MC ferie i Europa

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av biker7 »

Dette er et utdrag av en annen tråd her på forumet, men jeg mener dette tipset kanskje kan overføres dere med lettsykler og 1-2uker (dere bør nok kanskje bruke bortimot 2uker) :

(sitat) "Hvis dere bare skal være borte 1-1,5uke blir det nok kanskje litt snau tid å oppleve alpene og lengre sør. Bør i så tilfelle bruke tog gjennom tyskland. Alikevel vil jo mye av ferien gå bort til transport.

Men kan jo komme med et annet forslag: Ta Kiel-ferja, bruk 1-2 dager til Eifel-området litt sør for Køln i Tyskland. Ligger helt vest i Tyskland, ved grensa til Belgia. Bruk dette som base noen dager, og dere kan ta dagsturer til både Belgia og Luxemburg, evt.Frankrike eller Nederland. Mye fine svingete småveier i området. Og Nurnburgring ligger også i nærheten. Ta også en dagtur dit, enten for å kjøre eller bare for å titte. Den lille byen Monschau http://en.wikipedia.org/wiki/Monschau" onclick="window.open(this.href);return false; kan anbefales som base.
Enten på veien dit eller på returen anbefales en overnatting på Villa Løwenherz. Veldig trivelig Hotell kun for motorsyklister. http://arkiv.nmcu.org/tur/turforslag/vi" onclick="window.open(this.href);return false; ... enherz.pdf
Hjem til Norge kan dere enten velge å ta Kiel-ferja, en danskebåt eller evt. times-ferje Puttgarden-Rødbyhavn for deretter å kjøre via København,Øresund-brua, Sverige.
Brukte bortimot denne tur-oppskrifta sommeren 2012, og hadde en kjempefin tur.

(Vi hadde i tillegg et par netter i byen Quedlinburg, litt lengre øst i Tyskland. Også en fin by, med mye fine svingete veier i nærområdet. Turen vår varte da totalt 13dager/12 overnattinger )" (sitat slutt)

Her er link til hele tråden, med mere tips: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=7344" onclick="window.open(this.href);return false;

:D :vs
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

SuperMorten skrev:
Kawagutten skrev:http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=7255

Ferge fra Larvik-DK bruker ikke mer 2.5 time tror jeg og ca 4-5 timer å kjøre gjennom DK.
3 timer og 45 minutter, men det er bagateller.

Jeg har liten erfaring med ferie i Europa, og absolutt ingen erfaring på to hjul, så det jeg ønsker meg er en fyldig reisebeskrivelse i etterkant. En dagbok med bilder, beskrivelser og erfaringer, både gode og dårlige :prf
Det skal jeg nok klare å få smelt sammen :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

ojda skrev:
patrikskauen skrev:Hallo, det har seg sånn at jeg skal på min første MC ferie til sommeren og har naturligvis i den sammenhengen en del spørsmål.

For øyeblikket er det planlagt at vi kun skal være 2 eller 3 personer på turen og vi tenker at turen går nedover mot Tyskland/Frankrike. Alle som skal være med på turen kjører lett-MC altså 125cc og vi tenker å bruke omtrent 1 til 2 uker.

Jeg lurer på om det er noen her inne som har vært på en tur med omtrentlig samme destinasjon som kunne gitt noen tur-tips, ting vi burde passe på eller annet som ville vært nyttig å vite. Vi tenker å bestille/planlegge overnatting på forhånd sånn at vi ikke skal møte på problemer med at steder er full-booket etc.

Jeg lurer også på om det er noen praktiske opplysninger jeg kunne hatt godt nytte av :-)

Takk på forhånd :thumleft
Jeg regner med at budsjettet ikke er veldig stort, siden dere er såpas unge som dere er.(Jadda fordomsfull) :[-X
Men som 16-18 åring ville jeg helt klart brukt Larvik-Hirshals fergen (Danmark) som koster under 1000 kr tur-retur, og heller spandert på meg så lang ferie som mulig. (2 uker er flott)
Det er lurt å prøve å legge ferien litt tidlig (Juni-første halvpart av Juli), for å unngå den værste ferietrafikken.
Da trenger dere ikke bestille rom på forhånd, men heller passe på å ha hotell/pensjonat--rom med WiFi
så nytt overnattingssted kan bestiilles før dere drar på morran. eller ta det på sparket. Hotels.com er greit å bruke :thumleft Detaljert rute synes jeg er helt unødvendig å styre med. Det blir alltid forandringer ettersom dagene går, men det er greit å finne noen ting/steder man har lyst til å få med seg, og en veldig grov ca-kjørerute. En sykkel med Gps er nesten nødvendig, det sparer masse tid. Ta dere tid til i allefall et stort alpepass eller to. Det er en utrolig opplevelse,, og nestten værdt hele turen.
Haha, fordommen er godt forståelig! Ferge fra Larvik høres ut som et veldig godt alternativ! Eneste problemet med tidlig ferie er at skolen går til ferie 20. Juni og jeg reiser til USA 5. Juli - er ikke sikker på om det er tilstrekkelig med tid, men vi kan jo se på alternativene. (evt. ta fri fra skole et par dager før, er jo bare bortkastet tid de siste par ukene etter eksamen allikevel...)
Hotell/pensjonat/campinghytte er jo en selvfølge, WiFi'en er ikke absolutt en nødvendighet, men helt klart foretrukket - kan koste på seg og bruke 3G på telefonen i værste fall.. Tenker at vi kun for lage en grov rute eller en ide i det minste om hvor vi kunne tenke oss å dra :thumleft Har vært på utkikk etter GPS en god stund nå, er litt usikker på hva som er et godt kjøp :-k

Et alpepass ville vært en fantastisk opplevelse! Det finnes jo nok av muligheter, men på et eller annet punkt skal vi få til et alpepass :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

Jarle skrev:
patrikskauen skrev:
Kawagutten skrev:Super god planlegging i forkant av turen er viktig. Tenk på hvor langt har dere kjørt i strekk før og var det slitsomt for å finne dagsetapper.Sykkel i topp stand er og viktig.Ville nok brukt ferge og tog på deler av turen.Det hørtes slitsomt ut på en 125 på så kort tid.Ta med gps/kart.En tur ala dette har vært nevnt før her i forumet så finner sikker mye info tidligere tråder.

På nmcu.org finner du også en del info.
Jeg tenker også at planlegging er viktig. Et strekke som er mulighet for at vi tar med ferge er fra Gøteborg til Danmark, da slipper vi jo å kjøre ned til Malmø og videre over broen.

Jeg kan ta en titt etter de eldre trådene.
Skal man til en spesiell destinasjon er det nok lurt med litt planlegging. Hvis man ikke har en spesiell destinasjon er det en stor frihet å bare kjøre på måfå. Ser det ut som en fin vei som går oppover en dalside.... ta den og finn ut hvor veien fører.
Noe av intensjonen bak turen var akkurat det ja :-) jeg har lenge hatt en drøm om å kunne ta meg friheten til å dra ut med noen kompiser og kunne dra hvorhen vi vil! Om vi får øye på en interessant vei eller et fint landskap utforsker vi :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

biker7 skrev:Dette er et utdrag av en annen tråd her på forumet, men jeg mener dette tipset kanskje kan overføres dere med lettsykler og 1-2uker (dere bør nok kanskje bruke bortimot 2uker) :

(sitat) "Hvis dere bare skal være borte 1-1,5uke blir det nok kanskje litt snau tid å oppleve alpene og lengre sør. Bør i så tilfelle bruke tog gjennom tyskland. Alikevel vil jo mye av ferien gå bort til transport.

Men kan jo komme med et annet forslag: Ta Kiel-ferja, bruk 1-2 dager til Eifel-området litt sør for Køln i Tyskland. Ligger helt vest i Tyskland, ved grensa til Belgia. Bruk dette som base noen dager, og dere kan ta dagsturer til både Belgia og Luxemburg, evt.Frankrike eller Nederland. Mye fine svingete småveier i området. Og Nurnburgring ligger også i nærheten. Ta også en dagtur dit, enten for å kjøre eller bare for å titte. Den lille byen Monschau http://en.wikipedia.org/wiki/Monschau" onclick="window.open(this.href);return false; kan anbefales som base.
Enten på veien dit eller på returen anbefales en overnatting på Villa Løwenherz. Veldig trivelig Hotell kun for motorsyklister. http://arkiv.nmcu.org/tur/turforslag/vi" onclick="window.open(this.href);return false; ... enherz.pdf
Hjem til Norge kan dere enten velge å ta Kiel-ferja, en danskebåt eller evt. times-ferje Puttgarden-Rødbyhavn for deretter å kjøre via København,Øresund-brua, Sverige.
Brukte bortimot denne tur-oppskrifta sommeren 2012, og hadde en kjempefin tur.

(Vi hadde i tillegg et par netter i byen Quedlinburg, litt lengre øst i Tyskland. Også en fin by, med mye fine svingete veier i nærområdet. Turen vår varte da totalt 13dager/12 overnattinger )" (sitat slutt)

Her er link til hele tråden, med mere tips: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=7344" onclick="window.open(this.href);return false;

:D :vs
Takk for lenke til tråden! fikk tidligere høre om lignende tråder her inne fra før, men har ikke klart å finne de :-k

Jeg har vært med kiel-ferja tidligere, riktig nok med bil. Var nedover i nord-tysklands område for noen år siden og har jo da hvertfall en liten grad med erfaring hvertfall på veien hjemmefra til hamburg, men skal se litt dypere inn i den andre tråden og se om det er noe vi kan ta med oss derfra som er helt sikkert er :-)
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

Jeg tenker at jeg både skal "dokumentere" turen i form av tekst, bilder osv. men jeg har også et lite håp om at jeg kunne få laget en film ut av det hele. Er det noe som ville falt i smak?
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av SuperMorten »

Garantert :prf


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

SuperMorten skrev:Garantert :prf


Sent from my iPhone using Tapatalk
Flott! Da skal jeg sjekke litt rundt og passe på at kameraene er klare når det legges ut på tur! :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Olav K »

Må ønske dere GOD tur, jeg tipper sønnen min ville likt en slik tur :-D
Jeg må slenge inn en anbefaling for overnattings "på sparket": http://www.airbnb.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bed and Breakfast av ymse slag spredd over hele verden. Om dere for eksempel stopper i Soltau i Tyskland, flipper du fram smartphonen, åpner airbnb appen, skriver "Soltau" i søkefeltet og du får garantert opp noen treff på B&B i nærheten, og kan med en gang se hva som er ledig og hva det koster. Du betaler ved bestilling, så er det tut og kjør til adressen.
Jeg har brukt denne i sydfrankrike flere ganger... helt toppers :thumleft :thumleft :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

Olav K skrev:Må ønske dere GOD tur, jeg tipper sønnen min ville likt en slik tur :-D
Jeg må slenge inn en anbefaling for overnattings "på sparket": http://www.airbnb.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bed and Breakfast av ymse slag spredd over hele verden. Om dere for eksempel stopper i Soltau i Tyskland, flipper du fram smartphonen, åpner airbnb appen, skriver "Soltau" i søkefeltet og du får garantert opp noen treff på B&B i nærheten, og kan med en gang se hva som er ledig og hva det koster. Du betaler ved bestilling, så er det tut og kjør til adressen.
Jeg har brukt denne i sydfrankrike flere ganger... helt toppers :thumleft :thumleft :thumleft
Hehe, jo takk for det!

Skal definitivt laste ned appen :-) Høres ut som et flott hjelpemiddel ute på tur :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av Nostalgic »

Okei, nå har det seg sånn at jeg har fått endret brukernavn her på MCsiden til "Nostalgic" :-)

Det er flere grunner bak dette, men noen av hovedgrunnen er:
-Det forrige brukernavnet mitt var det faktiske navnet mitt, og da bidrar det både til bedre personvern og det nye brukernavnet er mer "fengende.
-Jeg har planer om å starte opp en bikers logg i løpet av de neste dagene nå, da egner det seg bedre med et nickname.
-Det nye brukernavnet er et ord/begrep som har en betydning for meg :thumleft


Så nå håper jeg de fleste har fått med seg at "patrikskauen" har nå blitt til "Nostalgic" :thumleft :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av pingvin »

Nostalgic skrev:Et alpepass ville vært en fantastisk opplevelse! Det finnes jo nok av muligheter, men på et eller annet punkt skal vi få til et alpepass :-)
Ville MYE heller hatt 4 dager i Alpene enn 6 dager mellom Alpene og Norge og 125cc er garantert grisemoro på små veiene der nede.

Vi har pleid å ta Kielferga+autozug (oftest til München). Går bort 2 dager i hver ende i transport men til gjengjeld så får dere kjørt på verdens beste veier. Ikke fryktelig dyrt med Kielferga hvis fyller opp 4 mannslugar men begrenset antall plasser for MC så kan blie en utfordring så sent (pleid å booke i oktober). Autozug ca 1500kr hver vei så ikke helt gratis men slipper hotell og bensin så regnestykket ikke nødvendigvis så galt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av rogg »

God tur... Har lite erfaring, men tok en tur nedover i fjor sommer. Planlegging var stort sett å finne mål for turen, samt å bestille ferge over til Kiel. Etter det kjørte vi via øst-Tyskland inn i Polen. Ingen problemer å finne overnatting. Både hoteller og gesthaus hadde plass. Fikk parkert i garasjer eller lukkede bakgårder så sykkelen stod trykt. Dette stilte oss friere å stanse hvor vi ville, samt at vi la dagsetappene etter hva man orket. Mange små steder som er verd en stopp og overnatting. Blir flere slike turer på meg.


Rogg, sent fra iPhone med Tapatalk 2
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av JK95 »

Vet dere noe om når dere tenker å utføre denne turen? Jeg har selv meget lyst til å kjøre tur med MC, men er i den situasjon at flertallet av mine venner ser på bil som "mer praktisk" :sk? Dermed er jeg alene om å kjøre sykkel foreløpig, men det hadde jo vært morsommere om det var flere å kjøre med :prf Så det jeg egentlig lurer på er, tror dere at dere har plass til en ung motorsykkelist til? :redface

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: MC ferie i Europa

Legg inn av rogg »

Blir ikke tur i år, vi hadde tenkt å bruke ferien på to hjul i Norge og Sverige. Mye vi enda ikke har fått med oss i Skandinavia....
Neste tur blir sannsynlig å ta båt fra Sverige til Riga, for så å følge kysten rundt til Tyskland.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar