Dekk til R850R

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Rogertob
Innlegg: 11
Registrert: 25 mar 2013, 21:41
Motorsykkelen din: BMW 850R (98 mod)
Sted: Stokmarknes

Dekk til R850R

Legg inn av Rogertob »

Hei.
Har en R850R (98 mod), originalt dekkstørrelse på sykkelen er: 160/60 ZR 18, med felg: 4,50x18 MT H2
Ønsker å kjøre mere på grus med sykkelen og tenker å bytte dekktype.
Ønsker å bruke dette dekket: Trailmax TR91 150/70 R18 TL 70V

Lar det seg gjøre?

mvh
Roger

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Dekk til R850R

Legg inn av chromecast »

Jeg mener det er en helt kurant sak med den lille forskjellen i dim.
På nye GS som skal ha 170-bakdekk ser jeg at noen kjører med 150-dekk. Helst de som liker godt feste på grus som går ned i bredde, gjerne også for å finne en dimensjon som passer på det dekket man ønsker å bruke.
Har variert mellom 120 og 140-bredde bak på en av syklene mine, og ser andre også gjør det samme "all over" etter hva slags dekk som brukes. Som igjen avhenger av hvor man skal kjøre med doningen.

Hadde nok valgt et annet dekk hvis jeg skulle noe særlig på grus, men det er nå en personlig sak akkurat det da der man aldri kommer i mål om man begynner å diskutere ;-)

Du skal vel opp på Storheia da, hvis du kjenner de rette folka som styrer med bommene...?

Brukeravatar
Rogertob
Innlegg: 11
Registrert: 25 mar 2013, 21:41
Motorsykkelen din: BMW 850R (98 mod)
Sted: Stokmarknes

Re: Dekk til R850R

Legg inn av Rogertob »

haha, det er jo ikkje lov å kjøre på veien til Storheia...;-)
Hvilket dekk ville du anbefalt til 30% grus og resten asfalt?

rbt

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Dekk til R850R

Legg inn av chromecast »

Er ikke mye som er lov her på berget.
Hvor har du funnet grusveger i ditt distrikt?

Har selv slitt ut noen sett med Metzeler Tourance og Tourance EXP. De er omtrent like gode som Trailmax på våt asfalt (meget bra!), men her litt mer gjennomgående mønster som bør gjøre dem bedre på grus. Lang livslengde har dem også, uten å få veldig mye trapping på slutten.
Kunne sagt at du skal ha Continental TKC 80, men selv om det er svært gode lekedekk for tunge sykler dekk så tror jeg det blir feil til deg. De er overraskende komfortable på asfalt og flott på løst underlag. Men glatt på våt veg og har forholdsvis kort levetid hvis du gasser mye på grusen.

Forrige dekksettet jeg tok av felgene var Bridgestone Trail Attack, trodde jeg skulle bli sprø av støyen da de var halvslitte. Trappa noe så borti natta...

Svar