Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av lars_helgek »

DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:
lars_helgek skrev:Min FJ1100 (1984) har noe så sykt som 750.000KM på telleren :)

Vet jo ikke historikken til forrige eier da, kan være skiftet det ene og andre oppigjennom årene, men går som en klokke den :)
Hvilke tegn får en egentlig når de er i ferd med å ta kvelden???

Går som en klokke, men alle motorer har vel en slags grense, så bare lurer på "hvordan jeg vil merke" at jeg er i ferd med å bli fri for sykkel etterhvert :/
Problemet er at når kostnadene med å holde sykkelen i drift, overkrider den faktiske verdien, så må det en entusiast til for at sykkelen unngår å havne på fyllinga.
Min sykkel trengte en oppshining, og hadde da 2 valg, enten selge til en pris som forvarte at neste eier så noe økonomi i å bruke penger på renovering i tillegg til kjøpesummen, eller å gjøre det sjøl. Jeg valgte det siste alternativet, men har allikavel brukt mer penger enn det sykkelen er verdt i normal bruksstand på det åpne markedet :)
Den som gidder å ta seg tid og er villig til å bruke penger på å holde en sykkel i drift, kan ha sykkel i hele sin levetid, det handler vel egentlig om hvor mye man er villig til å bruke av tid og penger.
Det som er vanlige ting ting gamle motorer sliter med er mangel på kompresjon, slitne kammer (pitting) sliten kamkjede, utette ventiler og generelt dårligere lager og råder og dårlig girsjalting. Passer man på å luke bort problemene fortløpende etterhvert som de dukker opp, så kan man ha samme sykkel i mange, mange år.
Men så kan man jo ikke stikke under en stol at utviklingen går framover og kjørekomfort og egenskaper kan også være en grunn til at gamle sykler står å ruster bort til fordel for en mer moderne en.
Takker for svar :)

Ja, må vel regne med at den kan komme til å koste noe med årene som kommer.. Men igjen, kjøpte den i fjor, da var kjede, drev, forgaffler (olje, pakkninger) og dekk skiftet.. Skiftet plugger nå for en stund siden, og har koset meg noen mil i februar faktisk :)

Får se hva tiden bringer, håper å holde liv i den en 3-4 år iallefall til, slik at en får samlet bonus på MC forsikring.. Tok jo lappen i fjor også så :) Er vel 10% en får i året stort sett, så å ha en veteran å kjøre skadefritt på er jo en "billig start" :)

Har seff lyst på ny sykkel, men ser at om jeg klarer meg med denne til jeg har mer bonus, så blir økonomien noe mer levelig :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

ZZR-Erling

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av ZZR-Erling »

DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:
lars_helgek skrev:Min FJ1100 (1984) har noe så sykt som 750.000KM på telleren :)

Vet jo ikke historikken til forrige eier da, kan være skiftet det ene og andre oppigjennom årene, men går som en klokke den :)
Hvilke tegn får en egentlig når de er i ferd med å ta kvelden???

Går som en klokke, men alle motorer har vel en slags grense, så bare lurer på "hvordan jeg vil merke" at jeg er i ferd med å bli fri for sykkel etterhvert :/
Problemet er at når kostnadene med å holde sykkelen i drift, overkrider den faktiske verdien, så må det en entusiast til for at sykkelen unngår å havne på fyllinga.
Min sykkel trengte en oppshining, og hadde da 2 valg, enten selge til en pris som forvarte at neste eier så noe økonomi i å bruke penger på renovering i tillegg til kjøpesummen, eller å gjøre det sjøl. Jeg valgte det siste alternativet, men har allikavel brukt mer penger enn det sykkelen er verdt i normal bruksstand på det åpne markedet :)
Den som gidder å ta seg tid og er villig til å bruke penger på å holde en sykkel i drift, kan ha sykkel i hele sin levetid, det handler vel egentlig om hvor mye man er villig til å bruke av tid og penger.
Det som er vanlige ting ting gamle motorer sliter med er mangel på kompresjon, slitne kammer (pitting) sliten kamkjede, utette ventiler og generelt dårligere lager og råder og dårlig girsjalting. Passer man på å luke bort problemene fortløpende etterhvert som de dukker opp, så kan man ha samme sykkel i mange, mange år.
Men så kan man jo ikke stikke under en stol at utviklingen går framover og kjørekomfort og egenskaper kan også være en grunn til at gamle sykler står å ruster bort til fordel for en mer moderne en.
Kampitting er vel strengt tatt ikke mye mer en noe kosmetisk?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:
DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:
lars_helgek skrev:Min FJ1100 (1984) har noe så sykt som 750.000KM på telleren :)

Vet jo ikke historikken til forrige eier da, kan være skiftet det ene og andre oppigjennom årene, men går som en klokke den :)
Hvilke tegn får en egentlig når de er i ferd med å ta kvelden???

Går som en klokke, men alle motorer har vel en slags grense, så bare lurer på "hvordan jeg vil merke" at jeg er i ferd med å bli fri for sykkel etterhvert :/
Problemet er at når kostnadene med å holde sykkelen i drift, overkrider den faktiske verdien, så må det en entusiast til for at sykkelen unngår å havne på fyllinga.
Min sykkel trengte en oppshining, og hadde da 2 valg, enten selge til en pris som forvarte at neste eier så noe økonomi i å bruke penger på renovering i tillegg til kjøpesummen, eller å gjøre det sjøl. Jeg valgte det siste alternativet, men har allikavel brukt mer penger enn det sykkelen er verdt i normal bruksstand på det åpne markedet :)
Den som gidder å ta seg tid og er villig til å bruke penger på å holde en sykkel i drift, kan ha sykkel i hele sin levetid, det handler vel egentlig om hvor mye man er villig til å bruke av tid og penger.
Det som er vanlige ting ting gamle motorer sliter med er mangel på kompresjon, slitne kammer (pitting) sliten kamkjede, utette ventiler og generelt dårligere lager og råder og dårlig girsjalting. Passer man på å luke bort problemene fortløpende etterhvert som de dukker opp, så kan man ha samme sykkel i mange, mange år.
Men så kan man jo ikke stikke under en stol at utviklingen går framover og kjørekomfort og egenskaper kan også være en grunn til at gamle sykler står å ruster bort til fordel for en mer moderne en.
Kampitting er vel strengt tatt ikke mye mer en noe kosmetisk?
Tja, hvis det utvikler seg, så vil pittingen rive opp oljefilmen og både loob og ventil-løfter begynner å få sår som eskalerer slitasjen..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av ZZR-Erling »

..er alltids flere måter å se en sak på.
Jeg hadde en ZZR1200 en gang i tiden. Leste ende om den, og pitted cams var en gjennganger, men de fleste mente at det gjorde ikke noe for det la bare igjen litt ekstra olje i hullene så det ble mer smøring :)

mons
Innlegg: 5
Registrert: 12 mai 2012, 18:38
Motorsykkelen din: Honda cbx

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av mons »

En kar fra Molde kjøpte i 1969 ny Honda CB 750. Han har den enda og har kjørt over 600000 km med den. :-)

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av MGR1 »

Mange MC-modeller gikk langt også i gamle dager... Her er en en-eiers Vincent med 721,000 miles på telleren: http://motorcyclephotooftheday.com/2011 ... -counting/

Slå den :D.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av lars_helgek »

MGR1 skrev:Mange MC-modeller gikk langt også i gamle dager... Her er en en-eiers Vincent med 721,000 miles på telleren: http://motorcyclephotooftheday.com/2011 ... -counting/

Slå den :D.
Enkelt og greit :prop:

RÅTT :D
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

TStorhaug
Innlegg: 1
Registrert: 20 mar 2014, 15:55
Motorsykkelen din: 1998 Yamaha XVS 650

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av TStorhaug »

Får se hva tiden bringer, håper å holde liv i den en 3-4 år iallefall til, slik at en får samlet bonus på MC forsikring.. Tok jo lappen i fjor også så :) Er vel 10% en får i året stort sett, så å ha en veteran å kjøre skadefritt på er jo en "billig start" :)

Har seff lyst på ny sykkel, men ser at om jeg klarer meg med denne til jeg har mer bonus...

Er ganske sikker på at man ikke får bygget bonus når forsikringen gjelder veterankjøretøy... Slik er det vel ihvertfall med veteranbil, om jeg ikke tar fullstendig feil nå? :-k

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av Moby »

En youtube-bruker som kjøpte en ny CBR600Fi i 2004 har kjørte et par km på sykkelen sin. Han har runda 100 000 miles to ganger :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IZUTfpw8NUM[/video]
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av tagesk »

Bilde

Bamsefar (til venstre) er en 2000 modell og hadde 210.000 km på telleren da han fikk elektriske problemer jeg ikke orket å reparere.
Ungfolen Tryggve er ikke overraskende en 2000 modell men med bare skarve 40.000 da han kom i hus.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av Epylypzon »

Har ikke noe bilde. Men en i Brumunddal har kjørt 206 000 med sin F650GS(twin). Aldri noe problemer, kun ordinær service.

Sent from my HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av gorbys »

Mener "svartolf " har en godt og vel 620 tusen på telleren ifølge hjemmesiden... Episk oppakning :-D
Bilde


Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av lars_helgek »

TStorhaug skrev:Får se hva tiden bringer, håper å holde liv i den en 3-4 år iallefall til, slik at en får samlet bonus på MC forsikring.. Tok jo lappen i fjor også så :) Er vel 10% en får i året stort sett, så å ha en veteran å kjøre skadefritt på er jo en "billig start" :)

Har seff lyst på ny sykkel, men ser at om jeg klarer meg med denne til jeg har mer bonus...

Er ganske sikker på at man ikke får bygget bonus når forsikringen gjelder veterankjøretøy... Slik er det vel ihvertfall med veteranbil, om jeg ikke tar fullstendig feil nå? :-k
Noen som vet??

Burde jo være verdt noe om en kjører skadefritt år etter år uansett??
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

ZZR-Erling

Re: Biker som er gått langt, mer enn 200 000km

Legg inn av ZZR-Erling »

Moby skrev:En youtube-bruker som kjøpte en ny CBR600Fi i 2004 har kjørte et par km på sykkelen sin. Han har runda 100 000 miles to ganger :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IZUTfpw8NUM[/video]

320 000km på en motor som snurrer vel ca 5000rpm i 100km/t...det synes jeg var bra!

Svar