil) "Du kommer litt senere igang"
Hvor du begynner med mye Autobahn for å sluke kilometer, og søker litt
inn på B-veier etterhvert for å få litt forandring :-) Gps et et must for
å være tidsøkonomisk :P :p
Bruk mest mulig tid i Østerrike, og unn deg ihvertfall en tur i ett av de store passene.
Du vil garrantert ikke angre. På vei hjemover anbefaler jeg sterkt en tur innom Garmich Partenkirken,
å bruke kvelden der. Avslutt gjerne kjøringen tidlig ettermiddag denne kvelden, å heller ta et
større kjørepass dagen etter :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av Voodoodoo »

biker7 skrev:Hvis dere bare skal være borte 1-1,5uke blir det nok kanskje litt snau tid å oppleve alpene og lengre sør. Bør i så tilfelle bruke tog gjennom tyskland. Alikevel vil jo mye av ferien gå bort til transport.

Men kan jo komme med et annet forslag: Ta Kiel-ferja, bruk 1-2 dager til Eifel-området litt sør for Køln i Tyskland. Ligger helt vest i Tyskland, ved grensa til Belgia. Bruk dette som base noen dager, og dere kan ta dagsturer til både Belgia og Luxemburg, evt.Frankrike eller Nederland. Mye fine svingete småveier i området. Og Nurnburgring ligger også i nærheten. :D Ta også en dagtur dit, enten for å kjøre eller bare for å titte. Den lille byen Monschau http://en.wikipedia.org/wiki/Monschau" onclick="window.open(this.href);return false; kan anbefales som base.
Enten på veien dit eller på returen anbefales en overnatting på Villa Løwenherz. Veldig trivelig Hotell kun for motorsyklister. :prf http://arkiv.nmcu.org/tur/turforslag/vi ... enherz.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjem til Norge kan dere enten velge å ta Kiel-ferja, en danskebåt eller evt. times-ferje Puttgarden-Rødbyhavn for deretter å kjøre via København,Øresund-brua, Sverige.
Brukte bortimot denne tur-oppskrifta sommeren 2012, og hadde en kjempefin tur. :thumleft

(Vi hadde i tillegg et par netter i byen Quedlinburg, litt lengre øst i Tyskland. Også en fin by, med mye fine svingete veier i nærområdet. Turen vår varte da totalt 13dager/12 overnattinger :-) )
Støtter forslaget her. Hele området Eifel/Ardennene er veldig flott mht mc-kjøring. For en som er litt racing interresert er jo Nurburgring og Spa banen innenfor en 10mils radius :prop:
Alternativet er å stå opp grytidlig, rekke 8 ferga Larvik-Hirtshals og blåse 55 mil gjennom Danmark ned til Hamburg. Rulle ombord på Autozug og sove seg gjennom 100mil iløpet av natten. Våkne opp i München på dag 2 og rulle 6-7 mil før Første Alpepass. Camper i berchtesgaden, opp i ørneredet v fint vær. Dagen etter kan en ta det rolig og kjøre over grosglockner og campe i heiligenblut, dag 4, hva med Litt dolomitter. Sove over i fx arabba. Dag 5 til Livigno via Stelvio dag 6 Livigno-fussen ta en tur opp i neuschwanstein å se på kongelig stormannsgalskap dagen etter. Rull inn til München og sett deg og sykkelen på toget til Hamburg. Dag 8, Hamburg-Hirtshals-Larvik-hjem.... Da har du fått med deg 2 av de beste alpepassa pluss meget fine alpeveier.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av Papi »

Om ein vil bruke Monschau som base, kva er det å sjå i området rundt då? Om ein berre skal ta seg dagsturar, evt. ein overnatting vekke herfrå? Ringen er sjølvsagt, den har eg merkja av, men kva andre ting er det å sjå, av historiske stadar, bygningar, der det har skjedd ting, o.l? Eg er også interessert i å ha tid til å gjer andre ting enn å sitje i salen heile dagane, men vil gjerne innom forskjellige byar, oppleve ymse, og slikt.
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av biker7 »

Papi skrev:Om ein vil bruke Monschau som base, kva er det å sjå i området rundt då? Om ein berre skal ta seg dagsturar, evt. ein overnatting vekke herfrå? Ringen er sjølvsagt, den har eg merkja av, men kva andre ting er det å sjå, av historiske stadar, bygningar, der det har skjedd ting, o.l? Eg er også interessert i å ha tid til å gjer andre ting enn å sitje i salen heile dagane, men vil gjerne innom forskjellige byar, oppleve ymse, og slikt.
Hvis litt interesse for krigshistorie feks, så ligger Bastogne ikke langt unna. http://www.visitbelgium.com/?page=bastogne" onclick="window.open(this.href);return false; Vi hadde en dagstur dit på masse fine småveier. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av Snikendeugle »

Voodoodoo skrev:
biker7 skrev:Hvis dere bare skal være borte 1-1,5uke blir det nok kanskje litt snau tid å oppleve alpene og lengre sør. Bør i så tilfelle bruke tog gjennom tyskland. Alikevel vil jo mye av ferien gå bort til transport.

Men kan jo komme med et annet forslag: Ta Kiel-ferja, bruk 1-2 dager til Eifel-området litt sør for Køln i Tyskland. Ligger helt vest i Tyskland, ved grensa til Belgia. Bruk dette som base noen dager, og dere kan ta dagsturer til både Belgia og Luxemburg, evt.Frankrike eller Nederland. Mye fine svingete småveier i området. Og Nurnburgring ligger også i nærheten. :D Ta også en dagtur dit, enten for å kjøre eller bare for å titte. Den lille byen Monschau http://en.wikipedia.org/wiki/Monschau" onclick="window.open(this.href);return false; kan anbefales som base.
Enten på veien dit eller på returen anbefales en overnatting på Villa Løwenherz. Veldig trivelig Hotell kun for motorsyklister. :prf http://arkiv.nmcu.org/tur/turforslag/vi ... enherz.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjem til Norge kan dere enten velge å ta Kiel-ferja, en danskebåt eller evt. times-ferje Puttgarden-Rødbyhavn for deretter å kjøre via København,Øresund-brua, Sverige.
Brukte bortimot denne tur-oppskrifta sommeren 2012, og hadde en kjempefin tur. :thumleft

(Vi hadde i tillegg et par netter i byen Quedlinburg, litt lengre øst i Tyskland. Også en fin by, med mye fine svingete veier i nærområdet. Turen vår varte da totalt 13dager/12 overnattinger :-) )
Støtter forslaget her. Hele området Eifel/Ardennene er veldig flott mht mc-kjøring. For en som er litt racing interresert er jo Nurburgring og Spa banen innenfor en 10mils radius :prop:
Alternativet er å stå opp grytidlig, rekke 8 ferga Larvik-Hirtshals og blåse 55 mil gjennom Danmark ned til Hamburg. Rulle ombord på Autozug og sove seg gjennom 100mil iløpet av natten. Våkne opp i München på dag 2 og rulle 6-7 mil før Første Alpepass. Camper i berchtesgaden, opp i ørneredet v fint vær. Dagen etter kan en ta det rolig og kjøre over grosglockner og campe i heiligenblut, dag 4, hva med Litt dolomitter. Sove over i fx arabba. Dag 5 til Livigno via Stelvio dag 6 Livigno-fussen ta en tur opp i neuschwanstein å se på kongelig stormannsgalskap dagen etter. Rull inn til München og sett deg og sykkelen på toget til Hamburg. Dag 8, Hamburg-Hirtshals-Larvik-hjem.... Da har du fått med deg 2 av de beste alpepassa pluss meget fine alpeveier.

Det var ikke et dårlig forslag 8)
Kanskje jeg prøver noe lignende selv...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av Voodoodoo »

biker7 skrev:
Papi skrev:Om ein vil bruke Monschau som base, kva er det å sjå i området rundt då? Om ein berre skal ta seg dagsturar, evt. ein overnatting vekke herfrå? Ringen er sjølvsagt, den har eg merkja av, men kva andre ting er det å sjå, av historiske stadar, bygningar, der det har skjedd ting, o.l? Eg er også interessert i å ha tid til å gjer andre ting enn å sitje i salen heile dagane, men vil gjerne innom forskjellige byar, oppleve ymse, og slikt.
Hvis litt interesse for krigshistorie feks, så ligger Bastogne ikke langt unna. http://www.visitbelgium.com/?page=bastogne" onclick="window.open(this.href);return false; Vi hadde en dagstur dit på masse fine småveier. :-)
Om du er litt krigsinterresert så veit en jo at ardennene hadde noen av de hardeste slaga under WW2. anbefaler å varme opp med å se Band of brothers før en besøker områdene. Sitter på gps koordinatene til skyttergravene ved Foy og var å besøkte de for noen år tilbake

Bilde

De er der ennå men de siste åra har noen lokale bønder fylt de igjen med kvist og skrot. de blei sikkert lei av BOB turister som meg :scratch .

Ellers så er jo området fullt av gamle slott og slottsruiner.
Burg Eltz:

Bilde

ved Moseldalen


og Vianden:

Bilde

i Luxembourg anbefales.

Moseldalen har jo også endel flotte steder å besøke.

Cochem:

Bilde

og Trier:

Bilde

Tysklands eldste by.

Bernkastel kues:

Bilde

Nurburgring er jo et must men ikke glem Spa banen som også ligger like ved og har like lang og like spennende racing historie.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Sted: Røros

Re: MC-tur i mellomeuropa

Legg inn av lefty293 »

Hei!
Vi er en gjeng på 4-5 stk som skal på en 12-dagers tur i området Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia.
Vi starter fra Trøndelag og kjører til Larvik, båt til Hirtshals, motorvei til Hamburg og deretter Autozug til Munchen hvor ferien egentlig starter.
Hva er realistiske dagsetapper i fjellområdet? Vi er alle førstegangsreisende i Europa. Hvor mange dager bør vi beregne på selve hjemturen hvis vi kjører mc hele veien hjem til Trøndelag?
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Svar