Partytelt / Messetelt / Byggtørker

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Partytelt / Messetelt / Byggtørker

Legg inn av Geso »

Helt i begynnelsen av mai har jeg tenkt å arrangere hagefest. (Bursagsfest)
I og med at været og temperaturen her i Norge kan være mildt sagt varierende, har jeg tenkt å sette opp ett partytelt med en diesel byggtørker i..

Noen som har erfaring med:
Lukt / støy fra byggtørker fyrt med diesel?
Kan denne stå inne i teltet? Finnes det varmeslanger som kan tilkobles for en bedre fordeling av varmen?
Ser at prisene på en slik varmer varierer fra ett par tusen kroner til mange tusen. Er de billige varmerne "gode nok"?

Telt:
Noen som vet om noen som selger hagetelt (4x6 eller 4x8 meter) til en billig penge?
(Tenker på å kjøpe noe, og overlate det til skolekorpset etterpå. De trenger det til loppemarkedet sitt:-))

Andre gode tips?

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Partytelt / Messetelt / Byggtørker

Legg inn av Kawagutten »

Jeg har brukt en vanlig søyle ovn m/vifte på en plate på bakken i det ene hjørne,det har fungert bra i et 3x3 telt.Ovnen har da stått på fra tidlig kveld til langt på natt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Partytelt / Messetelt / Byggtørker

Legg inn av Flattop »

Mesteparten av lukten fra en slik varmer kommer i oppstarten. Deretter brenner den ganske greit uten for mye sjenerende lukt. Vil likevel anbefale parafin som brennstoff. Det brenner renere og lukter ikke fullt så ille.

Det er litt plagsom med støyen, men du kan unngå dette til en viss grad med å bruke rør fra varmeren til å lede varmen inn i teltet, slik at brenneren står på utsiden av teltet. Ikke optimalt men dog en liten skjerming fra det værste av støyen. Brenneren lager støy og det gjør også viften som frakter varmen inn.

Bruker dette selv i garasjen min for oppvarming til fest o.l men da står den på i en del timer i forkant slik at bygningsmassen skal klare å absorbere en del varme. Der sliter du litt mer siden du bruker et telt.
Bilde

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Partytelt / Messetelt / Byggtørker

Legg inn av bjornen »

det finnes direktefyrte byggtørkere og indirekte....
den første slipper exhausten ut sammen med varmlufta,
mens den indirekte har et eget "varmekammer" hvor lufta som går gjennomvifta og ut i rommet er fri for exhaust(lukt).
på sistnevnte kan du plassere tørkeren på utsiden av veggen, og legge flexirør inn i lokalet som skal varmes.

Hva med propanvarmere...mindre støy? mindre lukt...

De større utleiefirmaene (Ramirent, Cramo, etc ) har dette i sortimentet

Svar