Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
simpson skrev:
Bringisen skrev:
LordShaft skrev:Hvorfor skal ikke en R sykkel stikke av med seieren? Siden tidenes morgen har det vært forsøkt montert motor på trøsykkel, for så å kjøre omkapp med de! Enda større grunn til å vurdere de beste av de beste syklene... Nettopp R, som er best for meg (pr dags dato) :thumleft
Kan vel ikke si meg annet enn enig i grunntanken. Det er jo derfor denne tråden er populær, alle har en favoritt basert på sine egne premisser.Noen liker å kjøre om kapp, noen liker å kjøre langt, noen kort, noen til byen, noen nesten alle steder, noen liker komfort, andre bryr seg ikke, noen vil ha med seg alt på tur, noen kun en ryggsekk, noen liker historie, noen liker plast, noen liker crom, noen liker allsidighet, noen spesialitet osv. Kan jo ikke bli enighet her :knegg
Menneske har av natur alltid konrurert om å være raskest, helt siden tidenes morgen.
Menneske har alltid konkurert om å komme først, (i idretten, hvis noen lurte :knegg )
Så jeg er enig i at R sykkel kan være best, selv om det er i de senere år fabrukantene har begynt å lage de.

Og Bringisen, enighet er vel ikke oppkriften på en underholdene tråd? :P :p
Det er vel et fåtall som kjører mc for å være raskest, farta begrenses som regel av dårlig råd,
sviktende mot og dårlig samvittighet, ikke av kjøretøy ... og det er vel heller ikke mange som mener at god kvalitet og andre positive trekk på en mc kan avleses på et speedometer.

Finnes det ingen statistikker over rapporterte feil på de enkelte modeller, tro?
Det hadde jo vært greit å fått avklart dette en gang for alle.
Jeg vil påstå at den modellen som har vært minst plaget med gjengangerfeil i alle sine versjoner er VFR :P :p
Det e vel en viss fare for at du har rett ... men det må jo være litt trasig for "hyper-mc"-fantastene at en såpass lite spenstig sykkel er "best" :knegg
Jeg er enig, ikke noe er så lite spennende som feilfrie kjøretøy med lange garantier. Misforstå meg rett, selvfølgelig er det betryggende at noe aldri klikker og at man slipper verkstedsbesøk som ikke er planlagte.
Men det finnes så mye annet som etter min mening er viktigere. Og kjøretøy som har lange garantier og har lav feilstatistikk blir etter min mening dønn kjedelig. Velbrukt teknikk og kjip materialfølelse er ikke særlig spennende. Se bare på KIA og Hyundai , det mest spennende med disse er 7 års garanti.
Men bevares , for noen er dette alfa og omega.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Haavar »

Den beste motorsykkelen er en som er på markedet nå. Den må gjøre den beste jobben som motorsykkel på asfalt som minst 90% av oss kjører mesteparten av tiden på.
Fremdrift:
Motorsykkelens viktigste oppgave er å flytte på seg. Den beste motorsykkelen har et fint forhold mellom mest mulig effekt og dreimoment over et bredt register. Lav vekt er også viktig for effektiv fremdrift. Den beste motorsykkelen har lav vekt i forhold til effekt og størrelse.
Veigrep:
Motorsykkelens oppgave er også å holde seg på veien. For å gjøre det må den først og fremst være utstyrt med de beste dekkene. De aller beste dekkene til asfaltbruk leveres vel stort sett i 17 tom. Så den beste sykkelen har 17 toms hjul. Fjæring, hjuloppheng og ramme er også viktig for å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har den beste fjæringen, ramme og hjuloppheng.
Stoppevne:
Når man først er i bevegelse kan det også være en fordel å kunne stoppe, noe som også er viktig for motorsykkelens evne til å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har de beste bremsene.
Ande kriterier er holdbarhet, komfort og pris i forhold til hva man får.
vilken sykkel er den beste vet ikke jeg, men jeg har et par kandidater på hvem som ikke er best:
Honda VFR, VAR kanskje best en gang, men 2014 modellen (800F) er ikke best på noe.
BMW GS1200 er en knakanes god sykkel, men veier for mye og er ikke utstyrt med de beste dekkene og bremsene til å kunne kalles den beste.
HVEM ER BEST på dekk, motor, vekt, bremser og chassie?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Kawagutten »

Bringisen skrev:Nå ble det litt mye Kawa-prat her altså, nå må noen blande seg inn å bryte opp litt snart :-)å :P :p

Neste gang er det Aprilia sin tur til å være best så det tar litt tid før vi kommer tilbake til BMW :lol
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Kawagutten skrev:
Bringisen skrev:Nå ble det litt mye Kawa-prat her altså, nå må noen blande seg inn å bryte opp litt snart :-)å :P :p

Neste gang er det Aprilia sin tur til å være best så det tar litt tid før vi kommer tilbake til BMW :lol
Trenger ikke tenke på meg, jeg har jo nettopp fått den beste sykkelen. Bare ta den tiden du trenger du , noen trenger lenger tid enn andre :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Haavar skrev:Den beste motorsykkelen er en som er på markedet nå. Den må gjøre den beste jobben som motorsykkel på asfalt som minst 90% av oss kjører mesteparten av tiden på.
Fremdrift:
Motorsykkelens viktigste oppgave er å flytte på seg. Den beste motorsykkelen har et fint forhold mellom mest mulig effekt og dreimoment over et bredt register. Lav vekt er også viktig for effektiv fremdrift. Den beste motorsykkelen har lav vekt i forhold til effekt og størrelse.
Veigrep:
Motorsykkelens oppgave er også å holde seg på veien. For å gjøre det må den først og fremst være utstyrt med de beste dekkene. De aller beste dekkene til asfaltbruk leveres vel stort sett i 17 tom. Så den beste sykkelen har 17 toms hjul. Fjæring, hjuloppheng og ramme er også viktig for å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har den beste fjæringen, ramme og hjuloppheng.
Stoppevne:
Når man først er i bevegelse kan det også være en fordel å kunne stoppe, noe som også er viktig for motorsykkelens evne til å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har de beste bremsene.
Ande kriterier er holdbarhet, komfort og pris i forhold til hva man får.
vilken sykkel er den beste vet ikke jeg, men jeg har et par kandidater på hvem som ikke er best:
Honda VFR, VAR kanskje best en gang, men 2014 modellen (800F) er ikke best på noe.
BMW GS1200 er en knakanes god sykkel, men veier for mye og er ikke utstyrt med de beste dekkene og bremsene til å kunne kalles den beste.
HVEM ER BEST på dekk, motor, vekt, bremser og chassie?
Jeg mener du er litt på jordet her, og du går i fellen som mange andre. Du sier du vet ikke hvilken sykkel som er den beste, men du vet hvem som ikke er best. Dette er jo helt uinteressant ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

En motorsykkel må jo være rask. Det er jo litt av poenget. Men for å være best så må det jo være en modell som ikke er endret over lang tid. Ellers kan vi aldri bli enige.
Jeg vet jo ikke engang hva jeg selv synes er beste sykkel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Artig å registrere at når man ikke kommer på saklige argumenter mot en sykkel, så er den kjedelig, ordinær og litt sånn 13 på dusinet-sykkel, på tross av at verdens motorjournalister har hyllet en modell i 27-28 år :lol
Hvis slarkete girkasser, kjøreegenskaper som ei fiskeskøyte og lyd som en Subaru er kvaliteter som kjennetegner verdens beste sykkel, så hopper jeg av denne diskusjonen, for da må det være jeg som har misforstått noe fundamentalt, alternativt, noen andre er sprøyte gal :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:En motorsykkel må jo være rask. Det er jo litt av poenget. Men for å være best så må det jo være en modell som ikke er endret over lang tid. Ellers kan vi aldri bli enige.
Jeg vet jo ikke engang hva jeg selv synes er beste sykkel.
Men hva er rask? Og tror du virkelig at alle i denne tråden kan bli enig :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Artig å registrere at når man ikke kommer på saklige argumenter mot en sykkel, så er den kjedelig, ordinær og litt sånn 13 på dusinet-sykkel, på tross av at verdens motorjournalister har hyllet en modell i 27-28 år :lol
Hvis slarkete girkasser, kjøreegenskaper som ei fiskeskøyte og lyd som en Subaru er kvaliteter som kjennetegner verdens beste sykkel, så hopper jeg av denne diskusjonen, for da må det være jeg som har misforstått noe fundamentalt, alternativt, noen andre er sprøyte gal :)
Ut fra det du skriver foreslår jeg at du hopper av denne diskusjonen :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:Artig å registrere at når man ikke kommer på saklige argumenter mot en sykkel, så er den kjedelig, ordinær og litt sånn 13 på dusinet-sykkel, på tross av at verdens motorjournalister har hyllet en modell i 27-28 år :lol
Hvis slarkete girkasser, kjøreegenskaper som ei fiskeskøyte og lyd som en Subaru er kvaliteter som kjennetegner verdens beste sykkel, så hopper jeg av denne diskusjonen, for da må det være jeg som har misforstått noe fundamentalt, alternativt, noen andre er sprøyte gal :)
Ut fra det du skriver foreslår jeg at du hopper av denne diskusjonen :P :p
Ja, det hadde du vel likt, slik at du fikk messe uforstyrret om alfabet-sykkelen din :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:Artig å registrere at når man ikke kommer på saklige argumenter mot en sykkel, så er den kjedelig, ordinær og litt sånn 13 på dusinet-sykkel, på tross av at verdens motorjournalister har hyllet en modell i 27-28 år :lol
Hvis slarkete girkasser, kjøreegenskaper som ei fiskeskøyte og lyd som en Subaru er kvaliteter som kjennetegner verdens beste sykkel, så hopper jeg av denne diskusjonen, for da må det være jeg som har misforstått noe fundamentalt, alternativt, noen andre er sprøyte gal :)
Ut fra det du skriver foreslår jeg at du hopper av denne diskusjonen :P :p
Ja, det hadde du vel likt, slik at du fikk messe uforstyrret om abc-sykkelen din :lol
Er nok ikke jeg som har messet mest her den siste tiden hvis du gidder å sjekke ;-) Og har man en GS får man nok ikke messe uforstyrret uansett, vi har ikke lov til slikt vi vet du :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ejs »

:-#
Den beste sykkel har blitt enda bedre :D
Har kjøpt Corbinsal til den. :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Kawagutten »

Bringisen skrev:
Kawagutten skrev:
Bringisen skrev:Nå ble det litt mye Kawa-prat her altså, nå må noen blande seg inn å bryte opp litt snart :-)å :P :p

Neste gang er det Aprilia sin tur til å være best så det tar litt tid før vi kommer tilbake til BMW :lol
Trenger ikke tenke på meg, jeg har jo nettopp fått den beste sykkelen. Bare ta den tiden du trenger du , noen trenger lenger tid enn andre :lol
:-k mener du bmw folket er trege da siden de har trengt å messe om bmw hver eneste dag hele vinteren og ikke noe få dager som alle andre :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Kawagutten skrev:
Bringisen skrev:
Kawagutten skrev:
Bringisen skrev:Nå ble det litt mye Kawa-prat her altså, nå må noen blande seg inn å bryte opp litt snart :-)å :P :p

Neste gang er det Aprilia sin tur til å være best så det tar litt tid før vi kommer tilbake til BMW :lol
Trenger ikke tenke på meg, jeg har jo nettopp fått den beste sykkelen. Bare ta den tiden du trenger du , noen trenger lenger tid enn andre :lol
:-k mener du bmw folket er trege da siden de har trengt å messe om bmw hver eneste dag hele vinteren og ikke noe få dager som alle andre :thumleft
Kan bare snakke for meg selv. Treg er jeg, nyter sekundene. Dessuten er jeg så entusiastisk at jeg må messe om de fantastiske syklene under hele PMS sesongen. Så har du de i den andre enden som er så trege før de endelig kjøper seg en skikkelig sykkel :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av LordShaft »

husker ikke hvilket program det var... men de testet verdens beste sykkel, å vinneren var en honda chub eller hva den heter.

Svar