Takker for svar :)DrGreve skrev:Problemet er at når kostnadene med å holde sykkelen i drift, overkrider den faktiske verdien, så må det en entusiast til for at sykkelen unngår å havne på fyllinga.lars_helgek skrev:Hvilke tegn får en egentlig når de er i ferd med å ta kvelden???lars_helgek skrev:Min FJ1100 (1984) har noe så sykt som 750.000KM på telleren :)
Vet jo ikke historikken til forrige eier da, kan være skiftet det ene og andre oppigjennom årene, men går som en klokke den :)
Går som en klokke, men alle motorer har vel en slags grense, så bare lurer på "hvordan jeg vil merke" at jeg er i ferd med å bli fri for sykkel etterhvert :/
Min sykkel trengte en oppshining, og hadde da 2 valg, enten selge til en pris som forvarte at neste eier så noe økonomi i å bruke penger på renovering i tillegg til kjøpesummen, eller å gjøre det sjøl. Jeg valgte det siste alternativet, men har allikavel brukt mer penger enn det sykkelen er verdt i normal bruksstand på det åpne markedet :)
Den som gidder å ta seg tid og er villig til å bruke penger på å holde en sykkel i drift, kan ha sykkel i hele sin levetid, det handler vel egentlig om hvor mye man er villig til å bruke av tid og penger.
Det som er vanlige ting ting gamle motorer sliter med er mangel på kompresjon, slitne kammer (pitting) sliten kamkjede, utette ventiler og generelt dårligere lager og råder og dårlig girsjalting. Passer man på å luke bort problemene fortløpende etterhvert som de dukker opp, så kan man ha samme sykkel i mange, mange år.
Men så kan man jo ikke stikke under en stol at utviklingen går framover og kjørekomfort og egenskaper kan også være en grunn til at gamle sykler står å ruster bort til fordel for en mer moderne en.
Ja, må vel regne med at den kan komme til å koste noe med årene som kommer.. Men igjen, kjøpte den i fjor, da var kjede, drev, forgaffler (olje, pakkninger) og dekk skiftet.. Skiftet plugger nå for en stund siden, og har koset meg noen mil i februar faktisk :)
Får se hva tiden bringer, håper å holde liv i den en 3-4 år iallefall til, slik at en får samlet bonus på MC forsikring.. Tok jo lappen i fjor også så :) Er vel 10% en får i året stort sett, så å ha en veteran å kjøre skadefritt på er jo en "billig start" :)
Har seff lyst på ny sykkel, men ser at om jeg klarer meg med denne til jeg har mer bonus, så blir økonomien noe mer levelig :)