Bringisen skrev: Dere koser dere nå ja, slike bilder finner man naturlig nok Og man kan finne de utroligste bilder der denne tanksen blir utsatt for prøvelser som få hadde tenkt var mulig, men de er ikke like interessante
Nå er det uheldigvis for GS modellen, det faktum at få om noen annen sykkel brukes på samme måte i like stor utstrekning.
Et fly er det mest sikre transportmiddel man kan benytte, likevel er sjansen tilstede for en katastrofe om man bare flyr ofte nok.
Jeg koser meg overhodet ikke, i allefall ikke over bildet. Ikke leita jeg etter slike bilder heller, det dukket opp på en facebookside og jeg kopierte det.
Poenget er at selv panservogner går ad undas (bare spør Ferdinand Porsche), men uten at jeg vet hva sykkelen har vært igjennom, så ser jo ikke veien særlig ufremkommelig ut for en sykkel som skal ha ord på seg for å tåle alt.
Og jeg er rimelig sikker på at det finnes andre motorsykkelprodusenter som også lager adventuresykler som tåler like mye som en GS og i tillegg er pene å se på, noe GS ikke er :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Bringisen skrev: Dere koser dere nå ja, slike bilder finner man naturlig nok Og man kan finne de utroligste bilder der denne tanksen blir utsatt for prøvelser som få hadde tenkt var mulig, men de er ikke like interessante
Nå er det uheldigvis for GS modellen, det faktum at få om noen annen sykkel brukes på samme måte i like stor utstrekning.
Et fly er det mest sikre transportmiddel man kan benytte, likevel er sjansen tilstede for en katastrofe om man bare flyr ofte nok.
Jeg koser meg overhodet ikke, i allefall ikke over bildet. Ikke leita jeg etter slike bilder heller, det dukket opp på en facebookside og jeg kopierte det.
Poenget er at selv panservogner går ad undas (bare spør Ferdinand Porsche), men uten at jeg vet hva sykkelen har vært igjennom, så ser jo ikke veien særlig ufremkommelig ut for en sykkel som skal ha ord på seg for å tåle alt.
Og jeg er rimelig sikker på at det finnes andre motorsykkelprodusenter som også lager adventuresykler som tåler like mye som en GS og i tillegg er pene å se på, noe GS ikke er :)
Ok, jeg er enig med det første men selvfølgelig ikke den siste setningen :) Panservogner som dette blir ofte testet for det de er, og man skal ikke stikke under en stol at noen sikkert tøyer grensene og tror at de tåler litt mer enn hva som er mulig.
Kan strekke meg til at en KTM 990 ADV kan være like solid , men vet forlite om motorkonstruksjonen er like solid. Men den er definitivt ikke like pen som en GS
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.
Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.
Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De kjørte også med en annen nordmann som var på samme tur, han kjørte 800.
Ellers så er det 2 svensker jeg traff på adventure days, de skal kjøre rundt i 1 - 2 år på hver sin gs. http://www.twobikersoneworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis en ikke er under 165 hadde jeg ikke sett noen betekeligheter med å kjøre jorda rundt på en gs. Da må man ihvertfall være benskjør om en ikke klarer å holde den oppreist uten å ha begge føttene godt planta i bakken
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.
Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Ja du har sikkert rett, slik tenkte jeg når jeg hadde min 800. Av en eller annen grunn savnet jeg likevel kardangdriften fra 1200'en jeg hadde før 800'en. Jeg er sikkert litt sytete nå, men det er litt deilig å slippe det med smøring og stramming av kjede selv om det ikke var så veldig ofte det måtte strammes.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.
Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Ja du har sikkert rett, slik tenkte jeg når jeg hadde min 800. Av en eller annen grunn savnet jeg likevel kardangdriften fra 1200'en jeg hadde før 800'en. Jeg er sikkert litt sytete nå, men det er litt deilig å slippe det med smøring og stramming av kjede selv om det ikke var så veldig ofte det måtte strammes.
Smøring tar 20 sek før man fyller tanken, stramming av kjedet tar maks et par min (inkludert å finne verktøy).
Men, alt har jo sine fordeler og bakdeler Kjett om det bare skulle vært en sykkeltype å, bare fordi noen mente DEN var perfekt
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De kjørte også med en annen nordmann som var på samme tur, han kjørte 800.
Ellers så er det 2 svensker jeg traff på adventure days, de skal kjøre rundt i 1 - 2 år på hver sin gs. http://www.twobikersoneworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis en ikke er under 165 hadde jeg ikke sett noen betekeligheter med å kjøre jorda rundt på en gs. Da må man ihvertfall være benskjør om en ikke klarer å holde den oppreist uten å ha begge føttene godt planta i bakken
Ja, det har noe med komfort å gjøre også. Verden rundt kjøring består som oftest av svært så varierte etapper. En sykkel som gjør alle etappene på en komfortabel og forsvarlig måte ville jeg valgt. En liten og lett sykkel kunne sikkert gjort de mest tekniske etappene mye bedre, men kanskje ikke "sjamøretappene" like opplevelsesrik. En litt større , komfortabel og lastevennlig sykkel, som takler de tekniske etappene greit og gjør "sjamøretappene" til en drøm ville jeg ha valgt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.
Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Ja du har sikkert rett, slik tenkte jeg når jeg hadde min 800. Av en eller annen grunn savnet jeg likevel kardangdriften fra 1200'en jeg hadde før 800'en. Jeg er sikkert litt sytete nå, men det er litt deilig å slippe det med smøring og stramming av kjede selv om det ikke var så veldig ofte det måtte strammes.
Smøring tar 20 sek før man fyller tanken, stramming av kjedet tar maks et par min (inkludert å finne verktøy).
Men, alt har jo sine fordeler og bakdeler Kjett om det bare skulle vært en sykkeltype å, bare fordi noen mente DEN var perfekt
Du har nok rett, kun en filleting som jeg har hengt meg opp i
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De kjørte også med en annen nordmann som var på samme tur, han kjørte 800.
Ellers så er det 2 svensker jeg traff på adventure days, de skal kjøre rundt i 1 - 2 år på hver sin gs. http://www.twobikersoneworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis en ikke er under 165 hadde jeg ikke sett noen betekeligheter med å kjøre jorda rundt på en gs. Da må man ihvertfall være benskjør om en ikke klarer å holde den oppreist uten å ha begge føttene godt planta i bakken
Jeg hadde foretrukket å velta med en lettere og lavere bike enn en GS oppi her feks:
Dykkeren skrev:Egentlig så skulle det vært et krav om at man hadde minst 10 000 km på en sykkel og prøvd/eid mer en 1 sykkel, før man kunne kommentere/kritisere noe som helst om hva som er den beste sykkelen !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nesten helt enig. Man bør selvfølgelig ha noe å sammenligne med, både gammelt og nytt. Dette er en forutsetning.
Og hvis man ser bort fra bruksegenskaper , så er kanskje 10000 km nok til å avdekke driftsikkerheten. Dog mener jeg da at man må se på hvor mange enheter som er i daglig bruk når de har rundet nærmere 100000km for å avdekke driftsikkerheten til en konstruksjon.
Her er jo et eksempel på en røslig kar som har lang fartstid med en sykkelkonstruksjon.
Var på treffet til Oscar i fjor høst. Han kan å kjøre GS gitt, da kjørte han R80GS. Ute på svarttur på natta stod han rett opp mellom noen steinblokker på 1x1meter eller noe sånn
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125