Moped til madammen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Moped til madammen?

Legg inn av Bjerknez »

Fant ikke noen moped del her i forumet og dte kan jo være fordi forumet er dedikert til nettopp oss som kjører og eller liker MC, men jeg prøver meg nå forsiktig allikevel, så får heller noen slette tråden hvis den ikke er godkjent :)

Til poenget:
Madammen lurer på og kjøpe seg en moped og en billig en sådan. Spørsmålet er hva man bør satse på med tanke på driftsikkerhet og lett å skru på, uten for mye deksler og bortgjemte deler.

Vet ikke om det er mulig, men et maks beløp på 4.000,- har bltt foreslått.
Mopeden bør så klart være i forskriftsmessig stand og utover det har hun ikke så mange andre krav til at den skal gå fremover med motorkraft lengst mulig uten stopp. Hun har aldri hatt moped før og de ter kun snakk om et billig fremkomstmiddel, så fancy utseende og show off faktor er så absolutt ikke prioritert her.

Rett og slett en enkel og driftsikker billig moped til maks 4.000,- som ikek er så vanskelig å skru på.
PS! Viktig at det er automat!

Får man noe slikt i dag for den summen?

Jeg vet jo at man får scootere på SMart Club til 6-7.000,- men dette er ikke aktuelt da de aller fleste har frarådet meg disse.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Snikendeugle »

Tror du har litt feil prisperspektiv om du ikke vil ha en ihjelskrudd gammel Honda MT5 til 4000,- ;)
Ville ihvertfall gått opp på 8-10000.

De fleste gir-mopeder med AM6 motoren funker fint sålenge det ikke er skrudd så mye på :) Styr unna "kinamerker" som TMS etc.

EDIT; så ikke at du var ute etter automat...
Scooter:
Yamaha Aerox er dritmorro scooter etter litt trim
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Bjerknez »

Ahh... hvis man må opp i 8-10 lapper så er det uinterresant. Å gi såpass for en knallert fridter mildt sagt ikke, hehe.

Når det gjelder trim så finnes det nok ikke noe som bryr madammen lenger opp i ryggen enn nettop det :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Moped til madammen?

Legg inn av kjellv »

Vent heller med å kjøpe sykkel nr. 2 til deg selv, og kjøp noe skikkelig til henne i stedet!
Sats på kvalitet, og kjøp nytt. Blir dette en suksess for henne så har hun glede av den i mange år. Blir det ikke så selg igjen. Har du da kjøpt kvalitet så får du godt betalt for bruktmopeden også.

Jeg vet ikke hvor motorkyndig din kone er, men jeg ville i hvert fall valgt 4-takt. De fleste av oss har vel prøvd å starte en sur totakter. Unner du din kone slike problemer? Det kan ødelegge fullstendig lysten på denne transportløsningen.

Smell til med en ny Yamaha Aerox 4 til henne. Den er ny av året, med en snertn vannkjølt 4-takter med motorstyring. På denne vil hun også føle seg litt kul, og ikke minst verdsatt av deg. Vel er den dyr...men er hun ikke verdt det med tanke på hvor mange penger du bruker på deg selv og din MC-hobby?

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Moped til madammen?

Legg inn av KydeX »

Jeg synes du skulle droppe hele mopedgreia og spandere mc-lapp og mc på henne :) Eventuelt kjøpe en ekstra selv som hun kan få låne. Så har du turkamerat pluss en grunn til å ha to mc'er :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det nå bare meg som kjenner min kone best og jeg kan med sikkerhet si at hun gir beng i alt som har med MC å gjøre. Å svi av 20-lapper for at hun skal "se" om dette er noe for henne frister ikke veldig.

Jeg kan strekke meg til å kjøpe en litt dyrere moped hvis det strengt tatt er nødvendig med tanke på kritteriene, men jeg må inrømme det sitter langt inne.
Dessuten er jeg jo heller ikke gjort av penger. Jeg har også andre interesser som koster så det hele blir en balansegang.

Først mener jeg hun bør vise at hun faktisk gidder å sette seg på mopeden å kjøre. Får hun "kick" av det, så er jeg ikke sen med lommeboka med tanke på MC førerkortet, men ett skritt av gangen er nå min mening :)

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Erik.H.M »

Du kan jo kjøpe en scooter :D F.eks. en Yamaha JOG R. De kommer innimellom opp til en billig penge.
De er pålitelige, og starter alltid. Ingen av de jeg kjenner som har hatt en såkalt jogger, har hatt noen problem med de. Etter det jeg har hørt, er det en god og drifsikker scooter som ikke koster skjorta :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Bjerknez »

Absolutt det beste forslaget så langt Erik! :)

Ser jaggu ut til at det ligger ett par tre på finn til rundt 4-lapper også....

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Kawagutten »

Det sier vel seg selv litt at jo bedre mop hu får jo mer kick får hu :vs
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:Det sier vel seg selv litt at jo bedre mop hu får jo mer kick får hu :vs
Joda, men alt med måte da... :-)å

Merk at jeg skrev "kick" lenger opp i annførselstegn. Har hatt moped selv og kan vel ikke akkurat huske at mopedårene ga meg noe "kick". Jeg kom meg fra A til B på en tilfredstillende måte og thats it :)

Hun vil ikke ha noe moped hun på "ta vare på". Hun finnes ikke snurten av interresert i motorer og klarer hun å fylle bensin så skal man være fornøyd :)
Mopeden kommer til å gå til den stopper, og hvis ikke JEG klarer å reparere den igjen for en usedvanlig billig penge, så går den på dynga.

Det vil si at den mest sannsynlig går på dynga, for jeg er ikek spesielt nevenyttig av meg jeg heller når det kommer til skruing. Jeg har byttet eksospotte på cruiseren min og det er vel det :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Snikendeugle »

kjellv skrev:Vent heller med å kjøpe sykkel nr. 2 til deg selv, og kjøp noe skikkelig til henne i stedet!
Sats på kvalitet, og kjøp nytt. Blir dette en suksess for henne så har hun glede av den i mange år. Blir det ikke så selg igjen. Har du da kjøpt kvalitet så får du godt betalt for bruktmopeden også.

Jeg vet ikke hvor motorkyndig din kone er, men jeg ville i hvert fall valgt 4-takt. De fleste av oss har vel prøvd å starte en sur totakter. Unner du din kone slike problemer? Det kan ødelegge fullstendig lysten på denne transportløsningen.

Smell til med en ny Yamaha Aerox 4 til henne. Den er ny av året, med en snertn vannkjølt 4-takter med motorstyring. På denne vil hun også føle seg litt kul, og ikke minst verdsatt av deg. Vel er den dyr...men er hun ikke verdt det med tanke på hvor mange penger du bruker på deg selv og din MC-hobby?

4 takt er fint forsåvidt, men det er utrolig slapt i 50cc. Og alt som heter "kick" blir fraværende sammenlignet med en totakt i samme klasse (selv uten trim). :)
Har ikke merket meg noe særlig rundt at det er vanskelig å starte en totakter heller(?). Alle scooterene har også elstart-- på godt og vondt.
Med en en moppe med gir så er det bare å dytte den to meter i gir, så starter den ihvertfall... :knegg

------------

Angående pris så syns jeg ikke 8-10 000 er så mye for å være et framkomstmiddel (som en gjerne vil at skal være pålitelig og ikke knekke i sammen midt på veien), sammenlignet med mange andre dyre dingser Bjerknez viser frem ;)
Her er du ute etter et framkomstmiddel til samme prisen som actionkameraet ditt, hehe :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Flattop »

Jeg har en Peugot Vivacity. Kjøpt i 2003 og neglisjert siden.

Starter og går når jeg ønsker det. Med å ta vekk sperren på variatoren, kun å løsne noen skruer, går den betraktelig bedre enn 45 km/t.

Fyll bensin og 2-takts olje av god kvalitet så har du en scooter som trolig må skytes for å bli tatt livet av.

Den har en grei plass under salen til hjelm, og så har den en handlekrok foran sjåføren der hun kan henge håndveska, evt posen fra Rema.
Bilde

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Moped til madammen?

Legg inn av Erik.H.M »

Bjerknez skrev:Absolutt det beste forslaget så langt Erik! :)

Ser jaggu ut til at det ligger ett par tre på finn til rundt 4-lapper også....
Jo takk for det! Det finet med disse joggerne er at man kan få tak i alt av aftermarkeds parts til dem. Trimsylinder, større gassere, "effektanlegg", you name it. :-) Det eneste du bør tenke på er at det lønner seg å kjøpe en som ingen har tukla med. Da er sannsynligheten mindre for at det er noen feil med de :P :p

En annen ting å tenke på er at det vil komme flere sykler på finn når sesongen nærmer seg :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Moped til madammen?

Legg inn av AndreasB »

Bjerknez skrev:Fant ikke noen moped del her i forumet og dte kan jo være fordi forumet er dedikert til nettopp oss som kjører og eller liker MC,
Håper du kan tilgi meg for halvveis off topic, men har ikke en moped ramme, 2 hjul, og en motor?

I såfall er ikke det en motorsykkel? : >
Burde vært egen forumseksjon for dem.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Moped til madammen?

Legg inn av katana_king »

Hei Bjerknez og dere andre.

Jeg har selv hatt en rimelig Daelim S-Five (gått 6.500 km da jeg kjøpte den) 2005 modell i 1 år nå og brukt den kontinuerlig. Den har nå gått 13.000 km, så har kjørt 6.500 km med den.

Det er en 2-takter med "automatgir" altså variator, vanlig scooter formfaktor og 50 ccm og 3,8 hk om jeg ikke husker feil. Har elstart og også kick (må brukes på vintern, grunnet dårlig batteri, hvis den ikke har vært lagret varmt). Den har vært fin å ha mens motorsykkelen har stått inne. Moped er kanskje småkjipt, men likevel 30 ganger bedre enn buss (grøss).

Betalte 4400 kr for den og den har aldri sviktet meg på en måte. Aldri hatt startproblemer, foruten å måtte kicke 5-6 ganger dersom det er 2 uker siden den er brukt. Bruker lite bensin (0,32 liter mila, jaja, kanskje mye til moped å være) og lite olje (fylt 2 liter på 6500 km). Separat oljetank. Den går i 52 km/t iflg GPS måling og fartsmåling via skilt veivesenet har enkelte plasser, blant annet ved Østensjøvannet. Da står det 60 kmt på speedoen :) Har nokså bra aksellerasjon opp til 40 så henger faktisk ganske greit med trafikken i byen med denne.

Daelim har kanskje et (ufortjent) dårlig rykte, vet ikke, men intuisjonen min sa at det var et bra kjøp, og jeg slo til og har aldri hatt problemer, selv med vinterkjøringen.

Denne blir jeg trolig å beholde til den dør, veldig fin sak å bruke til og fra jobb dersom jeg ikke gidder å bruke motorsykkelen, eventuelt småturer i nærheten.

Svar