Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Har tenkt å sette i gang med ett lite prosjekt. Sykkelen, en gammal gsxr1100 i en grusom farge, skal få tilbake en tilnærmet orginal look. Vurderer nå litt forskjellige løsninger på dette. Alternativene er som følger:
- 1k spray basisfarge og 2k spray klarlakk
- 2k spray basisfarge og 2k spray klarlakk
- 2k sprøyte basisfarge og 2k sprøyte klarlakk utført av meg selv
- 2k sprøyte basisfarge og 2k sprøyte klarlakk utført av lakkverksted

Er det noen på forumet som har erfaring med lakkering med 2k lakk på spray?

Min erfaring til nå med 1k spray er at lakken ikke får tilstrekkelig tykkelse og hardhet. Derfor ønsker jeg ikke å gå for det i dette tilfellet. Vil en 2k klarlakk på spray kunne kompensere for svakhetene i 1k basisfargen?

Hvordan blir resultatet med 2k spray (basis og klar)? kan det sammenlignes med det en får med sprøyte? Vet det påstås at 2k spray er samme lakk som 2k sprøyte, men vil tro at den er tynnet mer for å få god forstøving i dysen?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av MGR1 »

Svein1 skrev:Har tenkt å sette i gang med ett lite prosjekt. Sykkelen, en gammal gsxr1100 i en grusom farge, skal få tilbake en tilnærmet orginal look. Vurderer nå litt forskjellige løsninger på dette. Alternativene er som følger:
- 1k spray basisfarge og 2k spray klarlakk
- 2k spray basisfarge og 2k spray klarlakk
- 2k sprøyte basisfarge og 2k sprøyte klarlakk utført av meg selv
- 2k sprøyte basisfarge og 2k sprøyte klarlakk utført av lakkverksted

Er det noen på forumet som har erfaring med lakkering med 2k lakk på spray?

Min erfaring til nå med 1k spray er at lakken ikke får tilstrekkelig tykkelse og hardhet. Derfor ønsker jeg ikke å gå for det i dette tilfellet. Vil en 2k klarlakk på spray kunne kompensere for svakhetene i 1k basisfargen?

Hvordan blir resultatet med 2k spray (basis og klar)? kan det sammenlignes med det en får med sprøyte? Vet det påstås at 2k spray er samme lakk som 2k sprøyte, men vil tro at den er tynnet mer for å få god forstøving i dysen?

Jeg har brukt 2K spraybokslakk ved flere anledninger, med svært godt resultat. Har prøvd både Lechler (safanov Autolack på eBay.de) og Colormatic (Torshov Bilrekvisita). Torshov har bare klarlakk, men Safanov har et stort sortiment. Her er link til Safanov sin webshop: http://stores.ebay.de/Safonov-Autolack? ... 7675.l2563.

Begge disse merkene er av bra kvalitet, både selve sprayboksen/dysa og lakken. Lakken gir et blankt og knallhardt resultat, og herder på kort tid. Safanov sine fargelakker fyller dog litt lite, regn med tre lag før du har full fargedekning. Ikke lakker når det er kaldt, det bør være minst +20 grader, og du kan gjerne varme boksen litegrann i lunkent vann på forhånd. Er den for kald så vil den spytte litt.

Jeg har også lakkert med klarlakk over eksisterende lakk, og dette ga like bra resultat som om jeg hadde lakkert med lakk med farge. Man får et hardt skikt som beskytter det under.

Et lite tips: Som kjent har 2K spraybokser en beholder i bunnen som man må åpne kort tid for lakkering, for å blande de to komponentene. Er det igjen noe lakk etter bruk så vil denne være herdet etter ca. 1-2 døgn, og boksen er ubrukbar. MEN hvis du plasserer boksen i fryseren, vil den holde seg i månedsvis selv om den er "blandet" :-).

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Fint!
Så din erfaring er at 2K sprayboks kan gi akseptabelt resultat på en slik lakkjobb, og at en kan sammenligne det med hva man oppnår med sprøyte?

Hovedgrunnen til at jeg vil strekke meg litt etter å bruke sprayboks, om mulig, er at spray er så mye mere fleksibelt. Da trenger man ikke masse utstyr og plass, og man kan lakke del for del etter hvert som de blir klare. Med sprøyte bør en ta alt samlet. Men ut ifra ett økonomisk synspunkt virker det som det blir hipp som happ.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av MGR1 »

Svein1 skrev:Fint!
Så din erfaring er at 2K sprayboks kan gi akseptabelt resultat på en slik lakkjobb, og at en kan sammenligne det med hva man oppnår med sprøyte?

Hovedgrunnen til at jeg vil strekke meg litt etter å bruke sprayboks, om mulig, er at spray er så mye mere fleksibelt. Da trenger man ikke masse utstyr og plass, og man kan lakke del for del etter hvert som de blir klare. Med sprøyte bør en ta alt samlet. Men ut ifra ett økonomisk synspunkt virker det som det blir hipp som happ.
Jeg har lakkert litt med vanlig sprøyte og 2K-lakk, og vil si at spraybokslakken ikke er av dårligere kvalitet, bortsett fra at den har kanskje litt lite pigment. Når det gjelder selve påføringen vil sprayboksen selvfølgelig ha litt mindre "futt", og man må stå nærmere objektet. Man må derfor være mer nøye med mengden man påfører for å unngå renning eller appelsinskalloverflate. Når det er sagt så vil jeg si at 2K spraybokslakken ikke renner like lett som 1K-spraybokslakk, fordi den herder mye raskere. Eksperimenter gjerne med å varme opp boksen litt med lunkent vann, lakken vil da forstøves litt bedre og herde noe raskere.

Ellers er det åpenbar kvalitetsforskjell på 2K spraybokslakk og 1k spraybokslakk. 1K-lakken sitter dårligere og er ikke så blank. Men det viktigste er selvfølgelig å kunne stå støvfritt, men dette gjelder for all lakkjobbing.

Det eneste som hindrer meg i å bruke utelukkende 2K spraybokslakk er prisen. En boks koster mellom 150,- og 250,- kr.

Lykke til!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Epylypzon »

Virker som dere har litt peiling. Så da er det noe jeg lurer på.
Driver å renoverer noen brukte håndbeskyttere(plast) om dagen. Har pussa og sparkla dem.
Det som står igjen er finpuss også lakkering.

Hvordan ville dere slipt de før lakkering? Med hvor grov korning? våt eller tørr?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av MGR1 »

Epylypzon skrev:Virker som dere har litt peiling. Så da er det noe jeg lurer på.
Driver å renoverer noen brukte håndbeskyttere(plast) om dagen. Har pussa og sparkla dem.
Det som står igjen er finpuss også lakkering.

Hvordan ville dere slipt de før lakkering? Med hvor grov korning? våt eller tørr?

Plast er vanskelig å lakkere, og er det "fet" plast vil det ikke sitte noe særlig bra. Hardplast ville jeg ha brukt 12-1500 papir på, hvis du bare skal matte det litt ned. Vått er best.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Epylypzon »

MGR1 skrev:
Epylypzon skrev:Virker som dere har litt peiling. Så da er det noe jeg lurer på.
Driver å renoverer noen brukte håndbeskyttere(plast) om dagen. Har pussa og sparkla dem.
Det som står igjen er finpuss også lakkering.

Hvordan ville dere slipt de før lakkering? Med hvor grov korning? våt eller tørr?

Plast er vanskelig å lakkere, og er det "fet" plast vil det ikke sitte noe særlig bra. Hardplast ville jeg ha brukt 12-1500 papir på, hvis du bare skal matte det litt ned. Vått er best.

Det er "PP" plast. Har kjøpt primer som skal være til plast.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Ser ut som at 2k sprayboks seiler opp som favoritt.


Når det gjelder sliping så er det litt avhengig av hva som skal sprøytes. Normalt stopper jeg på 1200-papir. Men skal en spøyte med vanlig spraylakk på boks så er lakken så tynn at jeg må opp på 1600 for at ikke ripene skal vises gjennom. Foretrekker våtsliping av praktiske årsaker. Skal en tørrslipe så pakker papiret seg så raskt at en må bytte hele tiden. Ved våtsliping så rengjøres papiret hele tiden.

Å lakkere mykplast har jeg dårlig erfaring med, og prøvd å unngå så langt jeg kan. Det flasser av innen kort tid uansett hva jeg gjør. Det eneste jeg har fått til å funke er plastidip. Plastidippen er såpass fleksibel at den ikke slipper.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av gorbys »

Har ikkje erfaring med 2k spray, men har fått akseptable resultater utelukkende med 1k spray. Rengjøring og tålmodighet er vel nøkkelen her. Våtslipte og før klarlakk. Vær obs på at noen 1k sprayer ikkje tåler bensinsøl, noko å tenke på når ein tek bensintanken ;-) har ikkje opplevd noko problem med biltema sin spray ang dette men eg brukar fortsatt ein voks som skal tåle bensinsøl fra swissvax berre for å være heilt sikker.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Har brukt mye 1k spray. Det jeg ikke er fornøyd med der er:
- Hardhet. Overflaten blir fort ripete. Spesielt på en motorsykkel der område i fronten blir utsatt for insekter, steinsprut ol så blir lakken fort stygg.
- Tykkelse. 1k spray er så tynn at den minste ujevnhet skinner gjennom. Lakken klarer heller ikke legge seg rundt skarpe kanter,
- Finnish. 1k spray gir en litt flat og kjedelig finnish. 2K spray derimot har en dybde og glans i en helt annen klasse. 1k klarlakk hjelper litt, men er allikevel langt unna det jeg regner som akseptabelt.
- Tørking. Har opplevd at 1k flere år etter påføring fremdeles er myk og lite egnet til å jobbe videre med.

Synes 1k er ypperlig til småjobber, men til nå har jeg ikke vært borti noen 1k som er i nærheten av å gi aseptabelt resultat for større deler som kåper, tank ol.

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Så, over til neste naturlige oppfølgingsspørsmål. Hvor kjøper vi 2k spray?

Rimeligste jeg har funnet er Ødegård Lakk, som skal ha 282,- pr boks http://www.odegard-lakk.no/default.aspx ... oduct=8345" onclick="window.open(this.href);return false;

Safanov på Ebay, tar 18euro pr boks + 20euro i frakt. Kjøper en da feks 4 bokser + moms og fortollingsgebyr så havner en godt over tusenlappen. Da blir hver boks ikke noe billigere enn her hjemme etter hva jeg kan se.

magnele
Innlegg: 17
Registrert: 14 sep 2012, 21:05
Motorsykkelen din: Tiger1050/BMW K1100

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av magnele »

Norbond har litt rimeligere lakk enn feks Standox. For hjemmelakkering kan det være ett godt alternativ

http://www.norbond.no/maling-og-lakk/la ... 209-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Ut ifra hva jeg kan se der så tar de 298 pr boks?

Norbond sin lakk er forresten blandet med herder ved fylling i boks. De sier 1 mnd levetid. Vil tro det er en ganske treg herder?
har du erfaring med denne type 2K spraylakk kontra 2K lakk fra boks med herder i eget kammer som aktiviseres ved bruk?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av MGR1 »

Torshov Bilrekvisita tar 179,- / 199,- for klarlakk. Kjøper du på eBay må du kjøpe større kvanta for å få ned stykkprisen. Problemet er at jeg kun har funnet 2K klarlakk her i Trondheim, ikke med farge. Kjøper derfor på eBay til tross for prisen.

Svein1
Innlegg: 24
Registrert: 19 apr 2011, 00:41
Motorsykkelen din: Gixxer

Re: Lakk - 2K spray kontra sprøyte -

Legg inn av Svein1 »

Kjøpte 2k spraylakk hos Ødegård Lakk, og har gjort meg noen erfaringer.

-For det første, topp service hos Ødegård Lakk. Fikk til og med telefon om de skulle blande for basecoat eller topcoat, noe jeg ikke hadde lagt inn info om da jeg bestilte på nett.

-Lakken var veldig enkel i bruk. Riste boksen i 2 minutter, aktivere med å trykke inn plastpinnen i bunnen, og så riste 2 nye minutter.

-Lakken dekker godt, og i praksis er det full dekning etter 2 strøk. Legger på ett 3. strøk for samvittighetens skyld. Følger anvisningen på boksen og lakkerer vått i vått, 5 minutter mellom strøkene.

-Lakken fyller bedre enn vanlig 1k, og gir en mye feitere inntrykk enn jeg er vant til. (skulle kanskje bare mangle når jeg har brukt 10 skikt med sprayfiller ;))

-Noe problemer med appelsinhud. mulig årsak kan være at jeg lakkerte kåpedelene horisontalt på ett bord. Hadde jeg hengt dem opp vertikalt ville avstanden til dysa blitt mindre. Skal prøve å rubbe eller slipe ned lakken når den er gjennomherdet.

-Fikk ett underlig problem. Framskjermen ble lakkert med det som var igjen i boksen etter at tanken ble lakkert. Det var akkurat nok til 2 strøk. Dagen etterpå inspiserte jeg og bestemte meg for å gå for ett strøk til. Da jeg la på siste strøket på det så kokte lakken. Har aldri vært ute for koking når en bruker samme lakk. En bør kanskje være obs på at en må legge vått i vått. Å lakke over lakk som er halvherdet ser ikke ut til å fungere. Uansett, måtte slipe ned skjermen og lakke den på nytt med 3 strøk. Her ble trikset med å legge boksen i fryseren brukt for å forsinke herding i boksen.

Nå skal lakken få ligge og kose seg en måneds tid, før det er tid for rubbing og lett våtsliping. Så skal klistremerker på. Til sist 2k klarlakk. Litt uegnet lakklokale gjorde at det ble litt støv i lakken. Dette må forbedres når klarlakken skal på. Får bruke måneden på å finne støvfritt lokale, evt gjøre noe med lokalet jeg brukte.

Svar